Отварање изложбе радова докторског уметничког пројекта
Драгише Маринковића
под називом
ТОКОВИ - контекст органско-геометријског грађења инсталације (просторног цртежа)
одржаће се у Галерији ФЛУ и Излозима ФЛУ
(Кнез Михаилова 53, Београд),
у петак, 3. маја 2019. године, у 19ч.
Тема докторског уметничког пројекта Драгише Маринковића односи се на сликарска и скулпторска експериментисања са формама од различитог
органског материјала, којима креира инсталације/просторне цртеже, са
циљем да се визуелно представи кретање, флуидни ток... Прожимање
2-димензионалног цртежа и 3-димензионалних скулптурских волумена постаје
уметникова изабрана комбинована техника, којом ствара амбијенталне инсталације/просторне цртеже, чији доживљај у многоме зависи од контекста у коме су смештени... Иако рад са пропадљивим материјалом, у ликовном стилу енформела, подсећа
на трошност и пролазност, Драгиша Маринковић телесним радом руку, у
директном додиру са материјом и материјалом, својим скулпторским
цртежима покушава да удахне енргију нових покрета...
Изложба ће трајати до 15. маја 2019. године.
Уметнички
рад ненамерно сугерише властитом поезијом уметниковог сна. Трагове себе и своје
визије проналазио сам у минимализму, надреализму, перформансу, фикцији, експресионизму
и
ленд-арту. Нарочито у Голдсвортијевом контакту са природом
и Пенонијевој поетици дрвета са траговима ноктију, стопа, кише, као и у
Пистолетовој рефлексији утканој у таписерију од дроњака и нарочито употреби
распадљивих материјала на начин Еве Хесе – симболима пролазности постојања,
па све
до Кунса без скривеног значења, а чак и Бојса, који
повезује уметност и људску активност, верујући да је уметност живот и да је
толико моћна да уметничка пракса може променити животну. Бојс уноси зрнце вере
и позитивне наде, чак и нама који се бавимо ентропијом (стањем у којем топлота
спонтано прелази са топлијег на хладније тело). Можда и моји радови покажу
нешто више од првобитне замисли, нешто другачије, топлије и светлије.
Издвојићу
живот и стваралаштво Магдалене Абаковић, пошто и у мом постојању, радост и мир
понекад бивају угрожени, слажући снажне утиске и поруке. Пољска уметница
задржала је слику растурене утробе пуноглавца занимајући се за тајну меког
компликованог ткива. Да би га схватила морала га је дотаћи, стога и ја у својој
уметничкој радионици не користим оруђа као посреднике. Материјал обликујем
рукама, преносећи своју енергију и намеру у његову форму.
Како сам ја радио? Наносио сам на
платна од лана и јуте материјале које сам прикупљао и припремао. Oстатке хране,
који су распадљиви (хлеб, пецива...), некад сам мешао са земљом, некад не. Млео
сам лишће и од тога добијао прах. Користио сам пепео добијен сагоревањем
различитих врста дрвета. Зависно од дрвета и начина сагоревања, пепео је
добијао различит квалитет и колорит. Експериментисао сам смолама, природним
које сам скидао са дрвета, топио их, кувао и мешао са пиљевином и пепелом.
Вене, веома наглашене на мојим инсталацијама, настале су уз помоћ топљеног
стакла и природног пигмента добијеног од метала. Коришћењем стакла добијена је
структура огледала, погодна за дочаравање сочности живог венског ткива. Спајао
сам стабљике, бамбусове гранчице – лагане, шупљикаве, тако да течност протиче
кроз њих. Повезивао сам их јутиним конопцем, ушивао, лепио класичним туткалом,
лепком за дрво...
Дакле, поступам тако што
додирујем материјале, одређујем температуру, влажност, испитујем савитљивост и
отпор. Идеја маште чини јединство са мојом исцрпљеном личности и материјалом,
дешава се узајамно потчињавање и ослобађање: „Стварати – то је велики спас од
патње и олакшавање живота. Али да би стваралац настао, за то је неопходан бол и
много преображавања“ (Ниче). Опчинило ме је откривање и огољавање органских
особина отпадака које сам користио – могао сам чак да покажем особине које не
примећујемо заслепљени навиком. Због подељености људске свести на материју,
објекте и околни свет, пожелео сам да формом и објектима, оповргнем старе
функције тог материјала и представим га изнутра.
Драгиша Маринковић
ДРАГИША МАРИНКОВИЋ
БИОГРАФИЈА
Образовање:
Од 2013. на докторским студијама на
Факултету ликовних уметности у Београду, у класи Радомира Кнежевића, редовног професора ФЛУ.
2011. завршио дипломске (мастер) студије
на Факултету ликовних уметности у Београду, смер сликарство, класа ред. проф.
Анђелке Бојовић.
2009. Завршиo основне студије, Факултет
ликовних уметности Београд, смер сликарство.
2006. Средња уметничка школа „Школа за
уметничке занате“, Шабац, смер конзерватор-препаратор културних добара.
Награде:
2014. Прва награда за цртеж „58.
октобарски салон“, Народни музеј, Шабац.
2012. Награда GALERIJA ALT, Београд.
2011. Награда Игор Белохлавек, „55.
октобарски салон“, “Народни музеј, Шабац.
2011. Награда ,, Перспективе 10 “ Нови
Сад.
2011. Награда за цртеж од прве до пете
године „Стеван Кнежевић“, Факултет ликовних уметности, Београд.
2011. Награда „Студеница“, Срби у
дијаспори, САД:
2009. Награда за цртеж за прву и другу
годину, Факултет ликовних уметности, Београд.
2009. Прва награда за акт, „Акт“,
Галерија Културног центра, Шабац.
2006. Прва награда за слику и цртеж,
Школа за уметничке занате, Шабац.
Стипендије:
2008/9. и 2010/11. „ДОСИТЕЈА“,
Стипендија Фонда за младе таленте, Министарство омладине и спорта;
2011. Наградна стипендија „Студеница“,
Срби у дијаспори, САД.
Радови
у јавном простору:
Реализовао три мурала;
Осликао иконостас у Цркви Свете Тројице
на Лењиковцу, Шабац;
Осликао иконостас у Цркви Светог
Василија Острошког, Шабац;
Осликао иконостас у Цркви Свете Тројице
на Мишару.
Изложбе:
Учествовао на више групних изложби у
земљи и иностранству.
Имао четири самосталне изложбе у Шапцу и
Београду
Педагошки
рад:
2012./2013. Школа примењених уметности
Шабац, предавао на предмету Цртање и сликање.
Од 2013. Висока школа стуковних студија
за васпитаче у Шапцу, предаје на предмету Методика ликовног васпитања.
Нема коментара:
Постави коментар