Spomenik Kameni cvet, djelo Bogdana Bogdanovića, Jasenovac, Hrvatska; Foto: Valentin Jeck, MoMA |
Muzej moderne umetnosti (The Museum of
Modern Art – MoMA) u Njujorku najavio je za juli 2018. godine otvaranje reprezentativne izložbe jugoslovenske arhitekture
iz perioda od 1948. do 1980. godine, koja obuhvata više od 400 crteža, modela,
fotografija i filmskih snimaka iz gradskih arhiva, privatnih i muzejskih
kolekcija iz celog regiona.
Izložba “Toward a Concrete Utopia:
Architecture in Yugoslavia, 1948-1980” (Ka betonskoj utopiji: Arhitektura u
Jugoslaviji, 1948-1980) biće otvorena 15. jula 2018. godine u MoMA, koji je
istakao da će to biti prvo predstavljanje izuzetnih dela vodećih arhitekata
socijalističke Jugoslavije američkoj i međunarodnoj javnosti.
Izložba će istaći značajan, ali još uvek
nedovoljno istražen opus modernističke arhitekture, čije napredno razmišljanje
ima uticaj i danas. Izložba će biti otvorena šest meseci,
odnosno do 13. januara 2019.
“Neke od
najlepših primera brutalističkog stila dizajnirale su arhitekte za koje
verovatno nikada niste čuli u zemlji koja više ne postoji – Jugoslaviji. Često
zaboravljeni arhitektonski stil nekadašnje balkanske nacije tema je velike
izložbe u Muzeju savremene umetnosti ovog leta, prve ove vrste u SAD. Predstava
'U pravcu betonske utopije: arhitektura u Jugoslaviji, 1948-1980' proučavaće
zgrade koje su se pojavile tokom četrdesetpetogodišnjeg perioda i trajnog, ali
često zaslepljujućeg arhitektonskog nasleđa“, navodi se u MoMa saopštenju.
Stojan Maksimović, Sava centar, 1979, Beograd, Srbija. Pogled iz konferencijske sale, foto: Valentin Jeck, zbirka MoMA, Njujork (2016). |
Kustos arhitekture i dizajna Muzeja
savremene umetnosti u Njujorku Martino Stirerli kaže da je na internetu dobio
ideju za izložbu gledajući slike anonimnih jugoslovenskih zgrada iz posleratnog
perioda koje su cirkulisale društvenim medijima.
Usledilo je trogodišnje
istraživanje o radu Bogdana Bogdanovića, Svetlane Kane Radević (smatra se prvim
ženskim crnogorskim arhitektom), Gerogija Konstantinovskog...
Miodrag Živković, Spomenik Bitki na Sutjesci, 1965-71, Tjentište, BiH, pogled sa zapadne strane, foto: Valentin Jeck, zbirka MoMA, Njujork (2017) |
“Jugoslavija,
relativno mala zemlja na zapadnom Balkanu imala je značajan uticaj u svetskoj
politici Hladnog rata. Zbog toga što se zemlja strateški povezala sa Pokretom
nesvrstanih pod komunističkim režimom Josipa Broza Tita, arhitekte i
informacije su mogli slobodno da se kreću tako kreirajući zlatno doba gradnje u
Jugoslaviji. Predstava će istražiti arhitekturu – ujedno hibridnu i jasnu,
konkretne spomenike, stil nebodera, ekspanziju stambenih blokova“, pojasnio je Stirli na konferenciji za medije, najavljujući
gostovanje kustosa Vladimira Kulića i Ane Kac, koji će mu pomoći da
se prikaže nekoliko filmova, više od 400 crteža i niz specijalno naručenih
fotografija Valentina Jeca.
Нема коментара:
Постави коментар