уторак, 27. август 2019.

Otvoren program Šta kustosiranje može/treba da bude



Novi ciklus međunarodnog kustoskog kursa “Šta kustosiranje može/treba da bude” (WCSCD) počeo je juče (u ponedeljak), 26. avgusta u Centru za promociju nauke u Beogradu. Ovaj kurs okupio je kustose širom sveta, među kojima su umetnici iz Australije, Brazila, Kazahstana, Rusije, Kirgistana, Velike Britanije, Nemačke, Bugarske, Poljske, Hrvatske i Bosne i Hercegovine sa ciljem da se kustoska praksa smesti unutar specifičnog kontekstualnog okvira u regionu, istovremeno pružajući uvid u širi međunarodni okvir koji se odnosi na prakse izlaganja na teoretskom i praktičnom nivou.
 
 
Biljana Ćirić nezavisna kustoskinja, koja je osnovala projekat, istakla je  kontinuitet u radu i nadu da će i ove godine kurs ojačati sledeću generaciju kustosa i stručnjaka pomažući im da prikupe dodatna znanja i uspostave nove mreže i partnerstva kroz program:
„Program se nastavlja drugu godinu zaredom. Ove godine imamo novu grupu, koja će tri meseca boraviti u Beogradu. Kao i prošle godine, kurs obuhvata teorijski deo koji se sastoji od radionica naših mentora koji će držati javna predavanja u Beogradu, i postoji praktični deo - pravljenje izložbe, koji predstavlja finalnu prezentaciju njihovog rada pre nego što oni napuste Srbiju. Očekujem da će grupa imati priliku da se upozna sa lokalnom scenom, da će se sklopiti saradnje u budućnosti, i da će Beograd u karijerama ovih mladih kustosa postati neka tačka povezivanja što je jako bitno, kao što je bitno da se javnosti i dalje, kroz javna predavanja, ukaže na to šta su kustoške prakse 21. veka, i šta one znače za instituciju.“ 




Jedna od učesnica programa, Aigerim Kapar iz Kazahstana, nezavisna kustoskinja i osnivač kreativne komunikacionie platforme Artcom, vidi ovaj kurs kao priliku za svoje profesionalno usavršavanje i istraživanje polja njenog interesovanja:
„Kroz učešće na ovom kursu očekujem da ću uspeti da saznam više o post-jugoslovenskom kontekstu koji me zanima jer dolazim iz postsovjetske države, i za mene je veoma bitno da dublje istažim ovo polje jer ću možda tako uspeti da pronađem paralelu sa mojim kontekstom. Osim toga, ovaj kurs nudi neverovatan program koji će mi pomoći da unapredim svoj profesionalni rad, i veoma sam zahvalna sam što sam deo ovog projekta.“


Zulfikar Filandra, umetnik iz Sarajeva, prepoznao je „WCSCD“ kurs kao mesto kakvo se ne sreće u regionu, a na kome će prikupiti znanja neophodna da u svom gradu stvori jedan takav umetnički prostor:
„Nisam još uvek kustos, ali sam umetnik koji dolazi iz drugog pravca – ja sam filmadžija, čovek iz pozorišta, i pomalo pišem. Imam dosta iskustva u radu sa drugim ljudima, i sada sam u poziciji u kojoj stvaram jedan umetnički prostor u svom gradu što je nešto na čemu dugo radim, a za koji mi ovaj kurs izgleda kao izuzetna prilika da od ljudi koji su već u poslu steknem nova i prava znanja o tome kako to zaista funkcioniše. Poslednjih godina bio sam neko ko je „spolja“ želeo nešto da nauči, a sada sam pristupio programu u kom učestvuju ljudi koji su zaista kustosi i smatram da je to sjajna prilika jer mislim da ovakva škola ne postoji nigde u regionu, pa sam počastvovan što sam ovde.“
Mateja Šmic, hrvatska kustoskinja koja živi i radi u Dablinu kaže da joj je učešće u programu preporučila profesorka sa National College of Art and Design iz Dablina jer je kao njena mentorka prepoznala ovaj kurs kao priliku da proširi svoje postojeće polje istraživanja:
„Već tri godine moj rad i istraživanje bazirani su na regije Balkana, i tema mog diplomskog rada i diplomskih izložbi kojima je ona bila mentor bili su bazirani na istoj temi, tako da je profesorka smatrala da je učešće na kursu logičan sled događaja. Moja umetnička praksa je u paraleli sa kuratorstvom i kontekstualnim istraživanjem konstantno, i mislim da će mi ovo dati puno novih mogućnosti, i da će se to uklopiti u moju dosadašnju umetničku praksu jer se kurs bazira baš na regije, tako da će proširiti moje postojeće istraživanje te teme i dati malo drugačiji smer celoj priči.“
Projekat “Šta kustosiranje može/treba da bude“ održava se drugu godinu zaredom, i zamišljen je kao godišnji program kustoskih radionica, predavanja i studijskih poseta, u cilju okupljanja ključnih međunarodnih i lokalnih ličnosti koje se bave kustoskim diskursom, a koje su u mogućnosti da učesnicima pruže važna institucionalna znanja i mreže. U saradnji sa institucionalnim i korporativnim partnerima, namera projekta je da ojača sledeću generaciju kustosa i stručnjaka pomažući im da akumuliraju znanja i uspostave nove mreže i partnerstva kroz program. Pored Centra za promociju nauke, programi će se održavati i na drugim lokacijama među kojima su Muzej savremene umetnosti, Muzej afričke umetnosti, Italijanski institut i mnoge druge ustanove koje učestvuju u ovom projektu.
Prvo javno predavanje u okviru kustoskog kursa „Šta kustosiranje može/treba da radi“ pod nazivom „Izložba kao jezik/prostor/činilac protivrečnih ideja, formi i iskustava“ održaće predavač Luka Lo Pinto, kustos bečkog muzeja „Kunsthalle“, u četvrtak, 5. septembra s početkom u 18 časova u Salonu Muzeja savremene umetnosti u Beogradu. Predavanje je besplatno i otvoreno za javnost.
Foto: KomunikArt

Нема коментара:

Постави коментар