Opera
Volfganga Amadeusa Mocarta DON ĐOVANI
Velika
scena Opere i teatra Madlenianum
13.
mart 2020. u 19:30 časova
Prva koprodukcija Narodnog pozorišta u
Beogradu i Opere i teatra Madlenianum Mocartova opera Don Đovani igra se
u martu sa novom podelom, u ulozi Dona Elvire igra sopran Katarina
Jovanović, Dona Ana je Bijana Jovanović, a u ulozi Leporela
pojaviće se Sava Vemić. Predstavu u petak, 13. marta diriguje Ana
Zorana Brajović. Nastupaju i hor, balet i orkestar Narodnog pozorišta u
Beogradu. Predstavu je pre tri godine prvo na scenu Narodnog pozorišta, a potom
i Madlenianuma postavio reditelj Alberto Triola, scenografiju je radio Ticijano
Santi, dok je kostimograf bila Katarina Grčić Nikolić, na obe premijere je
dirigovao italijanski dirigent Marko Boemi.
Ana
Zorana Brajović je stalna dirigentica Opere Narodnog
pozorišta u Beogradu, u kojoj je prisutna od 1994. godine. Započela je karijeru kao
pijanista, diplomirala je klavirski odsek u klasi Mirjane Šuice Babić, odsek za
teoriju i magistrirala dirigentski odsek u klasi maestra Jovana Šajnovića.
U
Narodnom pozorištu u Beogradu, počela je karijeru kao dirigent i prvi put dirigovala
Mocartovu Čarobnu frulu, kao najmlađi dirigent koji je stao za pult
Opere u Beogradu. Dobila je Oktobarsku nagradu za dostignuća u muzičkoj umetnosti,
1995. godine, kao najmlađi kandidat.
Na
takmičenju „Boris Hristov“ 2000. godine u Sofiji, osvaja prvu nagradu za
najbolje izvođenje i korepeticiju. Školske 2003/04, dobila je Fulbrajtovu
stipendiju u okviru koje se usavršavala na Peabody konzervatorijumu u
Baltimoru, u klasi prof. Gustava Meiera.
U
saradnji sa Simfonijskim radio horom i orkestrom, 2003. godine snimila je
kompakt disk sa svitom Aleksandra Kostića Deus Absconditus.
Učestvovala
je na koncertu Millenium Stage u Kenedi centru u Vašingtonu. Dirigovala
je svetsku premijeru (2006. god.) opere o Nikoli Tesli Ljubičasta vatra
Džona Gibsona, u Narodnom pozorištu u Beogradu, a iste godine, u saradnji sa
muzičarima Metropolitan teatra", učestvovala je na Bruklinskom festivalu
muzike u Njujorku. Radila je u Operi u Baltimoru i Vašingtonu.
Redovni
je gost Simfonijskog orkestra Radio televizije Srbije. U saradnji sa
Sarajevskom filharmonijom, 2011. godine dirigovala je Giselle u
Sarajevskom teatru.
Sa
Rosinijevom predstavom Seviljski berberin, 2011. godine obeležila je 20.
godina umetničkog rada. Od septembra 2014, do septembra 2016. godine obavljala
je funkciju v.d. direktora Opere.
Katarina
Jovanović već dvadesetičetiri godine zauzima važno
mesto u evropskoj umetničkoj muzici, čemu svedoče njene mnogobrojne nagrade kao
i zvanje Viteza umetnosti i književnosti francuske vlade. Nastupa u koncertnim
dvoranama, na operskim scenama i festivalima Beograda, Oranža, Londona,
Brizbejna, Pariza, Čikaga, Berlina, Peralade...
Katarina
Jovanović je diplomirala i magistrirala u Beogradu i usavršavala se u Londonu
na čuvenoj Gildhol školi za muziku. Studirala je klasično pevanje kod Irine
Arsikin, Rudolfa Pirneja, Dženis Čepman, Dženin Reis. Pohađala je majstorske
radionice Tomasa Kvasthofa i Dmirtija Hvorostovskog. Učila je i od Grejema
Džonsona, Ditriha Fišera Diskaua i Radmile Bakočević.
Među
ulogama koje je tumačila izdvajaju se Violeta Valeri, Tatjana, Lina (Stifelio),
Leonora (Trubadur), Norma, Margareta, Mimi, Aida, Amelija (Bal pod
maskama), Dona Ana, Vitelija, Grofica Almaviva, Elektra (Idomeneo),
Madalena (Andrea Šenije), Boginja Kali (Dve glave i devojka) itd.
Sarađivala
je sa umetnicima kao što su Dejvis, Elder, Ešenbah, Rostropovič, Višnjevskaja,
Domingo, Kazadesus, Mersije, Radulović, Manof, Dukro, Fonten, Bouman, Mula,
Raimondi, Sinadinović, Kinka, Žebeljan, Stefanović, Jovanović...
Snimala
je za Bibisi, Frans 2 i 3, ARTE, Meco, itd.
2000.
godine Katarina Jovanović je snimila svoj prvi disk sa pijanistom Brunom
Fontenom i klarinetistom Floranom Eoom za Transart Lajv. Sledeći disk snimila
je 2011. za Naksos sa Žan Klodom Kazadesusom i Nacionalnim orkestrom iz Lila.
Ovaj snimak Bizeovih dela je izabran za cd meseca časopisa Gramofon. Bio je i
na godišnjoj listi najboljih snimaka odabranih od strane Bibisi magazina.
Katarina
Jovanović je bila umetnička direktorka Opere Narodnog pozorišta u Beogradu.
Vanredni profesor je na Fakultetu muzičke umetnosti u Beogradu, gde predaje
solo pevanje, već trinaest godina. Već nekoliko godina intenzivno sarađuje i
nastupa u zemlji i inostranstvu, sa pijanistom i profesorom Dejanom
Sinadinovićem u okviru Memon Dua. Osim koncerata posvećenih repertoaru solo
pesme, ovaj umetnički duo drži zajedničke majstorske radionice u Kini,
Francuskoj i Srbiji.
Katarina
Jovanović je dobitnica Granprija (prve nagrade) i nagrade publike na takmičenju
Montserat Kabalje, Nagrade za najboljeg mladog umetnika UMUS-a itd. Takođe je
bila finalista takmičenja OPERALIA - Plasido Domingo u Vašingtonu. Dva puta je
nominovana za najvažniju francusku muzičku nagradu Viktoar de la muzik.
Biljana
Jovanović, sopran, rodjena je 1993. godine u Čačku. Posle
Srednje muzičke škole, Osnovne akademske i Master studije završava u klasi
vanr. prof. Katarine Jovanović na Fakultetu muzičke umetnosti u Beogradu. Za
vreme studija, nastupa na mnogim koncertima u Zadužbini Ilije M. Kolarca,
SKC-u, Beogradskoj filharmoniji, Sava Centru.
2017.
godine ispred Instituta za umetničku igru i reditelja Aleksandra Nikolića
učestvuje kao solista u predstavi Metamorfoze II i Žan Pol Mara -
stradanje i ubistvo. Iste godine postaje član operskog studija Narodnog
pozorišta u Beogradu, pod mentorstvom prvakinje beogradske Opere dr. Sofije
Pižurice, a ubrzo nakon toga dobija ulogu soliste u baletu Kraljca Margo
gde saradjuje sa maestrom Vesnom Šouc. U medjuvremenu, postaje dobitnik Prve
nagrade na Medjunarodnom takmičenju pevača "Lazar Jovanović" pod pokroviteljstvom
Kulturnog elementa.
Master
studije završava ulogom Dona Ane iz opere Don Đovani. Aktivni je član
Organizacije JENEJART-a, koju predvode vokalni pedagozi Jasmina Trumbetaš,
prvakinja beogradske opere, Jelena Vlahović, prvakinja beogradske opere i
Aleksandar Nikolić, reditelj.
2018.
godine na Velikoj sceni Narodnog pozorišta debituje u opereti Slepi miš
J. Štrausa u ulozi Rozalinde, i predstavama tekućeg repertoara (Suor
Angelica, Rigoleto)
U junu
2019. godine, nakon 60 godina od poslednjeg izvodjenja, u premijernoj podeli
Konjovićeve opere Koštana, pod dirigentskom palicom Ane Zorane Brajović
i u režiji Juga Radivojevića, na Velikoj sceni Narodnog pozorišta debitovala je
u ulozi Stane, i dobila kritiku da je kao mladi solista važan oslonac ove
opere. (Zorica Kojić, "Danas" 2019.)
Sava
Vemić (bas), dolazi iz Beograda gde se školovao
prvo u muzičkoj školi ”S. S. Mokranjac”, a potom na Fakultetu muzičkih
umetnosti u Beogradu i od 2014-2017 usavršava se u operskom studiju
Metropoliten opere u Njujorku.
U
sezoni 2019/2020 nakon Verdijevog Don Karla nastavlja da nastupa kao
gost u Pariskoj operi operama Adriana Lekuvrer (Princ Bulion) i Rigoleto
(Monterone) gde će biti od aprila do jula 2020. Naredne sezone očekuju ga
nastupi u minhenskom Gertnerplac teatru gde će nastupiti kao kralj Enriko VIII
u Donicetijevoj operi Ana Bolen, kao Sarastro u Mocartovoj Čarobnoj
fruli, kao Gremin u Evgenije Onjeginu. Takođe nastupiće sa
Bostonskim simfonijskim orkestrom u Šostakovičevoj operi Ledi Magbet
koju će snimiti Dojčegramofon. U septembru 2021 godine nastupiće i u svetskoj
premijeri nove opere u Briselu u teatru “La Monnaie”.
U
2018/19 sezoni nastupio je kao Sarastro u Mocartovoj Čarobnoj fruli u
Novom nacionalnom teatru u Tokiju, zatim u ulozi Smrti u Ulmanovoj operi Car
Atlantisa u operi Sevilje, u Pariskoj operi (Bastilja) u Šostakovičevoj
operi Ledi Magbet gde ga i u narodnoj sezoni očekuju nove uloge u
operama Verdija (Don Karlo i Rigoleto) i Čilee (Adrijana Lekuvrer).
U
2017/18 sezoni Sava Vemić je nastupio kao Gremin u Onjeginu P. I.
Čajkovskog u Havajskoj operi, zatim je debitvao na festivalu “Aix en Provence” u
Francuskoj kao Lakej u Štrausovoj operi Ariadne na Naksosu i na
”Verbier” festivalu u Švajcarskoj kao Sparafućile u Verdijevom Rigoletu
i kao Kino u Čileovoj Adrijani Lekuvrer kojom je dirgovao Valeriji
Gergijev. U 2016-17 sezoni, Vemić debituje kao Visoki sveštenik u Veridijevom Nabuku
u Metropoliten operi pod vođstvom Džejms Livajna. Sa Bostonskim simfonijskim
orkestrom mladih peva Gremina (Evgenije Onjegin). U Karnegi holu nastupa
kao bas solo u Hajdnovoj Lord Nelson misi i u Nacionalnom teatru
Gvatemale debituje kao Sparafućile (Rigoleto). U 2015-16 sezoni, Sava
Vemić je pevao Grofa Rodolfa u Belinijevoj Mesečarki u produkciji
Metropliten studija i Džulijard teatra kritički hvaljenog u Njujork Tajmsu. U
Karnegi holu je pevao bas solo u Mocartovoj Krunidbenoj misi. Ulogu
Ernesta u Donicetjevoj operi Parizina pevao je sa Operskim orkestrom
Njujorka u Rouz teatru kao i ulogu Ser Volter Releja u Donicetijevom Robertu
Deverou sa kojom je i debituje u Karnegi holu 2014. godine. Iste godine na
letnjem festivalu u Tel Avivu je pevao Osmina u Mocartovoj Otmici iz Saraja.
Svoj operski debi imao je 2013. god. u ulozi Sarastra u Mocartovoj Čarobnoj
fruli u Madlenianumu u Beogradu.
Pored
opera Sava Vemić nastupa kao solista u koncertnim vokalno instrumentalnim delima
i takođe izvodi resitale (Njujork, Bruno Valter auditorijum 2017, 2016 i 2015,
kao i solo resital u galeriji SANU u Beogradu 2011 god.)
Sava
Vemić osvajao je brojne nagrade na različitim internacionalnim i domaćim
pevačkim takmičenjima među kojima su prve nagrade na Opera Indeks i Greda
Lisner takmičenjima u Njujorku, drugu nagradu na Loren L. Zahari takmičenju u
Los Anđelesu, finalista Belvedere takmičenja u Moskvi i Portofino takmičenja u
Italiji, prva nagrada na takmičenju “Petar Konjović” u Beogradu itd.
Нема коментара:
Постави коментар