Od Kulturnikovog
dopisnika iz Zagreba
Zagrebačko kazalište mladih u najaktualnijem trenutku
priređuje premijeru predstave MI I ONI, autorski projekt Darija Harjačeka,
Katarine Pejović, ZKM-ovih glumaca i polaznika Učilišta – o školstvu,
obrazovanju, profesorima, učenicima, roditeljima. Predstava je za sve kojih se
školstvo i obrazovanje tiču.
Premijera: utorak, 26. novembra 2019. u 20 sati u
Zagrebačkom kazalištu mladih.
Glume: Petar Leventić, Doris Šarić Kukuljica, Mia Melcher,
Hrvojka Begović, Maro Martinović, Jasmin Telalović / Mateo Videk, Dora Polić
Vitez , Nataša Dangubić, Damir Šaban i 14 polaznika Učilišta ZKM-a.
U susret premijeri predstave Mi i Oni organizuje se tribina „Čitanje kazališta“ koju vodi i uređuje Srđan Sandić, a koja će se održati 25. novembra 2019, u 18: 30 sati, u ZKM-u, dvorana Polanec.
U susret premijeri predstave Mi i Oni organizuje se tribina „Čitanje kazališta“ koju vodi i uređuje Srđan Sandić, a koja će se održati 25. novembra 2019, u 18: 30 sati, u ZKM-u, dvorana Polanec.
ŠTO NAM JE ŠKOLA?
Osim sporadičnih vesti o
pojedinačnim uspesima hrvatskih školaraca na svetskim naticanjima, do nas mnogo
češće dopiru nemili podaci o sadašnjem stanju u školstvu: ove su godine
rezultati državne mature bili najgori od njenog uvođenja; hrvatski učenici
nalaze se na zadnjem mestu u Evropi po sposobnosti kritičkog mišljenja;
višegodišnji vapaj za kurikularnom reformom urodio je Školom za život koja već
na samom početku doživljava mnogobrojne kritike; incidenti na relaciji učenika
i profesora te roditelja i profesora u porastu su; sve je više profesora koji
se odlučuju da javno istupe s oštrom kritikom postojećeg školskog sistema na
svim nivoima. Dok ovo pišem, u toku je treća nedelja štrajka prosvetnih radnika
u celoj Hrvatskoj.
Hronična situacija nezadovoljstva
i prevladavajućeg mišljenja da je naše školstvo zastarelo i neadekvatno u
odnosu na stvarnost u kojoj živimo stigla je, čini se, do svoje akutne faze. U
tom atmosferi otisnuli smo se na put kojem je odredište predstava Mi i Oni, s
namerom da postavimo pitanja koja će proizvesti titraj, dilemu, pomaknuti iz
inertnih uverenja. Na kraju, pitanje škole i školstva dotiče se svih nas, bez
obzira jesmo li u ovom trenutku vezani za školu posredno ili direkno, pa i nikako.
Većinu formativnih godina svi smo bili (ili još jesmo) deo tog mikrouniverzuma
i utoliko delimo zajedničko iskustvo jedne specifične prostorno-vremenske
strukture i sadržaja. Hteli mi to ili ne, škola je na nas presudno uticala i utieče,
čak i ako se svim silama trudimo da taj uticaj izostane.
Premda smo se Dario Harjaček i ja
pre više od tri godine odlučili za ovaj projekt, namera nam je bila da ga
gradimo u trenutku u kojem bude nastajala predstava, iz sopstvenog iskustva i
iskustva okupljenih saradnika. Tokom dva meseca s izvođačkim timom – devetero
glumaca i četrnaestero polaznika Učilišta ZKM-a – te s nemalim brojem prosvetnih
radnika, koji su nam bili dragocen izvor informacija i uvida iz prve ruke,
iskopali smo celi rudnik žive građe koja se opirala crno-beloj interpretaciji.
Želeli smo da sagledamo školu kroz mnogostranu prizmu, neprestano postavljajući
pitanja i kloneći se ograničavajućih odgovora. Evo stoga nekih od pitanja koja
su nam se pojavljivala kao crvena nit:
- Je li škola, kako to stoji u njenoj definiciji, vaspitno-obrazovna ustanova?
- Kakav je odnos društva prema školi?
- Na koje sve načine prosek vlada u školama?
- Učimo li u školi za znanje ili za ocenu?
- Što znače ocene od 1 do 5 i uspeh manji od 5,0?
- Koliko znanje stečeno u školi ima veze sa stvarnošću i u kojoj su meri mladi ljudi posle izlaska iz srednje škole osposobljeni za život?
- U kojem su odnosu u školi slobodna volja i prisila, kako utiiču jedna na drugu i kako se manifestuju – i kod učenika i kod profesora?
- Kakav je status profesora?
- Koji su im alati dostupni za sticanje autoriteta i poverenja kod učenika?
- Koliko imaju prostora za kreativni pristup predmetu koji predaju?
- Kako izgleda ukrštenica učenici-roditelji-profesori?
- Ko smo Mi i Oni i ko ili šta nas deli u toj igri razdvojenosti?
Reč škola potiče od grčke reči
skolé, što znači „zabava u slobodno vreme; dokolica”.
Pitanje koje ostaje suštinsko
jeste kako smo u ovih nekoliko hiljada godina od ideje o stecanju znanja putem
zabave i igre došli do škole kao institucije u kojoj prevladavaju dosada i teskoba?
I što možemo da učinimo da se to
promeni?
Katarina Pejović
MI I ONI
autorski projekt Darija Harjačeka, Katarine
Pejović, ZKM-ovih glumaca i polaznika Učilišta
Reditelj: Dario Harjaček
Dramaturškinja: Katarina Pejović
Scenografkinja: Vesna Režić
Kostimografkinja: Doris Kristić
Kompozitor: Damir Šimunović
Scenski pokret: Tamara Curić
Нема коментара:
Постави коментар