Četrdeset
peta tribina Laguninog književnog kluba održana je 2. novembra u
knjižari Delfi SKC, na kojoj se govorilo o
kultnom romanu Džona Apdajka „Beži, Zeko, beži“, sa izuzetnim
poznavaocima američke književnosti: dr Biljanom Dojčinović, profesorkom
na Katedri za opštu književnost Filološkog fakulteta u Beogradu i Vasom
Pavkovićem, književnim kritičarem.
Nekada
košarkaški as u srednjoj školi, Hari Zeka Angstrom je 1959. napunio 26
godina i zaposlen je kao demonstrator „magičnih kuhinjskih noževa“.
Zarobljen u drugorazrednim životnim okolnostima, sa trudnom ženom
alkoholičarkom i malim detetom, u kući prepunoj pepeljara i neopranih
čaša, izgubio je svaku nadu da bi stvari mogle da krenu nabolje. U
jednom trenutku impulsivno beži iz svog doma u Pensilvaniji, u bezumnom
pokušaju da se oslobodi svog osrednjeg života.
Apdajk
čitaoce izvodi iz ušuškanosti srednje klase u Americi krajem pedesetih
godina i uvodi ih u svet želje, neprilagođenosti, zebnje i traganja za
nečim neizrecivim.
U junu ove godine na Filološkom fakultetu u Beogradu je sa uspehom održana prva konferencija Društva Džon Apdajk izvan SAD.
Biljana
Dojčinović smatra da je roman „Beži, Zeko, beži“ veoma važan, kao i da
je bitno posmatrati ga kao celinu.
„Citiraću Sašu Petrovića, najboljeg
prevodioca Apdajka kod nas, koji je rekao da Apdajk piše kao vanbračno
dete Virdžinije Vulf i Džejmsa Džojsa. On je naslednik modernizma i
modernističkog načina pisanja, iako ga u nekim američkim
katalogizacijama nazivaju realistom. Hari Zeka Angstrom je antijunak,
kome se i u samom imenu ogleda taj strah od života, odnosno strah od
prosečnosti (angst – strah, panika). Mi na neki način možemo i da se
poistovetimo sa njim, u njegovoj potrazi za nečim nedokučivim, što će ga
izvući iz takvog prosečnog života.“
Objavljen
sredinom prošlog veka, roman „Beži, Zeko, beži“ u velikoj meri oslikava
i američko društvo tog doba. Za Vasu Pavkovića, Džon Apdajk je jedan od
najznačajnijih pisaca koje je čitao.
„Ne bih složio sa Biljanom. Za
mene Zeka jeste junak, jedan kontroverzni muški junak, koji pokušava da
promeni svoj celokupan život, jer se našao u svetu koji mu ne odgovara.
On je jedan od najzanimljivijih likova koje je neki američki pisac
stvorio tokom XX veka. Kroz tetralogiju o Zeki, mi vidimo koliko se on
menja, a uporedo sa njim i američko društvo.“ „Ono što se meni dopada
kod Apdajka“, kaže Pavković, „je što on spaja dve vrste romana,
socijalni i psihološki, i pravi svoju verziju romana egzistencije, na
majstorski način. Uz Foknera i Hemingveja, smatram da je Apdajk među tri
najbolja američka pisca.“
Zeka
je bio nadimak i samog pisca, Džona Apdajka pa se postavlja pitanje
koliko ima pisca u književnom liku.
„Sigurno je da lik u romanu ima
mnogo težnji koje su mučile i Apdajka. On oseća da je u zamci. Mnogi
Zekini strahovi su i njegovi strahovi. Apdajk je pisac detalja, oni
dovode do velike istine, do moralne dvojnosti o kojoj on piše“, kaže
Dojčinovićeva. „Apdajk je velemajstor opisa, ali i dijaloga“, nadovezao
se Pavković. „On uspeva detalje u svojim opisima da pretvori u simbole.“
Zeku
mnogi doživljavaju kao mizogin lik.
„Apdajk u svojim romanima prati ono
što se i zaista dešava u američkom društvu, pa tako možemo videti i
emancipaciju ženskih likova u svakom narednom romanu“, rekla je Biljana.
„Možemo reći za Zeku da je mizogin, ali to je duh onog doba, koji
Apdajk verno prenosi.“
Naredna
tribina Laguninog književnog kluba zakazana je za 7. decembar, a tema
će biti roman Majkla Ondačija „Engleski pacijent“, ovenčan Zlatnim
Bukerom.
Ovaj roman je na popustu 30% do 7. decembra u svim knjižarama
Delfi i Laguninom klubu čitalaca u Resavskoj 33.
Нема коментара:
Постави коментар