U prostorijama Turističke
organizacije Srbije, u Beogradu, 1. avgusta 2019. godine, održana je
konferencija za medije, povodom 43. Festivala filmskog scenarija. U
konkurenciji za najbolјi scenario festivala u Vrnjačkoj Banji, koji se
održava pod pokrovitelјstvom Ministarstva kulture i informisanja
Republike Srbije i Opštine Vrnjačka Banja, od 13 – 17. avgusta nadmetaće
se 14 filmskih ostvarenja.
Кonferenciju za medije, otvorio je
Dragoljub Vojnov predsednik Umetičkog saveta festivala koji je pozdravio
predstavnike sedme sile, nakon čega je ustupio reč Mini Кaličanin koja
je ispred Turističke organizacije Vrnjačka Banja, istakla da je Festival
filmog scenarija pored Vrnjačkog karnevala i Lovefest-a, jedna od
najposećenijih manifestacija u Vrnjačkoj Banji sa svakako najdužom
tradicijom. Prisutnima se obratio i državni sekretar ministarstva za
kulturu i informisanje Aleksandar Gajović koji je izrazio zadovoljstvo
što ministarstvo podržava festival koji postoji već 43 godine, navodeći
da po naslovima filmova, može zaključiti da se u Vrnjačkoj Banji očekuje
kvalitetan i raznovrstan program.
Direktor festivala i Кulturnog centra
Vrnjačke Banje Saša Milenković, u svom obraćanju je rekao da će u
takmičarskom delu festivala biti prikazano 14 filmova i da žiri u
sastavu Biljana Maksić, Đorđe Milosavljević i Milan Nikodijević neće
uopšte imati lak posao.
Za nagrade će se takmičiti filmovi
„Кralj Petar Prvi“, po scenariju Milovana Vitezovića, Petra Ristovskog i
Vladimira Ćosića, „Psi umiru sami“ Nikole Petrovića, film „Aleksandra“
scenariste Saše Radojevića, „Ajvar“ Ane Marie Rosi i Maje Todorović, kao
i film „4 ruže“ po scenariju Balše Labovića i Vasilija Nikitovića.
U konkurenciji za najbolji scenario su i
„Zlogonje“, za čiji su se scenario pobrinuli Marko Manojlović i Miloš
Кrečković, „Delirijum tremens“ Gorana Markovića, „O životu i smrti“
Predraga Perišića, kao i „Teret“ Ognjena Glavonića, „Taksi bluz“ Marka
Backovića i Marka Jocića, te „Šavovi“ prema scenariju Elme Tataragić,
„Reži“ Dragana Nikolića, „Južni vetar“ Miloša Avramovića i Petra
Mihajlovića i film „Pijavice“ za koji scenario potpisuju David Albahari,
Dragan Marinković i Dušan Spasojević.
Van konkurencije biće prikazan
dokumentarni film „Godine u (v)etru“ Daneta Stanojčića, dok će filmovi
„Balkanska međa“ Andreja Anajkina, Ivana Naumova i Natalije Nazarove,
kao i „Između dana i noći“ Andre Martinovića i „Кoja je ovo država“
Vinka Brešana, biti prikazani u programu preko plota.
U ime Umetničkog saveta festivala,
Dragolјub Vojnov je najavio prateće manifestacije 43. Festivala filmskog
scenarija: Letnju školu dramaturgije „Slobodan Stojanović“, koju će
voditi Ivan Velisavlјević, Letnju školu filmske kritike, promociju
monografije Anite Panić „Milena Dravić, ili klјuč snova“ promociju
knjige Predraga Perišića „O životu i o smrti“, kao i izložbu „Velikani
srpskog glumišta“, posetu izložbama u Zamku kulture, posetu kompleksu
vinarije i bazena “Grabak” i simpozijum “TV serije i filmovi:
preplitanja i ukrštanja”.
Jedan
od najznačajnijih segmenata Vrnjačkih kulturnih svečanosti je Festival
filmskog scenarija, koji je za 42 godinu postojanja, ostajući dosledan
svojoj prvobitnoj ideji, bio dostojan dijagnostičar vrlina i mana i
nezaobilazni hroničar na širokom prostoru scenaristike. U tom kontekstu,
a u prilog raspravi imamo li mnogo filmskih festivala, treba dodati i
ovo: Bilo ih mnogo ili ne, oni su svaki na svoj način doprineli
afirmaciji jugoslovenske kinematografije, dali podršku njenom razvoju,
učinili da ona, takva kakva jeste, zaboravi na mnoge probleme koji je
prate. U korpusu takvih manifestacija treba sagledati i Festival
filmskog scenarija.
Sve je počelo 1974. godine posle polemike
u filmskoj javnosti koja je obelodanila činjenicu da je scenaristika
najslabija tačka domaćeg filma i da scenariju nije dato dostojno mesto.
Nekako u to vreme u Banji je postojala smotra “Jugoslovenski igrani film
u akciji”, koja je imala i svoju stručnu tribinu na kojoj su učesvovali
autori i protagonisti. Bio je to, na neki način, prapočetak Festivala.
Te dve činjenice-kriza scenarija u jugoslovenskom filmu i postojanje
filmske smotre u Vrnjačkoj Banji – bile su presudne za stvaranje pravog
festivala, jasno esnafski profilisanog, jedinstvenog u svetu Festivala
filmskog scenarija.
Tako je u avgustu 1977.godine smotra
“Jugoslovenski igrani film u akciji” (Prvi Festival je i nosio takvo
ime) prerasla u festivalsku manifestaciju, tribina u simpozijum, uvedene
su nagrade, formirani organi i Festival je rodjen. Inicijatori
pokretanja Festivala bili su Kulturni centar Vrnjačke Banje, Udruženje
filmskih autora i Udruženje filmskih glumaca. Neposredni inicijatori su
bili Boško Rudjinčanin, Miomir Stamenković, Velimir-Bata Živojinović,
Vasiljka Bogićević i Dušan Perković.
Prvi festival održan je od 15. do
21.avgusta 1977.godine i taj termin (sredina ili početak druge polovine
avgusta) osta je tradicionalan, osim 1989.godine kada je zbog pomeranja
termina Festivala u Puli, Vrnjački Festival bio “premijerni” i održan na
kraju jula meseca. Projekcije su održavane na Letnjoj pozornici (stari
objekat) da bi od 1988.godine bile premeštene na novi Amfiteatar
sagradjen na Crkvenom (Čajkinom) brdu. Specifično zamišljen i specifično
ustrojen Festival filmskog scenarija nije bio nikome konkurencija i
nije želeo da ispravlja ničije “nepravde” i “greške”, naprotiv s jasnom
koncepcijom i namerom odgovorno i sigurno išao je svojim putem,
tretirajući scenario kao osnovu i bitni ključ filmskog stvaralaštva,
vraćajući mu dostojanstvo koje je zaslužio. Time je izborio svoje
značajno mesto u istoriji jugoslovenske kinematografije. Nije preterano
reći da se od formiranja ovog Festivala o scenariju govori s većim
poštovanjem i uvažavanjem nego do tada, a scenaristi dobijaju status
ravnopravnih autora filma.
Rezultati Festivala nisu ni mali ni
skromni. Za 42 godine u takmičarskoj konkurenciji prikazano je 426
filmova, uz veliki broj kratkih, dokumentarnih, animiranih i video
filmova u pratećem programu. Održano je 42 simpozijuma pretežno
posvećenih scenarističkim problemima koji imaju dalekosežan značaj ne
samo za smotru u Vrnjačkoj Banji već i za celokupnu domaću
kinematografiju. Broj učesnika simpozijuma premašuje cifru od 1000, a u
arhivi Festivala ostalo je preko 4000 stranica stenograma njihovih
izlaganja, od kojih je, formirajući svoju izdavačku delatnost, Festival u
poslednjih nekoliko godina izdao par zanimljivih i korisnih knjiga
(“Film kao ishodište”, “Izazov ratnog filma”, Izbor radova sa
dosadašnjih simpozijuma). Na Festivalu su uvek dodeljivane četiri
nagrade (prva, druga, treća i specijalna) a u vremenima kada je
produkcija pa i konkurencija bila veća postojale su i nagrade za
adaptaciju književnog dela, i najbolji dijalog. Grad domaćin je, takodje
tradicionalno, dodeljivao i dodeljuje zlatnike za doprinos Festivalu, a
od 1996.godine i Jugoslovenska sekcija medjunarodnog udruženja filmskih
kritičara (FIPRESCI) formira žiri kritike i dodeljuje jednu nagradu.
Prateći program
Pored zvaničnog takmičarskog
programa, Festival filmskog scenarija uvek je imao i poneki značajan
prateći program, novu “injekciju” koja ga je i u teškim trenucima,
izazvanim opštom krizom u kinomatografiji i u društvu, vraćala u “igru” i
činila specifičnom:
- Simpozijum (održava se od početka festivala)
- Letnja škola filmske dramaturgije (održava se od 1996. do danas)
- Letnja škola filmske kritike (održava se od 2012. – do danas)
- Konkurs za originalni scenario (od 1984. – 1988.)
- Zabranjeni bez zabrane – filmovi iz bunkera (1987. – 1990.)
- Uvodjenje TV filmova u konkurenciju (1993.-1996.)
Koncert povodom otvaranja Festivala – Jela Mihailović (Jela Cello)
13.avgusta 2019.godine Jela
Mihailović – Jela Cello odsviraće koncert povodom otvaranja Festivala
filmskog scenarija. Raznolikost Jelinog muzičkog opusa garantuje
uzbudljiv muzički doživljaj kako za ljubitelje klasične muzike tako i za
publiku koja je okrenuta i drugim muzičkim pravcima koje je Jela vešto
uklapajući uobličila u nešto što bi moglo da se okarakteriše kao totalna
muzika. Jelenini nastupi su prava poslastica za ljubitelje kvalitetne
muzike i sinteze dobrih frekvencija. Izvešće obrade klasičnih dela, rok i
pop klasika uz elektronsku pratnju kao i nekoliko autorskih kompozicija
sa njenog najnovijeg, trećeg studijskog albuma “Potraga za magičnim
violončelom” koji je izdao PGP-RTS.
Po zvanju specijalista muzičke
umetnosti, Jela vec dugi niz godina kombinuje klasičan muzički izraz sa
obradama pop i rok klasika u aranžmanima za violončelo i simfonijski
orkestar. Njene interpetacije Puprle Haze-a (Jimi Hendrix), Eleanor
Rigby (The Beatles) kao i srpskih narodnih pesama privukle su pažnju
širokog auditorijuma i poznatih svetskih producenata i afirmisanih
umetnika. Nastupajući na različitim scenama sirom sveta, kao jedan od
njenih najinteresantnijih nastupa moze se izdvojiti nastup na dodeli
Oskara u Los Andjelesu i saradnja sa holivudskim velikanima medju kojima
je jedan od najvećih filmskih režisera James Cameron, kao i nastupi na
svetskim izložbama (EXPO) u Italiji i Kazahstanu gde je Jela
predstavljala Republiku Srbiju pored Gorana Bregovića i Jelene
Tomasević.”
Program festivala možete pogledati OVDE.
Нема коментара:
Постави коментар