Dvanaesto
izdanje filmskog festivala GoetheFEST, u organizaciji Goethe-Instituta, održaće
se u oktobru u Beogradu, Novom Sadu i Nišu. Na ovogodišnjem festivalu pod
sloganom „Refleksije – između percepcije i stvarnosti“ biće prikazano sedam
nemačkih savremenih filmova koji pružaju duboku analizu aktuelnih pojava u
savremenom društvu, odnosno onih koje su za savremeno društvo relevantne. Čak
pet filmova inspirisano je istinitim događajima.
Beogradski
program XII GoetheFEST-a održava se od 12. do 15. oktobra u Kulturnom centru
Beograda.
Ovogodišnji GoetheFEST otvara beskompromisna filmska
adaptacija bestselera proslavljenog nemačkog stand-up komičara, podcast
voditelja i pisca Feliksa Lobrehta ,,Sunce i beton” u režiji Dejvida
Vnenta. Neverovatno svež film vodi nas u centar socijalnih nepravdi, berlinski
Nojkeln. Za četvoricu tinejdžera i glavnih protagonista ovo je kvart pun droge,
rep muzike, nasilja i dosade.
U programu XII GoetheFEST-a svoje mesto pronašao je i
originalan debitantski film ,,Obični” Sofi Linenbaum koja je nakon
završenih studija psihologije, pisanja pozorišnih komada, studija režije na
filmskom univerzitetu Babelsberg Konrad Volf, niza serija i kratkih
dokumentarnih filmova, snimila svoju prvu dugometražnu igranu Sci-fi satiru.
Film Visara Morene ,,Egzil” svetsku premijeru imao je
na festivalu Sundance, nemačku na festivalu Berlinale i srpsku na Festivalu
autorskog filma, a na Sarajevo film festivalu osvojio je nagradu za najbolji
film 2020. godine, kao i brojne nagrade na drugim filmskim festivalima. Teme
ovog nadrealnog trilera o paranoji i identitetu, sa elementima
nekonvencionalnog smisla za humor, jesu posledice integracije, asimilacije i
ksenofobije po život čoveka.
Iz programa posebno izdvajamo film Ilkera Čataka ,,Zbornica”,
nominovanog za Oskara i ovenčanog sa pet velikih filmskih nagrada koje
dodeljuje Nemačka filmska akademija - za najbolji film, režiju, scenario
(Johanes Dunker), glavnu žensku ulogu (Leoni Beneš) i montažu (Geza Jeger).
Ilker Čatak u dirljivoj drami, premijerno prikazanoj u sekciji Panorama
međunarodnog festivala Berlinale, pod lupu stavlja mikrokosmos škole,
stvarajući portret savremenog društva.
Na programu je i danski kandidat za najprestižniju filmsku
nagradu Oskar, dansko-nemačko-švedsko-francuska koprodukcija “Sveti pauk”
reditelja Alija Abasija, čiji autori ističu da je reč o najiranskijem filmu
ikada snimljenom, koji je začeo pukotinu u cenzuri dugoj 50 godina. Reditelj i
ostali učesnici iranskog porekla u filmu snose teške posledice odluke da se
društveno angažovano pozabave temom femicida kao posledice mizoginiije u
kontekstu islamskog fundamentalizma, upravo u vreme iranskih protesta za ženska
prava.
Film ,,Zaljubljena Orfeja” je poseban u ovogodišnjem
izboru, redak po tome što u sebi spaja operu i film, kao i po savremenosti i
iznenađenjima. Orfej i Euridika tek su inspiracija za razmaštavanje neodoljivo
kreativnog reditelja Aksela Raniša, sa Mirjam Mesak u glavnoj ulozi, i obiljem
kemp elemenata u drugom planu filma.
Program zatvara film ,,Čovekove mere” Larsa Karumea,
čija je prethodna ostvarenja “Država protiv Frica Bauera” i “Minut ćutanja” i
publika GoetheFEST-a veoma cenila. Njegova nova istorijska drama bavi se
mračnim poglavljem nemačke kolonijalne istorije, zločinima nad namibijskim
plemenima Herero i Nama, koji se smatraju prvim genocidom XX veka.
Нема коментара:
Постави коментар