Bergmanov intimni portret majke
Do razumevanja u očima sopstvene dece.
I najdublje verujem da su u tome i uspeli.
(Razgovori u četiri oka, Ingmar Bergman)
Makedonski nacionalni teatar gostovao je na Novoj sceni Beogradskog dramskog u četvrtak 23.
februara, sa predstavom Razgovori u četiri oka po romanu Ingmara Bergmana u režiji Nine Nikolić i dramatizaciji Tamare Baračkov.
Predstava je premijerno izvedena
krajem 2015. godine u koprodukciji MNT-a
i Skoplje film studija, a nastala je
po istoimenom Bergmanovom romanu.
Razgovori u četiri oka
završni su deo autobiografske trilogije, koju čine još i romani Najbolje
namere i Rođeni u nedelju.
Autor oslikava čulni, duboko
intiman portret svoje majke Ane, medicinske sestre, visprene, lepe žene snažne
volje, koja je ishitreno uletela u brak sa luteranskim sveštenikom, Henrikom,
koji je za nju i suviše rano prestao da bude izvor zadovoljstva i ispunjenja. S
njim je imala troje dece. Beg iz braka
bez razumevanja i strasti pronalazi u vezi sa studnetom Tomasom. Predstava izuzetno stilizovana, vizuelno suptilna i fascinantno gledljiva, iza softicirane ljušture krije jednu složenu dramu.
Predstava započinje s igrom njene
ćerke, koji podseća na igu devojčice
sa šibicama iz čuvene bajke Hansa Kristijana
Andersena. Devojka pronalazi majčin dnevnik i otkriva majčinu vešto čuvanu tajnu.
Kroz taj dnevnik ona shvata dramu koja se u njoj ali i u njenom okruženju
zbijala.
Razapeta između vere i sumnje, moralnih
stega i pobune, zadovoljstva i krivice, Ana se u odvojenim razgovorima, sa
pastorom - duhovnim autoritetom iz detinjstva, mužem, majkom i najboljom
prijateljicom, ispoveda, tražeći pravi savet, ili oproštaj, koji bi je usmerili
na put ka sreći. Dakle prisustvujemo erotsko-religioznom
diskursu. Da li krivica ili ono što kolokvijalno nazivamo grehom.
„Posvetio sam interes misteriji
crkvenog sveta malih lukova, debelih zidova, mirisu večnosti, obojenih sunčevih
svetlosti iznad najčudnijih vegetacija srednjovekovnih slika i urezanih figura
na plafonima i zidovima. Bilo je tu svega što jedna mašta može da
poželi-anđeli, sveci, zmajevi, poroci, đavoli, ljudi“.
Ovo je ispovest, poput one koja
se poverava svešteniku, o večito aktuelnim temama: usamljenosti, neutaživoj
potrebi za ljubavlju, veri u boga, grehu, slobodnoj volji, misteriji smrti,
spasenju i iskrenosti. Da li čovek treba da čini ono što društvo od njega
očekuje ili da prati svoju intuiciju i osećanja?
Bergman nas u ovom romanu pričom
o preljubi uvlači u tegoban pokušaj da razume svoje roditelje, njihov međusobni
odnos, kao i odnos prema deci. Za
prekršaje kao što je enureza, otac ga je surova kažnjavao tako što ga je
zatvarao u mračne ormane.
Po romanu Razgovori u četiri oka
snimljen je 1996. godine istoimeni televizijski film koji je režirala Liv Ulman, a scenario je potpisao Ingmar Bergman (1918.- 2007.).
Scenografiju za predstavu
potpisuje Sanja Avramovska,
kostimograf je Ivana Karanfilovska
Ugurkovska, a igraju Amernis Nokšići
– Jovanovska, Nina Dean, Petre
Arsovski, Oliver Mitkovski, Darja Rizova, Katina Ivanova i Blagoj Veselinov.
Нема коментара:
Постави коментар