TRANZICIJA MESTA
"Biti slobodan je lepo, ali moći biti samostalan je teško."
direktor Festivala Radoslav Zelenović.
„Dobro je da budu zanimljivi, ali
treba i da budu dobri! Raznovrsnost tema i rediteljskih postupaka to je nešto što je oduvek odlikovalo evropsku kinematografiju. Ovogodišnji izbor su filmovi koji imaju izgrađen autorski stav i pored sinemastičkih vrednosti provociraju na razgovor o temama iz aktuelnog života.“
Skreće nam pažnju na dva filma
koje ćemo pogledati večeras- belgijski film „Devojka“ Lukasa Donta,
dobitnika Zlatne kamere u Kanu i beloruski
„Kristal“ Darije Zuk, koji je premijeru imao u Karlovim Varima. Za ovaj potonji napominje da dolazi iz
kinematografije za koju nismo znali ni da postoji. Na rastanku kaže zadovoljno,
da će na ovogodišnjem FEF-u biti prikazano čak pet filmova s liste od deset
nominovanih za evropsku Luks nagradu, koja je objavljena na festivalu u
Karlovim Varima.
TRANZICIJA ISTORIJE
BIOSKOP ABAZIJA : NEDELJA /
15.07.2018. 16:00h/ MESAR KURVA I
JEDNOOKI ČOVEK / A HENTES, A KURVA ÉS A FÉLSZEMŰ / A BUCHER THE WHORE AND
THE ONE-EYED MAN /
SELEKCIJA: NOVI MAĐARSKI FILM/ NEW
HUNGARIAN FILM
"Jedan sam od retkih koji nema mađarski pasoš, ali imam veliko poštovanje prema mađarskom filmu."
Miroslav Mogorović, programski direktor Festivala.
Miroslav Mogorović, programski direktor Festivala.
U tek renoviranom bioskopu, izrađenom 1925. po projektu Antuna Kopunovića,
koji imenom asocira na Opatiju, gledamo
crno-beli mađarski film koji nas vodi na kraj Velikog rata, sniman na osnovu
istinitog događaja, u smutnim vremenima dekompozicije moćne K und K monarhilje,
negde u mađarskoj pustari, gde gubitnici u vidu kurve koja ne voli svoj posao i
isluženog jednookog poručnika koji se kocka i gubi, dakle oni koji su bliži da
sebi prekrate život nego da se za njega bore, pokušavaju da se uhlebe pod
skutom mesara- profitera, oficirovog starog znanaca i dužnika.
Radnja koja bi se, svakako dopala
Dostojevskom, prati sudbinu te čudnovate trojke, povezane požudom i pohlepom za
onim što svako od njih nema (a ne deluje ni da neće imati). Označena brutalnom iskrenošću i sirovim realizmom, ovo je priča o telu, ljubavi i maničnom ubistvu. Glumci sjano
upečatljivi, kao skorjeni za dodelejne uloge, kamera i fotografija su za film
odradile više od pola posla. Režiju potpisuje Janoš Sas.
Okončanje filma označilo je početak malog koktela kojim smo
proslavili njegovo otvaranje s vinima Tošić (Ponovo radi bioskop!). Radi se u bioskopu i to dvostrukim: letnji ima 300 mesta, a bioskopska sala 80 mesta.
Kolega je ostao da
odgleda Devojičicu, austrijski film iz 2009, koji potpisuju Tica Kovi i Rajner Frimel koji su ona ovogodišnjem FEF-u poneli nagradu "Underground Spirit".
U planu sam imao da odgledam Vulkan,
koprodukciju Ukrajine, Nemačke i Monaka, film režisera Romana Bondarčuka, koji i sam vodi Festival ljudskih prava u Kijevu.
Radnja prati Lukasa, prevodioca u vojnoj misiji, izgubljen negde oko nekog ukrajinskog sela.
Koji će se, prstima sudbine naći u u najčudnijem putovanje njegovog života. Radi se o čudnoj eklektici roud muvija i horora. Film je poneo priznanja na festivalima u Karlovim Varima i Odesi.
Koji će se, prstima sudbine naći u u najčudnijem putovanje njegovog života. Radi se o čudnoj eklektici roud muvija i horora. Film je poneo priznanja na festivalima u Karlovim Varima i Odesi.
Čekajući tako minibus (kako bi sada dobro došao onaj tramvaj koji je nekad spajao Suboticu i Palić!), pogled mi
vrluda ka LCD ekran na kojem megdan u fudbalskom svetskom prvenstvu vode
Hrvatska i Francuska. Padaju golovi.
Menjam plan i pravim predah uz pivo i perkelt. Onda krećem na konferenciju za
medije zakazanu za 19 časova.
„U poslednje vreme evropski film je ozbiljniji. Bilo je vreme kada je
američki film bio fantastičan, moćan, a onda poslednjih deset do petnaest
godina pojeo se sam i propada. Festivali su jedino mesto gde se filmovi
gledaju sa dignitetom koji pripada umetnosti.“
S ovim rečima konferenciju
za medije započinje Rade Šerbedžija, ovogodišnji dobitnik Nagrade „Aleksandar Lifka“ . Kao dečak je maštao da postane
fudbaler, kasnije je zamišljao sebe kao profesora književnosti, novinara ili pisca. Suboticu i ambijent okružen jezerima
vezuju dve stvari; profesionalni počeci vezani za rad s rediteljem Ljubišom
Ristićem i KPGT-om, kao i njegova supruga Lenka, koju je pre više od 20 godina
upoznao baš u tom gradu. Priznaje da su zarađivali, ali i da su trošili i to po kafanama.
Na filmu je sarađivao sa Živojinom Pavlovićem, Lordanom
Zafranovićem, Dušanom Makavejevim, Rajkom Grlićem, Goranom Markovićem a od
stranih sa Stenlijem Kjubrikom, Klintom Istvudom, Frančeskom Rosijem i Džonom
Vuom. Kulturnikov izveštač izdvaja njegove uloge u filmovima „Varioli Veri“ i „Pre
kiše“, a od TV serija „U
registraturi“ i „Kiklop“.
Po
završetku konferecije Šerbedžija potpisuje jednu od bioskopskih stolica, to će
ubuduće raditi svi dobitnici nagrade „Aleksandar Lifka“.
Za neupućene Aleksandar Lifka je jedan od pionira kinematografije u Srednjoj
Evropi, potekao iz češke porodice, rođen
u rumunskom gradu Brašovu. Vrlo rano počinje da se zanima za film, da bi 1910.
godine predao molbu subotičkim gradskim vlastima da odobre preuređivanje velike
sale Hotela Hungarija u stalnu bioskopsku salu. Oženio se Subotičankom
Elizabetom Bek, koja mu pomaže u poslu. Osniva 1920. godine preduzeće Orient DD
koje se bavi distribucijom filmova. Umro je 12. novembra 1952. godine u svom
vinogradu u Bačkim vinogradima.
TRANZICIJA POLA
A onda je došlo vreme za večernju
čaroliju, za evropske filmove, na otvorenom (Summer Stage Palić), pod zvezdama
s ponekim usamljenim komarcem u ofanzivi.
No, tu su gosti festivala i uručenje nagrade Šerbedžiji. Onda su nam se
putevi razišli, mi smo ostali da gledamo filmove, a on je otišao da održi koncert
na Sceni Jadran Narodnog pozorišta u
Subotici.
Prvi film koji smo pogledali bilo
je belgijsko ostvarenje „Devojka“ o 15-godišnjoj Lari u telu muškarca Viktora.
Besomučno vežba da postane balerina i želi da što pre postane prava žena. Fim
postavlja pitanje da li je u ovom dobu razvoja vreme za ovakve ključne odluke, donete još na
brzinu, kada ona (on) još i ne zna koji ju (ga) pol privlači. Samo zna da je
žensko i to želi što pre da ostvari, ne pitajući za cenu.
Njeno ponašanje je
nesigurno, brzopleto i samodestruktivno. Pritom, nema isto razumevanje za
potrebe mlađeg brata. Film je plod uspešne saradnje režisera, debitanta (u smislu dugometražnog igranog filma) Lukasa
Donta i sjanog i autentičnog glumca takođe debitanta Viktora Polstera, koji je za ovu
ulogu osvojio u Kanu, nagradu za najboljeg glumca u svojoj kategoriji.
Dobio je nagrade na Festivalu u
Kanu, među njima i Zlatnu kameru, “Queer” palmu i FIPRESCI nagradu selekcije
“Un Certain Regard”.
TRANZICIJA DRUŠVENOG SISTEMA
Mala pauza, a onda na Letnjoj
pozornici u Glavnom programu prijatno iznenađenje u vidu beloruske komedije „Kristal“
(Kristalni labud/ CRYSTAL SWAN / KHRUSTAL 95’) rediteljke Darje Žuk. Film nas upoznaje s mladom,
ekcentričnom, praktičnom i veselom devojkom, koja ima diplomu Pravnog
fakulteta, a radi kao DJ u Minsku. Želi da emigrira iz post-sovjetske
Belorusije sa falsifikovanim dokumentima o zaposlenju, te sve to posmatraču iz Srbije deluje i poznato, ali opet
nekako egzotično, kao iz nekih minulih vremena. A put do snova vodi preko jednog sela
i jedne porodice.
Rediteljka je u ovaj film unela i
deliće svoje autobiografije, pošto je i sama napustila Belorusiju.
Naziv filma u orginalu „Kristalni
labud“ asocira na nešto lepo i nešto dragoceno, a opet krhko, „što na zapadu mnogo vredi“.
Film vedar uprkos okolnostima.
I tako u jednom predivnom danu
razgledali smo Evropu na bioskopskom platnu na recidivu nekadašnjeg Panonskog
mora. Bejaše to uživanje svom čulima u umetnosti koja je delo umetnika,
ali i prirode. U kojoj smo, kao okruženju ovog festivala, takođe beskrajno uživali.
ŠTA JOŠ NISMO MOGLI DA POGLEDAMO A NUDILO NAM SE
17:00h - PARALELE I SUDARI - Eurocinema – Otvoreni
univerzitet/PAD LENJINA / THE FALL OF
LENIN / LENINOPAD 11’
Ironični dokumentarac o opraštanju od fantoma SSSR-a u
Ukrajini. Režija : Svitlana Šimko.
KAD DRVEĆE PADA /
WHEN THE TREES FALL / KOLY PADAYUT DEREVA 88’
U postsovjetskom selu, Laris a se zaljubila u Scara, zgodnog
mladog kriminalca. Nakon što on od odlazi u grad, ona je primorana da prihvati
tradicionalni život kojem se uvek protivila.
Ukrajina, Poljska, Makedonija / 2018
Režija: Marysia Nikitiuk
17:00h - EKO DOX - Art bioskop Aleksandar Lifka/ČUVARI ZEMLJE / GUARDIANS OF THE EARTH 86’
Nakon 21 godine konstantnog neuspeha UN-a u pregovorima o
klimatskim promenama, 195 zemalja, 20 hiljada pregovarača iz celog sveta
sastaje se na privatnom aerodromu, zaštićenom od strane vojske, na severu
Pariza u poslednjem pokušaju spašavanja naše planete.
Austrija / Austria, 2017
Režija / Director: Filip Antoni Malinowski
SECESIJA U SUBOTICI I NA PALIĆU
Korišćen materijal: EU IPA prekograničnog programa, Palićkog Festivala
evropskog filma i njegovih Festivalskih novina


























Нема коментара:
Постави коментар