Fim rađen prema istoimenoj knjizi
Danijela Kelmana je beskrajno
šarmantna, duhovita priča puna ljubavi prema ljudima. Drevno pitanje - knjiga
pa film ili obrnuto svodi se na sličnu dilemu sa kokoškom i jajetom. Kako god,
oba medija imaju svoje pouzdane adute, bilo da se radi o pitkom i pronicljivom jeziku
pripovedača, protkanim maštovitim opisima i zajedljivim konstatacijama ili o
sjajnoj fotografiji i dobro izbalasiranoj radnji koju nudi film. Uz par
imaginarnih marifetluka svojstvenih advokatu-spadalu Ali Mekbil.
A sad se malo osvrnimo na radnju
knjige i filma. Tridesetogodišnji Sebastijan Celner posle studija istorije
umetnosti se, sa manje ili više uspeha (čitaj manje!) bavi profesijom književnog kritičara. Kao da Fred
Merkjuri i Kvin o njemu pevaju u „Velikom folirantu“. No, smislio je genijalan
plan; rad na biografiji slepog slikara Manuela
Kaminskog, kojeg su otkrili i potpomogli Matis i Pikaso. Kontraverzan i
slavan, pomalo i zaboravljen za Sebastijanov plan je idealan (čitaj: „zlatna
koka“) - jedini uslov je da uskoro bude i mrtav!
„Knjigu ne smem objaviti pre
njegove smrti, a ni mnogo kasnije, nakratko će se naći u središtu pažnje.“
Jer, umetnicima i njihovim delima,
nažalost, skoči cena tek kada ih više nema na ovom svetu. Po pikanterije iz
slikarevog života putuje u njegov dom u Alpima. Sa malo znanja, ali sa puno
drskosti, agresivnosti pa i beskrupuloznosti, nakon što je sakupio nešto
materijala i razgovarao sa nekim slikarevim poznanicima iz mladosti, želi da sa
još živog „izvora" sazna sočne detalje za svoju knjigu. No, s nečim nije
računao; da Kaminskog štiti čitava vojska odanih osoba, predvođena stasitom i
suzdržanom ćerkom Mirjiam. Potvrdu trvdnje da đavo nikad ne putuje sam, Celner
dobija posle razgovora sa devojkom koja je, pokazaće se već bivša...
Upornošću uspeva da zaobiđe slikarevo obezbeđenje, dospe do njega
i prekine njegovu dnevnu rutinu, koja je obeležena starošću, samoćom i kućnom
negom. U podrumu otkiva skriveno blago,
kasne slikareve radove za koje svet i ne sluti da postoje:
„Brada se izdužila, boje su
postajale sve drečavije, čelo i uši predugi. Izgledalo je kao da me oči svaki
put posmatraju sve udaljenije, ravdnodušnije i – skidoh sledeći
pokrivač - prezrivije“.
Uz obećanje da će ga odvesti do
njegove ljubavi iz mladosti, Tereze
Lesing, novinar vodi starca na
putovanje po Evropi. Art road movie! Usput spoznaje nešto što ga potpuno razoružava:,
ni na koji način nije dorastao matorom slepcu! Gedijatrija može da bude poprilično vrcasta
i vragolasta, tako da čak i zaseni
mladost. Ili bar da je zadivi. Ono što je počelo kao posao pretvara se u
međusobnu naklonost. U svojevrsnu katarzu.
„Književnost bi trebala da govori
i o gubitnicima", smatra Danijel
Kelman, pisac ove sjajne knjige, braneći svog glavnog junaka na manje od
140 stranica. Ovaj Bavarac rođen 1975. godine, koji je doktorirao na delu Imanuela Kanta, sada bezbrižno živi u Beču. Za svoje priče i
romane, prevedene na više od četrdeset jezika, dobio je brojne nagrade. Od
istog autora dolaze i sledeći naslovi: „Malerovo vreme“ (1999), „Berbolmova
predstava“ (2000), „Slava“ (2008), „Izmišljeni dvorci“ (2010)
i najnoviji „Premerenje sveta“. U poslednjoj izdatoj knjizi, sledi misteriozne tragove naučnika Aleksandra
fon Humbolta i matematičara Karla Fridriha Gausa.
U glavnoj roli na filma se
pojavljuje pišćev imenjak Danijel Bril, već
proslavljeni nemački glumac. Od oca
Španca i majke Nemice, rođen 1978. godine u Barseloni, ubrzo sa porodicom preselio
u Keln, gde mu je otac radio kao televizijski reditelj. Sam Danijel se prvi put
pojavljuje na televiziji 1994. godine. Proslavio se 2002. godine, kada je
nominovan za najboljeg glumca nove generacije za ulogu Bendžamina Kvebeka u
filmu „Nema žaljenja“ (Nichts bereuen). Njegov najveći uspeh dolazi 2003. kada se
u bioskopima pojavio, sada već kultni nemački film, „Zbogom, Lenjin“ (Good by,
Lenin). Zapažen je bio i u Tarantinovom filmu - „Prokletnici“ (Inglorius basterds). Na onogodišnji
Berlinale i tamošnji crveni tepih stigao je sa ostvarenjem „Sam u Berlinu“
(Alone In Berlin).
Film „Kaminski i ja“ režirao je Volfgang
Beker. Film nemački precizno prati knjigu, što je svakako njegov osnovni kvalitet.
Beker je rođen 1954. godine. Studirao je na Nemačkoj akademiji za film i
televiziju u Berlinu (DFFB). Njegov prvi film Schmetterlinge osvojio je nagradu
Zlatni leopard na Filmskom festivalu u Lokarnu. Beker je jedan od osnivača
kompanije X Filme Creative Pool. Prvi film koji je režirao za X Filme bio je
Das Leben ist eine Baustelle, koji je premijerno prikazan na Filmskom festivalu
u Berlinu 1997. godine i osvojio je tri Nemačke nagrade za film. Good Bye,
Lenin! je imao više od šest miliona gledalaca širom sveta i bio je najuspešniji
nemački film 2003. godine, prodat u više od šezdeset zemalja. Isti film osvojio je brojne nagrade u Nemačkoj i Evropi i bio nominovan za
Zlatni globus.
Odlomak iz filma možete pogledati ovde
Ja i
Kaminski i ja-Ich und Kaminski
Kaminski i ja-Ich und Kaminski
Država: Belgium / Germany
Program: Fokus Evropa
Trajanje: 124'
Režija: Wolfgang Becker
Uloge: Daniel Brühl, Jesper Christensen, Amira
Casar
Fotografija: Jürgen Jürges
Montaža: Peter R. Adam
Muzika: Lorenz Dangel
Producent: Uwe Schott, Wolfgang Becker
Produkcija: X Filme Creative Pool, ED s Sprl
Distribucija: X Verleih
Нема коментара:
Постави коментар