Predstava „Livada puna tame“ biće praizvedena 13. novembra na sceni „Raša Plaović“ Narodnog pozorišta u Beogradu. Probe su
počele sredinom septembra. Režiju potpisuje Jovana Tomić, a rađena je po istoimenoj drami izuzetne pesnikinje, dramske
spisateljice i scenaristkinj, brehtovskog tipa (po rečima Ivane Vujić) Milene
Marković. Ovo je njen prvi komad u Narodnom pozorištu u Beogradu, a uzbudljiva livada je i iskorak u glumačkim zadacima u nacionalnom teatru i u njegovom repertoaru.
U predstavi sviše likova
tumače Nada Šargin, Slobodan Beštić
i Anastasia Mandić. Dramaturg je Dimitrije
Kokanov, kostimografkinja Selena Orb,
scenografkinja Jasmina Holbus, kompozitor
Luka Mejdžor, za scenski pokret bila je zadužena Maja Kalafatić, za scenski govor Ljiljana Mrkić Popović, a asistentkinja rediteljke je Anja Čuković. Prve reprize su 15. i 24. novembra.
Na Livadu punu tame može da dođe medved i da iz dubine zemlje izađe
neman, a kad padnu senke iz šume počinju da mrdaju panjevi krokodili. U jarugi
pored livade možeš da slomiš nogu i vičeš danima da te niko ne čuje i tu da
ostaneš zauvek. Dete plače noću da mama upali svetlo u hodniku, jer je medved
došao i seo detetu na grudi.
Mama kaže nema medveda, tata kaže oteraću ga. Ali mama zna da medved
postoji i dete zna da medved postoji i da mama laže. Medved svakom može da
sedne na grudi. Medved je strah, medved je bolest, medved je mržnja, medved je
zavist, medved je ludilo, medved je smrt. Dete zna da mama laže.
Niko ne može da otera medveda. Na kraju, u svakom od nas je čudovište.
Beži, medo
Jovana Tomić je polaskana
što joj je dodeljena režija komada jedne tako važne autorke. Opisujući rad na tekstu koji opsuje kao uzbudljiv i
predstavi koja ima fragmentalnu strukturu kaže:
„Na prvo čitanje teksta desila se rečenicakoja me je strašno pomerila i
u pet minuta sam imala splet gomilu osećanja. Prvo sam se na tu rečenicu
naljutila, a posle mi je bila duhovita. Ta rečenica se odnosi na mit o
romantičnoj ljubavi i preispitivanje mogućnost njene egzistencije u današnjem
vremenu. Zapravo kroz ceo tekst se taj pojam preispituje, da li je on danas
moguć, u kojoj formi je moguć, kako mi kao obični ljudi možemo da ga dosegnemo
i da li možemo da ga dosegnemo, koliko on traje.“
Milena Marković je
istakla:
„Verujem da kada neko govori, iz njega istovremeno govore i preci i
potomci.“, priznajući da se davno
povukla iz komentarisanja realnosti koja nas okružuje.
Nada Šargin podvlači
dubinu samog teksta:
„Šest puta sam radila ppo tekstovima Milene
Marković, na filmu, sad radimo i seriju i predstavu, i uhvatila sam sebe da
kažem da je toliko dobro sve napisano, ali to uhvatiti uopšte nije tako lako.
Treba vremena, treba puno promišljanja, a onda shvatiš da je jako jednostavno. No,
da do tog jednostavnog dođeš, dug je proces,
prepun promišljanja i kopanja.“
Slobodan Beštić govorio je o slojevima predstave koji su ga dotakli:
„Marina mi je ubacila kosku; više likova u samo jednoj jedinoj rečenici. Na probama sam je interivno mrzeo, ali posle sam se intezivno kupao iznutra, Mileninom ljubavlju prema muškarcima! Što mi je olakšalo posao. Ovaj tekst je univerzalan i može da se igra van zemlje, u smislu da se
ne bavi me, ali sam se posle intezntalitetom, nego muško – ženskim odnosima, sa elementima antičke
tragedije i arhetipske bajke u ispovednoj noti. U tom smislu poslednji Milenini tekstovi su nešto
što me iznutra razbija.“
Anastasia Mandić
je istakla da joj je najinteresantniji period
pred samu premijeru, jer se tada
zaigravaju, pa i da doživljavaju katarzične trenutke:
„Bilo mi je teško da prihvatim
da smo svi odrastali na bajkama, a da nam se onda desio stvaran život. Ovaj
komad pun ljubavi, smrti, pa i pročišćenja Ludska priroda nije samo lepa, ona
ima svoju svetlu i tamnu stranu.“
Kompozitor
Luka Mejdžor svedoči "o teškom kompozitorskom zadatku u moeđuprostoru različitih emocija i štimovanja."
Milena Marković
je rođena 1974. godine u Zemunu. Diplomirala je dramaturgiju na Fakultetu
dramskih umetnosti 1998. godine u Beogradu. Pored knjiga poezije, napisala je
nekoliko drama koje su sa velikim uspehom izvođene na domaćim i međunarodnim
scenama – “Paviljoni – kuda idem, odakle dolazim i šta ima za večeru”; “Šine”;
“Brod za lutke”; “Nahod Simeon”; “Šuma blista”; “Žica”; “Zmajeubice”. Dobitnica
je specijalne nagrade u Beču za najbolje drame sa eks-YU prostora; dve nagrade
Sterijinog pozorja za najbolji tekst (Nahod Simeon 2007; Brod za lutke 2009);
nagrade za dramsko stvaralaštvo “Borislav Mihajlović Mihiz” 2005; nagrade
“Todor Manojlović” 2009… Za knjigu “3 drame” dobila je nagradu “Miloš
Crnjanski” 2007.
Milena Marković napisala je i scenarija za igrane filmove
“Sutra ujutru”; “Beli, beli svet”; “Otadžbina”; kao i za dokumentarac “Rudarska
opera”. Milena je 2016. na 44. FEST-u, dobila nagradu za najbolji scenario za
film “Otadžbina”.
Foto: Željko Jovanović
Нема коментара:
Постави коментар