“Oduvek sam živela kroz svoje muževe, više to ne mogu”
Obožavana i nipodaštavana, Džeki Kenedi Onazis živela je po
svojiim pravilima. Film o njoj započinje
kobnog 22. novembra 1963. godine, po sletanju u Dalas, u federalnoj državi
Teksas sa suprugom Džonom. Odevena u savršen Šanel kostim proverava svoj govor
koji će održati na španskom jeziku. Događaji koji su usledili posle atentata na Džona F. Kenedija -
planiranje sahrane, selidba iz Bele kuće, zakletva Lindona Džonsona - prikazani su
iz perspektive Kenedijeve udovice.
Sledi scena koja je ušla u
istoriju. Predsednički, bračni par vozi se na zadnjem sedištu limunzine i iznenada
se u u ulici Elm Street začuje pucanj.
Džeki skoče kako bi zaštitila svog muža. Ne uspeva, a onda rukama obuhvata
glavu njenog muža, koja je već krvava. Kreću ka bolnici Parkland Memorial. No, tamo su samo mogli da konstatuju njegovu
smrt. Bio je jedini katolik od svih dotadašnjih
trideset i pet američkih predsednika.
Džeki ne prihvata savete da skine
krvavi ružičasti kostim uflekan Džonovom krvlju i da iz aviona izađe na
sporedni izlaz, poručujući ubicama i javnosti:
“Pustite da vide šta su
uradili”.
Očevidci tvrde da je potom živela
na antidepresivima i pušila po dva pakla cigareta dnevno. Iz glave joj nije
izlazila scena sa zadnjeg sedišta automobila kako sakuplja komade mozga
ubijenog supruga. Neki, upućeniji, kažu da je svom pokojnom mužu, odsekla pramen
kose za uspomenu.
Rođena je 28. jula 1929. godine u
Sautemptonu u državi Njujork kao Žaklina
Li Buvije (Jacqueline Lee Bouvier).
Roditelji su joj pripadali “plemstvu novog sveta”. Otac Džon Vernu Buvije (John Vernou
Bouvier) bio je berzanski agent, hedonista i boem, irskog -škotskog
porekla, mada je voleo je da ističe kako
je zapravo Francuz, čak direktni potomak Napoleonovog brata Žozefa Bonaparte. Od Džekine majke, Dženet Li Norton (Janet Norton Lee ) razveo
se 1940. godine. Otac se nije više ženio, a majka se preudala za Hjua Dadlija Okinklosa, bogatog
direktora Standard Oil-a i povela
Džeki sa sobom.
Obrazovanje i aristokratsko držanje ponela je iz kuće, a usavršila na prestižnim američkim školama i u Francuskoj, preciznije na Sorboni. U prestonici Amerike upisala se na respektabilni Univerzitet Džordž Vašington, umetnički smer i diplomirala 1951. godine. Pisala je poeziju i priče lustrujući ih sopstvenim crtežima i jahala konje. Jedno vreme je radila u Washington Times – Herald kao novinarka i urednica.
Slovila je za ženu koja zna dobro
da se uda. Prvo je bila verena za za mladog brokera Džona Hjusteda (John Husted).
Sledi
poznantstvo sa kongresmenom Masačusetsa Džonom
Ficdžeralda Kenedijem (John F. Kennedy),
koji se već pominjao kao mogući kandidat za predsednika, a koga je
intervjuisala.
Ljubavna veza krunisana je
venčanjem 12. septembra 1953. godine. Mlada je nosila haljinu modne kreatorke En Lov. Sve je delovalo kao ameriki
san, kao Diznijeva bajka. Lep i prespektivan političar i lepa žena sa stilom.
Dali su Americi oko što do tada i posle toga nije nikada imala. Bili su
planetarne ikone, čak i zemlji u kojoj sam
rođen. Smatralo se da su oni vesnici novog, boljeg vremena. Vremena mira i
blaostanja, vremena progresa.
No, u ovom filmu prilkazana je
kao neka površna diva sa „Pinka“. Pomodna, ali mužu odana supruga. Za
inauguraciju svog supruga angažovala je najboljeg dizajnera toga doba, Olega Kasinija (Oleg Cassini). Stizali su prekori da mnogo troši za garderobu,
da mnogo unosi francuskih uticaja. Rešila je i da preuredi Belu kuću, povrati
predmete koji su otuđeni, te je u tu svrhu organizovala aukcije, ne bi li ta
rezidencija bar malko ličila na Versaj.
Film je rezirao Čileanac Pablo Loren, koji se proslavio filmom "No" o timu reklamnih agenata koji su pomoglu u svrgavanju diktatora Augusta Pinočea. Jedan od producenata je Daren Arafonski, reditelj filma "Crni labud" iz 2010. godine, u koje je Portman igrala glavnu ulogu. Drama "Džeki" premijerno je prikazana na 73. Filmskom festivalu u Veneciji, a potom i na Filmskom festivalu u Torontu.
Film je rezirao Čileanac Pablo Loren, koji se proslavio filmom "No" o timu reklamnih agenata koji su pomoglu u svrgavanju diktatora Augusta Pinočea. Jedan od producenata je Daren Arafonski, reditelj filma "Crni labud" iz 2010. godine, u koje je Portman igrala glavnu ulogu. Drama "Džeki" premijerno je prikazana na 73. Filmskom festivalu u Veneciji, a potom i na Filmskom festivalu u Torontu.
„Deca su fenomenalan poklon za
mene i zahvalna sam što ponovo mogu da gledam svet kroz oči mališana.“.
Džeki je rodila prvo devojčicu Karolinu (Caroline), a zatim dečaka Džona Mlađeg (John Junior). Pored ovo dvoje dece, rodila je još dvoje, ali su
oni preminuli po rođenju.
No, svaka idila ima i svoju
drugu, mračniju stranu.
Njen muž Džon voleo je da švrlja. Svako od vas će se,
svakako setiti još jedne ženske ikone, Merilin
Monro (Marilyn Monroe) i njene rođendanske pesmice namenjene
predsedniku. Ni Odri Hepbern (Audrey
Hepburn) mu nije odolela. Neki zluradi tvrde da ni Džeki nije gubila
vreme te je u tefter upisala holivudske glumce i pevače: Marlona Branda, Pola Njumena,
Gregori Peka, Frenk Sinatru, Roberta Redforda i Vorena Bitija. Znate ovog poslednjeg, to je onaj senilni koji je
izblamirao ovogodišnju dodelu Oskara.
“Da se nikada ne zaboravi, da je
nekada, na jedan kratki, sjajni trenutak postojao Kamelot.”
Na misi je po njenoj želji pevana
Ave
Maria Franca Šuberta, kao i na njihovom venčanju. Usprotivila se
porodici Kenedi i zatražila da se Džon sahrani na groblju Arlington, te da se tela njihovo dvoje dece prenesu i
sahrane pored oca. Zatražila je da i sahrana bude javna, sa posmrtnom povorkom.
Ni u tom teškom času, kada njenog muža više nije bilo, kada je već bila prepuštena
na milost i nemilost javnosti, kada je potpredsenik polagao zakletvu, a njegova
supruga birala nove tapeta za Belu kuću,
Džeki ostaje odana svom pokojnom mužu i novinaru je Teodoru Vajtu u Hjanisportu
se poverava da je Džom uživao u muzici iz popularnog brodvejskog mjuzikla “Kamelot” čiji je tekst
napisao Alan Dej Lerner, Džonov
kolega sa Harvarda. Mjuzikl je
zaista uspešno izvođen na Brodveju
od 1960. do 1963. godine, sa Ričardom
Bartonom i Džuli Endrjuz u
glavnim rolama.
Rekla mu je da su imali običaj da svake večeri poslušaju naslovnu numeru pred odlazak u krevet. Ta priča koja je odmah prerasla u mit, poslala je finalnim kupletom poruku, zauvek povezala žrtvu sa herojem, kraljem Arturom, a Džeki je poentirala:
Rekla mu je da su imali običaj da svake večeri poslušaju naslovnu numeru pred odlazak u krevet. Ta priča koja je odmah prerasla u mit, poslala je finalnim kupletom poruku, zauvek povezala žrtvu sa herojem, kraljem Arturom, a Džeki je poentirala:
“Biće još velikih predsednika, ali
nikada neće postojati drugi Kamelot.”
Svesna iskustava svih američkih
predsedničkih udovica koje su skončakle u bedi. Ne polaže mnogo nade u svog devera
Robeta Kenedija (Robert Kennedy), koji je u vreme bio ministar pravosuđa, ali ne
lišava se njegove naklonosti. Godine 1968, Bobi je pred Belom kućom, ali se
istorija ponavlja. Na stranačkoj konvenciji, 20. oktobra u losanđeleskom hotelu
„Ambasador“
na senatora Bobija izvršen atentat. Pogođen je sa tri hica iz "ajver
džonson" revolvera kalibra 22.
„Prvi put udajete se zbog
ljubavi, drugi put zbog para, a treći put zbog prijateljstva.“
Džeki je bila ta koja je donela odluku
da se Bobi isključi sa aparata koji su ga održavalu u životu. A onda se
pomirila sa činenicom da u Americi nema mesta za nju i njenu decu i utehu našla
u zagrlaju bogatog grčkog čamdžije Aristotela
Onazisa (Aristotle Onassis) koji
je upravo pedalirao opersku divu Mariju
Kalas. Mnogi su joj zamerali što se udala za Onazisa, pogotovo Kenedijevi. Novopečeni
mladoženja im je poručio:
“Džeki je ptičica kojoj je
potrebna sloboda i finansijska sigurnost, a ja sam joj pružio oboje”.
No, očigledno nije imala sreće u
ljubavi ili u brakovima kako već hoćete. Onazis se vratio Mariji Kalas a Džeki
rešila da se razvede. Bogataš, povređene taštine, čak je od grčkog parlamenta
zahtevao da mu se izda ugovor po kome ona neće kada on odapne da naslediti 25 % njegovog bogatstva, koliko joj je po grčkom zakonu
sledovalo. U svojoj 46. godini, po drugi put, postala je udovica, a za svoj deo
morala je da se nadmeće sa Aristotelovom ćerkom.
Mnogo mira nije imala ni sa
decom. Džon Kenedi Mlađi, bio je u
kratkoj i strastvenoj vezi sa Madonom
1988. godine što Džeki nije nimalo odobravala. Na svu sreću nije dožiivela da
vidi i njegovu smrt, kada je ušao u kabinu svog „pajpera 32 saratoga“ 16. jula 1999. godine sa suprugom Karolajn i svastikom Loren. Njegova ćerka Karolina je 2013. godine postala
ambasador SAD u Japanu.
Godine 1994, dijagnostikovan joj
je Hočkin limfom (maligno oboljenje limfnih žlezda). Umrla je 19. maja 1994.
godine u 64. godini, na dan kada bi njen otac, koga je toliko volela, slavio
103. rođendan. Sahranjena je 23. maja pored prvog supruga Džona Kenedija i blizu njihovo dvoje prevremeno rođene dece, sina Patrika i ćerke Arabele.
Bez namere da povlačim paralele,
živiim u zemlji u kojoj su jedan ustanički voda, tri kralja, jedan predsednik
i jedan premijer ubijeni. Vožd od svog
kuma, kraljevi od zaverenika, predsednik od strane svog političkog pulena. Premijer,
pod još uvek nerašćićenim okolnostima, kao i Džon Kenedi. Kenedija je ubio s dva hica, navodno, iz brzometne puške Mannlicher Carcano M91/38,
kal. 6,5 mm sa snajperskim nišanom, bivši marinac Li Harvi Osvald (24), koji je dva dana kasnije takođe ubijen.
Po, dolasku u Dalas, Kenedi je
insistirao da krov njegovog auta bude spušten. Atentat na Kenedija nije zabeležio
nijedan profesionalni snimatelj. Šuška se da su u njegovo ubistvo umešane
američke bezbedonosne službe.
Rođen je u Bruklinu 29. maja 1917. godine, a
diplomirao je na Univerzitetu Hardvard. Za vreme II svetskog rata bio je
marinac. Bio je izrazito popularan, kao pacifista, borac protiv rasne
diskriminacije, kao podstrekač ulaganja u svemirske ekspedicije. Sajmon i Garfankl su ovom događaju
posvetili svoju pesmu „The Sounds of The Silence“.
Pablo Larain rođen je 1976. u Čileu. Uz Sebastijana Lelija, jedan
je od najvećih čileanskih filmskih reditelja, ali i producenata. Njegovi
filmovi su direktni, često agresivni i nasilni. Najpoznatiji je po portretu
svoje zemlje, Čilea, u tri različita razdoblja nacionalne istorije, prikazanom
u trilogiji Post Mortem - Toni Manero - Ne. Tema koja ga opseda je potraga za
identitetom, a poznat je po veoma individualnom i specifičnom uglu posmatranja
i analize svojih protagonista.
Najavu filma možete pogledati
OVDE.
DŽEKI
JACKIE
Država: SAD, Čile,
Francuska, 2016
Program: FEST 45
Gala
Trajanje: 100’
Režija: Pablo
Larraín
Scenario: Noah
Oppenheim
Uloge: Natalie
Portman, John Hurt, Peter Sarsgaard, Billy Crudup
Festivali: Toronto, Njujork, Venecija, Hjuston, Denver
Fotografija: Stéphane Fontaine
Montaža: Sebastián
Sepúlveda
Muzika: Mica Levi
Produkcija: Jackie
s, Why Not s
Filmografija:
2016 Džeki /
Jackie 2016 Neruda 2015 El Club / The Club / Klub 2012 No / No / Ne 2010 Post
Mortem 2008 Tony Manero / Tony Manero /
Toni Manero 2006 Fug
Нема коментара:
Постави коментар