субота, 21. септембар 2019.

Ana Marija Rossi: „LIFFE je prava rediteljska poslastica“





Treće veče 12. Leskovačkog internacionalnog festivala filmske režije LIFFE u petak, 20. septembra obeležili su filmovi „Osmi povjerenik“ Ivana Salaja, makedonsko ostvarenje „Gospod postoji, njeno ime je Petrunija“ Teone Mitevske, „Ajvar“ Ane Marije Rossi kao i film „Pijavice“ Dragana Marinkovića. U okviru pratećeg tribinskog programa „U krupnom planu“ glumac Bogdan Diklić razgovarao je sa festivalskom publikom u Bioskopu LKC. 

Teona Strugar Mitevska gošća festivala, na današnjoj konferenciji za medije govorila je o neočekivanom uspehu njenog filma „Gospod postoji, njeno ime je Petrunija“ u vremenu kada je bioskopska publika malobrojnija u odnosu na period pre dvadeset godina:

„Svi moji filmovi su autorski, ali se sa ovim filmom desilo čudo. Ne samo da funkcioniše na festivalima, nego je i film koji ima veoma bogatu bioskopsku distribuciju. Film je prodat na 35 teritorija po celom svetu – od Francuske,  do Brazila, Koreje, Kine, Australije i dalje, što je za reditelja jaka stvar. Duboko verujem da autorski film ima svoje mesto u bioskopima što se u poslednjih dvadeset godina izgubilo. Izgubili smo publiku, pa je veliko zadovoljstvo kad moj film, koliko god bio specifičan i artistički, nađe svoju publiku ne samo na Balkanu, nego i van tih prostora.“

Na konferenciji za medije prisustvovala je ekipa iz filma „Pijavice“ - reditelj Dragan Marinković, Lazar Ristovski u ulozi glumca i ko-producenta, i Boris Gortinski, direktor fotografije. 

Dragan Marinković koji je režirao film na osnovu istoimenog književnog dela Davida Albaharija, istakao je da kinematografija u srpskoj književnosti može naći plodno tlo za snimanje filmova:

„Smatram da je srpska literatura zaista značajna i da tu ima dosta kvalitetnih pisaca. S druge strane, imam utisak da srpski filmovi nisu posvetili dovoljno pažnje toj literaturi, a ja sam jedan od onih koji želi da se bavi time. Milorad Pavić i Svetislav Basara su autori po čijoj sam literaturi radio filmove, i mogu vam reći da je filmska saradnja sa piscima izuzetna iako mnogi ne misle tako.“

Ana Marija Rossi istakla je da je puna sala Narodnog pozorišta u kojoj je sinoć prikazan njen debitantski film „Ajvar“ za nju kao reditelja velika satisfakcija, a da je festival LIFFE „praznik“ za reditelje:

„Imali smo sreću da je bila puna sala što je veoma važno za reditelje. To zna svako ko je snimao film. Takođe, publika je toplo reagovala, kao i na ostalim festivalima i to mi je najveća satisfakcija. Što se festivala tiče, iz vizure reditelja mogu reći da, koliko god su nam značajne sve nagrade, toliko nam je i festival režije poseban jer je esnafski usko stručno orjentisan. Domaći festivali širom Srbije, kao što je LIFFE u Leskovcu su dobri jer da nema njih, mi bismo živeli u hermetično-autističnoj zabludi da je film ono što u Beogradu puni bioskope. A nije tako. Mislim da je dobro da filmski autori putuju sa filmom i van Beograda kako bi videli kako im film diše, a LIFFE kao jedini festival režije u Srbiji je prava rediteljska poslastica.“

U okviru današnjeg prateće programa predstavljena je i nova sezona serije „Dug Moru“.
Istog dana, održana je konferencija reditelja u Foto klubu Leskovačkog kulturnog centra na kojoj su učestvovali brojni reditelji među kojima su Ana Marija Rossi, Ines Tanović, Teona Mitevska Strugar, Dragan Marinković, Darko Bajić, Boro Drašković, Vladimir Blaževski, Radoslav Stanišić i Nenad Dizdarević. 

Bojan Vuletić, reditelj i saradnik festivala, istakao je cilj ove konferencije koja se tradicionalno organizuje svake festivalske godine:

„Teme kojima ćemo se na ovogodišnjoj konferenciji reditelja baviti najpre su o tome koliko je filmski stvaralac slobodan da bira teme kojima će se baviti, odnosno koliko to utiče na njegovu želju i težnju da opstane na tržištu, i bude vidljiv na festivalima kako bi njegov film kao komercijalni proizvod bio bolje plasiran običnim građanima, a ne samo profesionalcima. Takođe, o tome da li filmski fondovi diktiraju određene teme i ko su današnji trend mejkeri. Da li su to filmski autori, producenti, ili kablovski operateri jer smo svedoci da Netflix i društvene mreže sve više utiču na autore i koliko zakon štiti autorska prava. Baveći se ovim temama, čućemo kakva je situacija u regionu, da ta neka iskustva međusobno razmenimo i da na neki način vidimo poziciju reditelja u savremenom filmu, njegovu nezavisnost i značaj koji u budućnosti taj poziv može da ima.“ 

Publika će večeras, u subotu 21. septembra, u Takmičarskom programu moći da pogleda filmove „Posledice“ (Bioskop LKC, 19:30), „Sin“ (Narodno pozorište, 19h) i “Šavovi (Narodno pozorište, 21h), dok će van konkurencije biti prikazan „Poslednji YU filmski romantik“ (Bioskop LKC, 21:30). Pilot epizoda serije „Dug moru“ biće na programu u Narodnom pozorištu od 17h, dok će u Bioskopu LKC od 23h biti prikazani studentski filmovi iz Severne Makedonije i Srbije. U pratećem programu u Leskovačkom  kulturnom centru, biće održana promocija knjige „Rečnik reditelja“ autora Bora Draškovića i otvaranje izložbe „Portreti glumaca“ Nebojše Jakšića.

Нема коментара:

Постави коментар