Autori retrospektive istoričar umetnosti Nikola Kusovac i Ljubina
saputnica Slavica Batos odabrali su 45
ulja na platnu velikog formata.Izložba se sastoji od šest celina uređenih od
najnovijih ka najstarijima periodima Popovićevog stvaralaštva. Izuzetak čini
prva sala, koja je jedina mogla da primi triptih dug osam metara „U čast Džejmsa
Džordža Frejzera“, nastao između 1976. i 1978, uz koji su izložene još tri
slike iz istog perioda. Jedna od njih je i „Molitva“ ili „Ključ univerzuma“,
naslikana 1973, koja će sad prvi put biti izložena u Srbiji, jer se, prema
rečima Slavice Batos, odmah posle prvog izlaganja u Njujorku 1974. našla u
privatnoj kolekciji.
Ljubomir Ljuba Popović je bio srpski nadrealistički slikar
koji je živeo u Francuskoj. Rođen je u Tuzli, 14. oktobra 1934., a umro je 12.
avgusta 2016. godine u Beogradu. Slike Ljube Popovića inspirisane su
nestvarnim bićima, vampirima i androidima koji se nalaze u mnoštvu neobičnih
predmeta, predela i arhitekture, koji zajedno stvaraju neobične prikaze
nepoznate jedni drugim. Na njegovim slikama dominiraju smele kolorističke palete
boja koje koristi sa razumevanjem.
Iza „Uvodne postavke na ulaznom delu Galerije SANU“ sledi
još pet perioda stvaralaštva Ljube Popovića obrnutim hronološkim redom. Period
posle 2000. godine odlikuje se izrazitom ekspresivnošću u izrazu i slobodnijim
potezom. Na likovnom planu uočljivo je suprotstavljanje svetlosti i zlokobnih
sila mraka, preispitivanje oblika egzistencije nakon smrti, kao i pojavljivanje
džinovskih glava s velikim, razjapljenim ustima, koja simbolizuju „usta pakla“
i koja privlače i gutaju sićušne ljudske prilike.
Popović u Pariz sa sobom nosi pet urolanih slika i smešta se
u pasažu Abes, u hotelsku sobu koju mu je posudio prijatelj. U delu izložbe
koji svedoči o prvom pariskom periodu Ljube Popovića, nalaze se slike iz
vremena kad je počeo da stiče ugled u Francuskoj. Sa dolaskom u Pariz Ljuba
Popović je postepeno napustio scene sa jednom ili dve osobe u zatvorenom i
skučenom prostoru da bi ih zamenio širim i raskošnijim kompozicijama.
U jednom zabačenom bosanskom selu, Ljubin deda bio je
sveštenik sa nadimkom Đavo. Pričalo se da je isterivao đavole i demone iz
seljana i da je imao čudnu naviku da samuje i šeta po dubokim šumama koje su
okruživale selo. Pričalo se za Ljubinog dedu da je učestvovao i u sarajevskom
atentatu. Od 1945. do1952. godine Ljubomir Popović bolovao je od bolesti
natečenih kapaka ili zvanog čmička, a ujedno je to bilo i vreme njegovog
protivljenja političkim angažmanim.
Radeći fizičke vežbe odlučio je da promeni izgled svoga
tela, te ovlada svojom fizičkom snagom kako bi stekao smisao za akciju i
disciplinu. Ipak, ubrzo napušta vežbanje i posvećuje se drugim aktivnostima kao
što je rad na stripu, te crta filmske plakate kako bi dobio besplatne karte za
bioskop. Godine 1953. odlazi u Beograd na studije. Ide na časove crtanja u
Šumatovačkoj ulici, gde crta modele mršavih starica, a njegova anatomija „vređa
mladićevu anatomiju.“
Izložbu prati raskošan katalog za koji su tekstove napisali
Nikola Kusovac i francuski filozof Alen Vijo, dok je Slavica Batos priredila
hronološki pregled života i slikarstva Ljube Popovića, ilustrovan
fotografijama.
Popović izlaže sa grupom „Mediala“ u galeriji Grafičkog
kolektiva u Beogradu, sa Leonidom Šejkom, Oljom Ivanjicki, Mirom Glavurtićem,
Sinišom Vukovićem, Svetozarom Samurovićem, Urošem Toškovićem, Milovanom Vidakom
i Milićem Stankovićem. Takođe,1960. godine, učestvuje na Prvom oktobarskom
salonu u Beogradu sa slikom pod nazivom „Izlazak učaurenih“, koja predstavlja
deo budućeg programa, nesvesnu liniju ka tajni tame.
Foto. Galerija SANU
Нема коментара:
Постави коментар