петак, 22. новембар 2019.

MI I ONI u ZKM-u




Od Kulturnikovog dopisnika iz Zagreba


Zagrebačko kazalište mladih u najaktualnijem trenutku priređuje premijeru predstave MI I ONI, autorski projekt Darija Harjačeka, Katarine Pejović, ZKM-ovih glumaca i polaznika Učilišta – o školstvu, obrazovanju, profesorima, učenicima, roditeljima. Predstava je za sve kojih se školstvo i obrazovanje tiču.



Premijera: utorak, 26. novembra 2019. u 20 sati u Zagrebačkom kazalištu mladih.



Glume: Petar Leventić, Doris Šarić Kukuljica, Mia Melcher, Hrvojka Begović, Maro Martinović, Jasmin Telalović / Mateo Videk, Dora Polić Vitez , Nataša Dangubić, Damir Šaban i 14 polaznika Učilišta ZKM-a.

U susret premijeri predstave Mi i Oni organizuje se tribina „Čitanje kazališta“  koju vodi i uređuje Srđan Sandić, a koja će se održati 25. novembra 2019, u 18: 30 sati, u ZKM-u, dvorana Polanec.



ŠTO NAM JE ŠKOLA?




Osim sporadičnih vesti o pojedinačnim uspesima hrvatskih školaraca na svetskim naticanjima, do nas mnogo češće dopiru nemili podaci o sadašnjem stanju u školstvu: ove su godine rezultati državne mature bili najgori od njenog uvođenja; hrvatski učenici nalaze se na zadnjem mestu u Evropi po sposobnosti kritičkog mišljenja; višegodišnji vapaj za kurikularnom reformom urodio je Školom za život koja već na samom početku doživljava mnogobrojne kritike; incidenti na relaciji učenika i profesora te roditelja i profesora u porastu su; sve je više profesora koji se odlučuju da javno istupe s oštrom kritikom postojećeg školskog sistema na svim nivoima. Dok ovo pišem, u toku je treća nedelja štrajka prosvetnih radnika u celoj Hrvatskoj.



Hronična situacija nezadovoljstva i prevladavajućeg mišljenja da je naše školstvo zastarelo i neadekvatno u odnosu na stvarnost u kojoj živimo stigla je, čini se, do svoje akutne faze. U tom atmosferi otisnuli smo se na put kojem je odredište predstava Mi i Oni, s namerom da postavimo pitanja koja će proizvesti titraj, dilemu, pomaknuti iz inertnih uverenja. Na kraju, pitanje škole i školstva dotiče se svih nas, bez obzira jesmo li u ovom trenutku vezani za školu posredno ili direkno, pa i nikako. Većinu formativnih godina svi smo bili (ili još jesmo) deo tog mikrouniverzuma i utoliko delimo zajedničko iskustvo jedne specifične prostorno-vremenske strukture i sadržaja. Hteli mi to ili ne, škola je na nas presudno uticala i utieče, čak i ako se svim silama trudimo da taj uticaj izostane.



Premda smo se Dario Harjaček i ja pre više od tri godine odlučili za ovaj projekt, namera nam je bila da ga gradimo u trenutku u kojem bude nastajala predstava, iz sopstvenog iskustva i iskustva okupljenih saradnika. Tokom dva meseca s izvođačkim timom – devetero glumaca i četrnaestero polaznika Učilišta ZKM-a – te s nemalim brojem prosvetnih radnika, koji su nam bili dragocen izvor informacija i uvida iz prve ruke, iskopali smo celi rudnik žive građe koja se opirala crno-beloj interpretaciji. Želeli smo da sagledamo školu kroz mnogostranu prizmu, neprestano postavljajući pitanja i kloneći se ograničavajućih odgovora. Evo stoga nekih od pitanja koja su nam se pojavljivala kao crvena nit:


  • Je li škola, kako to stoji u njenoj definiciji, vaspitno-obrazovna ustanova?
  • Kakav je odnos društva prema školi?
  • Na koje sve načine prosek vlada u školama?
  • Učimo li u školi za znanje ili za ocenu?
  • Što znače ocene od 1 do 5 i uspeh manji od 5,0?
  • Koliko znanje stečeno u školi ima veze sa stvarnošću i u kojoj su meri mladi ljudi posle izlaska iz srednje škole osposobljeni za život?
  • U kojem su odnosu u školi slobodna volja i prisila, kako utiiču jedna na drugu i kako se manifestuju – i kod učenika i kod profesora?
  • Kakav je status profesora?
  • Koji su im alati dostupni za sticanje autoriteta i poverenja kod učenika?
  • Koliko imaju prostora za kreativni pristup predmetu koji predaju?
  • Kako izgleda ukrštenica učenici-roditelji-profesori?
  • Ko smo Mi i Oni i ko ili šta nas deli u toj igri razdvojenosti?



Reč škola potiče od grčke reči skolé, što znači „zabava u slobodno vreme; dokolica”.

Pitanje koje ostaje suštinsko jeste kako smo u ovih nekoliko hiljada godina od ideje o stecanju znanja putem zabave i igre došli do škole kao institucije u kojoj prevladavaju dosada i teskoba? 


I što možemo da učinimo da se to promeni?



Katarina Pejović



MI I ONI


autorski projekt Darija Harjačeka, Katarine Pejović, ZKM-ovih glumaca i polaznika Učilišta 



Reditelj: Dario Harjaček

Dramaturškinja: Katarina Pejović

Scenografkinja: Vesna Režić

Kostimografkinja: Doris Kristić

Kompozitor: Damir Šimunović

Scenski pokret: Tamara Curić




Нема коментара:

Постави коментар