Fokus na domaćim
stvaraocima i autorima iz regiona: 80 filmova na 31. Festivalu autorskog filma
31. Festival autorskog filma biće održan od 21. do 28.
novembra. Na konferenciji za medije održanoj u mts Dvorani o programu, ali i
izazovima održavanja festivala, govorili su Srdan Golubović, selektor i
predsednik Saveta festivala, Srđan Vučinić, umetnički direktor i Milena
Debeljković Sekulić, operativna direktorka festivala.
Srdan Golubović je na početku svog obraćanja istakao da se festival, sada već tradicionalno, održava u društveno izazovnim okolnostima:
„Festival se, nekako tradicionalno, dešava u
turbulentnom vremenu. Ove godine izazova je verovatno više nego ranijih, i
ovogodišnji festival možda najviše podseća na prva izdanja iz sredine
devedesetih.“
Golubović je dodao da, uprkos svemu, FAF i dalje ima važnu
ulogu u kulturnom životu Beograda:
„Za ovih 30 godina, Festival autorskog filma postao je
važan deo života Beograda i potreba – kako autorima, tako i gledaocima. FAF je
za mnoge od nas prozor, izlaz, doza kiseonika, makar kao privid nekog normalnog
života.”
Govoreći o fokusu festivala, Golubović je istakao da je ove
godine posvećen domaćim autorima:
„Imamo više domaćih i regionalnih autora, kao i
manjinskih koprodukcija nego ranijih godina. Festival se ove godine održava bez
podrške Ministarstva kulture i grada Beograda, isključivo zahvaljujući
sredstvima iz Media Kreativne Evrope, Mreže festivala Jadranske regije, Erste
banke, Francuske ambasade i Francuskog instituta.“
„Festival otvara Kako je ovde tako zeleno? Nikole
Ležaića, poznatog po Tilva Roš, a zatvara Yugo Florida Vladimira Tagića. Iako
filmovi imaju određene tematske sličnosti, rediteljski senzibilitet i doživljaj
sveta su potpuno različiti.“ Nadovezao se i na zabrinjavajuće stanje u domaćoj
kinematografiji: „Ovo je jedna od prvih godina u kojoj nije raspisan konkurs
Filmskog centra Srbije. To praktično znači da je filmskim stvaraocima, kao i
umetnicima iz drugih oblasti, uskraćeno pravo na rad. Više nego ikada ranije,
svi mi koji se bavimo kulturnim manifestacijama imamo obavezu da podržimo
umetnike koji sa velikim naporom i strašću stvaraju filmove.“
Ove godine, Festival autorskog filma predstaviće
najznačajnija ostvarenja savremenog svetskog filma, među kojima su Jedan običan
incident Džafara Panahija, dobitnika Zlatne palme u Kanu, Sirat Olivija Lašea,
Tajni agent Klebera Mendonsa Filja i Snovi, dobitnik Zlatnog medveda u Berlinu.
U takmičarskom programu naći će se tri domaća filma: Vetre,
pričaj sa mnom Stefana Đorđevića, Sorella di Clausura Ivane Mladenović i Linije
želje Daneta Komljena. Posebna pažnja posvećena je i regionalnim autorima: tu
su filmovi Hane Jušić, makedonski DJ Ahmet i Otapanje vladara Ivana Salatića.
Golubović je istakao i posebne projekcije u čast velikih
ličnosti srpske i jugoslovenske kinematografije:
„Posebno izdvajamo Mačiji krik Sanje Živković, po
poslednjem scenariju Gorana Paskaljevića. Film će biti prikazan van
konkurencije i podseća na velikog reditelja, a producirao ga je njegov sin
Vladimir Paskaljević.“
Jedan od ključnih događaja biće i projekcija restaurirane
verzije filma Emira Kusturice Otac na službenom putu, u čast 40 godina od
osvajanja Zlatne palme u Kanu.
Srđan Vučinić, umetnički direktor festivala, osvrnuo se na značaj FAF-a u izazovnim vremenima i dilemu oko njegovog održavanja:
„Bio sam uveren da festival treba da se održi i posle
bombardovanja 1999. i tokom pandemije 2020. Danas, 2025, nisam siguran, ali
opet ne bih bio siguran ni da je otkazivanje prava odluka. To je jedna
Hamletovska dilema između biti ili ne, gde postoji jedno veliko ništa i jedno
malo nešto, koje će možda nekom, ko je danas student, zadržati slike iz ovih
filmova u sećanju za nekih 20 godina i možda mu nešto značiti.“
Vučinić je naglasio i konkretne razloge pobune FAF-a -
prošlogodišnji jubilarni 30. FAF, koji ima značaj u kulturi Beograda od 1994.
godine, od Sekretarijata grada Beograda dobio je nula dinara, a ove godine ni
Ministarstvo kulture takođe nije podržao festival. On ovo vidi kao deo šireg
sistema koji „želi da sruši kulturu Srbije, a pre svega Beograda, i
ugrozi opstanak ključnih festivala poput Bitefa, Festa i Martovskog festivala“.
„FAF će se održati uprkos tome – jer je sinonim
kulture u Beogradu,“ zaključio je Vučinić.
Milena Debeljković, operativna direktorka festivala,
predstavila je detalje vezane za kupovinu ulaznica i sale u kojima će biti
prikazan ovogodišnji program:
„Pored mts Dvorane i Dvorane Kulturnog centra
Beograda, filmovi će biti prikazani u Art bioskopu Kolarac, Jugoslovenskoj
kinoteci (Uzun Mirkova), Cine Grand Big Rakovica, a vraćamo se i u Dom kulture
Studentski grad. Program će biti prikazan i u Nišu, u bioskopu Delta Planet
Cine Grand Niš.“ Debeljković je istakla da je festival uspeo da održi obim
sličan ranijim izdanjima: „Ove godine imamo 80 filmova, što je vrlo
fascinantno.“
U žiriju glavnog takmičarskog programa ove godine su: Ilja
Križanovski, ruski reditelj, Amra Bakšić Čamo, producentkinja i osnivačica
CineLink Sarajevo i Goran Bogdan, glumac.
31. FAF su podržali: Potprogram MEDIA programa Kreativne
Evrope, Mreža festivala Jadranske regije, Erste Banka, Ambasada Francuske i
Francuski institut u Srbiji.
Ulaznice za filmove mogu se nabaviti na blagajnama bioskopa,
i preko sajta mts Dvorane: https://www.mtsdvorana.rs/filmovi/31-faf
Više informacija o celokupnom programu festivala biće uskoro
dostupno na sajtu i društvenim mrežama festivala.
FOTO: Tanja Drobnjak, KulturniK


.jpg)

Нема коментара:
Постави коментар