Prva
ovogodišnja premijera u Jugoslovenskom dramskom pozorištu biće
po naručenom komadu od Biljane Srbljanović Vrat od stakla u režiji Jagoša Markovića. Dramski tekstovi ove naše autorke imali su brojne praizvedbe u
ovom teatru tako da nastavak uspešne saradnje ne čudi. Ovo je njihova šesta
saradnja, a druga Biljanina i Jagoševa (Porodične
priče, Atelje 212). Jagoš je, pak, sedmi put u JDP-u s rediteljskom palicom
u rukama.
On
komad opisuje kao vrhunsku dramu i vrhunsku produkciju za šta je zahvalan
pozorištu. Jedva čeka da publika dođe i pogleda predstavu:
„Hoću da govorim
o glumcima, o ulogama koje su ostvarili, ali ne mogu pre premijere.
Jednostavno, nije pristojno. VIdimo se na prvoj reprizi. Pričaćemo...“
Komad govori o
odnosu pojedinca i društva, mada mi to ne bi bilo dovoljno. On prodire i u
njihovu dušu, oslikava njihovu veru. Užasava me politička aktuelnost u komadu već
težim večnim temema“, završava Marković svoje
obraćanje novinarima.
Vesna Trivalić
je na daskama JDP-a ponovo posle ravno 17 godina. Priznaje da ju je Tamara Vučković direktorka JDP-a
neprekidno navodila ka sceni JDP-a, a ta navođenja su se intezivirala u
poslednjih 7-8 godina. Skoro je odustala od pozorišta. A kada je dobila poziv za ovaj komad kaže:
„nešto u meni je reklo da i počelo je da se
dešava nešto lepo. Vraćam se u život, osećam radost. Ovo mi je prva saradnja s
Jagošem. Bilo je kao u vrtiću za odrasle.“
Konstatuje
da mora da su joj nešto stavili u kafu kad se toliko emotivno otvorila:
„Biljanine
replike govorila sam na TV-u (serija Otvorena vrata n.a.). Stetlanine reči (lik koji tumači) treba
čitati između redova.“
Jelisaveta Seka Sabljić se
distancira od ovolikih osećanja i priznaje da će njena priča biti posve rutinska:
„Tekst mi se
dopao na prvo čitanje. Iskustvo mi je
pomoglo da s lakoćom unesem energiju potrebnu za ovu dramu. U svom liku,
Bogdanki, prepoznala sam nešto lično. Ovo je drama koja nas se svih tiče.“
Dragan Mićanović
konstatije da je samo par puta imao prilike da igra komade koji imaju prvu
izvedbu.
„To je pravi
pozorišni doživljaj. Publika ne zna šta da očekuje. Biljana je fascinantno
napisala komad. To je krik moje generacije.“
Anita Mančić ovako započinje
svoje obraćanje:
„Osuđivaćete,
branićete i mrzićete ove likove. Plakaćete, smejaćete se i doživljavati radnju. Smatram da je ovo jedan
od najboljih Biljaninih tekstova. U njima sam već treći put Nadežda. Svi skupa
smo pronašli zajednički jezik i funkcionisali kao sjajna ekipa.“
Slobodan Tešić
konstatuje da sa Jagošem radi već dvadeset godina, a Milica Gojković da je sarađivala s glumcima s kojim je rasla i od
njih učila. Ovo joj je prva saradnja sa Jagošem a o tome kaže:
„Kad padnete on
vas dočeka.“
Konferenciju
zaključuje Irfan Mensur:
„Lepo su sve ovo
sročili. Učili su i spremali se celu noć. Ono šta ja hoću da kažem je da je
trebalo izdržati svu tu količinu talenta. Usput sam smišljao nadimak za
reditelja. Trebalo je izdržati taj cunami, mislim na kreativni cunami zvani Jagoš,
koji vas zapljuskuje ne talasićima već ogromnim talasima. Drago mi je i što se
Vesna vratila, znamo se od detinjstva, učila me je da plivam, ona ima stent, ja
bajpas. Želim da se ne vrati u Dubaju, već da ostane u JDP-u.“
Radnja
drame odvija se u krugu beogradske građanske porodice, u kojoj, kako to često
biva, pod jednim krovom žive tri generacije (baka 68-osmašica, ćerke iz
devedesetih i unuci deca današnjice bez ikakvih ideala). U povišenoj porodičnoj
atmosferi, svako nosi nasleđe svoje mladosti.
Čehovljevski
složeni odnosi među članovima neobične porodične zajednice, prepliću se sa
preciznim autorkinim uvidima u društvenu situaciju iz generacije u generaciju.
Bolna
verodostojnost komada ne umanjuje njegovu duhovitost.
Naprotiv:
u predstavi se smenjuju protivrečne emocije – od urnebesnog smeha do tužnih
istina.
Premijera na
Sceni „Ljuba Tadić“ Jugoslovenskog dramskog pozorišta u petak, 5. oktobra u 20
časova.
Okupljeni
negiraju da u odabiru datuma ima neke simbolike. Nestašno se izdvaja Seka
Sabljić:
“A meni je baš drago da je premijera
na 5. oktobar!”
“Sram nas bilo!”, aminuje
Jagoš.
Predstava
traje 2h.
Fotografije s predstave: Nenad Petrović
Reč urednika Kulturnika- Vrat od stakla-Nečastiva krv
Ovaj najnoviji dramski tekst
Biljane Srbljanović, pisan po narudžbini, distopijske provijencije, zaustavio se negde na pola puta
između burleske i drame dvoumeći se kuda bi. Pratimo tako životarenje jedne disfunkcionalne
trogeneracijske porodice u savremenim uslovima restitucije, društvenih mreža,
visokotehnološkog kriminala i nekompetetnosti komunalne policije. Doduše sve to
posrtanje likova, na koje oni pristaju bez vidljivijeg protivnjenja, sa
nepatvorenom letargijom, doima se nekako nabacano, nedovršeno. Sve se na sceni
dešava u neprekidnom dimu, zamagljeno, nejasano i smutno. Poput vremena u kojem
živimo. Ima ti i neke fine melaholije a la Koštana , ali i podosta nihilizma.
Na neka naizgled lepša vremena
podseća muzika iz tog vremena (nostalgična, setna). Tu se negde ugnezdio i Vasa
S. Tajčić iz jedne druge porodice, gde je pozorište bilo kompleksnije, a likovi
živeli i proživljavali energičnije, strastvenije, borbenije. Ovde su, pak,
svedeni na puke retarde bez ikakve inicijative. Ponešto ovde budi asocijacije i
na Radovana III. Ali da li je to dovoljno za uspeh?
Mada mi je poruka komada ostala
nejasna, prisustvo dve generacije demostranata i treće u pozadini scene govori
o neprestalnom komfliktu i nestabilnosti na ovim prostorima. Mnogi su digli
ruke od dalje pobune, videvši da se ništa ne rešava, a oni koji zasednu na
vlasti, nastave u cipelama onih prethodnih. Ma koliko to bilo nehigijenski.
Oni, sužnji, koji trpe i povemeno
se pobune, ostaju poniženi, na istom, a najčešće im biva još gore. Dakle,
politička ostrašćenost svojstvena je samo ladoležima koji su od revolucija izdašno
profitirali. Pa su se tako javni revolucionari i tajne drukare uselile u
salonce u strogom centru grada, zaseli na položaje, stekli društveni ugled, a
sada ih rasteruje nekakva aždaja restitucije. A oni tvituju li tvituju...
Iz centra u Žarkovo, koje je u
predstavi valjano izvređano. Pitam se kako će ovaj komad doživeti Žarkovčani,
ako imalo drže do sebe. Odmah da pozovu Nika Slotera u pomoć. Prusutna su i
preterivanja; pa tako na 68-aše kod podvožnjaka bojevom municijom pucaju vojna
lica s prozora obližnjih zgrada (kojih?).
O tome u kakvom vremenu živimo
govori i sve češća angažovanje pomoćnih radnika teatra na samoj predstavi. I
ovde ih vucaraju da sklanjaju scenografiju pre nego što se komad okonča. Ako
ništa drugo a onda svakako praktično. Ali pitanje je da li i pravično.
Ako krenemo od naslova ovog
komada ako je Vrat od stakla on je
posle ovog komada dobrano zadavljen, prelomljen. Ovo je još jedna reinkarnacija
Biljaninih poimanja naše stvarnosti kao promašene, neperspektivne. S više
delova koja je publika doživljavala kao mogući kraj sveopšte agonije. Tu i tamo
blesne neka glumačka bravura u nebranom grožđu, a odgovor na svako smislenije
pitanje je psovka. Nemoć. Na koje, kao i na mesta koja su više tragična i jeziva
no duhovita publika reaguje neartikulisanim smehom. Kao svojevrsnim ventilom
protiv stresa, straha, neizvesnosti, nemoći. Bavite se, ljudi, raznolikim fizičkim
aktivnostima. A u pozorištu potražite hranu za ispunjenje duše, a ne njeno
pražnjenje.
Odbacumem kontumacijom!
Odbacumem kontumacijom!
Biljana Srbljanović
rođena je 1970. godine, dramska je autorka i redovna profesorka dramaturgije na
Fakultetu dramskih umetnosti u Beogradu. Autorka deset drama, među kojima Beogradska trilogija, Porodične priče, Skakavci, Nije smrt biciklo
(da ti ga ukradu), Mali mi je ovaj
grob.
Dobitnica
je nagrada: Premio Europa – Nova pozorišna realnost, šest puta Sterijine
nagrade za dramski tekst, nagrada Slobodan Selenić, Ernst Toller, Osvajanje
slobode, Nagrade grada Beograda za dramsko stvaralaštvo, francuskog ordena
Vitez umetnosti i književnosti. Fulbrajt alumni, doktorantkinja na smeru
Studije filma na FDU u Beogradu.
Jagoš Marković je jedan od naših najistaknutijih pozorišnih reditelja. Diplomirao je
pozorišnu režiju na Fakultetu dramskih umetnosti u Beogradu 1987, u klasi prof.
Borjane Prodanović i Svetozara Rapajića.
U Jugoslovenskom dramskom pozorištu postavio je
predstave: Tako je (ako vam se tako čini),
Uobraženi
bolesnik, Sumnjivo lice,
Govornica,
Skup, Bogojavljanska noć. Predstava Skup gostovala
je na brojnim festivalima i gotovo je uvek osvajala nagrade.
Jagoš Marković je režirao preko pedeset predstava u
zemlji i inostranstvu, a među najznačajnije ubrajaju se: Gospođa ministarka, Hasanaginica, Antigona, Ožalošćena
porodica (Narodno pozorište), Pepeljuga,
Figarova
ženidba (Opera Narodnog pozorišta); Porodične priče, Gospoda
Glembajevi, Jesenja sonata (Atelje
212); Kate
Kapuralica, Dekameron (NP Sombor); Lukrecija iliti Ždero (Pozorište na Terazijama); Galeb, Filumena Marturano i opera Karmen (HNK Ivana pl. Zajca); Lukrecija o bimo rekli Požeruh (Riječke letnje noći); Učene žene (HNK Split); Čarapa od sto petlji (BDP); Tartif, Hekuba (CNP); San letnje
noći (Pozorište „Boško Buha“). Za jubilej Kraljevskog
pozorišta Dramaten u Švedskoj režirao je Strinbergovu Kraljicu Kristinu. Bio je prvi reditelj iz Srbije koji je
2014, posle ratova devedesetih, režirao
na Dubrovačkim ljetnim igrama (Romeo i Julija).
Marković je dobitnik preko pedeset strukovnih,
festivalskih i državnih nagrada od kojih se izdvajaju: Nagrada „Bojan Stupica“,
Nagrada oslobođenja Beograda, Trinaestojulska nagrada, Nagrada za svekupan
doprinos stvaralaštvu Crne Gore, Nagrada grada Podgorice, Nagrada „Mića
Popović“, nekoliko nagrada „Zlatni ćuran“ i „Ardalion“, Sterijina i Nušićeva
nagrada.
U Bugarskoj je održan festival „Balkan čita Jagoša“ u
okviru koga su četiri reditelja radila njegov tekst Govornica.
Biljana Srbljanović
VRAT OD STAKLA
Režija, scenografija i izbor muzike Jagoš Marković
Kostimografija Bojana
Nikitović
Scenski govor Ljiljana
Mrkić Popović
Dizajn svetla Dejan
Draganov
IGRAJU:
Bogdanka, Bogda JELISAVETA
SABLIĆ
Svetlana VESNA
TRIVALIĆ
Nadežda ANITA
MANČIĆ
Mirna MILICA
GOJKOVIĆ
Ljuba DRAGAN
MIĆANOVIĆ
Vasa IRFAN
MENSUR
Vlajko Mujić MARKO
JANKETIĆ
Pandur 1 SLOBODAN
TEŠIĆ
Pandur 2 BOJAN
LAZAROV
Filip MILOŠ
SAMOLOV
Malo dete ANA
ČARMAN
Organizator Vladimir
Perišić
Inspicijent Dušan
Milosavljević
Sufler Ksenija
Ćirica
Asistent reditelja Tara
Lazarević
Asistent kostimografa Petra
Fotez
Majstor svetla Ivan
Lazović
Majstor zvuka Aleksandar
Major
Нема коментара:
Постави коментар