Čuda se, ipak, dešavaju!
Zamislite, pored diskusija o životnim teškoćama, sveopštem političkom besmislu,
sportskim (ne)uspesima, tabloidima i rijaliti bućkurišima odjednom smo postali zainteresovani
i za kulturu! Svi procenjuju kvalitet pozorišne predstave (Olimp), svi promišljaju o (ne)opravdanosti spomenika ubijenom
premijeru Srbije Zoranu Đinđiću (1952.-2003.). Svi se osećaju prozvanim
da daju svoj sud! Redovi na ulazu na obnovljeni Muzej savremene umetnosti. Pomama za knjigama na Sajmu!
Pašićevu glavu, Meštrovićev rad maznuo je njegov naslednik i za kaznu mu je zabranjena sahrana na Novom groblju! |
Izgleda da nismo, u potpunosti, digli ruke od kulture. Samo mora da bude
provokativna, intrigantna da bi potakla na razmišljanje. Recimo nešto visoko
6,2 metara, belo-srebrne boje, u obliku strele. Planirano je da spomenik privremeno
postavi (poput pevajuće fontane) 12. marta naredne godine na Studentskom trgu u
Beogradu. A onda će ceo Studenski trg da se preore.
Žiri koji je proglasio pobednika su činili vajar Mirsad Begić iz Ljubljane, akademik, slikar Dušan Otašević, arhitekta Boris Podreka, akademik i slikar Vlada Veličković i Milutin Folić, glavni gradski urbanista. Autor prvonagrađene skulpture je Mrđan Bajić, a saradnici su vajar Predrag Kešelj, arhitekta Petar Sazdanović, istoričar umetnosti Marina Andrić. Takođe ističe se i da će skulptura Strela biti i zvučna instalacija iz koje će se čuti kratke sekvence, rečenice pokojnog premijera, kao i zvuci grada, a ova instalacija u okviru skulpture rad je Biljane Srbljanović uz saradnju sa dizajnerom zvuka Dobrivojem Miljanovićem i Vladimirom Riznićem.
Žiri koji je proglasio pobednika su činili vajar Mirsad Begić iz Ljubljane, akademik, slikar Dušan Otašević, arhitekta Boris Podreka, akademik i slikar Vlada Veličković i Milutin Folić, glavni gradski urbanista. Autor prvonagrađene skulpture je Mrđan Bajić, a saradnici su vajar Predrag Kešelj, arhitekta Petar Sazdanović, istoričar umetnosti Marina Andrić. Takođe ističe se i da će skulptura Strela biti i zvučna instalacija iz koje će se čuti kratke sekvence, rečenice pokojnog premijera, kao i zvuci grada, a ova instalacija u okviru skulpture rad je Biljane Srbljanović uz saradnju sa dizajnerom zvuka Dobrivojem Miljanovićem i Vladimirom Riznićem.
Možda su mrdalice rešenje za nas? Kako vetar dune... |
Zašto strela?
Nešto erektivno poput egipatskih obeliska? Piramide?
Da li se u spomen na nekog čoveka odmah mora klesati njegov lik?
Egipatski obelisk na carigradskom Hipodromu. Vizatiski car Teodosije doneo je ovaj obeliks iz hrama Karnak u Luksoru. |
Stremjenje. Metafora
No, o ukusima se ne diskutuje, pa
pogledajmo malo činjenice. I istoriju.
Glavni kritičari naglašavaju da
bi spomenik trebao da bude klasičan, da prikazuje samog Zorana Đinđića. Krenulo
se onda u analizu šta su grobljanski, a šta javni spomenici. Tako se došlo do
definicije da grobljanski spomenik podiže ožalošćena porodica, a javni
društvena zajednica u čast svog zaslužnog pojedinca, „koji je taj isti narod zadužio
svojim delom za života.“. Da bude ili bista ili figura u celosti, onako
kako se to radilo od antičkih vremena pa naovamo.
Neki su otišli tako daleko da su
tvrdili da vajar treba da ga tako izvaja tako da ga prepozna svako – od prosjaka
koji ispod njegovog postamenta iska milostinju do narodnog poslanika ili
poslanice (ne one SPC-a), od piljarke do uvaženog likovnih kritičara.
Nekime se, opet, ne dopada
naručilac radova. Počivši su bili iz jednog političkog tabora, a podižu im ovi
drugi.
Kako onda razumeti Pikasovu Gerniku?
Mogu li svi na njoj pročitati ono
što je „ludi“ Španac naumio?
Razaranje istorijskog baskijskog
grada Gernike isplanirao je nacistički
ministar Herman Gering kao poklon za
Hitlerov rođendan, 20. aprila.
Gernika, parlamentarno sedište provincije Bizkala, nije bila zahvaćena
građanskim ratom i nije bila branjena. Logistički problemi poremetili su Geringov
plan, pa je firerov rođendanski poklon odložen za 26. april.
Jer, bez podobnijeg razumevanja
umetnikovih ličnih opsesija teško je na slici pronaći lik njegove davno umrle
sestre Končite. Proniknuti u značaj
prekršenog obećanja koje je Pikaso dao kada mu je sestra bila bolesna. Konj na
samrti predstavlja bol i smrt, to su konji iz Apokalipse. Potkovica pored glave
raznetog vojnika upućuje na islamski polumesec (Pikasov strah od Frankovih marokanskih jedinica). Mnogi
misle da bik simbolizuje celokupni narod Španije. Istina je mnogo prozaičnija -
ona predstavlja samog Pikasa! Žene koja istrčava s ispruženom rukom iz kuće na
desnoj strani Pikasu je delovala nedovršeno. Doneo je rolnu tolaet papira i stavio
je u ženinu ruku, kao da hoće da kaže da su je bombe uhvatile dok je bila u
toaletu. O samoj slici rekao je:
„Znam da ću imati velikih
problema zbog ove slike, ali hoću da je završim; moramo se pripremiti za rat
koji dolazi.“
Kada je izložena, slika je
izazvala oštre kritike organizatora Španskog paviljona. Neki su smatrali da je
previše modernistička i tražili da bude sklonjena. Pikaso je želeo da je pokloni baskijskoj
vladi, ali je ona taj dar odbila. Gernika se nije dopala ni nekima od španskih
modernista. Režiser Luis Bunjuel je
jednom priznao:
„Ne podnosim Gerniku, iako sam
pomogao da se okači. Kod mene ta slika izaziva samo nelagodu – njena tehnička
grandioznost i način na koji politizuje umetnost. Alberti i Bergamin dele moje
mišljenje. Sva trojica bismo je najradije digli u vazduh.“
Korak dalje otišao je baskijski umetnik Uselaj, koji je pribeležio:
„Kao umetničko delo, to je jedan od
najslabijih pokušaja koje je svet video. Tu nema osećaja za kompoziciju,
zapravo, nema ničega… Samo tri puta sedam metara pornografije i mazanja govnima
po Gernici, po baskijskoj zemlji, po svemu.“
Pablo Pikaso (1881. - 1973.) se za ovo svoje delo pobrinuo i
posthumano – da „Gernika” ne ode u Španiju dok je zemlja pod diktaturom Fransiska Franka. Franko je umro, a Huan Karlos je postao kralj Španije. On
je 1981. godine Pikasovu Gerniku vratio u Španiju i izložio
ju je u zgradi parlamenta u Madridu.
Vratimo se u Srbiju, a otputujmo,
nakratko, u prošlost. Karađorđevi ustanici nastradali u borbama pokopavani su u
logoru, a nekoliko decenija posle oslobođenja, 1848. godine, Karađorđev sin knez Aleksandar podigao
je u slavu junaka spomen-obeležje. U Karađorđevom parku u vidu jednostavnog spomenika
sa krstom na vrhu.
Idemo u vreme nacističke
okupacije Beograda. Došavši do Karađorđevog parka, ugledali su spomenik junaka
koji je nosio šajkaču. Verujući da je u pitanju srpski kralj Petar I odneli su ga. Radilo se o Spomeniku trećepozivcima,
radu autora Stamenka Đurđevića (1888.―1941.), podignutom
1923. godine. Eto, ni oni nisu prepoznali zamisao umetnika.
Nedavno je otkriven spomenik
piscu i borcu za demokratiju Borislavu
Pekiću (1930-1992) na Cvetnom trgu
u Beogradu. Klasičan spomenik. Autor spomenika je vajar Zoran Ivanović. Nekima se nije estetski dopao, a nekima opet, kao
što rekosmo, ko ga otkriva.
Vratimo se u godine 1912. Ivan Meštrović (1883. – 1962.) je
projektovao monumentalnu fontanu koja je trebalo da se postavi na Terazijama,
sa temom oslobođenje Srbije od Turaka. U centru bazena sa vodom zamislio je
petostepeni stub, simbol petovekovnog ropstva pod Turcima, na čijem bi vrhu ponosno
stajao Vesnik pobede. Posle završetka Velikog rata batalili su ovu ideju, a obnaženi
Pobednik
čamio je u nekoj senjačkoj šupi. Razvila se 1928. žučna rasprava da li
je takvom spomeniku mesto na centralnom gradskom trgu. Neki su predlagali da ga stave u bazen, „kad je već go“, a drugi da ga obuku. Nije bio problem ni u
maču, ni u ptici, naprsto Pobednik je imao penis!
Nađen je truli kompromis, pa je Pobednik postavljen na Kalemegdanu,
povodom proslave desetogodišnjice proboja Solunskog fronta. Na Kalemegdanu je postavljen
i Spomenik zahvalnost Francuskoj.
Podignut je 11. novembra 1930. godine, na mestu, gde se nekada nalazio Spomenik Karađorđu, koji je
srušen tokom I svetskog rata. Okupator je na tom mestu planiraoo da podigne grandiozni spomenik Francu Jozefu, čak
su ga i dopremili u Beograd, ali oslobodioci su, kanda, bili brži. Spomenik je
pretopljen i od njega su izrađena zvona
crkve Svete Petke. Tako da Franc Jozef redovno obraća srpskoj prestolnici.
Spomenik u Palermu |
Idemo, sad do Sicilije, Palerma i odlazimo na Trg srama. Tamo zatičemo, za ono vreme, eksplicitno pornografske
statue koje su dizajnirane za bogataški vrt u Firenci. No, naručilac radova
očigledno nije bio odušeljen umetničkim dometima realizovane porudžbine, pa su
se one obrele ovde. Na zgražavanje kaluđerica, koje su ih pokrivale čaršavima.
Izgleda da im vera nije bila dovoljno jaka, da se otvoreno suoče sa izazovom
ove nagote. Sa jednog prozora vreba nestašni Kupidon i čkilji na jedno oko.
Na četiri stepenika, kao na vrtešci, stoji 16 nagih figura, koje simbolišu
bogove, satiri i sirene. No, ono što posebno zadivljuje je podatak da su ove,
eksplicitno erotične figure, dostojne Plejboja i Luja, postavljene za vreme okrutne
španske inkvizicije!
Na šta pokazuje ruka kneza Mihaila
na Trgu Republike?
Kada je 19. decembra 1882. godine
na tadašnji Pozorišni trg, današnji Trg Republike postavljen impozantan
spomenik Knezu Mihailu Obrenoviću, prisutan
je bio i autor Enriko Paci (1819. – 1899.), koji je tim povodom od
kralja Milana Obrenovića primio orden Viteza takovskog reda drugog stepena. Za spomenik, stav konja i položaj kneževe figure, Paci je uzor našao u dva
konjanička spomenika - Kozimu i
Ferdinandu Medičiju u Firenci. No, tada je neko tiho primetio da konjanik
nema kapu što je u ono doba bilo uobičajno. Proširila se i glasina da je zbog
te greške vajar izvršio samoubistvo!
Ipak, istorijski podaci kažu da je Enriko
Paci umro prirodnom smrću, pre toga napravivši i Spomenik banu Jelačiću u
Zagrebu. I na kraju odgovor na postavljeno pitanje: knez Mihailo pokazuje
rukom na još neoslobođene srpske krajeve! Pokazuje na jug!
Spomenik na mestu ubistva kneza Mihaila Obrenovića 10. juna 1868.
nalazi se u Košutnjaku, kada se od Hajdučke česme krene ka Rakovačkom putu. Trebao je da bude delo
tada najčuvenijeg ruskog vajara Mikešina,
ali se brzo odustalo od ove ideje pre svega zbog cene. Skromni spomenik je danas ruiniran, nema
putokaza, ograda je ukradena, sve je zaraslo u korov.
Još smo u Košutnjaku. Nekadašnji predsednik Srbije, politički mentor Slobodana Miloševića, Ivan Stambolić tog 25. avgusta 2000, kao i uobično džogirao je u blizu restorana Golf u
Košutnjaku, kada su mu prišla neka lica, predstavili mu se kao policajci i
naredili mu da uđe u kombi. U vozilu su ga vezali lisicama i odmah odvezli
na Frušku goru. Vezanom Stamboliću
naredili su da klekne ispred iskopane jame, dok se oni dogovaraju ko će da
puca. Jedan od njih mu tada ispaljuje dva hica u potiljak, a telo pada u jamu. Posipaju kreč i vodu, a
zatim lišće, zemlju i biber, kako bi telo ostalo neotkriveno.
Dok se posmrtni ostaci vladara i
crkvenih velikodostojnika nalaze u Sabornoj crkvi u Beogradu, prosvetitelji
su svoje mesto pronašli u dvorištu. Ispred glavnog portala, s leve strane je Vuk, a sa desne Dositej.
Neretko se dešava, da pri obeležavanjima „crvenih slova“ neko i nehotice nagazi
na njihov nadgrobne ploče.
Spomenik Vuku Karadžiću bio je planiran da se postavi u Studenskom parku. Tome su se suprostavile
tadašnje gradske vlasti. Otkrivanje spomenika je odloženo, a delo vajara Đorđa Jovanovića je pune četiri godine
ostalo u dvorištu Srpske književne
zadruge. Dana 7. novembra 1937. godine, na mestu, gde se i danas nalazi, otkriven
je spomenik Vuku Stefanoviću Karadžiću.
Ipak, svečanost je protekla u odsustvu autora, koji je revoltiran odlukom
vlasti odlučio da ostane kod kuće.
Terazijska česma danas se nalazi na istoimenom trgu, ispred hotela Moskva.
Podignuta je 1860. godine po nalogu kneza Miloša, čime je obeležen njegov povratak
na presto. Međutim, kada je prvobitno postavljena, Terazijska česma se uopšte
nije nalazila na današnjem mestu! Pola veka česma je stajala nasred Terazija,
na mestu gde je danas kolovozna traka, i malo više ukoso, prema hotelu Balkan.
Tokom prve rekonstrukcije trga, 1911. godine, a u vreme vlasti Karađorđevića, demontirana i preneta u
portu Topčiderske crkve. Vraćena je u centar grada 1975. godine.
Idemo opet malo na izlet. Do Pariza! Mnogi
ne znaju da je Ajfelova kula po
prvobitnom planu trebalo da bude izgrađena u Barseloni, za Svetsku
izložbu 1888, ali je ideja odbačena kao suviše skupa i "čudna". Gistav Ajfel (1832. — 1923.) ponovo je pokušao, i godinu dana kasnije, njegov
projekat prihvaćen je na Svetskoj
izložbi 1889. u Parizu. Metalni
toranj visine 300 metara (sada oko 320 metara sa TV i antenom i antenom za
mobilnu telefoniju), mnogi su, poput potonjeg umetničkog centra Žorž Pompidu (Bobur, 1977, arhitekti Renco Pijano i Ričard Rodžers) i staklene piramide ispred Luvra (1989, Jo Ming Pej), smatarali
ruglom, „ožiljkom na licu Pariza“,
bizarna konstrukcija inspirisala je pariske umetnike da sroče na Dan Svetog Valentina 1887. proglas
protiv ove građevine:
„Mi, pisci, slikari, skulptori,
arhitekte, strastveni ljubitelji do sada netaknute lepote Pariza, ovom prilikom
protestujemo uz svu našu moć i prezir, u strahu za francusku umetnost i istoriju,
protiv konstrukcije u samom centru naše prestonice, beskorisne i monatruozne
Ajfelove kule.“
Jedan od njih, poznati francuski
književnik Gi de Mopasan svakodnevno
je ručao u njemu, ne zato što mu se to mesto sviđalo, već navodno zato što je
to bilo jedino mesto u Parizu „odakle ne vidi toranj".
Na Avali je postojao Spomenik
Neznanom junaku, ali je bio skroman i kao takav nije bio primeren
megalomanskom projektu jugoslovenske kraljevine. Na osnovu naloga jugoslovenskog kralja Aleksandra, dvorski vajar Ivan Meštrović , po
ugledu na mauzolej persijskog kralja
Kira Velikog u Pasargadu u Iranu, podiže grandiozni spomenik na
vrhu planine Avale, sravnišvi pre toga drevni grad Žrvnov. Građen je između 1934. i 1938. godine. Za izgradnju je
iskorišćeno 8 hiljada metara kubnih crnog jablaničkog mermera. Krov nose karijatide,
osam skulptura vojničkih majki: Šumadinka, Vojvođanka, Crnogorka, Kosovka,
Dalmatinka, Zagorka, Slovenka i Makedonka.
Kako se početkom 1934. godine
bližio kraj izgradnje mosta kralja
Aleksandra (današnji Brankov most),
sve više počinje da se razmišlja o skulpturama koje bi trebalo da se nađu na
pilonima mosta. Ivan Meštrović izneo je ideju o četiri konjanika, dva na jednom
pilonu sa obe strane mosta. Ovi konjanici trebalo je da budu car Dušan i kraljevi Tomislav, Trvtko i Petar
I Karađorđević.
Visina stubova na kojima bi se nalazili konjanici bila bi 22
metra, što bi značilo da bi, sa dodatom visinom samih pilona, konjanici bili na
visini 45 metara (visina Palate Albanija). Od ovog rešenja se
odustalo pod pritiskom raznih inženjera i vajara, a kao razlozi su navedeni
nepoštovanje porcedure za izbor skulptora, previsoka cena kao i
nefunkcionalnost figura.
Plato kod hotela Moskva je nekada krasila atrakcija izrađena
od zelenog granita, na čijem dnu je bilo murano staklo - Terazijska fontana smetala
je modernim vizijama Nikole Dobrovića.
Trebalo je napraviti mesta za vojne parade (marširala druga Tita garda).
Oko spomenika našeg uglednog
socijaldemokrate Dimitrija Tucovića (1881.-1914.) godinama su okretale
automobili i torle. Posle 67 godina 18. novembra 2016. izmešten je u Aleju zaslužnih građana na Novom groblju.
Obelisk slobode, spomenik otkriven samo dva dana nakon okončanja
bombardovanja, sagrađen leta 1999. bez građevinske dozvole u Parku prijateljstva na Ušću. Obelisk sa kupolom u obliku ruže
u kojoj gori "večita vatra" visok je 27 metara, dok sama kupola doseže
pet metara. Autori idejnog rešenja Večna vatra i obeliska su akademski
vajari braća Radović, arhitekte Marko
Stevanović i Miodrag Cvijić, dok su za izgradnju spomenika bili zaduženi
firme Mostogradnja, Energoprojekt, Gradsko zelenilo i mnoge druge.
Gorivo je obezbedio Energogas. S dolaskom
petooktobarskih promena dotok gasa je presahao, a vatra se zagasla. Ništa nije
večno! U međuvremenu su polаko počelа dа nestаju slovа sа spomenika. Skidаnа
su, skidаnа ....
Poznajući naš mentalitet, naš
najpoznatiji komediograf, Branislav
Nušić, za života, se opredelio gde i kako da ga sahrane.
Izmeštenja urne Nikole Tesle u Svetosavski hram i da ne pominjemo. Da, dodatno ne dolivamo ulje na vatru.
Нема коментара:
Постави коментар