Među pet izuzetnih muzičkih dokumentaraca u programu
„Intermission“, XII Međunarodni festival dokumentarnog filma Beldocs prikazaje
i film o čuvenom kanadskom pesniku i muzičaru Leonardu Koenu „Bird on a Wire:
Leonard Cohen“, u režiji Tonija Palmera za koji je dugo smatrano da je zauvek
izgubljen. Reditelj je boi gost nedeljne projekcije u Domu omladine Beograd. Zahvaljujući
otkriću 294 rolne filma 2009. u jednom skladištu u Holivudu, dokumentarac je
pronađen i digitalno restaurisan u punom sjaju.
Film, nešto duži od dva sata, beleži turneju Leonard Koena (1934.-2016.), po Evropi 1972. godine. Koen je
18. marta 1972. krenuo na turneju po Evropi, počevši u Dablinu, a završivši u
Jerusalimu 21. aprila. Nastupao je u 20 gradova, u Rojal Albert Holu u Londonu,
Stokholmu, Amsterdamu, Kopenhagenu, Beču, Berlinu, Parizu…
U filmu je zabeleženo 17
najvećih Koenovih pesama, emocionalno interpretiranih u vreme kada je bio na
vrhuncu svoje slave. To je i svedočanstvo jedne muzičke turneje i slika utisaka
o svemu onome što se desi tokom nastupa.
Reditelj filma je renomirani
britanski dokumentarista Toni Palmer, čovek koji je na filmskoj traci
ovekovečio Bitlse, Erika Kleptona, Mariju Kalas. Kaže da Ričard Barton nije
voleo svoj nos, uži, niti glas i da nije voleo da sebe gleda na ekranu. Koen do
tada nije gledao sebe.
„Leonarda sam upoznao u
bekstejdžu na Isle of Wight festivalu 1970. i kasnije sam nekoliko puta pisao članke
o njemu. Oktobra 1971. nazvao me je njegov menadžer i pozvao me u Njujork. Sa
sobom sam poneo Koenovu zbirku pesama. U kancelariji su sedeli i menadžer i
Koen. Menadžer reče Koenu da napusti prostoriju. Naime, Lenarda nije znao, ali
menadžer jeste, da diskografska kuća neće da obnovi ugovor s njim.
Menadžer je imao problem, jer Koen nije želio ni da krene
na turneje. To je mirisalo na poslovnu katastrofu.
Zbog toga me je zamolio da snimimo film. Leonarda se vratio i prvo što
je rekao beše da ne želi nikakav film. Srećom, video je u mojim rukama već pomenutiu
zbirku njegovih pesama. On se obradova
što znam da je on pesnik, što je verovatno probilo led. Potom je rekao da ima
tri veoma bitna uslova.
Prvo - nije želeo da snimam klasičan film o turneji. Drugo, da neje
hteo da ga prikažem kao pevača sentimentalnih ljubavnih pesama. I treće:
insistirao je na tome da je njegova poezija u suštini veoma politična, govore o
svetu u kojem živimo. Bilo mu je vrlo važno da to prikažem u filmu. Rekao sam
mu da je to sve u redu. Onda je on mene
pitao da li imam neki ulov. Imam samo jedan, rekoh: da ga neprekidno pratimo,
da nam nikada ne zatvaraju vrata pred nosom, kako ne bismo propustili nešto
interesantno. Ekipa je brojala 25 ljudi, svi su bili smešteni u jedan hoteli i išli
u saunu.
Bili smo sedam nedelja zajedno. I tamo smo ušli s kamerom, ali od pare
ništa se nije viodelo. Tako je nastao intiman uvid u svet jednog umetnika. Vrlo
brzo sam montirao film. Leonard ga je pogledao i samo promrmljao da je film previše ’konfrontirajući’. Rekao
sam:
’Leonarde, evo ga materijal, odnesi ga, i vidi ako možeš da napraviš da
bude manje konfrontirajući.’
Menadžer je do tada plaćao film, ali kako je pesnik i kantautor bio
nezadovoljan rediteljskom verzijom filma, uložio je svoj novac (295 hiljada
dolara), upustio se u naknadnu montažu da bi iz nje dve godine kasnije izašao još
nezadovoljniji, da ga je stvarno mrzeo. Ovaj film je svojevremeno imao jedno
bioskopsko i jedno televizijsko prikazivanje, da bi potom misteriozno nestao.
Film je bio 35 godina izgubljen. Od leta 1974. do početka 2009. film je
bio izgubljen i samo su kružili veoma loši butleg snimci sa nemačke televizije.
Znate ja sam reditelj i onog jezivog, ludog filma o Frenku Zapi „200 motela“ (1971.).
Konačno, filme trake sa filmom o
Koenu su se volšebno 'pojavile' zapuštene u jednom holivudskom
magacinu. No, materijal je bio razbacan, zvuk katastrofalan, kada sam otkurio
jednu muziku samo sa saundtrakom. Zvučao je odlično. No, šta da radim sa
muzikom bez slike?
Onda smo krenuli s mukkotrpnim radom koji je trajao sedam meseci i gde
smo pregledali,ručno i elektronski popravili svaku sličicu, slagali ga poput
pazla, da bismo na kraju uradili digitalizaciju. iniolo se da radu nema kraja.
Na omotu DVD izdanja hteo sam da stavim
Pikasovu golubicu. Preko nekih veza, pokušao sam da dođem do autorskih prava.
Rekoše mi da to nije moguće, da nikome ne daju.Nazvao sma gospođu u Madridu, a
ona mi je rekla da joj pošaljem materijal. Uradio sam to. Nazvala me je rekla
da su pogledali film, da su svi plakali... Opustite se, niste još ni videli
film!
Onda je rekla, da nam prava, nažalost ne može dati, jer je Pikasova
orginalna ptica bila plava, a mi smo je prebacili u zlatnu. Brže bolje smo je
vratili u prirodnu boju. ’Može’, rekla mi je, a ja sam pitao koliko smo dužni
za autorska prava. ’Gospodine, odgovorila je ona, niste me razumeli. Rekla sam
da vam dajemo prava.
Nakon Koenove smrti, ovaj dokumentarac je započeo i bogat festivalski
život premijerom u Torontu. Prišla mi je tada jedna Koenova obožavateljka
snažno me odgurnula i rekla: ’Uništili ste mog Leonard Koena! Posle Vašeg
filma njegove ploče ne zvuče isto!?
Nisam se nadao da će vas biti ovoliko. Posle filma, u holu ću
potpisivati kopije diskova i saslušaću Vaše rekacije“, rekao je Palmer
na kraju svog izlaganja.
Palmerova kamera, zaista, otvara dušu Koena, autora mnogih
knjiga poezije, jednog od najčitanijih pesnika severnoameričkog kontinenta,
kantautora čije su balade postale simbol mnogih generacija. Snimajući ga dok
peva, Palmerova kamera omogućava gledaocu da zaviri u dušu ovog jedinstvenog i
zagonetnog umetnika na duhovit i buntovan način, kako je i živeo.
Film svedoči kako je specifičnim, jednostavnim stilom i
jakim emocijama koje izbijaju iz svakog njegovog stiha Koen uspeo da postane
jedan od najcenjenijih muzičkih umetnika XX veka, koji je održao je najbolji koncert koji je Beograd
video. Sada ga gledamo na Beldocsu. U prepunoj sali Doma omladine Beograda.
Aleluja
*video snimci su sa koncerta koji je Koen održao u Kombank
dvorani 2. septembra 2009. godine. Snimci vlasništvo Kultnrika.
Leonard Koen,
kanadski kantautor, pesnik i romanopisac, rođen je 1934. u Montrealu. Svoj
život u književnosti počinje vrlo rano, 1956. kada sa sedamnaest godina
objavljuje svoju prvu zbirku poezije Let Us Compare Mythologies (Hajde da
poredimo mitologije). Nekoliko godina kasnije izlazi i The Spice-Box of Earth
(Kutija sa začinima Zemlje), zahvaljujući kojoj ga kritičari proglašavaju
jednim od najboljih mladih pesnika engleskog govornog područja u Kanadi.
Početkom šezdesetih godina, Koen odlazi da živi na grčkom
ostrvu Hidra, gde nastaju njegovi romani The Favourite Game (Omiljena igra,
1963) i Beautiful Losers (Divni gubitnici, 1966), kao i zbirke poezije Flowers
for Hitler (Cveće za Hitlera, 1964) i Parasites of Heaven (Paraziti raja,
1966).
Po povratku u Ameriku Koen se usredsređuje na muziku te
1967. izlazi njegov prvi studijski album Songs of Leonard Cohen. Tokom narednih
decenija, Koen objavljuje dvanaest albuma, koji danas predstavljaju temelj i
srž anglosaksonske muzike, a njega svrstavaju među najuticajnije umetnike
današnjice. No, Koen ni u cvatu svoje muzičke karijere, prepune nagrada i
priznanja, nije napustio svoju prvu ljubav, poeziju. Naime, 1972. izlazi zbirka
pesama The Energy of Slaves (Snaga robova), potom 1978. Death of a Lady’s Man
(Smrt ljubavnika), a 1984. Book of Mercy (Knjiga Milosti), za koju je dobio
nagradu za poeziju, koju dodeljuje Kanadsko udruženje autora.
Sredinom devedesetih, Koen se povlači u zen manastir nadomak
Los Anđelesa, gde provodi narednih pet godina. Godine 1999. napušta izolaciju i
vraća se (i javnom) pisanju, komponovanju i koncertima. U narednim godinama
objavljuje knjige Stranger Music: Selected Poems and Songs (Muzika stranca:
Izabrane pesme i songovi, 1993) i Book of Longing (Knjiga čežnje, 2006).
Na srpskom jeziku do sada su mu objavljene knjige poezije
Snaga robova (1981), Šta ja radim ovde: Izbor 1956-1986 (1987), obe u izboru i
prevodu Vladislava Bajca, kao i zbirka pesama Napredovanje stila (1988), u
prevodu Bogdana Mrvoša, a u izdanju „Geopoetike.“
Za roman Omiljena igra Koen je 1964. godine dobio „The
Quebec Literary Competition Prize“, prvu godišnju književnu nagradu u Kanadi za
pisce na engleskom jeziku.
Godine 2011. Koen je primio špansku nagradu princa od
Asturije za književnost.
Među književnim nagradama je i „Inaugural PEN Award for Song
Lyrics of Literary Excellence“ (PEN nagrada za stihove od izuzetne književne
vrednosti), koja je Koenu dodeljena 2012. godine.
Нема коментара:
Постави коментар