Čuveno
francusko pozorište Komedi fransez prvi put će se predstaviti regionalnoj
publici na ovogodišnjem Bitefu i to predstavom „Hekuba, ne Hekuba“ Tijaga
Rodrigeša, koja će biti izvedena 26. i 27. septembra na Velikoj sceni Narodnog
pozorišta u Beogradu.
Pažnja svetske javnosti ovih dana usmerena je ka
Francuskoj, gde se otvaraju 33. Letnje Olimpijske igre, ali je Francuska glavna
tema i u pozorišnom svetu, zahvaljujući upravo završenom, prestižnom festivalu
u Avinjonu. Na njemu je svetsku premijeru imala predstava „Hekuba, ne Hekuba“,
autorski komad istaknutog portugalskog umetnika Tijaga Rodrigeša, koji je
odnedavno i umetnički vođa pomenutog festivala.
Zahvaljujući generalnom sponzorstvu kompanije 1664
Blanc, kao i dugogodišnjoj saradnji Bitefa i Francuskog instituta, domaća
publika biće u prilici da ove jeseni predstavu „Hekuba, ne Hekuba“ gleda i u
Narodnom pozorištu u Beogradu!
Rodrigešov umetnički rad odlikuje često
reinterpretiranje klasika i kombinovanje fikcije sa istinitim pričama, koje je
duboko ukorenjeno u ideji pisanja za glumce i sa njima i/ili sa publikom, čime
on traga za poetskom transformacijom stvarnosti pomoću pozorišnih sredstava. Za
pomenutim strategijama poseže i ovog puta i kao polaznu tačku svog rada uzima
mit o Hekubi i njenoj deci, koju je izgubila u Trojanskom ratu, koristeći,
takođe, Euripidove tragedije „Trojanke“ i „Hekuba“.
Međutim, Rodrigeš proširuje ovaj kontekst savremenom
istinitom pričom o specijalizovanoj ustanovi za decu sa autizmom u Ženevi i
majci koja, u želji da zaštiti svoje dete, tuži tu instituciju nakon što je u
javnost izašla priča o zlostavljanju štićenika. Istražujući univerzalne teme
patnje, pravde i majčinske ljubavi, ova predstava postavlja pitanje da li svet
u kome deca ovako i ovoliko stradaju uopšte zaslužuje da bude spasen?
Nakon premijere u Avinjonu, francuski Figaro zabeležio je kako je Rodrigeš uspešno konstruisao ovu
nesvakidašnju dvostruku priču, nazivajući predstavu vrhunskom umetnošću. Njujork tajms navodi kako reditelj i ovog puta znalački
usmerava publiku ka empatiji koja se razvija prema glavnim, ali i brojnim
sporednim, izuzetno složenim junacima.
Ovdašnja pozorišna publika ovog septembra imaće prvi
put priliku da gleda Komedi fransez u našem regionu, a ovo će ujedno biti i
prvi put da se publici festivala predstavlja Tijago Rodrigeš.
Bitefovom timu posebno je drago da se ova vekovima
stara pozorišna institucija predstavlja srpskoj publici baš u godini kada
obeležavamo 100 godina od rođenja Mire Trailović. Upravo je njena neostvarena
želja bila da dovede Komedi fransez u Srbiju.
Pored toga, ponosni smo što je ove godine 1664 Blanc
generalni sponzor festivala. Čuvena francuska kompanija prvo pivo proizvela je
sredinom XVII veka, samo desetak godina pre nego što je osnovan Komedi fransez.
Zbog toga će ove godine Bitef biti pravo mesto za upoznavanje sa najboljim od
francuske tradicije - od vrhunske pozorišne umetnosti do vrhunskog umeća
pravljenja premium piva!
Na
tom tragu, prvo gostovanje trupe Komedi fransez u Srbiji rezultat je
dugogodišnje saradnje Bitefa i Francuskog instituta u Srbiji, čiji ataše za
kulturu Karolin Sota tvrdi kako se institut raduje gostovanju ove predstave u
Beogradu iz više razloga, od kojih je prvi – izuzetnost.
„Komedi fransez, koja je osnovana 1680. godine,
najstarija je pozorišna kuća u Francuskoj sa stalnim ansamblom. Pozorišni
festival u Avinjonu, koji je 1947. godine osnovao Žan Vilar, jedan je od
najznačajnijih i najnaprednijih festivala savremenog pozorišta na svetu. Srpska
publika imaće prvi put priliku da se upozna sa radom Tijaga Rodrigeša u izvedbi
trupe Komedi fransez“, objasnila je Sota.
Kao drugi razlog, ona je navela hrabrost po kojoj je prepoznat Rodrigeš, ali i Bitef:
„Poznat po svojoj zahtevnosti kada je
umetnički nivo programa u pitanju, Bitef je još jednom potvrdio tradiciju
saradnje sa Francuskim institutom u Srbiji. Umetnički tim Bitefa poklonio je
poverenje predstavi pre nego što je premijerno izvedena, znajući da nosi snažnu
poruku o ljudskosti i društvu u kom danas živimo.“
Na kraju, kao treći razlog, Sota navodi susrete, jer
se krajem sedmice očekuje izvođenje predstave na čuvenom festivalu u Atini, a
nakon Bitefa najavljena su i gostovanja u Ljubljani, Bukureštu i Istanbulu.
„Ova
regionalna dimenzija nam je utoliko draža što Francuski institut kroz program
Teatroskop podržava saradnju između jugoistočne evrope i Francuske u oblasti
scenskih umetnosti. Tako će predstava u Beogradu biti dobar okvir da u vidu
konferencija i okruglih stolova bude predstavljen rad Komedi fransez i
Pozorišnog festivala u Avinjonu, kao i za organizovanje stručnih susreta u
perspektivi dugoročne saradnje između Francuske i Srbije u oblasti pozorišta."
Нема коментара:
Постави коментар