Докторски уметнички пројекат има за циљ приказ сложеног дизајнерског
поступка надоградње површине коже (као базног материјала) термохроматским
бојама и припада области савременог интерактивног дизајна. У процесу наношења
боја на кожу користе се савремене иновативне технологије и ликовне методе са
посебним освртом на изградњу граничне фазе подлога – бојени слој. Изложба
сажима целокупни експериментални подухват развоја дизајна на кожи као паметног
материјала (енгл. smart materials) постављеног у функцији употребног предмета у
ентеријеру – полуфотеље и зидних паноа.
Дизајн на кожи применом термохроматских боја као активних и реагујућих
на одређени температурни интервал у комбинацији са стандардним бојама
представља истраживање спектралне рефлексивности и чулних сензација.
Флексибилна површина материјала оплемењена текстурама кроз различите ликовне
поступке и стимулацијом спољних надражаје добија термодинамички карактер.
Настале промене колорита, својом динамиком и реверзибилношћу, отварају за
посматрача и корисника могућност за другачију перцепцију визуелних садржаја и
употребу предмета, ван уобичајених тумачења боје и облика. Активација боје и
њена оптичка модификација, остварује се двојако: директном интеракцијом –
тактилно (топлотном енергијом људског тела) и посебно дизајнираним
контролисаним струјним колом, који загревањем медија индукује визуелну промену.
Оба наведена начина активације боје на кожи јасно указују на два визуелна стања
површине коже: невидљиво стање када је боја пасивна, и видљиво стање, када
долази до јасне и видљиве промене колорита.
Прву групу радова чине коже на полуфотељи где се термохроматска промена
подстиче додиром. Боја има улогу тактилног сензора који детектује додир тела и
бележи емитовање променљивих сензација, опонашајући биолошки живот коже. Кожа
која реагује на топлоту директно користи топлотну енергију људског тела,
складишти је и потом употребљава да промени своју појавност, сугеришући
метафору стања из свог претходног циклуса. Посматрач може постати учесник који
додиром активира промене генерисане сензорском интеракцијом изазваном
термохромизмом.
Друга група радова представља паное од коже где је термохроматска
промена изазвана струјним колом. Електрично коло реагује на промену у напону и
обезбеђује контролисани и регулисани температурни профил са циљем појављивања
или нестајања боје. За приложене експонате користи се проводљиви материјал
интегрисан на позадину коже. Електрично коло је строго дефинисано и
контролисано тајмерима који омогућавају периодичан процес промене боје на
површини живог материјала у виду линија и површина које се појављују и нестају,
остављајући пролазне трагове. Настале промене и њихова динамика у потпуности су
у функцији укупног изгледа уравнотежене композиције.
Кожа изграђених текстуралних вредности и третирана традиционалном бојом
која не реагује на температурне разлике, у међусобном односу видљивог и
невидљивог, ослобађа широк спектар различитости. Комбинација интегрисане
термохроматске боје и природне и симулиране текстуре коже, доживљај кретања укупног
система чини тактилним и привлачним. Кожа реагује као интерфејс приказујући
информације о кориснику и намећући питања о механизмима промене унутар
материјала, односно производа и како се он може користити.
Изложени радови актуелизују кожу у експанзији нових материјала и
потврђују њену вредност надоградњом термосензитивним бојама које је чине
паметним материјалом. Приказују способност дизајна да стимулише креативно
буђење људских чула и отварају могућности даљег истраживања примене коже са
уграђеним термохроматским сензором. Радови подстичу дискусију о природи и
функционалности материјала као и интеракцију са окружењем у динамичној игри
између облика, функције и технологије. Наука и технологија не развијају само
нове материјале и медије већ нам помажу како да их схватимо и користимо у новом
дизајну. У времену у коме доминира дигитална слика и култ комуникације, паметни
материјали већ имају своје место. Адаптирају се и реагују на различите
параметре интеракције и мењају у зависносности од њихове функције и потреба
корисника.
Раде Пејовић
Biografija Radeta
Pejovića
- Rođen 24.05.1973. godine u Ivanjici.
- Završio Srednju pedagošku školu 1992. godine u Užicu.
- Završio Višu pedagošku školu 1994. godine u Užicu.
- Diplomirao na Fakultetu primenjenih umetnosti u Beogradu 2000. godine, Odsek¬ Tekstil.
- Član ULUPUDS–a od 2001. godine.
- Zaposlen na Visokoj školi strukovnih studija-Beogradska politehnika od 2002. godine kao stručni saradnik, a od 2006. kao predavač.
- Magistrirao 2007. godine na Fakultetu primenjenih umetnosti kod mentora mr. van. prof. Ivane Veljović.
- Upisan na doktorske studije na fakultetu primenjenih umetnosti školske 2013/14. godine, odsek- primenjena umetnost i dizajn.
Izlagačka
aktivnost
- 2001. XXIII izložba crteža Beograd 2001. Galerija NUBS, Beograd.
- 2001. Međunarodni sajam umetnosti i umetničke opreme- Art Ekspo 2001. Beogradski sajam, Beograd.
- 2001. Osma beogradska mini art scena, Galerija Singidunum, Beograd.
- 2002. Reciklirani tekstil, Galerija Singidunum, Beograd.
- 2002. Šesta izložba Portret kroz vreme, NUBS, Beograd.
- 2002. 34. Majska izložba, Muzej 25. maj, Beograd.
- 2002. Samostalna izložba, Dekorativni panoi, Galerija NUBS, Beograd.
- 2002. Izložba radova novoprimljenih članova ULUPUDS-a za 2002. godinu, Galerija Singidunum, Beograd.
- 2005. Međunarodna umetnička radionica Danubius design,u organizaciji FPU, od 01-05. oktobar, Beograd.
- 2006. Izložba radova studenata i profesora Više politehničke škole, Galerija Dom kulture Sudentski grad, Novi Beograd.
- 2006. Izložba panoa i paravana, Klub vazduhoplovstva, Galerija IKAR, Zemun.
- 2006. Samostalna izložba Okruženje, digitalna grafika, Galerija 73, Beograd.
- 2007. Belgrade design week, United students of design, Galerija MAGACIN, Beograd.
- 2007. Magistarska izložba, Istraživanje teksturalnih i strukturalnih vrednosti na koži kao baznom materijalu,Muzej Primenjene Umetnosti, galerija District, Beograd.
- 2008. Dizajn kože za polufotelju i kancelarijsku stolicu, Sajam nameštaja od 13. 01.- 20. 01.2008. godine u Kelnu, Nemačka.
- 2008. Samostalna izložba Trag u elipsi, dizajn kože, Galerija Sue Ryder, Herceg-Novi, Crna Gora.
- 2008. Međunarodna izložba, Dela iz Zbirke likovnih i primenjenih umetnosti, Međunarodni kulturni centar YUBIN, 04-14. februar, Beograd.
- 2008. Đurđevdanski salon 2008, Kulturni centar- Vršac, Specijalna nagrada u kategoriji dizajn.
- 2010. 42. Majska izložba, Harmonija ili težnja ka njoj, Muzej primenjene umetnosti, Beograd.
- 2010. Projekat u saradnji sa Muzejom Vojvodine, Novi Sad- Rekonstrukcija odevnih predmeta od kožе, praistorijsko nalazište Vinča.
- 2011. Izložba Sekcije za tekstil i savremeno odevanje ULUPUDS-a, Eksperimentom do...Galerija SULUJ, Beograd.
- 2011. 43. Majska izložba, Kreativna košnica, Muzej primenjene umetnosti, Beograd
- 2011. Izložba – Rekonstrukcija odevnih predmeta od kože praistorijsko nalazište Vinča, Gospodari žita i gline, Muzej Vojvodine, Novi Sad.
- 2012. Izložba radova arhitekata, likovnih i primenjenih umetnika, Onaj što ga tražimo- tu je! Dom kulture, Ivanjica.
- 2015. 47. Majska izložba, Reč, Kuća Đure Jakšića, Beograd.
- 2015. Pejović R. Moda kao spektakl, Treći naučno-stručni skup, Politehnika-2015, zbornik radova VŠSS Beogradska politehnika, Beograd, 2015.,str 405-408. ISBN 978-86-7498-064-4.
- 2016. Dizajn na koži, Bez naziva 2, Ugovor sa Ministarstvom kulture i informisanja za finansiranje umetničkog dela iz oblasti vizuelnih umetnosti za 2016.
- 2017. Samostalna izložba, (Ne)vidljivo, Muzej primenjene umetnosti, Galerija Žad, Beograd
- 2017. Pejović R. Interaktivni dizajn, Četvrti naučno-stručni skup Politehnika-2017, zbornik radova, VŠSS Beogradska politehnikaзборник радова, Beograd, 2017, str. 657-662. ISBN 978-86-7498-074-4.
- 2018. Prezentacija radova u okviru izložbe FPU, Forma, primena, umetnost, Muzej grada Beograda, u okviru odseka Tekstil, 23.5.2018.
- 2019. Izložba radova profesora Beogradske politehnike – 60 godina (1959-2019), Kuća legata, Beograd.
Нема коментара:
Постави коментар