"Ako je bog stvorio svet,
njegova osnovna briga sigurno nije bila da ga učini lako razumljivim za
nas", napisao je Albert Ajnštajn
(Ulm, 14. mart 1879. - Prinston, 18. april 1955.) u pismu upućenom jednom od svih
prijatelja 1954. godine.
U ovoj frangmentalnoj naučno
– filozofskoj predstavi felinijevskog prizvuka (Amakord, Grad žena) glavni akter je vreme, vremenski aspekti, to je svojevrsna analiza, studija, kontemplacija,
traktat uticaja protoka vremena na život ljudi. Kako vreme oblikuje ljude, a ne
obrnuto. Vreme je poput čula ukusa, mirisa...
Na početku vidimo Ajnštajna kako,
poput Kristоfora Kolumba, kreće za Ameriku. Od samog gledaoca zavisi šta će da
uzme sa stola koji mu je serviran na sceni. Po tome, kao i po tematici (tretiranje
vremena), po repetitivnost i multiplikativnosti ima izvesne sličnosti sa
predstavom „Olimp-24 sata tragedija“ koju smo nedavno mogli da pogledamo
na ovogodišnjem Bitefu.
Očigledno je reč o
ogromnom projektu, grandiozno realizovanom, o skupoj projekciji, iskorak predstavi
u pozorišnom životu Beograda i Srbjie.
Ko si ti?
Budućnost.
'ajd' zdravo, žurim! Idi tamo iza, čeka te prošlost.
Stani! Reci mi kako se zoveš?
Ja sam sadašnjost i nemam više vremena!
Jer, najveći neprijatelj čoveka je upravo vreme.
S Ajnštajnom na put kreću i sva
njegova sećanja, njegova prošlost, rođaci, preci, ako ne drugačije, a onda kroz
preneti genetski materijal. Ajnštajn sve sagledava u slikama, njegovi najveći dometi posledica su vizuelnih ogleda,
imaginacije u glavi, a ne eksperimentisanja u laboratoriji. U pitanju su
takozvani misaoni eksperimenti. Sa 16 godina je pokušao da zamisli sebe kako
jaše na svetlosnom zraku. Na ovom putu pred njegovim očima odvija se ne samo
celokupan njegov život, nego paralelno i životi nekih, drugih ljudi.
„Hvala bogu da nisam na njihovom mestu!“
Kada je Paulina Ajnštajn saznala da je njen sin Albert u vezi sa
koleginicom, studentkinjom fizike, bezmalo četiri godine starijom devojkom,
druge vere, uz to hromom i poreklom iz zabačenih krajeva Balkana, beskrupulozno
je činila sve da ih rastavi. Albert, inače temperamentne i neobuzdane naravi,
nije se obazirao na majčinu uzrujanost i uprkos roditeljskom protivljenju
nastavljao je ljubavnu vezu sa Milevom.
A ona ga je tešila rečima:
"Da se tvoja majka nikad s
tobom neće pomiriti, u to prosto ne mogu da verujem. Njen bi odnos prema tebi u
tom slučaju morao biti zasnovan samo na samoljublju, bez imalo ljubavi, a takve
majke uopšte ne postoje."
Ajnštajn vreme posmatra kružno, te ista osoba može da egzistira u
isto vreme u raznim životnim dobima na različitim mestima (Sicilija, Bern, Berlin, Njujork). Više
ljudi takođe mogu da se nađu u sličnim situacijama, koje će se i odvijati
slično, da ne kažem čak istovetno. Ovo na izvestan način obezvređuje onu Heraklitovu da „ne možeš dva puta ući u istu reku“.
Po ovoj teoriji postojati se može bezbroj puta, ali pod nepromenjenim uslovima
(u izolovanom sistemu stvari se uvek odvijaju na identičan način) deža vi, dan mrmota. Ona ljude i
događaje meće u formule i čini ih konstatama (nepromenjivim), osim ako nešto ne
iskoči, ne promeni se, iskrsne neka sitnica, tričarija (slično kao u filmu „Povratak
u budućnost“). Time dolazimo do depresivne hipoteza da živimo više
puta, živeli bi istovetne živote, bedne kopije orginala, te to znači da nema
slučajnosti, sudbine, našeg ikakvog uticaja na dešavanja, niti slobodne volje i
mogućnosti izbora. Čumu to?
Dešava se ponekad u životu čoveka, da mu se godine sažmu, sabiju, kao
na ubrzanoj traci, u nedelju dana života, u kojoj treba da donese neke važne,
sudbonosne odluke.
Da odluči u kom pravcu da usmeri svoj brod.
Život je put prepun raskršća.
Jer, u okviru jednog života živimo čitav niz podživota. Poput mačaka…
Sicilijanci kažu: ”Nešto se mora promeniti da bi sve ostalo isto!”
Jedna epizoda preispituje
uzročno-posledičnu povezanost, šta bi bilo da nije bilo, istražujući (ne)mogućnosti,
primenom domino efekta, koje bi doveo do (ne)postojanja Hansa Klauzena.
Postavlja se pitanje da li bi tada bilo i Evropske unije (1979.) kakvu danas poznajemo?
U pozadini je hor, sa mešovito žutim i plavim kapicama koji započinje da peva „Kaćušu“ koja se pratapa u „Odu radosti.“
Ajnštajn je 1901. doktorirao, a
iste godine Mileva ostaje u drugom stanju. Odlazi u Novi Sad kod roditelja da bi rodila devojčicu Lizerl, koja je ubrzo preminula. Mileva i Albert su se venčali
januara 1903. Dobijaju još dva sina: Hansa
Alberta, koji će kasnije postati profesor univerziteta u Berkliju i Eduarda, koji je u mladosti oboleo od
šizofrenije i o kojem će se Mileva starati do kraja života .
Ceo prostor scene "Ljuba Tadić" premrežen je kanapima koji se
prostiru u tri dimenzuije, formirajući koordinatni sistem paralelnih i upravnih
ravni (horizontalne, vertikalne i dubinske) i pravougaonike koji daju okvir
prostoru, ali i vizuelno dočaravaju ogledala, kao odraz dešavanja, kao
orginal i kopiju u vremenu i prostoru. Posetioci pre predstave radoznalo proveravaju
njihovu izdržljivost. Da li smo marionete vremena, koji na drži, poput lutaka
na konopcu?
Izmeša se prošlost, sadašnjost i budućnost. Kao u nekom sjajnom
receptu, koji se nikad i koji niko ne može ponoviti.
U prošlosti su nam pohranjene uspomene. Budućnost krije želje.
Dajmo šansu sadašnjosti da naše želje pretvori u uspomene.
Nikad završene rečenice, one, koje nikad nisu krunisane tačkom, vrate
ti se, kao lišće na snažnom jesenjem vetru.
No vreme može biti i sporo i
ubrzano i dosadno i uzbudljivo, hladno ili vrelo, može da teče unazad, da cvrkuće
poput slavuja te ga treba uhvatiti. Može da bude lepljivo, da se zaustavi, a to
je ono što svako od nas pamti, jedan presudan momenat, bilo da je uspomena slatka ili je traumatična.
Vreme je novac, rekli bi Amerikanci. Vreme je najskupoceniji poklon. Moguće je di su Anštajnovi snovi pre bile noćne more u težnji da vreme i
prostor ugura u formule. Ukalupi.
U leto 1905, u Kać, selo nadomak Novog Sada, stigao Albert Ajnštajna, jedan od najvećih
fizičara svih vremena. A sa njim i supruga, matematičarka Mileva Marić, i njihov etrnaestogodišnji sin:
"Imao je dugačku neurednu
kosu, radostan i nasmejan, nosio je sina na ramenu po novosadskim ulicama. To
je bunilo novosadsku sredinu, koja je cenila samo konvencionalan red i
ustaljenu učtivost, od čega je on celom svojom pojavom odstupao, pa su ga
nazvali 'onaj šašavi Marićev zet'..“
Šta bi bilo kada bismo živeli
samo jedan dan, od svitanja do sumraka? Da li bismo tada pametnije rasporedili
vreme koje nam je dodeljeno na raspolaganje?
Šta bi bilo kada ne bismo imali
sećanja? Morali bi stalno sa sobom da vučemo beležnicu „knjigu života“. Ne bismo
upadali u rutinu i sa više volje bismo radili sve, kao da to radim prvi put. Uostalom,
sećanje je varljivo!
Šta bi bilo da su Titanik
i Nojeva
braka zamenili sudbine?
Iz tame zaborave izrone ljudi na koje si davno stavio krst.
Iz mašte izađu neke nove, zavodljive prilike.
Budućnost svemu tome doda začin misterije.
Iz snova, iskoče najstrasnije avanture i najjezivije more.
Život ih iz nabujale reke sna iznenada izbaci na obalu.
I posluži ih maestralno, pravo pod tvoje noge, poput veličanstvenog
švedskog stola.
Na tebi je samo da izabereš.
Baš u tome je i zamka.
Sele se u Berlin, a od 1914. žive razdvojeno. Razveli su se 1919. godine,
posle 16 godina braka. Siromašna i razočarana, Mileva je preminula 4. avgusta 1948. u Cirihu, gde je i sahranjena na groblju
Nordhajm. Ajnštajn se upušta u vezu sa rođakom Elzom Lovental, sa kojom će se oženiti:
„Razdvajanje od Mice bilo je za
mene pitanje života.“
Ponuđeno mu je da postane
presednik Izraela. On se zahvalio i odbio.
„Čovek treba da traga za onim što
jeste , a ne za onim što treba da bude.“
Odlična scenografija scenu je
pretvorila u brod (Annus Mirabilis) na okeanu, a posebno je efektan kraj na kojem se Mićalovićev Ajnštajn
poput rok stara, uzdiže na pramcu, poput Leonadra
Dekaprija u Titaniku i sumira sav svoj život. Kada se obreo na američkom
tlu, veza s njegovim evropskim korenima se iznenada prekida. Priznanje treba odati i
perfektnim i adekvatnim kostimima.
U jednom snu Ajnštajn je sa
svojim mentorom pred diplomiranje. Sumrak je dana, trenutak za pamćenje. Hteo
bi da zaustavi trenutak, a onda se zapita kako će dalje u naučnom radu sam?
Mnogi današnji „diplomci“ sa sobom ne vode ovakav unutrašnji dijalog, već
monolog sa svetom oko sebe.
U mogućnosti izbora.
Paralisan i zadivljen; dvoumiš se između najuzvišenije lepote i
najstrašnijih užasa.
Između stvari koji krv dovodi do tačke ključanja ili upravo onih, koja
je lede u žilama.
Kako se menjaju pozornice i kako defiluju glumci, tako i mi igramo
svoje životne role.
Ponekad sigurno, samouvereno, nekad nevoljno, gazimo kroz mesta i
godine odeveni u različite kostime i maske.
Često u prošlim likovima, koje smo odigrali, teško možemo da prepoznamo
sami sebe, ni ne sluteći, kakve ćemo sve uloge, tek, odigrati.
Ako nešto možemo da zamerimo, u
razgovoru sa kolegom iz redakcije Kulturnka, to je jednoglasno što se nije
radilkalnije pristupilo u tretiranju teme vremena, što joj nije dato više
prostora, značajnija uloga, što se koketiralo sa delom publike navikle na
banalnosti i glumatanje, što taj raskid nije odvažniji, totalni, sa uobičajnim
tretiranjem i shvatanjem teatra u nas. Možda je, dodatno, trebalo poraditi na
ritmu i dinamičnosti predstave (kroz sublimaciju i više vizuelni izraz).
Uvek me je nervirao
anglosaksonski izraz za vođenje ljubavi –„imati seks“. Imaš proliv, boginje,
povišenu temperaturu i krvni pritisak, nesvesticu, a ljubav vodiš, te mi je u
tom smislu pomalo simpatičan skleptaluk „vođenje seksa.“ U tom delu preisputuju se ljudske navike,
razlike i sličnosti i mogućnosti da se živi „u tuđoj koži“/izmešteno.
Maestralna Nataša Tapušković i uverljivo šarmantna Branka Petrić predvode motivisanu glumačku ekipu koja se prepustila
ovoj čaroliji bez straha i bez ikakve zadrške. Bravo!
Neki likovi, koje susrećemo će izblediti, neumitno će ih pojesti moljac
vremena i prolaznosti.
Nek ćemo igrati pred praznom dvoranom, a već sledeći put bićemo
nagrađeni gromoglasnim aplauzom.
Nekada će nam se slatko smejati, a nekad ćemo mi gorko plakati.
U tome je i sva čar igre.
Sve dok bude svirala muzika, orio
se smeh i točilo se neko dobro vino, treba igrati.
Oko toga nema dileme.
Treba sanjati otvorenih očiju, nevino- poput deteta, hrabro- poput
čoveka, lukavo- poput žene i iskusno- poput starca.
Igrati i kada se neko igra sa nama…
Dostojno protivnika s druge strane pokeraškog stola, s pogledom
strašnog sudije i dželata i osmehom dobre, velikodušne vile, treba iznova
rizikovati.
Zato što treba znati uzburkati dušu, rasplamsati strasti i zadovoljiti
radoznalost.
I konačno, zato, što je ključ nadomak ruke!
Ili…
…samo nam tako izgleda, tako nam se čini…
Da li pamtiš svoje snove? Da li zaista veruješ u njih?
*razmišljanja urednika Kulturnika
Нема коментара:
Постави коментар