Premijerom filma „Linija života“, u režiji Darka Bajića, 8. maja u
20 sati u Kombank dvorani u Beogradu svečano će biti otvoren dvanaesti
Međunarodni festival dokumentarnog filma Beldocs. Publika festivala pogledaće
na otvaranju dokumentarac o životu i radu rediteljevog oca, akademskog slikara
Miloša Bajića. Kroz njegovu ličnu i umetničku biografiju prelama se jedno od
najbitnijih razdoblja 20. veka – period Drugog svetskog rata.
„Linija života“ je film o velikom umetniku i profesoru Milošu
Bajiću, o surovosti rata u kojem je ljudski život vredeo onoliko koliko je
čovek bio sposoban da radi u monstruoznoj mašineriji koncentracionih logora, o
11 miliona onih koji nisu dočekali šansu da nakon tog rata žive, rade, stvaraju
i oforme porodice, i o tome kako je glavni junak svojom maštom i umetnošću
pobedio smrt i postao prvi apstraktni slikar u bivšoj Jugoslaviji.
Pored autentičnih crteža nastalih u koncentracionom logoru
Mauthauzen i slika nastalih tokom karijere Miloša Bajića, u filmu se vide i
inserti iz filmova nastalih na super 8 filmskoj traci koji su snimali slikar i
njegov sin Darko, danas profesor filmske režije na FDU u Beogradu i reditelj
ovog filma.
Miloš Bajić je odveden u zloglasni nacistički logor Mauthauzen kao
student prve godine likovne akademije. Igrom sudbine, doživeo je istu tragediju
svog oca Trifuna, kojeg je 1917. mobilisala austrougarska vojska i odvela ga na
ruski front. Pošto je odbio da puca u ruske vojnike, zajedno sa zarobljenim
Rusima našao se u logoru nadomak grada Mauthauzena, u istom onom logoru u koji
je Miloš Bajić dospeo tri decenije kasnije. Miloš se u logoru našao zajedno sa
zatočenicima iz cele Evrope. Iz neposredne blizine svedočeći dramama
zatvorenika i logorskim strahotama, počeo je da beleži dokaze na najbolji način
na koji je umeo – crtežima. Scene užasa koje mu nisu dale mira pretočio je u
likovnu ekspresiju. Crteže je krio u praznoj boci protivpožarnog aparata. U
maju 1945. kada su saveznici oslobodili logor, Bajić se sa oko 150 crteža
vratio u Beograd gde je nastavio studije na likovnoj akademiji. Serija crteža
Mauthauzen ostala je ne samo kao individualno svedočanstvo o mukama zatvorenika
i zločinima nad njima, već i kao dokaz koji je iskorišćen na suđenju odbeglim
nacistima mnogo godina kasnije.
Ovogodišnji, dvanaesti
Međunarodni festival dokumentarnog filma Beldocs, koje će biti održan od 8. do
15. maja u Beogradu u više bioskopskih dvorana, predstaviće više od 100
premijernih filmova iz celog sveta, u 14 različitih selekcija. Pored domaćeg i
međunarodnog takmičarskog programa publika će moći da uživa i u muzičkim,
biografskim i umetničkim dokumentarcima, izboru iz savremenog portugalskog
dokumentarnog filma, kao i u retrospektivama autora Kazua Hare i Gorana Devića
Нема коментара:
Постави коментар