XV jubilarno
izdanje festivala Slobodna zona u
okviru selekcije Horizonti Balkana donosi šest uzbudljivih
ostvarenja po izboru selektora Jelene Maksimović i Ivana Bakrača.
U centru
pažnje su borba i sećanje, nasleđe prošlosti, potreba za (dis)kontinuitetom i
po(r)uke kojim događaji mesta i ljudi iz prošlosti definišu našu budućnost.
Dugometražni dokumentarni film Andreja Korovljeva Tusta
približava nam život Branka Črnca Tuste, frontmena legendarnog pank-rok benda KUD Idijoti iz Pule. Tusta je
zahvaljujući svom muzičkom i sindikalnom angažovanju kao vođa sindikata “Uljanika”
iz Pule postao simbol slobode i zdravog razuma na regionalnoj sceni. Kroz
arhivske materijale i intervjue s članovima benda, kolegama i savremenicima,
film govori o neočekivanom proboju i meteorskom usponu pulskog sastava,
ograničenim aktivnostima benda i zabranama koje su doživljavali usled rata i
nacionalizma u Hrvatskoj. Nepoljuljanih ideala i beskompromisnog stava, Tusta i
KUD Idijoti bili su prvi hrvatski
bend koji je nastupio u Srbiji nakon raspada SFRJ, na danas legendarnom
koncertu u beogradskoj Hali sportova
2000. godine.
Film makedonske
rediteljke Teone Strugar Mitevske Bog postoji: njeno ime je Petrunija
imao je premijeru na ovogodišnjem Berlinalu gde je donio Nagradu ekumenskog
žirija. Film je dobitnik nekoliko nagrada na letnjim festivalima i favorit
publike. Ova moderna makedonska satira prati borbu tridesetdvogodišnje žene sa
svakodnevnim nevoljama post-socijalističkog patrijarhalnog društva. Mitevska
postiže balans između humora i ozbiljne feminističke pozicije koja preispituje
tradiciju, patrijarhat i religiju kao najproblematičnije aspekte savremenog
makedonskog društva. Nakon bezuspešnih pokušaja da pronađe posao praćenih
seksističkim poniženjima, Petrunija se odlučuje za učešće na tradicionalnoj
ceremoniji namenjenoj isključivo muškarcima. Teona Strugar Mitevska, je za film Bog postoji: njeno ime je
Petrunija dobila Zlatnu arenu za režiju u kategoriji manjinskih
produkcija na proteklom 66. Pulskom filmskom festivalu.
Još jedan film
koji reprezentuje žensku borbu režirala je hrvatska rediteljka Dane Budisavljević. Dnevnik Diane Budisavljević
predstavlja crno-belu fuziju igranog, dokumentarnog i arhivskog materijala,
dramatizacije autentičnih događaja, filmskih natpisa, komponovane
eksperimentalne i klasične muzike. Dokumenti i fikcija se prepliću slikajući
snažan portret hrabre žene koja odlučuje da je život nevine dece veći od ideja
nacionalnosti, političke pripadnosti, pa i od njenog sopstvenog života.
Založivši sopstveni život u ime nevinih ljudi, gospođa iz visoke građanske
klase odlučuje da spase 10.000 dece iz ustaških logora za vreme Drugog svetskog
rata.
I dokumentarni
film srpske autorke Jelene Radenović Umetnost sećanja podseća nas
na nasleđe prošlosti. To je film o monumentalnim spomenicima podignutim u
periodu socijalizma na tlu bivše Jugoslavije. Osnovna namera filma je da pokaže
da će prava umetnost opstati, naći put do publike i preživeti smene ideologija
i političkih uređenja. Ovi spomenici su istovremeno simboli stradanja i
čovekove borbe za slobodu, za bolju i svetliju budućnost. O tome kako su
nastali neki od najvažnijih spomenika i kako je bilo stvarati u tom periodu u
filmu svedoči skulptor prof. Miodrag Živković, autor spomenika na Kadinjači,
Tjentišu, u Kragujevcu... Oni su apstraktne konstrukcije, lišene ideoloških
simbola (srp, čekić) i kulta ličnosti koji je veoma prisutan u spomeničkoj skulpturi
drugih socijalističkih zemalja. Njihov oblik i dizajn su moderni, čak i
futuristički, vizionarski, dok je njihova tehnička izvedba impresivna. Njihov
cilj je bio da postave i estetske i etičke standarde u novorođenom, posleratnom
društvu. Inspirativni moto tog vremena ilustruje ovu nameru: mi gradimo
spomenike, spomenici grade nas!
Izvanredan
minimalistički debitantski film Čudovišta rumunskog reditelja
Mariusa Olteanua okreće se unutrašnjoj, ličnoj borbi i preispituje odnos
glavnih protagonista kroz njihove susrete sa potpunim strancima. Vešto
izgrađena napetost omogućava putovanje
kroz usamljenost ljudskog bića u post tranzicionoj državi. Dana i Artur su
bračni par u svojim četrdesetim i zajedno su skoro već 10 godina. Kao par,
uživaju ljubav i naklonost prijatelja i porodice, a pojedinačno prezir. Njihove
lične potrebe, ubeđenja, životna očekivanja ali i unutrašnji demoni nateraće ih
da se suoče sa sobom i zapitaju, ali i odluče, da li je rastanak zaista najveći
dokaz ljubavi?
U okviru
dokumentarnog omnibusa Palata za narod bugarskih reditelja Georgi
Bogdanova i Borisa Misirkova glavni protagonisti su građevine u Moskvi, Sofiji,
Bukureštu, Berlinu i Beogradu koje predstavljaju remek-dela arhitekture iz
perioda socijalizma i svedoče o istorijskim preokretima u Istočnoj Evropi u
drugoj polovini dvadesetog veka.
Arhivski
materijali, intervjui, savremeni snimci, glasovi naratora i citati grade
strukturalno kompleksan omaž ovim izuzetno zančajnim građevinama. One pamte
drugačije političke vrednosti i otvaraju pitanja za različite interpretacije u
sadašnjosti. Nacionalna palata kulture u Sofiji, Državni univerzitet u Moskvi,
Palata parlamenta u Bukureštu, Palata Federacije u Beogradu i Palata republike
u Berlinu jedinstvena su arhitektonska dela čija je izgradnja zahtevala mnogo
hrabrosti i malo ludila, a zadatak im je bio da podsete narod na vrhovnu vlast
i svetlu budućnost. Svaka od njih je po nečemu posebna – najviša, najveća, ima
najveći sat na svetu ili najnapredniju tehnologiju svoga vremena. Te građevine
su bile najgrandiozniji poduhvati u vreme kada je borba za opšte dobro bila
politika centralne vlade. Sada, kada je socijalizam propao, autori se osvrću na
njih i otkrivaju njihove tajne.
Filmovi iz
selekcije Horizonti Balkana pozivaju nas na sećanja i suočavanja. Na stara
previranja i ona za koja se nadamo da neće doći. Podsećaju nas na ožiljke
generacija koje su se borile za svoje ideale i pitaju i nas, koja je naša
borba?
Нема коментара:
Постави коментар