KAZANOVA PROTIV DON ŽUANA
setna komedija Miodraga Ilića
Premijera obnove 21. maj 2019. u 20.00
Reprize 23. maj i 3. juni 2019. u 20.00
Mala scena MADLENIANUMA
Tri
sezone, počevši od 26. januara 2016. kada je premijerno izvedena, predstava Kazanova protiv Don Žuana, nastala kao
jedinstveno i jedino rediteljsko delo glumačkog velikana Predraga Ejdusa,
punila je salu Madlenianuma i radovala srca pozorišnih sladokusaca. Velikom umetniku
u čast gospođa Madlena Zepter poželela je da njegovo rediteljsko delo nastavi
da živi na daskama, sada kad je svojim odlaskom Predrag Ejdus izašao iz svojih
uloga, pa i iz uloge Kazanove u kojoj je bio briljantan. Bogatstvo i sočnost
tog njegovog glumačkog ostvarenja ostaće u sećanjima svih koji su imali sreću
da gledaju predstavu u njegovom izvođenju. A zahvaljujući piscu drame, Miodragu
Iliću, koji je rukovodio obnovom režije, novi glumački tim: Tihomir Stanić, kao
Kazanova, Stevan Piale, kao Don Žuan, i Ivona Kustudić, kao Gizela (koja je u
poslednjoj sezoni već igrala uz svog profesora Ejdusa ovu ulogu), vratiće ovu
predstavu – mezimicu publike – na scenu
Madlenianuma. Ova „setna komedija“ u kojoj se bajkovito susreću dva najveća
zavodnika u istoriji udvaranja našla se i u Antologiji
savremene srpske komedije, urednika Radomira Putnika koja se nedavno
pojavila u izdanju Zepter Book World-a.
Premijera obnove je 21. maja, a reprize 23. maja i 3. juna.
„Poziv
pozorišta Madlenianum i pisca Miodraga Mije Ilića, da igram Kazanovu i da
režiram predstavu Kazanova protiv Don Žuana, prihvatio sam kao veliki izazov,
pre svega zbog sjajno skrojenog komada koji pruža odlične mogućnosti za
poigravanje sa žanrom komedije u kome ima mnogo ironije i refleksija na večnu
temu muško - ženskih odnosa kroz vreme. Traganje za finesama i nijansama u ovom
nadigravanju je ono što je okupiralo pažnju naše male ekipe s kojom sam zaista
sjajno sarađivao i kao partner i kao reditelj-pedagog (u prvoj verziji Don
Žuana je tumačio Petar Benčina, a Gizelu Andrijana Oliverić). Osećam veliku
zahvalnost i prema svim ostalim učesnicima ovog projekta i, naravno, veliko
uzbuđenje pred budućom publikom ove predstave“, reči su Predraga Ejdusa pred premijerno
izvođenje ovog komada.
Svoje
maestralno izvođenje Kazanove Predrag Ejdus je odigrao poslednji put 8. juna
2018. godine. Njegov Kazanova bio je te večeri savršeno ostvaren, žovijalan, taj
umorni i tragikomični zavodnik, baš kao i u svim prethodnim izvođenjima.
Pozorišna kritika odala je izuzetno priznanje Ejdusu-glumcu, neodoljivo šarmantnom
majstoru karakterizacije, ali i Ejdusu-reditelju, nadahnutom i maštovitom
majstoru scenske realizacije dramskog predloška.
„Obnavljajući ovu predstavu nastojali smo da sačuvamo režiju
Predraga Ejdusa u originalnoj postavci, unevši tek neke male izmene koje su se
nametnule učestvovanjem novih tumača uloga i potrebom da oslušnemo predloge teatru
privrženih ljudi, a sa ciljem da Ejdusov rediteljski postupak učinimo još delotvornijim.
U obnovu Kazanove protiv Don Žuana
Tihomir Stanić, kao Kazanova, unosi jedinstvenu veštinu građenja psihološki slojevitih
likova, svoju urođenu humornost, gospodstvenost i dragoceno iskustvo majstora
scene. Stevan Piale, u ulozi Don Žuana, i Ivona Kustudić,
kao Gizela, daruju svoju mladost, temperament i nesumnjiv dar, najavljujući da
njihovo vreme dolazi.“, kaže Miodrag Ilić, pisac drame i onaj koji je obnovio
režiju Predraga Ejdusa.
„Komad
sa tri lica, Kazanova protiv Don Žuana,
zanimljivog i zabavnog zapleta, dinamičnog scenskog zbivanja i lucidno vođenog dijaloga,
zapravo je prikaz kraja života legendarnog pustolova i kosmopolite osamnaestog stoleća
– Đakoma Đirolama Kazanove. Vešto komponovana priča, s izrazitim filozofskim podtekstom,
zavredela je svoje mesto u Antologiji savremene
srpske komedije. Miodrag Ilić se dramaturški spretno poigrava ovom univerzalnom
temom, koja u njegovom tekstu zrači sveopštom, danas i uvek važećom istinom da
smo svi robovi svojih čula i svojih strasti, trajnih zabluda i nesavladivih izazova.
Da pohlepa, instinkt posedovanja, poništavanje drugih zarad sopstvenog interesa,
obeležavaju ljudski rod kao neizlečiva pošast.
Tragičan je i komičan vapaj Kazanove za izgubljenom muškom snagom,
njegovo nemirenje sa starošću, kada bi još da osvaja, da potčinjava svom egu i uživa
u radostima tela. Komedija Kazanova protiv
Don Žuana upravo govori o iluzornosti i samoobmani, o večitim istinama ljudskog
postojanja. O dobru i zlu, o usponu i neminovnom padu, o jedinki i onome što ostaje
iza nje u budućnosti. Budući da se Don Žuan u Ilićevoj poetici prikazuje kao antipod
rađanju i življenju, on u finalnoj sceni simbolizuje smrt i neizbežnost egzodusa,
pranagon Tanatosa, destruktivizam i samouništenje čoveka, suprotstavljen životnoj
energiji, zanosu Erosa, koji zauvek prožima Kazanovu. Ta finalna scena predstavlja
kulminaciju, klimaks u estetskom i misaonom pogledu, jer dokazuje čvrstu povezanost
Tanatosa i Erosa, doprinoseći tvrdnji da je ovaj komad višeslojan, zabavan i zanimljiv,
vredan pažnje pozorišta i gledalaca.“
(Iz Antologije savremene srpske komedije, priređivač Radomir Putnik)
Нема коментара:
Постави коментар