Pred premijeru drugog dugometražnog
igranog filma “Afterparti” razgovarali smo s njegovim autorom Lukom Bursaćem.
Vaš film biće priokazan u nacionalnom takmičarskom programu za koji je pre dve
godine izabran i Vaš debitantski film “Tmina”. Koliko je učešće na Festu bitno
za Vas kao autora?
Ja sam dete Festa, začeto
neplanirano i sticajem okolnosti.
Ustvari ja sam više Festovo kopile. Desilo se, eto tako, da bez naročite
namere gostujem već drugi put, i svaki put se potrudim da iz toga izvučem sve
što mogu i ono što nemam. Kao kad vas bogati otac pozove na porodični ručak
svoje nove porodice a vi mu ukradete parfem ili svećnjak.
“Afterparti” otvaraju
dokumentarni snimci izgradnje Novog Beograda, u kojem danas živi glavni junak
Mare, mladi barmen u popularnom klubu i glumac u pokušaju. Na šta ukazujete
kontrastirajući ono i ovo doba?
Analogije su razne, ona
najdominantnija se tiče nasledja, onog što je “gradjeno” i onog što je sad. Kao
i jedna vrsta održavanja utopijske izluzije koja je iz entuzijazma
metastazirala u nihilizam. Meni je to vrlo fascinantno s obzirom na snažnu
mladalačku energiju obe spomenute epohe, koja nije nestala već prosto
pervertirala. Želeo sam da glavni junak ne živi samo “svoje vreme” već da se
kroz njega oseća Istorijski kontekst, želeo sam da ga sukobim sa prošlošću. Ima
tu još dosta toga, ali bih voleo da publika bez sugestije doživi to na svoj
način.
Interpretacije su i tokom
kontrolnih projekcija bile potpuno različite. Ubedjen sam, recimo, da montažer
i dalje ne zna čemu odredjen sekvence služe.
Mada se u mnogobrojnim scenama
klabinga insistira na dobrom provodu, prikazujete jednu u suštini neveselu
stvarnost. Kako biste žanrovski opisali svoj film?
Jeste, u tom insistiranju upravo i leži sva tragedija. Za mene je ovaj film
društvena satira, a žanrovski ipak čista crnohumorna drama. Komičan je isto
onoliko koliko je komično i naše okruženje, dakle komično do bola.
Da li smatrate da je “Afterparti”
angažovani film, na način na koji su to svojevremeno bili filmovi crnog talasa?
Trudim se da svoje filmove
upakujem u formu koja mi najviše odgovara bez naročite želje da budem angažovan
ili kritičan. Poetika, ukoliko za nju ima mesta, važnija mi je od
pamfletiranja. Vodim sukob sam sa sobom po tom pitanju, a to je uticaj
fakulteta kog pokušavam da se otarasim. Danas ne postoje “disidenti” jer ako
imaš dovoljno novca možeš da radiš šta hoćeš, ne postoji vlast koja će ti
zabraniti film, došlo je drugo vreme.
Danas je disident onaj koji dodje do
distribucije, disident je svako ko napravi film, jer se to kosi sa zdravim
razumom, to je disidenstvo u odnosu na sebe samog i u odsustvu institucionalne
prepreke koja bi omogućila lažni društveni značaj.
Mislim da su filmovi “crnog
talasa” pre svega bili kvalitetni filmovi, a tek nakon toga angažovani, to se
zaboravlja. Umesto toga, potencira se njihov politički kontekst i autorstvo,
što kod mladih reditelja stvara potrebu za jasno izgradjenim stavom o sebi, i
svojoj političnosti, i to pre nego što nauče da naprave kvalitetan kadar. To je
sve igra ega, jako dugo prisutna u domaćem filmu, i razlog zbog kog se svi
pozivaju na “crni talas”. Kao kad u srednjoj školi promašite pismeni rad na
temu Jesen u mojoj ulici, ali na kraju ipak negde provučete rečenicu “jesen
u mojoj ulici” pa vam profesorka
oprosti.
U skladu s tim voleo bih da kažem
da je film Kad budem mrtav i beo za mene jako važan film, a za Afterparti direktna
inspiracija u nekim delovima čak i vizuelno.
Koga smatrate krivim za mrak i
ispraznost koje prikazujete u “Afterpartiju”?
Sve više se trudim da takvu
situaciju prihvatim kao neminovnost života. Verovatno smo svi podjednako krivi,
ili niko nije kriv ako takvu situaciju sagledamo kao jedan period koji će se
konvertovati u nešto gore ili bolje. Kao pripadnik generacije kojom se film
bavi, nisam sebe postavio u ulogu
kritičara, već pre hroničara i posmatrača.
Mislim da se scene u filmu
oslanjaju na vrlo jasne reference u realnosti pa je on, bez obzira na igranu
strukturu, jako blizak dokumentarcu, a to je ono što je najopasnije. Stvarnost
Srbije je toliko apsurdna da postaje žanr ili bar film. Upravo ova deformisana
forma filma na mikroplanu predstavlja naše deformisano društvo. Društvo koje je
primitivizam inkorporiralo i prihvatilo kao nacionalni mentalitet, čija su
najveća žrtva - mladi, i ja kao indvidua u toj grupi. Prostakluk, zaglupljenost
i mržnja postaju opšte prihvaćeno stanje stvari - od kog svi profitiraju,
mediji sa idejom da svoju robu prodaju potrošačima ili političari sa idejom da
se prodaju glasačima. Primitivzam je svuda, ima ga i u našoj struci, na Festu,
uvukao se u svaku poru života, i čeka da bukne.
U takvom prostoru, u kom se oni
pametniji i kritičniji povlače u safe
zonu lažnog elitizma komunicirajući isključivo sa sebi sličnima, a oni gluplji
grabe sve ono što im ne pripada šireći se dalje poput kuge, mesta za ljubav
nema, a u takvoj sredini mogućnost rata je uvek vrlo prisutna. Dakle, ne radi
se o pretencioznoj i davno prežvakanoj kritici kulturne politike, već o nečemu
mnogo bitnijem - vapaju mladog čoveka da se spase.
Ako ste u “Tmini” referisali na
stil Nikolasa Vindinga Refna, o kom autoru ste razmišljali radeći “Afterparti”?
Rani radovi reditelja “novog Holivuda”. Diplomac, Ponoćni kauboj,
Fingers. Film Reality italijanskog reditelja Matea Garonea je pomogao u
razumevanju miljea, Saturday night fever u tretiranju klupskih scena. Kad budem
mrtav i beo na nivou apsurdnosti i tematski, poneki Soderberg. Razni fotografi,
lokalni tv sadržaj, sve to je doprinelo.
U nedostatku tehničkih sredstava
koristili smo mehaničke zumove, uglavnom
prirodno svetlo, statiku. Hteli smo da 63. Blok, u kom smo snimali većinu
eksterijera, tretiramo filmično, manje kroz naturalizam ali opet dovoljno
realno. Oseća se ta prljava grain estetika sedamdesetih kojoj je doprineo i
posvećeni rad snimatelja Dušana Grubina.
Kako doživljavate ocene da ste
kontroverzni reditelj?
Bolno.
Za ulogu u “Tmini” Sonja
Kovačević je dobila nagradu za najbolju glumicu na 43. Festu. Sada ste
angažovali takođe mlade glumce Radeta Ćosića, Janu Milosavljević i Nikolu
Šurbanovića. Kako birate glumce?
Glumci biraju mene. U slučaju
ovog filma, Rade Ćosić mi je prišao sa idejom o zajedničkoj saradnji. Bilo mi
je jako zanimljivo da saradjujem sa nekim ko je potpuno drugačiji tip ličnosti
od mene. Volim da eksperimentišem i da se igram. Volim glumce koji se predaju
liku, metodičare koji ne pristupaju filmskoj ulozi kao šljaci izmedju dve
pozorišne predstave. Volim kad mi veruju i kad su hrabriji od mene. Jako mi je
važno da otkrivam nove ljude. Veliki broj glumaca iz Srbije radi honorarne
poslove, konobariše, radi u prodavnicama satova poput Jane Milosavljević ili se
bavi fizikalijom kao Nikola Šurbanović, medju njima ima pravih bisera koji
zaslužuju svoju priliku. Ne proizvode se glumci samo na Fakultetu dramskih
umetnosti, ima ih po parkovima, u fabrikama, po prozorima koje peru, na
zgradama iznad nas, treba samo baciti pogled.
Muzika je sveprisutna u
“Afterpartiju” – tehno, pop, folk… Po
kojim kriterijumima ste sastavljali tako raznorodan skor?
Soundtrack je radio Ahmed
Hajdarović aka Aki Species, tehno producent iz Beograda sa kojim sam saradjivao
i na “Tmini”. Arhivska muzika je takodje postala vrlo bitan dramaturški element
i ona boji živote naših junaka kako kroz liriks tako i ritmički. Klub je s
druge strane postao neka vrsta muzičkog melting pota. Želeo sam da napravim
arhetip balkanske Diskoteke u kojoj se sredom pušta tehno, a u petak Gagi bend
nastupa uživo, što je u suštini samo prekopiran repertoar velike većine
lokalnih mejnstrim klubova. Dakle, odsustvo bilo kakve ideje o muzičkom stilu i
muzički bućkuriš, koji ovde nadam se dobija neki koncept. Sa ovakvim stvarima
je bilo jako komplikovano raditi, jer odredjenim muzičkim autorima nije bilo
jasno kako su takve stvari uopšte spojive. Na istom nivou na kom je i Bobi Beštiću,
u početku, bio nejasan izbor Lidije Vukićević za njegovu filmsku partnerku.
U kakvim ste produkcionim
uslovima radili? Da li ste mogli da realizujete sve što ste zamislili?
U odnosu na svoje studentske
projekte više, ali za film ovakvog karkatera, ipak nije bilo dovoljno novca.
Radili smo sa trećinom budžeta prosečnog srpskog filma.
Organizacijski smo
postigli nemoguće, ali smo u svojoj naivnosti sebi ipak dopustili maštanja o
honorarima koje mnogi od nas i dalje nisu dobili. Drago mi je da je film uspeo
da se snimi bez državne pomoći uglavnom iz privatnih fondova, čemu je najviše
doprineo Rade Ćosić. Kad smo dobili novac i od Filmskog centra za stimulaciju
postprodukcije, mogli smo malo da odahnemo.
Kakav je plan za “Afterparti”
posle Festa, da li ćete ga slati na strane festivale, kada će ići u bioskope?
Film je primljen na filmski
festival Raindance, ali kako nam je to tada svima zvučalo kao siromašna
verzija festivala Sundance, odustali smo
u nadi da će biti većih i važnijih, što se naravno nije desilo. Posle premijere
na Festu, film kreće u redovnu bioskopsku distribuciju širom zemlje.
Нема коментара:
Постави коментар