недеља, 1. март 2020.

48. FEST : MATER i razgovor sa ekipom filma




Hrvatsko-bosanskohercegovacko-francusko-srpski film Mater je lični film o rastanku ćerke koja živi u Berlinu i majke koja umire od kancera. Ćerka dolazi da se oprosti od majke, a njihov odnos je kompleksan. Mnogi će prepoznati taj kontraverzi odnos ljubavi i neprekidnog prebacivanja

Reditelj Jure Pavlović je o relaciji otac- sin snimio kratki, a o majka- ćerka dugometražni film. Ovaj. 

Veći deo glumacke ekipe, osim dve glavne glumice, Darije i Neve (nekadasnja studentkinja i profesor) su naturšici, koji filmu daju taj lokalni kolorit. Uloge: Daria Lorenci-Flatz, Neva Rošić, Vera Zima, Anka Vučković, Marijo Jurković, Vinko Vuković, Marija Vrdoljak, Milivoj Barbir, Hrvoje Barbir Barba, Stephan Baumecker, Lili Jelinek, Till Patz


U ovoj beskompromisnoj psihološkoj drami, Jasna se nakon godina provedenih u Nemačkoj gde se skućila i osnovala svoju porodicu, vraća u Hrvatsku kako bi se brinula o majci, koja je na samrti. 

Majčino onemoćalo telo, čak i prikovano za krevet, zrači zastrašujućim autoritetom koji se nadvija nad svima u njenoj blizini. 

Kako dani prolaze Jasna se zapliće u mrežu zameranja od kojih je očajnički pokušavala da pobegne. 

Hoće li uspeti da se suprotstavi majci ili će konačno nestati pod njenim teškim zagrljajem?

MATER je tinjajuća refleksija o gubitku, opraštanju i bolu, primer provokativnog i bolno iskrenog nezavisnog filmskog ostvarenja.

Kao neko ko ima lično iskustvo ovakvog gubitka preporučujem ga od srca.

Jure Pavlović (1985) diplomirao je režiju na Akademiji dramskih umetnosti u Zagrebu. Učestvovao je u brojnim međunarodnim filmskim radionicama uključujući Berlinale Talents i Sarajevo Talent Campus. Njegovi kratki filmovi prikazani su i nagrađivani na brojnim međunarodnim filmskim festivalima, uključujući Međunarodni filmski festival u Berlinu. Za kratki film “Piknik” 2015. osvojio je nagradu Evropske filmske akademije (EFA) za najbolji kratki film. “Majka” je njegov igrani celovečernji debi.




Šta vas je podstaklo da se pozabavite odnosom majke i ćerke u svom celovečernjem debiju?

Jure Pavlović: Volim da se šalim da sam o odnosu oca i sina napravio kratki film, a da mi je za odnos majke i ćerke trebao dugometražni, ipak su ti odnosi mnogo komplikovaniji. Ideja za film je proizašla iz moje porodične situacije, ličnog iskustva koje je bilo polazna tačka za priču koju sam jako dugo želeo da realizujem. Šta god budem napravio u budućnosti, verujem da će ovo ostati moj najličniji film.

Daria, služite se finim sredstvima da odigrate Jasnu koja ima komplikovan odnos sa svojom majkom. Vi ste sve vreme u krupnom planu. Koliko je to bio mač sa dve oštrice?

Daria: Jure je odlagao tu informaciju, tek sam pred kraj saznala, ali nije mi puno značila. Radili smo laganim tempom, ali dubinskim i intenzivnim, snimali smo scenu, dve dnevno. Naravno bilo je izazova, ali mi je tokom snimanja najveći izazov bio ispuniti vreme, morate ostati dosledni tome što želite da izrazite, a u suštini niste ni svesni šta je to. Snimanje je bilo putovanje, traženje, stalno sam pitala Juru o čemu se ovde radi, koji je krajnji cilj scene, emocija. Snimali smo u kontinuitetu, što mi je jako pomagalo da ono što mi se privatno događalo radi za mene i na platnu.  Sumnjam da ću ikad više imati ovakav izazov, tako da je to bila ogromna prilika i iskustvo. Nekad mi se čini da bih volela da možemo da ga ponovimo. Ovaj film je jedna specifična disciplina, poput maratona, kad ga jednom iskusiš sigurno poželiš da prođeš sve to još jednom.

Neva Rošić tumači vašu majku, a bila vam je i profesorka na akademiji. Kako je izgledala saradnja sa njom?

Daria: Neva je mit, institucija zagrebačke akademije, postojala je neka aura oko njenog imena. Ako Neva ne misli da treba da upišeš akademiju, nećeš upisati. Bila je izvanredan profesor, negovala je emotivnu specifičnost koju sam pokazivala u radu, znala je da me pusti na miru i dopusti mi da se razvijem. Ona je ostala strašno mlada uprkos godinama. Ja sam se dosta promenila, osećala sam se odraslijom, što je bilo dobro za komunikaciju, izvrstan je to nastavak nekog procesa. Lepo smo sarađivali.

Kad imate ovakve dve glumice, da li ih pustite da se igraju i pratite ih kamerom ili…

Jure: Morate ipak proći neki rad, proces, ali uvek je pitanje koliko pustiti njih da kreiraju svoje a koliko ih usmeravati. Neva je dala jako puno sebe i to se oseti u filmu. Za Dariu je bio poseban izazov to što je u krupnom planu, i što su kadrovi trajali po 3, 4 minuta. Treba od početka do kraja scene biti savršen u svakom smislu, tehničkom, kamera, šarf, gluma, koreografija… U tom smislu je proces bio izazovan jer smo snimali jedan kadar ceo dan, nije bilo fragmentarnog snimanja iz više uglova gde imate prostor da izmanipulišete, produžite ili skratite tišinu… Momenat koji ste napravili na setu se zabeleži i ostane zauvek, nema sigurnosne mreže.

Ostali glumci u filmu su naturščici. Kako ste radili sa njima?

Jure: Ima još jedna glumica, ona je iz tog miljea, iz tog sela. Dugo sam znao da želim za te vrlo zanimljive sporedne likove da uzmem koloritne likove iz tog kraja, mislim da unose autentičnost, trodimenzionalnost. U početku sam bio malo nesiguran, pa sam pitao Dariu i Nevu da urade probe sa njima, ali nakon toga su se toliko opustili i jako dobro se slagala profesionalna i amaterska gluma. Neva je u Hrvatskoj poznata kao velika pozorišna glumica koja je glumila krležijanske likove visokog statusa, tako da je ona bila atipičan izbor za tu ulogu. Pitao sam se kako će funkcionisati kad uparim Nevu, koja je tako velika glumica, sa nekim iz tog sela, ali na probama su sve sumnje nestale i posle je to funkcionisalo jako dobro. Mislim da su naturščici doneli dašak nekog čistog života koji nas je sve inspirisao.

Daria: Jednom mi je Jure rekao da ja delujem kao naturščik i to mi je bio veliki kompliment. To je zadatak glumaca koji igraju na filmu, da ostanu amateri u najboljem smislu.



Država:     Hrvatska, Srbija, Francuska, Bosna i Hercegovina / Croatia, Serbia, France, Bosna and Herzegovina, 2019
Žanr:     Drama
Program:     Glavni takmičarski program, Mozzart FEST
Trajanje:     95’
Režija:     Jure Pavlović
Scenario:     Jure Pavlović
Uloge:
    Daria Lorenci-Flatz, Neva Rošić, Vera Zima, Anka Vučković, Marijo Jurković, Vinko Vuković, Marija Vrdoljak, Milivoj Barbir, Hrvoje Barbir Barba, Stephan Baumecker, Lili Jelinek, Till Patz
Festivali:     2019 Talin / Tallinn Black Nights Film Festival 2019
Fotografija:     Jana Plećaš
    Montaža:     Jure Pavlović, Dragan Von Petrović
Producent:     Bojan Kanjera, Biljana Tutorov, Jure Pavlović
Produkcija:     Sekvenca, Wake Ups Film & Video , Les Films de l'oeil sauvage, Udruženje Novi film
Filmografija:
    2015 Piknik / Picnic (short)
    2012 Umbrella (short)
    2010 Down by the River / Bacila je sve niz rijeku (short)


Нема коментара:

Постави коментар