четвртак, 22. октобар 2020.

GAVRAN FEST U MADLENIANUMU-Festival pisca Mira Gavrana


 Od 22. do 25. oktobra

Velika scena Opere i teatra Madlenianum



 

Danas je  povodom GAVRAN FESTA – festivala dramskog pisca Mira Gavrana održana konferencija za medije u Hotelu Zepter.

 


Srbija je peta zemlja na svetu u kojoj se održava festival ovog veoma plodnog hrvatskog autora, koji je napisao preko 50 drama, a čiji komadi su doživeli 380 premijera širom sveta. Ovo je prvi festival kod nas, a već 11. festival po redu koji će se održati od 22. do 25. oktobra, na Velikoj sceni Opere i teatra Madlenianum. Započet je u Trnavi. Inicijator festivala i direktorka gospođa Madlena Zepter i selektorka programa Ana Radivojević Zdravković su se u odnosu na trenutnu situaciju odlučile za dva ansambla iz Beograda sa predstavama NOĆ BOGOVA (22.10.) i TEŠKO JE REĆI ZBOGOM (datum će biti naknadno objavljen), ansambl iz Niša sa predstavom SLADOLED (24.10.), koji je već uspešno gostovao na našoj sceni i za kraj festivala Gavran teatar iz Zagreba sa monokomedijom HOTEL BABILON (25.10.). Sastavni deo festivala je i promocija Odabranih drama Mira Gavrana o kojima će govoriti dramaturg i teatrolog Venko Andonovski , kao i javno čitanje njegove drame PIVO u subotu 24.10. u 12 časova na Belle Etage-u.

 


Na konferenciji su govorili:

Ana Radivojević Zdravković, selektorka festivalskog programa i direktorka Drame Madlenianuma koja je istakla da je Madlenianum odlučio da pokrene ovaj festival baš zbog toplog prijema na koji nailaze drame gospodina Gavrana, jer on piše o živim ljudim čiji su odnosi svugde isti i u Srbiji, i u Hrvatskoj, i u Indiji, gde se takođe igraju drame Mire Gavrana. Prvi susret sa dramama Mire Gavrana je bio povodom prvo čitanja, a potom po glasovima publike postavke njegove drame Tajna Grete Garbo na sceni Madlenianuma, koju je nekoliko sezona maestralno igrala Tanja Bošković u naslovnoj ulozi. Miru opisuje kao „impresivna bigrafija jednostavan čovek.“ A iza njega stoje 50 drama, 10 romana,2 zbirke priča, 10 dela namenjenih deci, 3 libreta za balet i jedno za operu.




Miro Gavran, autor komada, koji je emotivno zahvalio organizatorima i glumcima što se u ovim izazovnim vremenima festival održava, i  istakao da je publika sigurnija u pozorišnim dvoranama nego u kafićima ili javnom prevozu. On je povodom festivala još izjavio:

“U protekle 33 godine u Srbiji sam imao 16 teatarskih premijera, a jedna od najuspješnijih bila je Tajna Grete Garbo u Operi i teatru Madlenianum s Tanjom Bošković u naslovnoj ulozi. Zbog toga sam izuzetno srećan što su vodeći ljudi Teatra Madlenianum poželeli da organizuju 11. Gavran fest, čime je Srbija postala peta zemlja koja mi je ukazala tu čast, nakon Slovačke, Poljske, Češke i Nemačke. Srećna okolnost je da u ovome trenutku imam nekoliko izvrsnih živih predstava na repertoaru srpskih teatara sa sjajnim glumcima, pa se usuđujem verovati da će ovaj festival biti kvalitetan i da će pružiti zadovoljstvo ljubiteljima teatra“,




Dejan Lutkić, je govorio ispred Teatra Tri glumca ističući da on i njegove kolege Vojin Ćetković i Nebojša Cile Ilić ovaj komad igraju već pet godina, uvek sa radošću i radoznalošću, da ga na neki način “džeziraju”, jer uvek posle predstave raspravljaju o odnosu vlasti i umetnika, o čemu komad govori. Lutkić je istakao da Gavran piše za glumce I da oni zato uživaju da igraju njegov komad, koji su odigrali preko 100 puta širom sveta. I koji posle predstave dugo još diskutuju kako su je odigrali; šta je tu bilo dobro, a šta ne. A za večerašnju predstavu je ostalo još malo karata

 

Nažalost druga predstava festivala TEŠKO JE REĆI ZBOGOM je morala biti pomerena zbog bolesti glumice. Menadžment Opere i teatra Madlenianum traži novi termin igranja, a publika može da vrati karte na blagajnama Madlenianuma do 29. oktobra.


 

Predstavu SLADOLED koja se izvodi u subotu 24. oktobra je predstavila Miljana Nenadov, direktorka marketinga Narodnog pozorišta iz Niša. Specifičnost ove predstave je da prati odnos majke i ćerke kroz period od 60 godina, sve nežnosti, nedoumice, razmimoilaženja, a u ovoj predstavi uloge tumače prava majka i ćerka - Ivana Nedović i Nađa Nedović Tekinder. Iako ova predstava ima kratak životni vek, već je učestvovala na pet festivala, pa i na Gavran festu u Pragu, i svugde je bila toplo primljena.




Na kraju konferencije govorila je Mladena Gavran, supruga i glumica predstave HOTEL BABILON koja će se izvesti u nedelju 25. oktobra. Ovu predstavu, koja je inače prva postavljena predstava Teatra Gavran, osnovanog 2002. Godine, Mladena je odigrala preko 200 puta i posle kratke stanke predstava je obnovljena upravo na zahtev publike. U ovoj monokomediji Mladena Gavran igra 11 različitih uloga, što je bio naročiti izazov jer pored Slovakinje igra i muški lik. Predstava je osvojila brojne pozorišne nagrade.




U ovim izazovnim vremenima bio je pravi podvig organizovati GAVRAN FEST – festival najizvođenijeg dramskog pisca, Mira Gavrana. Od 22. do 25. oktobra 2020. na Velikoj sceni biće prikazane četiri predstave nastale po dramskim delima ovog najprevođenijeg i najizvođenijeg hrvatskog pisca koji će i sam prisustvovati festivalu. Publika će moći da vidi ansamble iz Beograda, Niša i Zagreba. Na Belle Etage-u biće organizovano javno čitanje petog komada – PIVO, a organizovaćemo i promociju knjige Odabrane komedije Mira Gavrana o kojima će govoriti Venko Andonovski. Inicijator i direktor GAVRAN FESTA u Beogradu je vlasnica i osnivač Madlenianuma gospođa Madlena Zepter, dok je selektor festivalskog programa direktorka Drame Opere i teatra Madlenianum Ana Radivojević Zdravković.

„U protekle 33 godine u Srbiji sam imao 16 teatarskih premijera, a jedna od najuspješnijih bila je Tajna Grete Garbo u Operi i teatru Madlenianum s Tanjom Bošković u naslovnoj ulozi. Zbog toga sam izuzetno srećan što su vodeći ljudi Teatra Madlenianum poželeli da organizuju 11. Gavran fest, čime je Srbija postala peta zemlja koja mi je ukazala tu čast, nakon Slovačke, Poljske, Češke i Nemačke. Srećna okolnost je da u ovome trenutku imam nekoliko izvrsnih živih predstava na repertoaru srpskih teatara sa sjajnim glumcima, pa se usuđujem verovati da će ovaj festival biti kvalitetan i da će pružiti zadovoljstvo ljubiteljima teatra“, izjavio je povodom festivala Miro Gavran.

Tajna uspeha i privlačnosti dela Mira Gavrana verovatno najviše počiva u spoznaji optimizma, u tome što su emocije koje pobuđuju Gavranovi komadi pozitivne, tople i otvorene, a to ljudi cene. Miro Gavran pripada malom broju dramatičara koji znaju kako da nasmeju publiku s jedne strane, ali i kako da iz gledaočeva oka izmame suzu saosećanja i tuge, s druge. Gavranovi komadi prihvaćeni su svuda u svetu jer su ljudska osećanja svuda ista. Trenutno piše komad o odnosu majke  i sina (u kojima vidi suprugu i sina)-Na kavici u podne, a posle Sladoleda i Piva.

 

 


22. oktobar u 19.30 Velika scena

NOĆ BOGOVA, Teatar Tri glumca iz Beograda; režija Marko Manojlović; igraju Vojin Ćetković, Dejan Lutkić i Nebojša Cile Ilić; kostim Maja Mirković

Jedne večeri, slaveći desetogodišnjicu prijateljstva, kralj Luj XIV (Ćetković), dvorska luda (Lutkić) i pisac Molijer (Ilić) zajedno se opijaju u vinskom podrumu evocirajući uspomene na prohujala vremena. Usred veselja, kralj otkriva da je saznao da njih dvojica igraju farsu o njemu u kojoj ga ismejavaju, pa prisiljava svoje prijatelje da tu farsu odigraju samo za njega.

23. oktobar u 19.30 Velika scena predstava se pomera zbog bolesti glumice, termin će biti  objavijen  naknadno.

TEŠKO JE REĆI ZBOGOM, Teatar Vihor iz Beograda; režija Marija Barna Lipkovski; igraju Dragana Dabović, Ivan Mihailović i Nevena Vukes; scenografija Marija Simović; muzika Marko Louis; kostim ISKON MODE

U ovom dramskom tekstu susrećemo se sa neobičnim bračnim trouglom. U dinamičnoj priči punoj neočekivanih obrta „žrtva“ i „progonitelj“ zameniće mesta, „istine“ će postati „laži“ a „laži“ će postati „istine“. Primenjujući ahronološki način pripovedanja, ispisujući brze, gotovo kolokvijalne dijaloge, Miro Gavran je napisao modernu savremenu dramu sa kojom će se današnji gledaoci lako poistovetiti, pronalazeći u sudbinama prikazanih junaka deliće svog ličnog iskustva. Neki teatrolozi su ovaj Gavranov tekst nazvali komedijom, neki melodramom, neki dramom – a u njemu se sve te odrednice susreću i prepliću, pozivajući glumce i reditelja na građenje snažne predstave, koja nikoga neće ostaviti ravnodušnim.




24. oktobar u 19.30 Velika scena

SLADOLED, Narodno pozorište iz Niša; režija Spasoje Ž. Milovanović; igraju Ivana Nedović i Nađa Nedović Tekinder




Sladoled je komedija o životu i iz života koji svaka gledateljka i svaki gledalac poznaje. Uzbudljivo, duhovito i uverljivo predstava prati sudbinu majke i ćerke – od dana ćerkinog polaska u vrtić i majčinog prvog dana na poslu, pa sve do dana u staračkom domu. Jedna za drugom nižu se scene o ljubavi, ženama, muškarcima, porodici, deci...

Sladoled je poslastica sa ukusom pozorišta, koju ćete hteli – ne hteli morati da isprobate. A o ukusu ne vredi raspravljati.



25. oktobar u 19.30 Velika scena

HOTEL BABILON, Teatar Gavran iz Zagreba; režija Aida Bukvić; igra Mladena Gavran; scenografija Jasmina Pacek; kostimi, dizajn svetla i šminka Zdenka Mihelj

 

U komediji Hotel Babilon pojavljuje se 11 lica koja pričaju neobičnu priču o ljubavi koja se dogodila u letnjim mesecima u malom dalmatinskom gradu između slovačke turistkinje Zuzane Kolarove i lokalnoga zavodnika, recepcionera Jakše Hektorovića, zvanog Dalmatiner… Kad profesionalni zavodnik odbaci naivnu devojku, u nastupu ljubomore dogodiće se pokušaj ubistva. Nakon toga na sudu će se uz oštećenika i okrivljenu naći i brojni svedoci (Međimurka, Italijan, Bosanka, Nemica…) čiji će iskazi u mozaičnoj strukturi plastičnog i humornog pripovedanja iznedriti pred gledaoce ovu neobičnu rašomonsku priču.

Osim navedenog glavnog programa, GAVRAN FEST će 24. oktobra u podne na Belle Etage-u, u okviru pratećeg programa, održati promociju knjige Odabrane komedije Mira Gavrana, na kojoj će govoriti makedonski teatrolog i dramaturg Venko Andonovski. Odmah posle predstavljanja knjige održaće se javno čitanje komedije PIVO u kojem će učestvovati glumci Dragan Vujić Vujke, Lako Nikolić i Nadežda Kostić.  


Miro Gavran, najplodniji savremeni hrvatski pisac, rođen je 1961. godine. Diplomirao je dramaturgiju na Akademiji za kazalište, film i televiziju u Zagrebu. Autor je 50 dramskih tekstova od kojih je nastalo više od 350 premijera širom sveta, a njegova dramska dela na sceni videlo je preko 4 miliona gledalaca. Takođe je objavio 10 romana, dve zbirke kratkih priča, jednu zbirku poezije, kao i 10 knjiga za decu i mlade. Ekranizovana su tri filmska scenarija Mira Gavrana, šest televizijskih dela i 32 radio drame, a po njegovim libretima nastala su tri mjuzikla i jedno opersko delo. Knjige Mira Gavrana doživele su preko 200 izdanja kako u Hrvatskoj, tako i u zemljama širom sveta. On spada u daleko najprevođenije hrvatske pisce jer su njegova dela prevedena na više od 40 jezika.

Miro Gavran dobitnik je tridesetak književnih i pozorišnih nagrada. Među njima se izdavajaju Nagrada CENTRAL EUROPEAN TIME 1999. koja se u Budimpešti dodeljuje najboljim srednjoevropskim piscima za celokupan opus, kao i Nagrada EVROPSKI KRUG 2003. za afirmaciju evropskih vrednosti u tekstovima. Miro Gavran dopisni je član Hrvatske akademije znanosti i umjetnosti u Zagrebu, član Ruske akademije književnosti u Moskvi i Slovenske akademije književnosti i umetnosti u bugarskom gradu Varna.


Gavran je jedini živi dramski autor na svetu kojem je nekoliko zemalja organizovalo pozorišni festival (GAVRAN FEST) na kojem se izvode predstave nastale isključivo prema njegovim dramskim delima. Prvi GAVRAN FEST održan je u Trnavi u Slovačkoj 2003. godine, a potom su se festivali održavali i u Krakovu u Poljskoj, u Pragu u Češkoj i Augsburgu u Nemačkoj.

Godine 2002. Miro Gavran i njegova supruga glumica Mladena Gavran osnovali su Teatar GAVRAN. Pozorište je otvoreno upravo monokomedijom Hotel Babilon koja je učesnik GAVRAN FESTA u Beogradu. Ova monokomedija u kojoj Mladena Gavran tumači 11 uloga izvedena je više od 200 puta i osvojila je brojne značajne nagrade.

Opera i teatra Madlenianum su primenili sve epidemiološke mere da se izvođači i publika osećaju bezbedno, jer je Madlenianum vaše bezbedno mesto susretanja.

 


Нема коментара:

Постави коментар