ISTORIJA RIJEKE JE OGLEDALO EVROPE
Od Kulturnikovog dopisnika iz Rijeke
Doba
moći istražuje istorijske smernice, savremeno poimanje moći, strukturu,
iskustva i vrste ispoljavanja moći. Program se kreće od intimnih doživljajnih sfera moći
do totalitarnih režima koji su transformirali izgovorene i prećutane priče.
Iskustvo
podeljenosti oblikovalo je identitet mnogih evropskih gradova pa tako i
Rijeke koja je decenijama bila podeljena granicom trasiranom tokom reke
Rječine.
Živimo u vreme kad pojedine granice nestaju, druge se pojavljuju, neke bivalju pojačanje bodljikavom žicom i zidovima. Istorija Rijeke može, stoga, poslužiti i kao preteće i
upozoravajuće ogledalo savremene Evrope i ne samo nje.
Rijeka
i njena iskustva, od prošlosti preko sadašnjosti do budućnosti grada, nalaze
se u polazištu ove programske celine, ali ne ograničavaju domete i namere
samog programa. U tom smislu, strukture moći posmatraju se od ideja i znanja do
realizacije i učinka; od političkih igara do ljudskih prava; od nasilja i
represije do krhkosti života drugih bića i opstanka prirodne okoline; od izvora
do granica; od otpora do odgovornosti
Program obuhvata širok spektar: od
destruktivne do kreativne moći.
BOGAT IZVOĐAČKI I IZLAGAČKI PROGRAM
Rijeka
predstavlja svoju uzbudljivu povest prepunu moćnih sila koje su je svojatale
kroz izložbe D’Annunzijeva Mučenica, Violinom iznad granica / Stradivari u
Rijeci – Kresnik i Cremona i Granice između reda i haosa. Ciklus uključuje i koncerte vrhunskih
muzičara na Stradivarijevim i Kresnikovim violionama.
Bogat
izvođački program, među ostalim, čini i festival slavne evropske pozorišne
skupine iz Brisela Needcompany belgijskog umetnika Jana Lauwersa koji uključuje i prikazivanje ove
predstave Sve što je dobro, ali i predstave Koncert banda koji gleda
u krivom smeru i Zauvek.
Nova produkcija dolazi i od vrhunskoga grčkog koreografa Andonisa Foniadakisa pod imenom Plamteća
voda, a od novih operskih produkcija spomenimo Vagnerovu operu Tristan
i Izolda u režiji ugledne američke redateljike Ann Bogart.
Izložbeni
program sastavljen je od niza izložbi savremene umetnosti, kao i izložbi koje
tematiziraju riječku i evropsku istoriju, uključujući stalne postave novih
muzejskih prostora, Palača šećera u kojoj će biti smešten Muzej Grada Rijeke i
Galeb koji će postati prvi hrvatski brod-muzej.
Izdvajamo
i pregled savremene likovne umetnosti devedesetih godina prošlog veka u
istočnoevropskim zemljama pod nazivom 90-e: Ožiljci koju će pratiti i međunarodna konferencija o tom
vremenu.
Posebno
je zanimljiva audiovizualna instalacija Anakrono kupalište jednog od
najvažnijih svetskih autora suvremene muzike Heinera Goebbelsa koja će
naći mesto na starom bazenu Školjić.
Program
zaokružuju dve velike konferencije Vremenska kapsula I i II
koje otvaraju pitanja o povesti Rijeke u razdobljima od 1900. do 1945. dok je
bila podeljena i pod raznim vladarima, odnosno od 1945. do 1990. za trajanja
Socijalističke Federativne Republike Jugoslavije.
Nezaobilazni
su deo programa i umetnički radovi, instalacije i performansi o Golom otoku
koji će tu bolnu temu približiti širokoj publici kao direktno suočenje s
prošlošću u cilju širenja prostora demokratskih sloboda i istine.
Tokom oktobra bila je održana izložba „Odbačeni“ u sklopu projekta RoUm
koji spaja pripadnike romske zajednicei umetnike koji potom kroz zajednički rad prenamenjuju nešto
što se smatralo otpadom stvarajući tako unikatan dizajnerski i umetnički
predmet.
Projekt RoUm realizije se unutar
Rijeke 2020 - Evropske prestonice kulture, kao sastavni deo programa Kuhinja
različitosti čija su tema manjine, migracije i aktivizam, pa stoga ne čudi da je ova
neobična izložba svoje mesto našla upravo u ovoj EPK programskoj celini.
Нема коментара:
Постави коментар