Nemačka, početak XX veka.
Malograđanska sredina, patrijarhalna, nema nimalo razumevanja za ikakve izlive
strasti.
Žene slikari bile su misaona
imenica. Tu nastupa junjakinja filma, prva žena slikar koja je dobila svoj muzej. Paula Moderzon-Beker (8. februar 1876 Drezden–
21. novembar 1907, Vorpsvede) smatra se najvažnijom predstavnicom ranog
ekspresionizma.
Tokom kratke karijere, koju je prekinula smrt od embolije, stvorila je niz impresivnih slika. Među njima se ističe
portret pesnika i njenog prijatelja Rajnera
Marije Rilkea koji joj je zauzvrat posvetio jednu pesmu.
Interes za slikarstvo javio joj
se, kada se njena porodica 1888. godine preselila u Bremen. Tako je počela i da pohađa (1896-98) tradicionalnu školu za
žene umetnike u Berlinu.
Godine 1898, kao učenik Frica Makensona, Paula se pridružuje Vorpsvedskoj
školi, grupi regionalnih umetnika koji su živeli u umetničkoj koloniji
u blizini Bremena. Počinuje da slika sentimentalne pejzaže i prizore iz
seljačkog života. U Vorpsvedu se druži sa vajarkom Klara Vesthof (koja se kasnije udala za pesnika Rilkea).
Već prilikom prvog susreta Paula Beker oseća privrženosrt prema
slikaru i udovcu Otu Moderzonu. Tu
strast krunišu 1901. godine brakom, koji ne upražnjavaju.
Stoga se upućuje u Pariz, gde vidi svet krojen po njenoj meri,
oslobođen krutosti i podređen čulnosti, otkrivaći radove Sezana i drugih francuskih umetnika, poput onih iz grupe Nabis.
Pronalazi inspiracjiu i odvažnost, i
započinje da slika ekspresivne i često gordeće autoportrete koje spadaju u
njene najviše cenjene radove.
dan pre smrti s ćerkom |
No, njen muž se ne predaje, dolazi po nju
i posle dosta peripetija vraća je u Vorpsvede 1907. godine. Dobijaju ćerku, a
nedugo zatim Paula umire.
PAULA - PAULA
NEMAČKA 2016, 123 min, u boji, na
nemačkom sa srpskim titlovima REŽIJA: Kristijan Švohov
SCENARIO: Štefan Zuške, Štefan
Koldic
ULOGE: Karla Juri, Albreht
Abraham Šu, Roksana Duran
NAGRADE: Nemačka filmska nagrada
2017. za najbolju scenografiju i kostimografiju.
Нема коментара:
Постави коментар