Piše: Gordan Gorunović
Opera Sankt-Peterburga, gostovala
je 10. maja na Velikoj sceni Opere i teatra Madlenianum povodom 20 godina
postojanja ove kuće. Prepuno gledalište znalo je da se očekuje nešto vanredno
na ovim prostorima. Uprkos prilično avangardnoj, avanturističkoj i modernoj
postavci, muzički princip su do kraja ispoštovani. Publiku ne samo sjajnim
izvođačima u glavnim ulogama, već i koloritnim dekoracijama i kostimima.
Psihološka
drama u dva čina izvodi se na francuskom jeziku sa titlom iznad bine na
srpskom. Ukupno 3 sata i 15 minuta traje pravo uživanje u ovom delu. Opera
Sankt Peterburga je u vreme osnivanja pre tri decenije bila zamišljena kao
stvaralačka laboratorija. Prošla je dug put do trenutka kada je postala Državni
kamerni muzički teatar.
Priča o doktoru Faustu jedna je od najzagonetnijih priča
zapadnoevropske kulture. Faust je moćno oličenje žudnje za životom, pojavljuje
se i kao student-čarobnjak, i kao lutajući naučnik, koji se druži sa đavolom, i
kao čovek upućen u alhemijske tajne, nauku prava i magiju.
Tokom vekova Faust i "faustijanstvo" privlačili su pesnike, umetnike, muzičare i filozofe, tumačeni
su i ocenjivani na najrazličitije načine. Veliki je broj dela stvorenih na ovu
temu. Gete, Marlo, Lesing, Klinger, Lenau, Šuman, List, Vagner, Maler, Delakroa
– samo su neka od imena iz grandiozne "Biblioteke Faustiana".
U XX veku, kada
je "faustijanstvo", kao jedan od mitova zapadnoevropske kulture, izloženo
oštroj kritici, pojavljuju se remek-dela, kao što su Doktor Faustus Tomasa
Mana i Istorija doktora Johana Fausta Alfreda Šnitkea.
Klasični lik Fausta stvorio je Johan Volfgang Gete. Prvu
verziju Fausta napisao je u periodu 1773 – 1775. godine, ali tek nakon
trideset godina rada na drami Gete objavljuje njen prvi deo, koji sadrži priču
o Faustu pre Margaretine smrti. Taj deo oživljava u muzici Gunoa, čija je opera
prvobitno nazvana Margareta.
Zamisao opere po sižeu Geteovog Fausta rodila se
1839. godine, ali je ostvarenju svoje zamisli Guno pristupio sedamnaest godina
kasnije. Libretisti Žil Barbije i Mišel Kare pristupili su ovom poslu sa
velikim entuzijazmom (na ruski jezik Fausta su preveli V. Vrončenko, E.
Guber, B. Pasternak i dr.). U jeku stvaranja muzike pročulo se da se na sceni
jednog od pariskih teatara pojavila melodrama Faust, te je direktor
Lirskog teatra, kojem je Guno ponudio svoju operu, u strahu od konkurencije,
odustao od postavljanja opere.
Umesto toga naručio je od kompozitora novu operu po sižeu
Molijerovog komada Na silu lekar (1858), ali je Guno nastavio da radi na
Faustu. Faust je premijerno izveden 19. marta 1859. godine u
Parizu. Prva izvođenja nisu naišla na veliki uspeh, ali je opera postepeno
dobijala na popularnosti – već krajem sezone 1859. godine izvedena je 57 puta. Faust
je prvobitno bio napisan sa govornim dijalozima, da bi 1869. godine za
postavljanje na scenu pariskog teatra Velike opere Guno zamenio dijaloge
melodijskim rečitativom i naknadno napisao baletsku scenu Valpurgijska noć.
U ovoj verziji opera se učvrstila na repertoaru svetskih pozorišta. Od tada
scenska priča Fausta nema presedana. Opera je premijerno izvedena u
Nemačkoj 1861. u Darmštatu, 1862. u La Skali, 1863. je doživela englesku
premijeru u Teatru Njenog Veličanstva, a iste godine postavljena je i u Kovent
Gardenu. Na američkom kontinentu Faust je prvi put izveden 1873. godine
u Njujorku. A upravo ovom operom otvorena je 1883. godine čuvena Metropoliten
opera. U Rusiji je operu Faust prvi put izvela italijanska trupa 1863.
godine. Na ruskoj sceni opera je prvi put postavljena 1866. u Boljšom teatru u
čast A. Aleksandrove, koja je nastupila u ulozi Margarete. Iste godine opera je
izvedena i u Marijinskom teatru (F. Komisarževski – Faust, J. Lavrovskaja –
Margarita, G. Kondratjev – Mefistofel). Jedan od velikih Mefistofela bio je i
poznati ruski operski pevač Fjodor Šaljapin (1873-1938). U Beogradu poslednji
put opera Faust igrana je 2002. godine i to u Sava Centru. Tada je
Fausta igrao Dejan Maksimović, a Margaretu Višnja Pavlović-Drakulić.
Univerzalne kategorije kao Život i Smrt, Uzlet i Pad, Bog
i Đavo prate čovečanstvo otkad postoji... Mi smo se danas pomirili sa tim da
život nekome može biti pakao, a smrt – željeno oslobođenje od patnje. Nauka XXI
veka spremna je za kloniranje, uspešni eksperimenti omogućavaju zamenu organa i,
u posebnim slučajevima, konzervaciju, zamrzavanjem trošnog tela, da bi posle
dužeg niza godina bilo zamenjeno tuđim – novim, energičnim i mišićavim, bez
razmišljanja o tome da ljudsko telo nije stari kofer, već dom za Dušu, koju
nam je udahnuo Gospod, i da je samo Duša besmrtna, i da je umiranje isto
tako prirodni proces kao i rođenje, kao čudo materinstva i velika tajna
ljubavi.
Naš junak – Faust spreman je da za drugu mladost plati bilo
koju cenu, ne razmišljajući o tome da, kršeći prirodne zakone, mi Prirodu i
sebe same uvlačimo u beskonačni lanac zločina, a svest o tome može doći kasno,
prekasno... I da se glavna bitka vodi za naše duše, jer mnogo je lakše
upravljati ljudima bez sećanja, ljubavi, vere i nade. Zombirati čovečanstvo,
pretvarajući ga u pokorno stado – đavolska zamisao gospodara pakla! I možda ne
treba da se tešimo time da je Satana tamo negde, daleko, u starom kaputu, sa
elegantnim mačem i šeširom sa perom? Možda je već ovde među nama – šarmantan,
energičan, zavodljiv i svemogući, onaj koji daruje isceljenje, a svi mi smo
samo pacijenti?
Divno je imati priliku da ugostimo, pogledamo i odslušamo
ovakav ansambl. Prisustvo svetski bitnim operskim dešavanjima na sceni
Madlenianum predstavlja pravu privilegiju.
Нема коментара:
Постави коментар