Poznati ste
kao reditelj koji je snimao u gotovo svim žanrovima. Ovoga puta izabrali ste
scenario Đorđa Milosavljevića o eksperimentu iz oblasti sociologije koji dovodi
do haosa. U kom ključu ste radili tu priču?
Moram
priznati da verovatno prvi put u karijeri ne mogu žanrovski da definišem film.
Kako godine prolaze, a i filmovi koje sam snimio, sve se više nekako udaljavam
od klasičnih žanrovskih matrica, tako da su „Izgrednici“ neka vrsta psihološke
drame, socijalne drame, sa elementima trilera. Ali opet, ni to nije potpuna
odrednica.
Da li se
može reći da je ovaj film i društveno angažovan, s obzirom na to da skreće
pažnju na opasnosti manipulacije?
Da,
apsolutno. Kroz prizmu priče o troje studenata sociologije, koji prave
eksperiment pokušavajući da dokažu zanimljivu teoriju da prostorna destrukcija
može da dovede do socijalne destrukcije, provlače se razni elementi naše
realnosti i socijalni problemi, naročito vezani za mlade ljude i njihovu
situaciju. Mislim pre svega na one mlade koji su intelektualci, završavaju
fakultete i trebalo bi da se nađu pred životnom perspektivom, a ustvari se
nalaze u ćorsokaku.
Ceo eksperiment i to matematičko, geometrijsko posmatranje
problema počinje na neki način da uplivava u njihove živote i nastaje psihološka
drama u kojoj naši junaci počinju da se gube u toj teoriji koju pokušavaju da
dokažu. Njihovi životi postaju nešto drugo u odnosu na ono na šta su navikli i
što su mislili da jeste. Inače, meni
je uvek bilo interesantno posmatranje realnosti iz nekog drugačijeg ugla,
pronalazak neke drugačije perspektive. To mi je interesantno i kao gledaocu, ne
samo kao onom koji se bavi filmom, tako da mogu da kažem da su „Izgrednici“
dosta blizu onome što bih ja voleo da gledam u bioskopu. Nekako vrlo lično
doživljavam ovaj film. Bilo bi mi jako drago da i publika, pogotovo mlađa,
pronađe nešto za sebe u njemu.
Imate li za
teoriju koja se razvija u filmu neki primer iz stvarnog
života?
Kad smo
krenuli malo da kopamo po tome, a Đole je to pokrenuo radeći na prvoj ruci
scenarija i zatim smo zajedno proučavali, naišli smo na veliku količinu primera.
Kada počnete da tako razmišljate o tim stvarima, onda to postaje jedna vrlo
ozbiljna teorija zavere. Mislim da će film funkcionisati i na tom nivou, da će
nekim ljudima, bar na nekoliko trenutaka nakon projekcije, delovati da je svet
tako uređen, po takvim principima o kojima mi govorimo. Kada smo krenuli u film
primetio sam da i sam malo paranoično posmatram stvari oko sebe.
Pomenuo bih
i zanimljivu teoriju Tetrisa. Profesor, koga igra Svetozar Cvetković, kaže da
život funkcioniše kao ta igra u kojoj nasumični elementi haosa padaju na vas na
ekranu, odnosno udaraju u vas u životu. Vi pokušavate da ih uredite, ali u nekom
trenutku haos ipak počinje da nadvladava. Većina igrača Tetrisa tada namerno i
samodestruktivno ide ka kraju igre, želi da haos što pre dovede do kraja da bi
nastao restart i krenula nova igrica. Teorija je da tako, u nekom smislu, možemo
da posmatramao i naše živote.
Profesor
inicira eksperiment, a zatim ostavlja studente da se sami snalaze sa teškim
posledicama. Da li je i to neka vsrta poruke?
Da, mada je
zapravo više neka vrsta pitanja. Ne volim da dajem odgovore, niti da mi se daju
odgovori u filmu ili knjizi. Volim zanimljiva pitanja. Mi u filmu postavljamo i
to pitanje, jer to u velikoj meri jeste realnost mladih ljudi danas. Kada dođe
do tačke da im je zaista potrebna podrška ljudi na pozicijama, podrška sistema,
autoriteta, to se vrlo često izmakne. I to je jedan od elemenata naše
priče.
U filmu je,
međutim, profesor taj koji kaže da je razočaran u mladu generaciju.
Zašto?
On to
izjavljuje u jednoj televizijskoj emisiji, nakon što se dogodilo to što se
dogodilo. Pa govori kako već ljudi govore u tv emisijama, što svi znamo iz
višegodišnjeg iskustva gledanja tih profesora, političara i sličnih na
televiziji.
A kakav je
Vaš stav o mladoj generaciji?
Po prirodi
stvari čovek je u tom životnom dobu na neki način i razočaran, jer je prepun
energije da stvari pomeri, a nalazi se pred perspektivama koje mu nisu dovoljne.
Mislim da nove generacije imaju još goru situaciju u odnosu na sistem, ne samo
kod nas nego i u svetu. Kao da se uspostavila neka kolektivna eutanazija i da
stvari idu ka jednoj orvelovskoj antiutopiji.
Vrlo je teško pogotovo onim mladim
ljudima koji su obrazovani i koji bi mogli velike stvari da uspostave, da
doprinesu, ne samo sebi i svojim porodicama nego čitavom društvu, a taj sistem
prepoznavanja, otvaranja mogućnosti dosta neobično funkcioniše. To je takođe deo
pitanja koja sam hteo da pokrenem.
Film je
crno-beli, što stvara adekvatnu atmosferu, ali može da utiče na manju bioskopsku
posetu. Da li ste razmišljali o tom riziku?
To se
prvenstveno nametnulo kao izražajno sredstvo koje je tačno za ovu priču. Želeli
smo da publiku uvučemo u film, da je stavimo u slično stanje u kakvom su junaci,
a i da bacimo pomalo drugačije svetlo na našu realnost i okolinu. Tu su
sve elementi koje prepoznajemo iz svakodnevnog života, ali izgledaju drugačije
zato što su slikani crno-belom tehnikom koja nas oslobađa previše detalja i
usmerava ka suštini.
Ceo film je postavljen u formatu četiri prema tri, kao
stari nemi filmovi, kao neka kocka gde su linije prave, vlada geometrija, sve
budi osećanje naučnog eksperimenta. Sve je tu, to je taj grad, to su ti ljudi,
ali je sve nekako drugačije, kao što i želimo s obzirom da naši junaci
pristupaju realnosti iz drugačije tačke gledišta. Mislim da
je to bila ispravna odluka, mada može donekle da utiče da takozvana obična
publika koja je zainteresovana za laku zabavu, protiv koje inače nemam ništa,
neće ni doći do ovog filma, bez obzira što ja mislim da je prilično veliki
potencijal za mlađu i obrazovanu publiku koja bi trebalo da se prepozna.
Nadam
se da će se tu napraviti neka konekcija i da upravo osobenost izgleda
„Izgrednika“ za tu ciljnu grupu neće biti smetnja nego plus. Najviše bih
voleo da se gleda u bioskopu zbog toga kako izgleda, a i kako je montiran, na
način na koji ja nisam imao prilike ni da gledam filmove. Jedna od prednosti
„Izgrednika“ za mene je to što ne liči na bilo šta što sam ikada gledao. Lazar
Predojev i Milena Predić su u montaži uradili izvrsan posao, kao što je izvrsna
fotografija Miladina Čolakovića, scenografija Zorane Petrov, muzika Nemanje
Mosurovića, koji je već vrlo poznat kompozitor, ali će ovoga puta potpuno
iznenaditi .
Glavne
uloge igraju mladi glumci. Kako ste ih izabrali?
Pravili smo
kastinge. Zaista sam prezadovoljan. Radovan Vujović, Marta Bjelica, Mladen
Sovilj – tri jako interesantna mlada glumca koji su dali, svako u okviru svog
lika, vrlo zanimljive nijanse i kreirali uloge koje su se strašno zanimljivo
uklopile u ceo taj koncept drugačijeg pristupa. Jako sam srećan zbog njihovih
uloga, a tu su još, pored Cvetkovića, i Predrag Ejdus, Boris Isaković, Branka
Šelić...
Prošlo je
dosta vremena od prve klape do premijere. Da li je bilo problema u
produkciji?
Naša
produkcijska kuća „Biberče“ je dobila neki novac, ali nije bilo dovoljno da film
uradimo brzo i efikasno. Proces je bio malo duži jer smo odlučili da radimo
kvalitetno. Onda je išlo po stepenima, sa određenim pauzama, nismo žurili, znali
smo da ne idemo na neki trenutak kada film mora da izađe vezano za distribuciju.
Producent Nikolina Vučetić Zečević je to polako vodila, ali najkvalitetnije
moguće. Na kraju je to i najvažnije - da ono što izlazi pred publiku bude ono
iza čega potpuno stojimo. A trenutak, s obzirom na to čime se „Izgrednici“ bave,
nažalost je i dalje aktuelan, tako da ne kasnimo.
Svetska
premijera bila je jesenas na festivalu u Čikagu. Kakve utiske odande
nosite?
Bilo je
vrlo interesantno. Reakcije je najlakše prepoznati na Q&A. Imali smo tri
projekcije i posle svake su pitanja i odgovori trajali po sat vremena. Imao sam
prilike da konkretno razgovaram sa Amerikancima koji su u filmu prepoznali
svašta zanimljivo – i ono što sam želeo, ali i neke stvari o kojima nisam
razmišljao. To je dragoceno iskustvo da čujete njihovu perspektivu. A i uopšte
je susret sa svakom publikom dragocen za ljude koji prave
film.
Već ste
treći put za redom na Festu, posle premijera „Neprijatelja“ i „Procepa“. Kakva
je to „tajna veza“?
Nije tajna,
prosto su okolnosti bile takve. Inače, naravno da postoji veza između svakoga ko
voli film u ovom gradu i Festa. Ja sam, kao i stotine hiljada ljudi, emotivno
vezan za Fest. Kao reditelj imam vezu sa tom institucijom i to je za mene
posebno zadovoljstvo. Namestilo se tako da budu te premijere, a mislim da je
posebno za film kakvi su „Izgrednici“ dobro da krene u distribuciju posle Festa,
da ga prvo vidi publika koja je zanteresovana za Fest, pa da se onda raširi
priča i da film nastavi život u bioskopu.
Нема коментара:
Постави коментар