Ovogodišnji Bitef biće održan od 3.
do 10. oktobra u Beogradu, a međunarodni festivalski žiri kojim će predsedavati
prof. dr Ana Vujanović odlučivaće o glavnim nagradama festivala.
Na drugoj po redu konferenciji za
medije u susret ovogodišnjem Bitefu, koja je održana danas na terasi hotela
Indigo, tim festivala družio se sa predstavnicima medija i najavio ovogodišnji
međunarodni žiri.
Kako je otkrio umetnički
direktor Bitefa Nikita Milivojević, predsednica žirija biće prof. dr Ana Vujanović (HZT,
Univerzitet umetnosti u Berlinu; SNDO, Akademija za pozorište i ples,
Univerzitet umetnosti u Amsterdamu).
Žiri će činiti i Žoris Lakost, dramski pisac i pozorišni
reditelj, umetnički direktor „Enciklopedije reči“, Nataša Barbara Gračner, glumica i profesorka glume na Akademiji za
pozorište, radio, film i televiziju Univerziteta u Ljubljani, Siniša Ilić, likovni i umetnik
performansa, scenograf i kustos i Iris
Rafetzider, dramaturškinja festivala Viner Festvohen.
Oni će odlučivati o tome
ko će dobiti ovogodišnje nagrade festivala - Gran pri „Mira Trailović“ i Specijalnu
nagradu „Jovan Ćirilov“. Takmičarski program čine predstave „Deca sunca“ (Nemačka), „Zbogom, Lindita“ (Grčka),
opera-performans „Sunce i more“
(Litvanija), „Raspevana mladost“ (Mađarska),
„#Jeanne“ (Švedska), „Wakatt“ (Belgija, Burkina Faso), kao i
domaće produkcije „Želja da se napravi
čvrsta istorija završiće se neuspehom“ i „Kao i sve slobodne djevojke“.
Pored glavnog programa,
Milivojević je skrenuo pažnju i na prateći program 57. Bitefa, koji čine
Susreti sa autorima, Bitef polifonija i Cirkobalkana. Cilj festivala je da i
ove godine ponudi i razvije teorijski diskurs koji će pratiti selekciju glavnog
programa. Tim povodom prof. dr Ana Vujanović održaće predavanje „Od
proleterijata do prekarijata - i nazad!“
Plamena Halačeva, zamenica šefa Delegacije
EU u Srbiji istakla je na konferenciji za medije da je ponosna što Delegacija
EU u Srbiji šesti put podržava Bitef festival.
„Od početka naše saradnje, cilj nam je
da podržimo najnovije pozorišne tendencije, kao i da pomognemo umetnicima i
profesionalcima da uspostave nova partnerstva u kulturi. Kroz ovu podršku,
želimo da ohrabrimo i osnažimo umetnike i kulturnu zajednicu u Srbiji i da
pomognemo da se šira javnost senzibiliše o značaju transformativne i kreativne
moći umetnosti“, izjavila je Halačeva. „Kulturna scena Srbije ima toliko toga
da ponudi i doprinese našem zajedničkom bogatom i raznolikom evropskom
kulturnom prostoru. Zato nas ne čudi što je Srbija jedna od najuspešnijih
učesnica našeg programa Kreativna Evropa, glavnog pokretača Evropske unije za
podršku kulturi, kako u EU, tako i u Srbiji.“
Kristof
Feldhues, direktor Gete Instituta, podsetio je da ova institucija
podržava festival od njegovog nastanka i predstavio nemački komad „Deca sunca“
u izvođenju Šaušplihausa iz Bohuma, kojim će 57. Bitef zvanično biti otvoren.
Reč je o komadu Maksima Gorkog u režiji Mateje Koležnik.
„Mateja dekonstruiše ovu konstalaciju i
stavlja je u rane šezdesete godine, što omogućava pogled na drugo, a opet, ne
toliko drugačije društvo, sve predstavljeno na hiperrealističnoj scenografiji
Orfea Fogta“, naveo je Kristof Feldhues. On je napomenuo i da je komad bio
uvršten u program najuglednijeg pozorišnog festivala savremenih komada u
Berlinu, gde je posebno isticana njegova savremenost naglašena tragičnim
kontinuitetom individualnog neuspeha suprotstavljenog realnim izazovima
vremena.
Marija
Levanti, ambasadorka Grčke, govorila je o predstavi „Zbogom,
Lindita“ u režiji mladog reditelja Marija Banušija, u produkciji Narodnog
pozorišta Grčke. Kako je rekla, reč je o jednoj od predstava koje su izazvale
najveće interesovanje ove godine u Atini.
„Ovo delo ispostavilo se kao
najpozitivnije iznenađenje u grčkim pozorišnim dešavanjima, jer je mladi
25-godišnji reditelj uspeo da dirne sve one koji su je videli“, kazala je
Levanti. „Mario Banuši je došao iz Albanije u Grčku sa šest godina, a uspomene
iz rodnog mesta i iskustva iz svoje nove zemlje kreirao je predstavu u čijem
središtu je tema suočavanja sa gubitkom i konačnog rastanka od najmilijih. U
predstavi nema dijaloga, što je čini dostupnom svima.“
57BITEF23 / MEĐUNARODNI ŽIRI
·
Prof. dr
Ana Vujanović / HZT, Univerzitet umetnosti u Berlinu / SNDO, Akademija za
pozorište i ples, Univerzitet umetnosti u Amsterdamu, predsednica žirija
Prof. dr Ana Vujanović
(Berlin/Beograd) je kulturna radnica: istraživačica, dramaturškinja,
spisateljica i predavačica. Usredsređena je na spajanje kritičke teorije i
savremene umetnosti, a bavi se i istraživanjem feminističkog pripovedanja,
ekofeminizma i otpora fašizmu. Diplomirala je na Univerzitetu umetnosti u
Beogradu; doktorirala na pozorišnim studijama i postdiplomskim studijama iz
kulture i studija roda. Predavala je na raznim univerzitetima; trenutno je
mentorka na SNDO, Univerzitetu umetnosti u Amsterdamu, i profesorka na HZT,
Univerzitetu umetnosti u Berlinu.
Bila je članica TkH
[Teorija koja hoda], teorijsko-umetničke platforme sa sedištem u Beogradu, i
urednica časopisa TkH časopis za teoriju izvođačkih umetnosti, 2000-17.
Kao dramaturškinja ili koautorka učestvuje u brojnim predstavama i
spotovima/filmovima; poslednja aktivnost: u dokumentarnom filmu Pejzaži
otpora (2021) u režiji M. Popivode. Objavila je niz članaka i nekoliko
knjiga, od kojih je najnovija A Live Gathering: Performance and Politics in
Contemporary Europe, ur. sa L. Pjacom (Berlin, 2019) i Ka
transindividualnom sopstvu, Studija socijalne dramaturgije, sa B. Cvejić
(Berlin, 2022).
·
Nataša
Barbara Gračner, glumica i profesorka glume na Akademiji za pozorište, radio,
film i televiziju Univerziteta u Ljubljani.
Nataša Barbara Gračner je
pozorišna i filmska glumica, pozorišna rediteljka, profesorka glume i šefica
Katedre za glumu na Akademiji za pozorište, radio, film i televiziju
Univerziteta u Ljubljani. Prvakinja je ansambla SNG Drame Ljubljana, ali je
radila u skoro svim pozorištima u zemlji i nastupila u više od dve stotine,
uglavnom glavnih, pozorišnih, filmskih, televizijskih i radijskih uloga. Igrala
je na velikim festivalima širom Evrope, Amerike i Azije i osvojila više od
dvadeset glumačkih nagrada. Kao pozorišna rediteljka režirala je sedam
predstava. Solo komedija Odbrana pećinskog čoveka B. Torsona
najizvođenija je predstava u Sloveniji, izvedena više od 780 puta. Među
najznačajnijim nagradama je i pobednička predstava 53. Beogradskog međunarodnog
pozorišnog festivala. Na Bitefu je 2019. godine igrala glavnu ulogu, Emi, u
predstavi Ali: Strah jede dušu (Fasbinder), koja je osvojila Grand Prix
za najbolju predstavu, Nagradu publike i Politikinu nagradu.
·
Siniša
Ilić, likovni i performans umetnik, scenograf i kustos
Siniša Ilić (rođen 1977.
u Beogradu) je likovni i performans umetnik koji se bavi i oblikovanjem
izvođačkog prostora. U radu se bavi istraživanjem društvenih napetosti, bilo u
vezi s održivošću, kulturnom baštinom, uslovima rada ili migracijama, bilo pronalaženjem
načina za negovanje prijateljstva i solidarnosti. Učestvuje u nizu saradničkih
projekata i među osnivačima je TkH (Teorija koja hoda), umetničko-teorijske
platforme (2000-2017). Svoje radove je izlagao u Kunsthalle, Welt Museum, Beč;
Tate Modern, Calvert 22, London; Centre Georges Pompidou, Kadist Art
Foundation, Pariz; MAXXI Museo, Rim; na Uralskom bijenalu, Jekaterinburg, i
Lofoten art festivalu, Norveška; u MSU Beograd, Zagreb i Ljubljana; CZKD-u,
Narodnom pozorištu i Ateljeu 212 u Beogradu; SNG-u u Ljubljani; ZKM-u u
Zagrebu... Njegov kustoski rad uključuje kuriranje sa Bojanom Đorđevim i Majom
Mirković srpske izložbe na Praškom kvadrijenalu scenskog dizajna i prostora, Radovi
na sceni, 2019.
·
Žoris
Lakost, dramski pisac i pozorišni reditelj, umetnički direktor „Enciklopedije
reči“
Žoris Lakost piše za
pozorište i radio od 1996. godine, a od 2003. režira svoje predstave i emisije:
9 lyriques pour actrice et caisse claire 2005, Purgatoire 2007. i
Le vrai spectacle 2011. Godine 2004, osnovao je kolektivni istraživački
projekat W. Bio je saradnik u Theatre de la Colline 2006-2007. Od 2007. do
2009. bio je jedan od direktora umetničkog projekta Laboratoires
d'Aubervilliers.
Godine 2007, osnovao je
kolektiv „Enciklopedija reči“, u okviru kojeg je kreirao predstave Parlement
(2009), Svita br. 1 (2013), Svita br. 2 (2015), blablabla
(2017), Svita br. 3 (2017), Jukebox (2019) i Svita br.4
(2020). Predstave „Enciklopedije reči“ prikazane su širom sveta, a posebnu
pažnju dobile su na Jesenjem festivalu u Parizu 2020. Godine 2018. kreirao je
komad Noyau ni fixe sa devet mladih izvođača iz programa Talents
Adami. U Gentu je 2023. postavio prvu scensku verziju A-Ronne Lučana
Berija sa ansamblom HYOID, kojim je dirigovao Filip Rate. Žoris Lakost je
takođe autor brojnih performansa i učesnik nekoliko izložbi u muzejima i
umetničkim centrima. Preveo je i četiri Šekspirove drame za rediteljke Gvenael
Moren i Mari Lamašer.
·
Iris
Rafetzider, dramaturškinja festivala Viner Festvohen
Iris Rafetzider je
članica vodećeg dramaturškog kolektiva festivala Viner Festvohen. Nakon
studija pozorišta, filma i medija, studija romanskih jezika i književnosti, kao
i master studija plesa i dramaturgije u Beču, Parizu, Nici i Frankfurtu na
Majni, od 2014. radi za festival Viner Festvohen u saradnji sa različitim
umetničkim direktorima. Od 2021. na čelu dramaturškog tima, sa fokusom
pozorištu, performansu i kuriranju plesa. U okviru Viner Festvohena, kao i
slobodna umetnica, sarađuje sa brojnim međunarodnim i bečkim umetnicima u
kreativnim procesima. Njenom stvaralaštvu svojstvena su stalna razmišljanja o
dramaturgiji i budućim festivalima.
PRODAJA ULAZNICA
Onlajn prodaja ulaznica sa
popustom od 20% traje sve do 10. septembra u 23:59 časova. Posle tog datuma
ulaznice će na sajtu festivala moći da se kupe sa popustom od 10%. Po redovnim cenama ulaznice će od 11. septembra
moći da se kupe i na blagajni Bitefa, gde će moći da se kupi i komplet ulaznica
sa popustom od 30%. Blagajna će i ove godine biti otvorena u festivalskom pres
centru, na prvom spratu MTS dvorane, na Trgu Nikole Pašića.
Festival su
tradicionalno podržali Sekretarijat za kulturu Grada Beograda i Ministarstvo
kulture Republike Srbije, kao i Delegacija Evropske unije u Srbiji, Gete
Institut, Ambasada Savezne Republike Nemačke i Ambasada Grčke. Partner i
prijatelj Bitefa je i New Moment New Ideas Company, kreativna agencija
festivala. Partneri festivala ove godine su Generali osiguranje Srbija, Erste
Bank a.d. Novi Sad, kao i prijatelji festivala Coca-Cola Hellenic Srbija, 1664
Blanc i Somersby, Rajićeva Shopping Center, Alma Quattro, Info media group,
Acibadem Bel medic, program „Svaka limenka se računa“, hotel Indigo i restoran
Cveće zla, kao i Halo Creative tim.
Sve informacije kako o glavnom, tako
i o pratećim programima festivala, mogu se pronaći na zvaničnom sajtu festivala, kao i putem društvenih mreža fejsbuk i instagram.
Нема коментара:
Постави коментар