Glumac Bogdan
Diklić ovogodišnji je laureat nagrade „Živojin Žika Pavlović“ koju Leskovački
internacionalni festival filmske režije – LIFFE dodeljuje za afirmaciju
regionalne filmske umetnosti u svetu. Legendi našeg glumišta nagrada je uručena
na otvaranju dvanaestog izdanja festivala, koje se održava od 18. do 22.
septembra na više lokacija u Leskovcu, u organizaciji Leskovačkog kulturnog
centra. Prema rečima organizatora, Diklić je, kao jedan od najeminentnijih
glumaca sa ovih prostora, ostavio značajan trag u promociji regionalne
kinematografije u svetu, i time zaslužio glavno priznanje festivala koje nosi
ime našeg proslavljenog sineaste Živojina Žike Pavlovića.
Diklićevo
prisustvo na filmu, televiziji i u pozorištu traje 44 godine nesmanjenim
intenzitetom. Glumio je u kultnim filmovima “Nacionalna klasa” ili “Maratonci
trče počasni krug”, i mnogim drugima, a njegove uloge su veoma upečatljive u
jugoslovenskoj, srpskoj, i regionalnoj kinematografiji. Za svoj rad ovenčan je
mnogobrojnim nagradama i priznanjima, među kojima su nagrade „Pavle Vuisić“
(2009) za životno delo, Zlatna arena u Puli, i Zlatni pečat Jugoslovenske
kinoteke (2018).
Nagrada koju ste dobili nosi
naziv „Živojin Žika Pavlović“. Zanimljivo je da ste prvi put radili s ovim
rediteljem na njegovom poslednjem filmu „Država mrtvih“. Kakvo je bilo vaše
iskustvo u radu s Pavlovićem?
Živojin Žika Pavlović je istorija kinematografije, i to ne samo
ovih prostora. On je izuzetno značajna i ljudska, filmska i književna pojava.
Meni je bila čast da radim s njim. On me je tada lično pozvao telefonom, a to
obično rade organizatori ili pomoćnici reditelja. Bio sam ushićen samim tim što
me je pozvao Žika Pavlović, da mi nešto kaže. On se predstavio i rekao: „Ovde
Žika Pavlović, ja bih voleo da igrate kod mene u filmu, jednu malu ulogu. Voleo
bih da se najzad sretnemo, vi i ja“. Naravno, da me je zvao da igram nogu od
stola, i to bih igrao.
Gleda probu kadra onako mirno, zamišljeno, dirka one svoje brkove. Kad
smo sve precizirali i ustanovili, dakle pred samo snimanje, on je otišao tamo
negde, i gledao u reku. Uopšte nije gledao snimanje. Onda je samo pitao Aleksandra
Petkovića – direktora fotografije – „Je l’ to sve u redu?“ Petko mu je rekao da
jeste, i onda smo išli dalje.
Posle sam razmišljao o tome – Žika je imao apsolutno poverenje u
sve svoje saradnike. On je došao, video probu, doterao je do onog što je hteo,
i onda otišao. I tako za svaku scenu. To mi se prvi i poslednji put desilo, u ove
44 godine koliko radim ovaj posao. Da neko ima takav pristup i poverenje u
ljude s kojima radi. Trebalo je da imamo dva dana snimanja. Mi smo praktično
sav posao završili u jednom danu, nekako se sve se složilo. Bilo mi je žao što
nisam radio bar još jedan dan sa Žikom.
Nagradu „Živojin Žika
Pavlović“ LIFFE festival dodeljuje za doprinos regionalnoj filmskoj umetnosti u
svetu. Važite za glumca koji je dosta snimao u regionu u poslednje dve decenije
– kako vi vidite sve te saradnje danas?
Radio sam i pre toga, dok je postojala zemlja koja se zvala
Jugoslavija. Radio sam ne samo u Srbiji, nego i u okruženju. A hvala Bogu,
radio sam i posle postojanja te zemlje.
Jednostavno, to je neminovnost ovih
prostora. Nisam u pitanju samo ja, u regionu rade i drugi glumci, reditelji,
scenografi... iz cele regije.
Dakle, pošto pričamo o filmu – a film je umetnost – tu nema
nikakvih začuđujućih i sputavajućih okolnosti. To je normalno. Tako da sam i ja
tu činjenicu, da sam radio i u Bosni,
Sloveniji, Hrvatskoj, doživeo kao normalnu. Ne zato što sam ja neko i nešto, već
zato što je to ne samo neminovnost ovih prostora, već i nešto što umetnosti
pripada. A samim tim pripada i nama, koji to radimo.
Koje uloge su vam naročito
ostale u sećanju?
Celog mog radnog veka, u sećanju mi ostaju filmovi i pozorišne
predstave koje smo radili lepo, tiho, mirno, dogovorno, i sa radošću. Nikad mi
se nije desilo da film, koji je pravljen u gotovo idiličnoj atmosferi, nije
uspeo i da nije bio dobar. A dešavalo se da je svima nama, u nekim neurotičnim
procesima, dosta toga izmicalo kontroli. Onda su i krajnji rezultati bili dosta
površni.
Ne pamtim uloge i ne mislim o tome. Ponekad, dok vrtim kanale na
televiziji, slučajno naiđem na scene iz filmova u kojima sam igrao, pa se
prisetim, ali to je samo blic sećanje. Kad bih se intenzivno sećao i prisećao onog
što sam radio, mislim da bi me to opterećivalo. Lepo je kad vam neko kaže da je
gledao vaš film, i da mu se sviđa vaša uloga. Ali nemam tu vrstu „opterećenja“,
da se i dalje bavim time. To je prošlo. Sve je bilo značajno – i ono dobro, i
ono loše. Ne treba se vraćati i okretati za onim što je bilo.
Kao glumac na setu, kakve
reditelje volite i koje njihove vrline naročito cenite?
Uzajamno poverenje. Obostranu fleksibilnost. Dozvoljenu sumnju u
nešto: da se to nešto uradi u nekoliko varijanti, pa da se u montaži vidi koja
je prava. Ali pre svega, neophodno mi je uzajamno poverenje i sloboda u radu.
Koju naravno, nikad ne treba zloupotrebiti.
Ne volim isključivost ni u poslu ni u životu. Kada sam u nešto
siguran onda to svojski branim, ne rečima nego činjenjem, radom ispred kamere, ili
na pozornici. Ne volim da teoretišem. Važno je kako funkcioniše taj uzajamni
odnos. Od predloga, do mogućih grešaka i popravljanja tih grešaka, pogrešnih i
dobrih razmišljanja. To je najkreativniji deo našeg posla.
Ima li improvizacije u vašim
ulogama, na samom snimanju?
Pre snimanja, kad pripremam određenu scenu, često unesem neke izmene.
Nešto izbacim, nešto čak i dodam, i onda to pokažem reditelju ili ga pre
snimanja pozovem telefonom, da pitam za mišljenje. Ali na snimanju – ni u filmu
ili u pozorištu - ne umem da improvizujem. Umem ponekad, dok spremam scenu, ako se to
može nazvati improvizacijom. Ako mi tad nešto padne na pamet, ja to zapišem i utvrdim,
fiksiram. Možda se desilo 2-3 puta u životu, u pojedinoj sceni, da je kolega bio
inspirisan da nešto promenimo, a reditelj nije hteo da zaustavi kadar jer mu se
dopadalo to što on radi. Onda ja to prihvatim, ali ne iniciram sam.
Vaša karijera traje 44
godine. Na koji način održavate entuzijazam?
Ne bih to nazvao karijerom -
znate kako zvuči kad se za nekog kaže da je „karijerista“. Rekao bih -
moje prisustvo, trajanje u poslu. Ja taj
posao živim. Ja se njime ne bavim, i ne obavljam ga. Živim ga još od
studentskih dana. Ne prođe dan da neke stvari ne procesuiram u sebi. Opažam na
ulici. Ako gledam neki dobar film, sve to procesuiram, razmišljam, gledam, pa
se divim kolegi kako je to uradio. To je znak da se moj entuzijazam nije
ugasio.
U poslednjih 15-ak godina postao sam zahtevniji prema onom što
prihvatam da radim. Ne mogu da radim scenarija i tekstove koje ne osetim, koji
me se ne tiču ili su površni. Posle te 44 godine i od sebe očekujem više, ali
ne u smislu bolesne ambicije i karijerizma. Istovremeno, sve doživljavam
jednostavnije. Mnogo brže se opredeljujem u razmišljanjima. Moram da osetim to što treba da radim. Da imam
emotivni impuls, nešto što se prvo svidi mojoj duši, nakon čega to i racionalno
artikulišem. Sve je to trajanje entuzijazma, koji se malo promenio. Rekao bih,
na bolje. Taj entuzijazam je - u lepom smislu te reči – izbirljiviji i
čestitiji.
Šta su najvažniji saveti
koje prenosite vašim mlađim kolegama?
Sve te njihove „dečije bolesti“ sam i ja preležao. Možda je bolje
da kažemo da su to predrasude i zablude. Mislim da je pošteno, i da je dužnost
nas iskusnijih sa velikom kilometražom, ne da namećemo tim mladim ljudima
stavove i mišljenja, nego da sa njima pričamo i da ih dovedemo do strpljenja. Ono
je jako važna stvar, uz analitičnost u ovom poslu i rad na sebi. Uostalom,
Stanislavski je dve svoje knjige nazvao „Rad glumca na sebi“. Bez toga nema
zadovoljstva i radosti u poslu. To nije dužnost, to mora da im bude želja. Tu
ima i nekih zanatskih i tehničkih stvari, jer je rad na filmu brz i nema previše
vremena za mlade ljude, da ih neko uputi u sve to na odgovarajući način. To je
moja želja i ja to rado činim, kad me neko pozove.
Više puta ste spominjali da
ne volite moderne bioskope.
Moje biće ne prima tu vrstu novotarija, jer još uvek intenzivno
živi instituciju bioskopa, u sećanju. Te mirise - olajisanog patosa i jeftinih
osveživača vazduha, semenki, kikirikija. Osećaj zajedništva. Nekad smo se, figurativno rečeno, „tukli“ za ulaznice i filmove.
Tapkaroši su bili izuzetno značajna pojava. U mom odrastanju bioskop je imao
taj i takav značaj. Ja sam sad sentimentalan i setan, ali jednostavno ne mogu da
prihvatim te ispeglane tonove i zvukove, te besprekorne slike. Sve je to lepo i
u redu, danas to mladi prihvataju na sebi svojstven način. Ali, ja nekako ne
mogu. Nekada su bioskopi imali autonomiju, a danas su deo tržnih centara.
Kako vidite aktuelni trenutak
u domaćoj i regionalnoj kinematografiji?
Rade se i danas ozbiljni i značajni filmovi, koji će ostati. To je
važno. Ali scenariji su, pomalo, napisani zbrda-zdola. Ja i dan-danas dobijam
scenarije u štampanoj, ukoričenoj formi, pa vidim da se čak i papir štedi. Nema
ni razmaka između redova, koji su vrlo značajni da nešto napišete, dopišete, potcrtate,
dodate reči između redova. Takođe, morate mnogo da se bavite strukturom,
dramaturgijom scene, kao glumac. Da uspete, na način koji je neophodan, da
izvučete suštinu i logiku scene. Nekad ste imali nekoliko verzija scenarija.
Ima ih i sada, ali imam utisak da većina scenarista sedne za tastaturu i odradi
sve na brzinu. Onda vi morate da se bavite njihovim poslom, pa čak i
gramatikom.
Generalno, ne mogu i ne želim da kažem „Eh, kakvi su scenariji
nekad bili“, ali mogu da kažem da je nekad bilo mnogo više strpljenja za sve,
pa tako i za scenarije. Ovo su samo moja zapažanja, lična razmišljanja, što ne
znači da sam apsolutno u pravu.
Radili ste i radite na
filmu, televiziji, u pozorištu. Pravite li razliku u pristupu, zavisno od vrste
angažmana?
Suštinski ne. Nema velike razlike. Ima nekih prilagođavanja
zanatskog tipa. Ja uvek kažem – zahvaljujući filmu sam stekao refleks u
pozorištu. Radim neishitreno, ali brzo. A pozorište mi je, kad sam na filmu,
dalo analitičnost, postupnost, strpljenje. Često čujem kako za nekog kažu da je
„fantastičan pozorišni glumac“, ili da je
“ona fantastična filmska glumica“.... Ali u opisu delanja jednog glumca podrazumevam
prisustvo u svim tim medijima. Bar ja tako doživljavam pojam „glumac“.
Gde je tu televizija?
Nema razlike. Isto radim. Bavim se tekstom, razmišljam šta i kako,
prepravljam, dopisujem, izbacujem, sve u saradnji sa rediteljem. Sad mi se
pružila prilika da radim drugu sezonu serije „Senke nad Balkanom“. Moram
priznati da sam jako radosno odlazio na ta snimanja, jer se tu poklopilo sve o čemu
smo govorili da je bitno – fleksibilnost, sloboda, uzajamne dileme, sigurnosti.
Takođe sam radio i seriju „Južni vetar“, i na ta snimanja sam odlazio sa
velikom radošću.
A gde će to da se prikazuje – meni je svejedno. Može i u pozorištu!
Scenu koju sam radio, recimo, u „Senkama nad Balkanom“, mogu da odigram na
pozornici potpuno isto. Kad me neko pita da li je teže na filmu, odgovorim da
ne znam, da je teško i jedno i drugo. Kad snimam po kiši, vetru i hladnoći, kažem
„gde mi je ono moje pozorište“, nedostaje mi garderoba, grejanje, radno vreme
od svega nekoliko sati... A kad radim u pozorištu onda - „gde mi je film, tamo
sve ide bez mnogo teorije“. Ali isto je to.
Нема коментара:
Постави коментар