понедељак, 1. април 2019.

66. MARTOVSKI FESTIVAL: PROGLAŠENI DOBITNICI GRAN PRI I STRUKOVNIH NAGRADA




Na svečanom zatvaranju 66. Martovskog festivala, večeras su u Velikoj sali Doma omladine Beograda dodeljene GRAN PRI nagrade najboljim filmovima koji su prikazani u takmičarskim selekcijama, i to u  kategorijama: dugometražni i kratkometražni dokumentarni film, domaći i  međunarodni kratkometražni igrani film, animirani film i  eksperimentalni film/video art. Novčani iznos nagrade za svaku od  kategorija je po 2.000 evra i isplaćuje se u dinarskoj protivvrednosti.

Dodeljene su i četiri strukovne nagrade: za najbolju režiju, za  najbolju kameru, za najbolju montažu i za najbolji zvuk. Novčani iznos  svake strukovne nagrade je po 500 evra u dinarskoj  protivvrednosti. Dodeljene su i četiri strukovne nagrade: za najbolju  režiju, za najbolju kameru, za najbolju montažu i za najbolji zvuk.  Novčani iznos svake strukovne nagrade je po 500 evra u dinarskoj  protivvrednosti.

STRUKOVNE NAGRADE 66. MARTOVSKOG FESTIVALA



Članovi žirija za strukovne nagrade ove godine su bili Snežana Ivanović, montažerka i profesorka na Fakultetu dramskih umetnosti u Beogradu, Milan Đurđević, kompozitor filmske muzike i Aleksandar Ilić, direktor fotografije.

NAJBOLJI ZVUK


VLADIMIR KERKEZ I ALEKSANDAR RANĐELOVIĆ – DIZAJN ZVUKA I KOMPONOVANA MUZIKA za animirani film “BIO DVAPUT JEDAN KRALJ”
Obrazloženje žirija: U izuzetno jakoj konkurenciji, smatramo da su  autori Vladimir Kerkez i Aleksandar Ranđelović za film „Bio dvaput jedan  kralj“ imali najkompleksniji zadatak i najuspešniju realizaciju,  istovremeno na planu dizajna zvuka i muzike. Dinamična pratnja radnje,  karakterno podcrtavanje i doživljaj prostora, izvedeni su kao jedna  organska celina sa pečatom svetskog standarda muzike i zvuka animiranog  filma.

NAJBOLJA MONTAŽA


TAMARA KOSTIĆ – MONTAŽA filma “KAD SAM KOD KUĆE”
Obrazloženje žirija: Suptilnim osećajem za tajming i filmski ritam,  Tamara Kostić precizno harmonizuje brojne aspekte ovog izuzetnog dela  sastavljenog od naznaka i aluzija koje svoj puni smisao dosežu u mislima  gledalaca.

NAJBOLJA KAMERA




IGOR LAZIĆ – KAMERA za filmove “JEDINI” i “GUŽVA”
Obrazloženje žirija: Autor u dve različite filmske forme, nalazi  način da precizno, jednostavno, a pre svega vizuelno interesantno,  učestvuje u pričanju priče, i time daje puni umetnički doprinos  filmovima koje je snimao.

NAJBOLJA REŽIJA



SENKA DOMANOVIĆ – REŽIJA filma “OKUPIRANI BIOSKOP”
Obrazloženje žirija: Iako debituje u žanru dugometražnog  dokumentarnog filma, autorka se znalački i upečatljivo bavi veoma  složenom i aktuelnom temom, uspešno balansirajući između velikog broja  protagonista koji nam, iako ograničeni u svojim nastojanjima večnim  usudom podela, otkrivaju brojne frustracije turbulentnog vremena kom  pripadamo. Ovo delo će ostati kao vredno svedočanstvo koje nas uverava  da mnogo toga ipak zavisi od nas samih.

Strukovni žiri dodelio je i posebno priznanje – diplomu za Nezavisni filmski centar FILMART

Obrazloženje žirija:  Žiri nagrađuje posebnom diplomom Nezavisni  filmski centar „Filmart“ za izuzetnu selekciju filmova, koji su svojim  umetničkim kvalitetom dali veliki doprinos 66. Martovskom festivalu  dokumentarnog i kratkometražnog filma.



Kao i prethodne dve godine, prijatelj Martovskog festivala, kompanija Living Pictures – vodeći studio za postprodukciju slike u Srbiji i regionu, dodelio je  specijalnu nagradu za usluge postprodukcije u vrednosti od 2000 evra.  Prema odluci strukovnog žirija ovu nagradu je osvojila ALEKSANDRIJA AJDUKOVIĆ za režiju filma “IBARSKA HIGHWAY“


Obrazloženje žirija: Debitantsko ostvarenje u žanru eksperimentalnog  filma, na jedan zanimljiv i žovijalan način prikazuje slike života sa  jednog od najprometnijih putnih pravaca u zemlji. Osećaj za detalj,  prostor i likove, sagledavanje naizgled normalnih situacija iz  autentičnog autorskog ugla, uz izvrsnu montažu i izbor muzike,  upečatljivo svedoči o duhu vremena u kom živimo.


GRAN PRI NAGRADE 66. MARTOVSKOG FESTIVALA



KRATKOMETRAŽNI IGRANI FILM

Selektori ovog dela programa bili su direktor fotografije Nemanja Jovanov, u nacionalnoj selekciji, a dramaturg Kristina Đuković i reditelj Darko Lungulov u međunarodnoj selekciji. Žiri je radio u sastavu: Ivan Velisavljević, dramaturg i filmski kritičar, Hristina Popović, glumica i Stefan Ivančić, reditelj.


Gran Pri za najbolji strani kratkometražni igrani film žiri  je dodelio hrvatskom filmu “NITKO NIJE SAVRŠEN” u režiji Barbare Vekarić.
Obrazloženje žirija – Međunarodna selekcija kratkog igranog filma:
Preciznom režijom i uigranim glumačkim ansamblom, Barbara Vekarić  uverljivo prikazuje okrutan vršnjački pritisak da se što pre seksualno  odraste, koji glavnu junakinju vodi do traume.



Gran Pri za najbolji domaći kratkometražni igrani film žiri je dodelio filmu “MI SMO VIDELI LETO” u režiji Nikole Stojanovića.

Obrazloženje žirija – Nacionalna selekcija kratkog igranog filma:

“MI SMO VIDELI LETO” istražuje uvek aktuelnu, univezalnu temu  psihološke težine rastanka s prijateljima i odlaska iz zemlje. Reditelj  stilom američkog nezavisnog film izmešta zaplet tinejdžerskog ljubavnog  trougla iz lokalnog miljea i vodi ga u pravcu snolike atmosfere,  dočaravajući ugodnu melanholiju leta dobro tempiranim montažnim ritmom,  vizuelno dopadljivom kamerom i izvrsno odabranom muzikom. Kada se tome  dodaju energična gluma i mladalačka strast ekipe, vidljiva u svakoj  sceni, “MI SMO VIDELI LETO” postaje celovit i efektan film, koji  zaslužuje nagradu za najbolji kratki igrani film Martovskog festivala.

EKSPERIMENTALNI FILM I VIDEO ART


Selektorka ovog dela programa je filmska rediteljka, video umetnica i  umetnička direktorka festivala savremenog eksperimentalnog filma REZ, Marta Popivoda. Žiri je radio u sastavu: Igor Simić, reditelj, Marko Grba Singh, reditelj i Naomi Hening, istraživačica, umetnica i urednica projekta D’EST.

Gran Pri za najbolji film u kategoriji eksperimentalni  film/video art žiri je dodelio filmu “I DANCE ALONE”, autora Bogomira  Doringera.

Obrazloženje žirija – selekcija eksperimentalnog filma i video arta: 

Žiri je odabrao “I Dance Alone”  zbog izvanrednih konceptualnih i estetskih osobina kojima postavlja novo  standard u kategoriji eksperimentalnog filma. Ovaj rad karakteriše  sigurna minimalistička strategija i primena filmske tehnike dugih  kadrova i ptičije perspektive, što je rezultiralo fascinantnom filmskom  studijom klupske kulture i njenih osnovnih društvenih slojeva. Vizuelno  hipnotički jer eliminiše upravo osnovnu pokretačku silu mase koja pleše –  muziku -čime pažnju usmerava ka drugačijem nivou posmatranja,  dramatizujući obrasce ponašanja pokreta mase ljudi u pokretu. Članovi  žirija su jednoglasno došli do zaključka da se ovaj rad ističe zbog  svoje jasne namere, metoda i estetske jednostavnosti.

Pored glavne nagrade, žiri je dodelio i posebno priznanje – diplomu filmu “IBARSKA HIGHWAY” Aleksandrije Ajduković.

Obrazloženje žirija: posebno priznanje žirija dobija “Ibarska Highway”  zbog efektne upotrebe montaže i muzike, čime je dobijen nepretenciozan i  simpatičan dokumentarni film o magistrali i ljudima koje susrećemo duž  autoputa.

ANIMIRANI FILM


Selektorka ovog dela programa je vizuelna umetnica i rediteljka animiranih filmova Ana Nedeljković. Žiri je radio u sastavu: Mihal Bobrovski, istoričar filma, Viola Sova, rediteljka animiranih filmova i Nikola Majdak Mlađi, snimatelj, animator, reditelj, predavač i voditelj radionica animiranog filma.

Gran Pri za najbolji animirani film žiri je dodelio filmu “RADIOVIZIJA- GOVORI MIHOVIL LOGAR”, autora Miloša Tomića.

Obrazloženje žirija: Za neograničenu radost  improvizacije i eksperimentalni pristup prema transformisanju reči u  ekspresivnu igru oblika i boja. glavna nagrada ide u ruke Miloša Tomića  “Radiovizija-govori Mihovil Logar “.

Pored glavne nagrade, žiri je dodelio i posebno priznanje – diplomu filmu “Radiovizija-Smisao” Ive Ćirić.

Obrazloženje žirija: Naše posebno priznanje ide  filmu koji na disciplinovani način tretira oblik i prevodi životnu  mudrost u univerzalni jezik animacije.


DOKUMENTARNI FILM


Selektori ovog dela programa su rediteljka i producentkinja Jovana Nikolić (u kategoriji preko 50 minuta) i rediteljka Čarna Manojlović (u kategoriji do 50 minuta).

Žiri za dokumentarne filmove do 50 minuta je radio u sastavu Aleksandar Govedarica, distributer, Sarita Matijević, producentkinja i Goran Radovanović, scenarista i reditelj dokumentarnih i igranih fimova.

Gran Pri za najbolji kratki dokumentarni film žiri je dodelio filmu “JEDINI” reditelja Nikole Polića.

Obrazloženje žirija – selekcija dokumentarni film do 50 minuta: Film koji jakim vizuelnim jezikom i montažom uspostavlja harmoniju  između sveta svakodnevnog rada i sveta umetnosti. Autor na dostojanstvan  način, u odustvu političke korektnosti, tretira pojam različitosti.


Žiri za dokumentarni film preko 50 minuta radio je u sastavu Boštjan Virc, producent i scenarista, Andrijana Stojković, rediteljka i producentkinja dokumentarnih i igranih filmova i Petar Mitrić, filmski radnik.

Gran Pri za najbolji dugometražni dokumentarni film žiri je dodelio filmu “OKUPIRANI BIOSKOP” rediteljke Senke Domanović.

Obrazloženje žirija – selekcija dokumentarni film preko 50 minuta: Iznenađujuće snažna priča o entuzijazmu, aktivizmu, demokratiji,  očekivanjima i razočaranju kroz precizno oko dokumentarističke kamere  putem koje sam gledalac postaje aktivni učesnik i sudionik društvene  promene. Na nemilosrdan i objektivan način autor prikazuje sve probleme  direktne demokratije u okvirima zakonitosti ljudske prirode sa kojom se  svaka pobuna mora suočiti pre ili kasnije. U razrušenom i duboko  podeljenom društvu kakvo je naše ovaj film pokazuje moć dokumentarizma u  borbi za stvaranje boljeg i pravednijeg sveta.

Pored glavne nagrade, žiri je dodelio i posebno priznanje – diplomu filmu “4 GODINE U 10 MINUTA” reditelja Mladena Kovačevića.

Obrazloženje žirija: Specijalno priznanje želimo da  dodelimo filmu koji izrazitim rediteljskim pristupom i preciznim  korišćenjem filmskih sredstava priča univerzalnu priču o ostvarenju sna.  Ljudski snovi su lepi i komplikovani, jednostavni i nemogući i ovaj  film nas na vrlo prefinjen način upoznaje i uranja u snove jednog čoveka  sa kojim se mi penjemo na sam vrh sveta, ostajemo bez daha i radujemo  se kao da smo tu, sa njim. Retko se  filmu doživljava ovakava katarza, a  filmovi koji u tome uspevaju pripadaju vrhunskim delima filmske  umetnosti.

Gran Pri nagrade su uručili:

Andreja Mladenović, pomoćnik gradonačelnika Beograda i predsednik Odbora Martovskog festivala (za dugometražni dokumentarni film), Sonja Đekić, umetnička direktorka Martovskog festivala (kratkometražni dokumentarni film), Aleksandar Gajović, državni sekretar u Ministarstvu kulture i informisanja Republike Srbije (domaći kratkometražni igrani film), Dragan Nikolić, urednik filmskog programa Doma omladine Beograda (međunarodni kratkometražni igrani film), Ana Nedeljković,  vizuelna umetnica i rediteljka animiranih filmova, selektorka  animiranog programa ovogodišnjeg Martovskog festivala (animirani film) i  Svetlana Šuković, u ime kompanije Lukoil Srbija koja je prijatelj Martovskog festivala (ekperimentalni film).

Strukovne nagrade su uručili:

Nenad Popović, montažer, asistent na FDU, član Odbora Martovskog festivala (najbolja režija), Nemanja Jovanov, direktor fotografije i selektor u kategoriji kratkog igranog filma – nacionalna produkcija (najbolja kamera ), Nataša Damjanović, montažerka i članica Odbora Martovskog festivala (najbolja montaža) i Nenad Dragović, v.d. direktora Doma omladine Beograda (najbolji dizajn zvuka/muzika).

Martovski festival ove godine zatvorila je srpska premijera srednjemetražnog animiranog omnibus filma „Taj veličanstven kolač!“, u režiji Eme de Svaf (Emma De Swaef) i Marka Džejms Rolsa (Marc James Roels), koji je rađen stop-animacijom, sa lutkama od vune, što predstavlja svojevrsnu retkost.

Martovski festival u organizaciji Doma omladine Beograda, sa Sonjom  Đekić, rediteljkom, kao umetničkom direktorkom po 66. put održan je od  27. do 31. marta 2019. godine.

Publika je imala priliku da pogleda preko 100 filmova, kako u  takmičarskim kategorijama, tako i u revijalnom delu programa, te na  specijalnim projekcijama u okviru kojih su prikazano nekoliko svetskih i  srpskih premijera. Pored filmova, program festivala činile su i  radionice, predavanja, tribine i susreti sa autorima.

Na svečanom otvaranju festivala uručena je i Nagrada za  životno delo Martovskog festivala, a ovogodišnja dobitnica je Bojana  Andrić, dramaturg, scenarista, istoričar televizije, publicista.

Beogradski festival dokumentarnog i kratkometražnog filma, popularni  Martovski festival, naš je najstariji filmski festival. Od svog prvog  izdanja bio je najvažnija, a u nekim periodima i jedina, platforma u  okviru koje su domaći filmski autori mogli da prezentuju publici i  inostranim kolegama svoje dokumentarne, eksperimentalne, animirane i  kratke igrane filmove. Od 2017. godine, u organizaciji Doma omladine  Beograda, festival se fokusira na domaću filmsku produkciju  dokumentarnih, TV dokumentarnih, kratkih igranih, animiranih i  eksperimentalnih filmova, postajući tako nacionalni festival u punom  značenju te reči.

Beogradski festival dokumentarnog i kratkometražnog filma je stalna manifestacija u oblasti kulture od značaja za Grad Beograd. 

Organizator festivala je Dom omladine Beograda.

Pokrovitelji festivala su Grad Beograd, Ministarstvo kulture i informisanja Republike Srbije, Filmski centar Srbije.

Prijatelj festivala: LUKOIL SRBIJA.

Festival podržali: Italijanski institut za kulturu, Living Pictures, Alma Quattro, Miamiam restoran, Mezestoran Dvorište, Kafeterija, Turistička organizacija Beograda, Turistička organizacija Srbije.

Martovski festival zahvaljuje na podršci koju je u promociji pružilo 40 medijskih partnera.

FOTOGRAFIJE: Stanislav Milojković

Нема коментара:

Постави коментар