Dvanaesti međunarodni festival dokumentarnog filma Beldocs
prirediće retrospektivu dela hrvatskog autora Gorana Devića, koji će biti gost
festivala. Jedan od najboljih dokumentarista Balkana predstaviće se sa osam filmova,
uključujući i međunarodnu premijeru njegovog poslednjeg filma “U ime Republike Hrvatske”. Ova retrospektiva,
koja će se prikazivati u Jugoslovenskoj kinoteci, biće prilika da se publika u Srbiji upozna sa nekim od
njegovih najboljih, a do sada nikada viđenim ili retko prikazivanim delima.
Dević svojim filmovima na autentičan način daje antropološki presek
Hrvatske, koji se zahvaljujući srodnostima u mentalitetu i zajedničkom duhovnom
prostoru reflektuje i na ceo region. Sa istančanim osećajem za prepoznavanje
teme i njeno analiziranje kroz pokretne slike, autor se pozicionirao među najbolje regionalne režisere srednje generacije. O
tome svedoče brojne nagrade u Hrvatskoj, regiji i svetu.
Iako je osvojio “Zlatnu arenu” za režiju na festivalu u Puli 2009 za
igrani film “Crnci”, nastao u korežiji sa Zvonimirom Jurićem, Dević (1971) je
skoro dve decenije veran dokumentarnom filmu. Režiser koji se često vraća
rodnom gradu - Sisku - delom “Uvozne vrane”
2004. postavio je obaveznu lektiru kada je reč o temi usputnog
fašizma.
Dve godine kasnije, u “Nemam
ti šta reć lijepo”, kroz strukturu noir-trilera, bavio se ratnim zločinom počinjenim u centru grada, a zapravo oslikao zajednicu koja mora da se nosi s onim što je počinjeno u njeno ime. I u delu “Tri”, držao se teme rata, kroz
priču o tri bivša vojnika, koji su se borili na različitim stranama, a onda
seli i bez dlake na jeziku pričali o svojoj ulozi u građanskim sukobima u
regionu.
Pre 11 godina u filmu “Sretna zemlja”, paralelno prateći putovanja
bivših partizana u Kumrovec i NDH-a simpatizera u Blajburg, tragao je za
odgovorom na pitanje da li svi oni na svojim odredištima nalaze ono što traže?
Filmom “Poplava” 2010. propitivao je da li u pasivnim krajevima
Hrvatske, koje svakih dvadesetak godina pogađa poplava, prirodna katastrofa
može da poveže ono što je bliska ratna prošlost razdvojila.
U filmu “Donžuani:
oprostite gospodična” pratio je neobičnu radionicu za strance dubljeg džepa u
Zagrebu, tokom koje se uče
kako da zavedu ženu i odvedu je u krevet.
“Dvije peći za udarnika Josipa Trojka” (2012) je hronologija gradnje nove, kapitalističke peći u bivšoj Železari
Sisak, i to filmskom tehnikom, na način kako bi to radila
propaganda prve petoletke.
Najnoviji, ovogodišnji dokumentarac “U ime Republike Hrvatske” prati hrvatskog anti EU aktivistu Marka Franiškovića čija antirežimska delatnost od strane države biva
interpretirana kao opsesija.
Dević je studirao arheologiju i pravo, te zatim diplomirao režiju
na Akademiji dramskih umetnosti u Zagrebu, gde trenutno radi kao docent na
studijama dokumentarnog filma.
Ovogodišnji Beldocs predstaviće u Beogradu više od 120 premijernih
filmova iz celog sveta, u 16 različitih selekcija. Pored retrospektiva Gorana
Devića i Kazua Hare, domaćeg i takmičarskog programa, publika će moći da uživa
i u muzičkim, biografskim i umetničkim dokumentarcima kao i izboru iz
savremenog portugalskog dokumentarnog filma.
Нема коментара:
Постави коментар