U četvrtak, 18. aprila,
s početkom u 19 časova u kafe-knjižari
SKC Delfi u Beogradu biće održana prva
zvanična promocija nove filmske knjige u izdanju Filmskog centra
Srbije – „The Best Serbian Films of the 21st century“ autora Đorđa
Bajića, Zorana Jankovića i Ivana Velisavljevića na engleskom
jeziku.
Pomenuti novitet izdavaštva Filmskog centra Srbije
nadovezuje se na prošlogodišnje hvaljeno hit-izdanje, kritičarski zbornik „Kritički
vodič kroz srpski film 2000-2017“ iste autorske trojke. Nova knjiga sadrži
njihove kritike najboljih i najuspešnijih srpskih igranih filmova od početka 21. veka do 1. januara ove
godine. Kako je u svom predgovoru
istakao Miroljub Stojanović, urednik
ove knjige ali i urednik izdavaštva u FCS-u, „u pitanju je potpuno nova knjiga,
knjiga koja najpre svojim sadržajem, apdejtovanjem u odnosu na najnoviju
filmsku produkciju, a pre svega
profilisanim konceptom, vrlo konzistentno ali i polemički, kroz optiku svojih autora,
nudi hijerarhiju srpskog igranog filma u
ovom milenijumu“.
Knjigu su napisali filmski kritičari Đorđe Bajić, Zoran
Janković i Ivan Velisavljević,
autori i prošlogodišnjeg „Kritičkog
vodiča kroz srpski film 2000-2017“, urednik izdanja je Miroljub Stojanović, knjigu je na engleski prevela Jelena Kosanović Dorogi, dizajn je i
ovog puta delo Boruta Vild, dok je
tehnička podrška po pitanju fotografije bila Maja Medić.
Đorđe
Bajić kaže:
„Naša nova knjiga
predstavlja izbor tekstova iz „Kritičkog vodiča kroz srpski film“, s tim da su
ti tekstovi diskretno prerađeni i prevedeni na engleski kako bi bili razumljivi
što širem auditorijumu, a pridodate su i kritike nekoliko najboljih srpskih filmova iz 2018. godine. Odabrali smo
naslove za koje smatramo da su reprezentativni uzorak srpske kinematografije
XXI veka, te novu knjigu dopunili tekstovima o najboljim filmovima iz 2018.
godine. „Kritički vodič“ je bio sveobuhvatan, dok „The Best Serbian Films of
21st Century“ predstavlja naš zajednički izbor onog najboljeg/najzanimljivijeg/najvažnijeg
što su srpski filmski autori iznedrili od 2001. godine pa do danas. U tom
kontekstu, ovo je sasvim nova knjiga, sa novim konceptom i novom, širom
ciljanom publikom. Tu je i sasvim novi predgovor, ovoga puta iz pera urednika
ovog izdanja, Miroljuba Stojanovića.
Verujem da će ova knjiga biti veoma korisna filmofilima koje zanima
srpski/regionalni/evropski film. U njoj će, na jednom mestu, pronaći mnogo toga
zanimljivog i vrednog pažnje“.
Kroz četiri zasebna
segmenta, autori knjige su nastojali da srpski film vrednuju iz primarno
estetičkih arbitrarnih pozicija ali istovremeno vodeći dosta računa i o
generacijskoj perspektivi. Tako su među koricama ove knjige kritike najboljih
filmova proslavljenih i iskusnih autora iz tog perioda (Želimira Žilnika, Gorana Paskaljevića, Emira Kusturice, Miloša Miše
Radivojevića i Gorana Markovića),
dok knjigu zatvara segment sa krirtikama filmova nadolazećih rediteljskih snaga
(Luke Bursaća, Koste Ristića, Filipa
Kovačevića, Momira Miloševića i
Raška Miljkovića).
Središnji deo knjige
zauzimaju kritike probranih i najviđenijih filmova iz datog perioda (Život i smrt porno bande, Klip, Ničije dete,
Tilva Roš, Travelator, Čarlston za Ognjenku, Dnevnik mašinovođe, Parada,
Ederlerzi Rising, Panama, Vlažnost, Smrt čoveka na Balkanu, Teret, Enklava,
Dobra žena, 1 na 1, Kralj Petar Prvi, Svi severni gradovi, Neposlušni, Peščanik,
Beogradski fantom, Sutra ujutro,
Tehnotajz: Edit i ja, Rekvijem za gospođu J….), , a tu i je i odeljak
posvećen kritikama filmova koji su u ovih dvadesetak godina ostvarili veliki
uspeh na ovdašnjim bioskopskim blagajnama (kritike filmova Munje, Montevideo, Bog te video, Jesen samuraja, Južni vetar i Zona Zamfirova).
Zoran
Janković je ukazao na ovo:
„Premda ova knjiga u
nekoj našoj inicijalnoj nameri
predstavlja prirodan nastavak i dopunu predočenog u „Kritičkom vodiču kroz
srpski film 2000-2017“, ona se da posmatrati i kao zasebno izdanje, koje se
ovog puta obraća i inostranoj publici. Tokom konačnog odabira filmova koji su ušli u ovu
našu knjigu nastojali smo, uz nekoliko prilično iscrpnih usaglašavanja, da
pomirimo lične gledalačke, kritičarske, pa i svetonazorske prefrence sa onim
što je nesporno i faktografski samerljivo. Ipak, i ovo je tek jedan od mogućih
izbora na ovu samozadatu temu, te s nestrpljenjenjem iščekujemo potencijalne
zamerke i polemike. Povrh svega, i ova knjiga je tihi i, nadajmo se, dugovečan
dokaz naše istrajne ljubavi koju sva trojica gajimo prema srpskom (i ranije i
jugoslovenskom) filmu. On se, doduše, pod našim kritičarskim lupama našao u ne
baš zlatnom mu periodu, naravno, uz ogradu da je i ovih dvadesetak prilično
posnih filmskih godina u Srbiji izrodilo par desetina ozbiljnih, važnih,
zanimljivih valjanih i refrentnih filmova“.
Rečima njenog urednika,
Najbolji srpski filmovi 21. veka nisu
ni samo prigodna ni namenska knjiga koja je propratna logistika promocije
srpskog filma u svetu. Ona je, potpuno nezavisno od ciljeva i strategija
srpskog filmskog marketinga, svojevrsni autorski i kritički čin, ali i svojevrsna anticipacija budućih vrednovanja
i promišljanja srpskog filma u ovom milenijumu.
Ivan
Velisavljević je o ovoj knjizi rekao:
„Ova knjiga namenjena
je pre svega predstavljanju i promociji srpskog filma u inostranstvu. Izdvojili
smo filmove koji su reprezentativni za kinematografiju Srbije 21. veka, kako bi
filmskim profesionalcima i filmolozima širom sveta mogli da kažemo: „Evo, to je
srpski film, ova knjiga je pravi način da ga upoznate.“
Prisutnima će te večeri
u beogradskoj kafe-knjižari SKC Delfi
(u Kralja Milana 48) knjigu kroz
razgovor o tom još jednom zajedničkom poduhvatu
pobliže predstaviti sva trojica njenih autora, a biće moguće i kupiti pomenuto izdanje Filmskog centra Srbije.
Нема коментара:
Постави коментар