Na svečanom zatvaranju 66. Martovskog festivala, večeras su
u Velikoj sali Doma omladine Beograda dodeljene GRAN PRI nagrade najboljim
filmovima koji su prikazani u takmičarskim selekcijama, i to u kategorijama: dugometražni i kratkometražni
dokumentarni film, domaći i međunarodni
kratkometražni igrani film, animirani film i
eksperimentalni film/video art. Novčani iznos nagrade za svaku od kategorija je po 2.000 evra i isplaćuje se u
dinarskoj protivvrednosti.
Dodeljene su i četiri strukovne nagrade: za najbolju režiju,
za najbolju kameru, za najbolju montažu
i za najbolji zvuk. Novčani iznos svake
strukovne nagrade je po 500 evra u dinarskoj
protivvrednosti. Dodeljene su i četiri strukovne nagrade: za
najbolju režiju, za najbolju kameru, za
najbolju montažu i za najbolji zvuk.
Novčani iznos svake strukovne nagrade je po 500 evra u dinarskoj protivvrednosti.
STRUKOVNE NAGRADE 66. MARTOVSKOG FESTIVALA
Članovi žirija za strukovne nagrade ove godine su bili
Snežana Ivanović, montažerka i profesorka na Fakultetu dramskih umetnosti u
Beogradu, Milan Đurđević, kompozitor filmske muzike i Aleksandar Ilić, direktor
fotografije.
NAJBOLJI ZVUK
VLADIMIR KERKEZ I ALEKSANDAR RANĐELOVIĆ – DIZAJN ZVUKA I
KOMPONOVANA MUZIKA za animirani film “BIO DVAPUT JEDAN KRALJ”
Obrazloženje žirija: U izuzetno jakoj konkurenciji, smatramo
da su autori Vladimir Kerkez i
Aleksandar Ranđelović za film „Bio dvaput jedan
kralj“ imali najkompleksniji zadatak i najuspešniju realizaciju, istovremeno na planu dizajna zvuka i muzike.
Dinamična pratnja radnje, karakterno
podcrtavanje i doživljaj prostora, izvedeni su kao jedna organska celina sa pečatom svetskog standarda
muzike i zvuka animiranog filma.
NAJBOLJA MONTAŽA
TAMARA KOSTIĆ – MONTAŽA filma “KAD SAM KOD KUĆE”
Obrazloženje žirija: Suptilnim osećajem za tajming i filmski
ritam, Tamara Kostić precizno
harmonizuje brojne aspekte ovog izuzetnog dela
sastavljenog od naznaka i aluzija koje svoj puni smisao dosežu u
mislima gledalaca.
NAJBOLJA KAMERA
IGOR LAZIĆ – KAMERA za filmove “JEDINI” i “GUŽVA”
Obrazloženje žirija: Autor u dve različite filmske forme,
nalazi način da precizno, jednostavno, a
pre svega vizuelno interesantno,
učestvuje u pričanju priče, i time daje puni umetnički doprinos filmovima koje je snimao.
NAJBOLJA REŽIJA
SENKA DOMANOVIĆ – REŽIJA filma “OKUPIRANI BIOSKOP”
Obrazloženje žirija: Iako debituje u žanru
dugometražnog dokumentarnog filma,
autorka se znalački i upečatljivo bavi veoma
složenom i aktuelnom temom, uspešno balansirajući između velikog
broja protagonista koji nam, iako
ograničeni u svojim nastojanjima večnim
usudom podela, otkrivaju brojne frustracije turbulentnog vremena kom pripadamo. Ovo delo će ostati kao vredno
svedočanstvo koje nas uverava da mnogo
toga ipak zavisi od nas samih.
Strukovni žiri dodelio je i posebno priznanje – diplomu za Nezavisni filmski centar FILMART
Obrazloženje žirija:
Žiri nagrađuje posebnom diplomom Nezavisni filmski centar „Filmart“ za izuzetnu
selekciju filmova, koji su svojim umetničkim
kvalitetom dali veliki doprinos 66. Martovskom festivalu dokumentarnog i kratkometražnog filma.
Kao i prethodne dve godine, prijatelj Martovskog festivala,
kompanija Living Pictures – vodeći studio za postprodukciju slike u Srbiji i
regionu, dodelio je specijalnu nagradu
za usluge postprodukcije u vrednosti od 2000 evra. Prema odluci strukovnog žirija ovu nagradu je
osvojila ALEKSANDRIJA AJDUKOVIĆ za režiju filma “IBARSKA HIGHWAY“
Obrazloženje žirija: Debitantsko ostvarenje u žanru
eksperimentalnog filma, na jedan
zanimljiv i žovijalan način prikazuje slike života sa jednog od najprometnijih putnih pravaca u
zemlji. Osećaj za detalj, prostor i
likove, sagledavanje naizgled normalnih situacija iz autentičnog autorskog ugla, uz izvrsnu
montažu i izbor muzike, upečatljivo
svedoči o duhu vremena u kom živimo.
GRAN PRI NAGRADE 66. MARTOVSKOG FESTIVALA
KRATKOMETRAŽNI IGRANI
FILM
Selektori ovog dela programa bili su direktor fotografije
Nemanja Jovanov, u nacionalnoj selekciji, a dramaturg Kristina Đuković i reditelj
Darko Lungulov u međunarodnoj selekciji. Žiri je radio u sastavu: Ivan
Velisavljević, dramaturg i filmski kritičar, Hristina Popović, glumica i Stefan
Ivančić, reditelj.
Gran Pri za najbolji strani kratkometražni igrani film
žiri je dodelio hrvatskom filmu “NITKO
NIJE SAVRŠEN” u režiji Barbare Vekarić.
Obrazloženje žirija – Međunarodna selekcija kratkog igranog
filma:
Preciznom režijom i uigranim glumačkim ansamblom, Barbara
Vekarić uverljivo prikazuje okrutan
vršnjački pritisak da se što pre seksualno
odraste, koji glavnu junakinju vodi do traume.
Gran Pri za najbolji domaći kratkometražni igrani film žiri
je dodelio filmu “MI SMO VIDELI LETO” u režiji Nikole Stojanovića.
Obrazloženje žirija – Nacionalna selekcija kratkog igranog
filma:
“MI SMO VIDELI LETO” istražuje uvek aktuelnu, univezalnu
temu psihološke težine rastanka s
prijateljima i odlaska iz zemlje. Reditelj
stilom američkog nezavisnog film izmešta zaplet tinejdžerskog
ljubavnog trougla iz lokalnog miljea i
vodi ga u pravcu snolike atmosfere,
dočaravajući ugodnu melanholiju leta dobro tempiranim montažnim
ritmom, vizuelno dopadljivom kamerom i
izvrsno odabranom muzikom. Kada se tome
dodaju energična gluma i mladalačka strast ekipe, vidljiva u svakoj sceni, “MI SMO VIDELI LETO” postaje celovit i
efektan film, koji zaslužuje nagradu za
najbolji kratki igrani film Martovskog festivala.
EKSPERIMENTALNI FILM
I VIDEO ART
Selektorka ovog dela programa je filmska rediteljka, video
umetnica i umetnička direktorka
festivala savremenog eksperimentalnog filma REZ, Marta Popivoda. Žiri je radio
u sastavu: Igor Simić, reditelj, Marko Grba Singh, reditelj i Naomi Hening,
istraživačica, umetnica i urednica projekta D’EST.
Gran Pri za najbolji film u kategoriji eksperimentalni film/video art žiri je dodelio filmu “I DANCE
ALONE”, autora Bogomira Doringera.
Obrazloženje žirija – selekcija eksperimentalnog filma i
video arta:
Žiri je odabrao “I Dance Alone” zbog izvanrednih konceptualnih i estetskih
osobina kojima postavlja novo standard u
kategoriji eksperimentalnog filma. Ovaj rad karakteriše sigurna minimalistička strategija i primena
filmske tehnike dugih kadrova i ptičije
perspektive, što je rezultiralo fascinantnom filmskom studijom klupske kulture i njenih osnovnih
društvenih slojeva. Vizuelno hipnotički
jer eliminiše upravo osnovnu pokretačku silu mase koja pleše – muziku -čime pažnju usmerava ka drugačijem
nivou posmatranja, dramatizujući obrasce
ponašanja pokreta mase ljudi u pokretu. Članovi
žirija su jednoglasno došli do zaključka da se ovaj rad ističe zbog svoje jasne namere, metoda i estetske
jednostavnosti.
Pored glavne nagrade, žiri je dodelio i posebno priznanje –
diplomu filmu “IBARSKA HIGHWAY” Aleksandrije Ajduković.
Obrazloženje žirija: posebno priznanje žirija dobija
“Ibarska Highway” zbog efektne upotrebe
montaže i muzike, čime je dobijen nepretenciozan i simpatičan dokumentarni film o magistrali i
ljudima koje susrećemo duž autoputa.
ANIMIRANI FILM
Selektorka ovog dela programa je vizuelna umetnica i
rediteljka animiranih filmova Ana Nedeljković. Žiri je radio u sastavu: Mihal
Bobrovski, istoričar filma, Viola Sova, rediteljka animiranih filmova i Nikola
Majdak Mlađi, snimatelj, animator, reditelj, predavač i voditelj radionica
animiranog filma.
Gran Pri za najbolji animirani film žiri je dodelio filmu
“RADIOVIZIJA- GOVORI MIHOVIL LOGAR”, autora Miloša Tomića.
Obrazloženje žirija: Za neograničenu radost improvizacije i eksperimentalni pristup prema
transformisanju reči u ekspresivnu igru
oblika i boja. glavna nagrada ide u ruke Miloša Tomića “Radiovizija-govori Mihovil Logar “.
Pored glavne nagrade, žiri je dodelio i posebno priznanje –
diplomu filmu “Radiovizija-Smisao” Ive Ćirić.
Obrazloženje žirija: Naše posebno priznanje ide filmu koji na disciplinovani način tretira
oblik i prevodi životnu mudrost u
univerzalni jezik animacije.
DOKUMENTARNI FILM
Selektori ovog dela programa su rediteljka i producentkinja
Jovana Nikolić (u kategoriji preko 50 minuta) i rediteljka Čarna Manojlović (u
kategoriji do 50 minuta).
Žiri za dokumentarne filmove do 50 minuta je radio u sastavu
Aleksandar Govedarica, distributer, Sarita Matijević, producentkinja i Goran
Radovanović, scenarista i reditelj dokumentarnih i igranih fimova.
Gran Pri za najbolji kratki dokumentarni film žiri je
dodelio filmu “JEDINI” reditelja Nikole Polića.
Obrazloženje žirija – selekcija dokumentarni film do 50
minuta: Film koji jakim vizuelnim jezikom i montažom uspostavlja harmoniju između sveta svakodnevnog rada i sveta
umetnosti. Autor na dostojanstvan način,
u odustvu političke korektnosti, tretira pojam različitosti.
Žiri za dokumentarni film preko 50 minuta radio je u sastavu
Boštjan Virc, producent i scenarista, Andrijana Stojković, rediteljka i
producentkinja dokumentarnih i igranih filmova i Petar Mitrić, filmski radnik.
Gran Pri za najbolji dugometražni dokumentarni film žiri je
dodelio filmu “OKUPIRANI BIOSKOP” rediteljke Senke Domanović.
Obrazloženje žirija – selekcija dokumentarni film preko 50
minuta: Iznenađujuće snažna priča o entuzijazmu, aktivizmu, demokratiji, očekivanjima i razočaranju kroz precizno oko
dokumentarističke kamere putem koje sam
gledalac postaje aktivni učesnik i sudionik društvene promene. Na nemilosrdan i objektivan način
autor prikazuje sve probleme direktne
demokratije u okvirima zakonitosti ljudske prirode sa kojom se svaka pobuna mora suočiti pre ili kasnije. U
razrušenom i duboko podeljenom društvu
kakvo je naše ovaj film pokazuje moć dokumentarizma u borbi za stvaranje boljeg i pravednijeg
sveta.
Pored glavne nagrade, žiri je dodelio i posebno priznanje –
diplomu filmu “4 GODINE U 10 MINUTA” reditelja Mladena Kovačevića.
Obrazloženje žirija: Specijalno priznanje želimo da dodelimo filmu koji izrazitim rediteljskim
pristupom i preciznim korišćenjem
filmskih sredstava priča univerzalnu priču o ostvarenju sna. Ljudski snovi su lepi i komplikovani,
jednostavni i nemogući i ovaj film nas
na vrlo prefinjen način upoznaje i uranja u snove jednog čoveka sa kojim se mi penjemo na sam vrh sveta,
ostajemo bez daha i radujemo se kao da
smo tu, sa njim. Retko se filmu
doživljava ovakava katarza, a filmovi
koji u tome uspevaju pripadaju vrhunskim delima filmske umetnosti.
Gran Pri nagrade su uručili:
Andreja Mladenović, pomoćnik gradonačelnika Beograda i
predsednik Odbora Martovskog festivala (za dugometražni dokumentarni film),
Sonja Đekić, umetnička direktorka Martovskog festivala (kratkometražni
dokumentarni film), Aleksandar Gajović, državni sekretar u Ministarstvu kulture
i informisanja Republike Srbije (domaći kratkometražni igrani film), Dragan
Nikolić, urednik filmskog programa Doma omladine Beograda (međunarodni
kratkometražni igrani film), Ana Nedeljković,
vizuelna umetnica i rediteljka animiranih filmova, selektorka animiranog programa ovogodišnjeg Martovskog
festivala (animirani film) i Svetlana
Šuković, u ime kompanije Lukoil Srbija koja je prijatelj Martovskog festivala
(ekperimentalni film).
Strukovne nagrade su uručili:
Nenad Popović, montažer, asistent na FDU, član Odbora
Martovskog festivala (najbolja režija), Nemanja Jovanov, direktor fotografije i
selektor u kategoriji kratkog igranog filma – nacionalna produkcija (najbolja
kamera ), Nataša Damjanović, montažerka i članica Odbora Martovskog festivala
(najbolja montaža) i Nenad Dragović, v.d. direktora Doma omladine Beograda
(najbolji dizajn zvuka/muzika).
Martovski festival ove godine zatvorila je srpska premijera
srednjemetražnog animiranog omnibus filma „Taj veličanstven kolač!“, u režiji
Eme de Svaf (Emma De Swaef) i Marka Džejms Rolsa (Marc James Roels), koji je
rađen stop-animacijom, sa lutkama od vune, što predstavlja svojevrsnu retkost.
Martovski festival u organizaciji Doma omladine Beograda, sa
Sonjom Đekić, rediteljkom, kao
umetničkom direktorkom po 66. put održan je od
27. do 31. marta 2019. godine.
Publika je imala priliku da pogleda preko 100 filmova, kako
u takmičarskim kategorijama, tako i u
revijalnom delu programa, te na
specijalnim projekcijama u okviru kojih su prikazano nekoliko svetskih
i srpskih premijera. Pored filmova,
program festivala činile su i radionice,
predavanja, tribine i susreti sa autorima.
Na svečanom otvaranju festivala uručena je i Nagrada za životno delo Martovskog festivala, a
ovogodišnja dobitnica je Bojana Andrić,
dramaturg, scenarista, istoričar televizije, publicista.
Beogradski festival dokumentarnog i kratkometražnog filma,
popularni Martovski festival, naš je
najstariji filmski festival. Od svog prvog
izdanja bio je najvažnija, a u nekim periodima i jedina, platforma
u okviru koje su domaći filmski autori
mogli da prezentuju publici i inostranim
kolegama svoje dokumentarne, eksperimentalne, animirane i kratke igrane filmove. Od 2017. godine, u
organizaciji Doma omladine Beograda,
festival se fokusira na domaću filmsku produkciju dokumentarnih, TV dokumentarnih, kratkih
igranih, animiranih i eksperimentalnih
filmova, postajući tako nacionalni festival u punom značenju te reči.
Beogradski festival dokumentarnog i kratkometražnog filma je
stalna manifestacija u oblasti kulture od značaja za Grad Beograd.
Organizator festivala je Dom omladine Beograda.
Pokrovitelji festivala su Grad Beograd, Ministarstvo kulture
i informisanja Republike Srbije, Filmski centar Srbije.
Prijatelj festivala: LUKOIL SRBIJA.
Festival podržali: Italijanski institut za kulturu, Living
Pictures, Alma Quattro, Miamiam restoran, Mezestoran Dvorište, Kafeterija,
Turistička organizacija Beograda, Turistička organizacija Srbije.
Martovski festival zahvaljuje na podršci koju je u promociji
pružilo 40 medijskih partnera.
FOTOGRAFIJE: Stanislav
Milojković
Нема коментара:
Постави коментар