уторак, 2. октобар 2018.

VII GoetheFEST – Normalni život?





Šta biva ako se ne uklopimo u društveno zactane norme?

Preispitujemo li tada svoj identitet?

Ovogodišnje izdanje festivala GoetheFEST pruža izbor od deset nagrađivanih i zapaženih filmskih ostvarenja nove nemačke produkcije, koja nam stižu sa najznačajnijih filmskih festivala poput Berlinala, Sandensa, Venecije i koja su nosioci brojnih filmskih nagrada.

Lične sudbine, različita životna shvatanja…  filmovi koji odgovaraju na ova pitanja, ali i postavljaju niz novih - o Nemačkoj, o svetu i o smislu života.



Fest ako ga prevedemo s nemačkom označava neku svetkovinu, slavlje. I ove godine slavimo najbolja nemačka filmska ostvarenja najnovije produkcije, od kojih su neka manenjena mladima, neka ispituju granice i format filma, diskurska o umetnosti i filozofiji, banalnosti života ograničenog normama, a ima i onih biografskih. Šarena  ponuda  koja ima  jedan zajednički imenitelj-zapitanost šta je i da li postoji normalan život danas, u smislu društvenih normi, odsupanja od njih i toga ko ih to postalja, utvrđuje. 

Ako pođemo do floskule da je film medij srednje brzine (za njegov nastanak prosečno je potrebno dve godine) i sagledajmo u ovom izdanju sva raslojavanja nemačkog društva po raznim osnovama u nestabilnim vremenima kada se mnogi psećaju uplašenim  i nesigurnim.
Odgovor na takva društvena kretanja kreću se od snaženja radikalne desnice do potpunog povlačenja pojedinca u sebe i u virtuelno.

Mnogi će se verovatno saglasiti sa mišljenjem da ovi filmovi končano pričaju priče koje je odavno trebalo ispričati, ali će drugi u njima možda videti samo „tipično nemačku” sklonost ka teškim temama. Naravno, nećemo biti uskraćeni ni za ironiju, a ni za lakoću, samo što nam one ove godine dolaze tiho, kao iz potaje.

Cena pojedinačne ulaznice je 250 dinara.

Radno vreme blagajne Dvorane kulturnog centra Beograd je svakoga dana od 16 do 21h.



Osvrnimo se sada na filmove koje ćemo moći da pogledamo u Beogradu (Dvorana kulturnog centra 11.-16. 10.), Novom Sadu (Kulturni centar Novog Sada 18.24. 10.) i Nišu (Cinepleks, sala br. 5, 25.-30. 10.).




Festival otvara ostvarenje Touch Me Not, RO/DE/CZ/BG/FR, 125 min. u boji, na nemačkom sa srpskim titlovima


Režija: Adina Pintili
Scenario: Adina Pintili
Uloge: Laura Benson, Tomas Lemarkis, Hermann Miler…
Nagrade: Berlinale 2018: Zlatni medved





Film predstvalja svojevrsno istraživanje na granici fikcije i stvarnosti i nosilac je Zlatnog medveda 68. Berlinala. Kao radikalno ostvarenje, ovaj film izazvao je kontroverze u Nemačkoj, baš kao i njegova pobeda na Berlinalu.

On nas uvijem u  dokumentarni manir vodi u sigurno utočište jedne žene. U seksulanost, ali na način odstupanja od normi i konfrontira nas s tim. 




Laura ne voli dodire (tantilnost). Ona ustukne kad god je neko dodirne ili posegne za njenom rukom. Ona traži sebi novog terapeuta, nazove žigola, međutim, njeno telo ostaje neosvojiva tvrđava. Niz otvorenih scena prati ostale likove u potrazi za svojom intimom. Kristijan, koji je prinuđen da živi sa brojnim telesnim ograničenjima, otvoreno govori o svojim sklonostima, averzijama i ljubavnom životu sa svojom dugogodišnjom devojkom. Par posećuje radionicu o upoznavanju sopstvenog tela. Ljudi svih starosnih dobi sa i bez invalidnosti učestviju u njoj.

Tako i Tomas, koji sa svojom ćelavom glavom deluje nekako čudno povredljivo i tek treba da upozna i prihvati različite oblike svoje žudnje.






Direktor Gete instituta Frank Baman je znatiželjan kakva će reakcija srpske publike na ovu problematiku biti. Nastavlja, ako i sutradan ređite da svratite očekuje vas Manifesto, Nemačka, 2014/2015, 98 min. u boji, na nemačkom sa srpskim titlovima


Režija: Julijan Rozefelt
Scenario: Julijan Rozefelt
Uloge: Kejt Blanšet




Film za ljubitelje istorije umetnosti. Eksperimentalni film u kome američka glumica Kejt Blanšet u 12 epizoda igra 12 različitih uloga: brokerku, konzervativnu mamu, direktorku, koreografkinju, narikaču, pankerku, radnicu u fabrici, novinarku, glumicu u lutkarskom pozorištu, naučnicu, učiteljicu i beskućnicu. Prvobitno  je imao namenu da bude galerijska instalacija.

Svaki od tih karaktera izražava jedan kulturno-istorijski ili politički manifest. Dijapazon seže od Komunističkog manifesta Marksa i Engelsa, preko manifesta dadaista, suprematista i situacionista pa sve do manifesta Dogma 95 filmskog reditelja Larsa fon Trira i Tomasa Finterberga.








Reč preuzima Sunčica Šido, koordinatorka programa kulture u Gete institutu i preporučuje film Među rafovima, Nemačka, 2018, 125 min. u boji, na nemačkom sa srpskim titlovima


Režija: Tomas Štuber
Scenario: Klemens Majer, Tomas Štuber
Uloge: Franc Rogovski, Sandra Hiler, Peter Kurt…
Nagrade: Nemačka filmska nagrada 2018: Nagrada za najbolju mušku ulogu.





Ovde imamo jedan hipermarket i neoska svetla.No i takvo, naizgled frigidno mesto, može biti pozornica za jednu toplu, ljubavnu priču.

Povučeni Kristijan uspeva da dođe do novog posla u velikom supermarketu gde vozi viljuškar i stara se o redu u skladištu robe. Svet veletrgovine za njega predstavlja novi okoliš u koji on može da uđe. Bruno, koji radi u odeljenju pića, ga uzima pod svoje i postaje Kristijanov mentor i prijatelj. 

Međutim, ona koja je spremna na šalu je Marion, zadužena za odeljenje slatkiša i koja je istinski privržena novajliji. Iako je ona udata, mladić se u nju zaljubljuje, dok čitava trgovina sanjari o sreći njih dvoje.




Sledeća preporuka je Tri dana u Kiberonu, Nemačka/Austrija/Francuska, 2017, 115 min. c/b, na nemačkom sa srpskim titlovima
Režija: Emili Atef
Scenario: Emili Atef
Uloge: Mari Bojmer, Birgit Minihmajer, Robert Gvizdek…
Nagrade: Nemačka filmska nagrada 2018: Zlatna nagrada za najbolji igrani film, najbolju režiju, najbolju glavnu žensku ulogu, najbolju sporednu žensku ulogu, najbolju sporednu mušku ulogu, najbolju kameru i najbolju muziku.








Reč je o biografiji Romi Šnajder, poetskoj i istovremeno seksi, stilski u arthaus fazonu, a obrađuje tri dana u njenom životu i jedan intervju.

Međunarodna zvezda Romi Šnajder 1981. dospeva na nekoliko dana u sanatorijum. 

Tamo je posećuju fotograf Robert Lebek i novinar Mihael Jirgs koji žele da je intervjuišu, odnosno fotografišu. Namera Romi Šnajder je da se konačno oslobodi imidža Sisi. Njena prijateljica Hilde je takođe prisutna. 

Ta tri dana će za sve protagoniste biti više nego naporna.


Gete fest uvek srpskoj publici želi da predstavi i mlade talentovane autore i njihova debi ostvarenje, koja nastaju kao rezultat obrazovnog toka (u formi diplomskog rada). Ovde imamo posla s filmom Helene Hegeman kojoj je predhodila knjiga. Overkil je mala životinjica, amfibija, kojoj rane brzo zaceljuju.

Axolotl Overkill, Nemačka, 2017, 94 min. u boji, na nemačkom sa srpskim titlovima
Režija: Helene Hegeman
Scenario: Helene Hegeman
Uloge: Jasna Frici Bauer, Arli Jover, Mavi Herbiger...






Fim Axolotl Overkill nam pripoveda priču o šesnaestogodišnjoj Mifti, ćerki bogatog „foteljaša iz kulture“. 

Kao njena polusestra, i ona živi u Berlinu i sa svojom drugaricom Ofelijom smuca se noću po kućama u potrazi za avanturama na žurkama, seksualnim eskapadama i u eksperimentima sa drogom. 

Miftina mama je nedavno preminula, što je jedan od razloga njenog interesovanja za tajnovitu, stariju Alis, koja je upletena u privredni kriminal.






Reč preuzima Stefan Arsenijević, gost urednik filmskog programa Kulturnog centra Beograda i izdvaja svoje favorite. Pre svega izdvaja biografiju Bertolta Brehta Meki nož – Brehtov film za tri groša, Belgija/Nemačka, 2018, 130 min. u boji, na nemačkom sa srpskim titlovima
Režija: Joahim Lang
Scenario: Joahim Lang
Uloge: Lars Ajdinger, Tobijas Moreti, Hana Hercšprung...




Opera za tri groša je krajem 20-ih prerasla u apsolutni uspeh književnika i dramaturga Bertolta Brehta. Brehtov film za tri groša, koji na veliko filmsko platno treba da prenese priču, zamišljen je kao pobedonosno slavlje koji se na to nadovezuje, pri čemu kompozitor Kurt Vajl 1929. treba da mu u tome pomogne.






Oni imaju velike planove kako da prerade priču o gangsteru Makiju Nožu i kralju prosjaka Pičamu, smeštenu u Londonu 1900, međutim, ubrzo se pojavljuju brojni problemi



Sledeći film je izviždan od dela publike na Berlinskom festivalu, zahteva strpljenja, neguje hajdegerski pristup, a kada ga pogledate neće vam izlazititi glave. Moj brat se zove Robert i on je idiot, Nemačka/Francuska/Švajcarska, 2013-2018, 174 min. u boji, na nemačkom sa srpskim titlovima
Režija: Filip Grening
Scenario: Filip Grening
Uloge: Jozef Mates, Julija Cange, Urs Juker...








Leto je. U sred talasajućih žitnih polja, pored benzinske stanice, na selu. Robert pomaže Eleni u pripremi maturskog ispita iz filozofije. Njih dvoje su blizanci i žive u svom svetu. Ponekad su nežni jedno prema drugom, ponekad se i potuku. 

Robert pije pivo, pripoveda o Brentanu, Hajdegeru. "Svrha postojanja je vreme." Njih dvoje povezuju rituali, igre, opklade.

Elena je ljubomorna na njenu najbolju drugaricu i želi da zna da li je Robert spavao s njom. On ne daje odgovor. Ona ga izaziva opkladom: "Pre mature ću imati seks sa nekim. Bilo s kim." 

Ako ona izgubi, on će dobiti automobil golf. Ako ona izgubi, on će morati nešto da poželi od nje. Svejedno šta, samo ne sme da bude predmet.Ostaje 48 sati da se nauči filozofija i dobije opklada. Igra postaje zbilja a kraj detinjstva je sve bliži i bliži.





Još jednan film za ljubitelje slikarstva je svakako Delo bez autora, Nemačka, 2016-2018, 189 min. u boji, na nemačkom sa srpskim titlovima
Režija: Florijan Henkel fon Donersmark
Scenario: Florijan Henkel fon Donersmark
Uloge: Tom Šiling, Sebastijan Koh, Paula Ber…






Nemačka 60-ih. Mladom umetniku Kurtu Barnertu uspeva bekstvo iz NDR-a u Zapadnu Nemačku. Međutim, i tamo ga proganjaju sećanja iz detinjstva i mladosti na traumatične doživljaje za vreme nacional-socijalizma i pod SED režimom.

Veliku ljubav Barnert konačno nalazi u studentkinji umetnosti 'Eli' Seband, koja i postaje njegova muza. Eli u nemu oslobađa kreativnu energiju iz koje, opet, nastaju stilski jedinstvene slike. 

U njima Barnert obrađuje sopstvenu prošlost i istvremeno reflektuje istorijske traume celokupnog naroda.






Sledeći film nas vodi u vremena postojanja dve nemačke države s različitim državnim uređenjima. Minut ćutanja, Nemačka, 2018, 111 min. u boji, na nemačkom sa srpskim titlovima
Režija: Lars Kraume
Scenario: Lars Kraume
Uloge: Leonard Šajher, Tom Gramenc, Lena Klenke…





Godina je 1956. Dvojica maturanata Teo i Kurt, koji žive u Staljingradu, odlaze u zapadni deo Berlina da bi išli u bioskop. Kada su u jednom trenutku na vestima videli izveštaj o krvavom gušenju mađarskog Narodnog ustanka, toliko su šokirani, da su zajedno sa svojim drugovima iz odeljenja Lenom, Paulom i Erikom organizovali solidarni minut ćutanja za žrtve.

Ovom akcijom, međutim, oni dospevaju u vidokrug vlasti NDR-a. Uzalud direktor škole pokušava Vergeblich versucht der Schuldirektor, die Sache als harmlose Flause abzutun. Doch damit gibt sich die Stasi nicht zufrieden. Die Schüler werden verhört, bedroht und unter Druck gesetzt. Man will die Namen der Rädelsführer, um an ihnen ein Exempel zu statuieren. Allerdings ist die Solidarität der Schüler wesentlich stärker, als erwartet.





Na kraju postavimo i pitanje morala. Ako možete da se obogatite, a to ne učinite da li ste onda vi normalni? Samo mi Bog može suditi, Nemačka, 2017, 101 min. u boji, na nemačkom sa srpskim titlovima
Režija: Ezgir Jildirim
Scenario: Ezgir Jildirim
Uloge: Moric Blajbtroj, Kida Kodr Ramadan, Edin Hasanović…







U filmu Samo mi Bog može suditi u Frankfurtu na Majni ukrštaju se putevi bivšeg zatvorenika Rikija, njegovog mlađeg brata Rafaela i odlučne policajke Diane.

Svi oni u stvari žele da učine nešto dobro, međutim, to se ne može ostvariti bez loših dela.

Njihovom teoretski postojećom željom za moralnim delanjem, ovo troje nažalost ne stižu daleko, ukoliko bi želeli da ostvare svoj san o bogatstvu i usponu u višu društvenu klasu, te tako planiraju veliku prevaru.






7. GoetheFEST 2018.


NORMALAN ŽIVOT?

11 – 16. oktobar 2018. godine

Dvorana Kulturnog centra Begrada, Kolarčeva 6



ČETVRTAK 11. oktobar 

OTVARANJE 
20:00 TOUCH ME NOT 
RU/N/ČR/BG/FR, 2018. 
R: Adina Pintili, 125 min

PETAK 12. oktobar

19:00 MANIFEST 
Nemačka, 2014/2015. 
R: Julijan Rozefelt, 98 min 
21:00 MEKI NOŽ – BREHTOV 
FILM ZA TRI GROŠA 
Belgija/Nemačka, 2018. 
R: Joahim Lang , 130 min 

SUBOTA 13. oktobar 

19:00 MEĐU RAFOVIMA 
Nemačka, 2018. 
R: Tomas Štuber, 125 min 
21:00 DELO BEZ AUTORA 
Nemačka, 2016-2018. 
R: Florijan Henkel fon Donersmark 189 min 

NEDELJA 14. oktobar 

19:00 MINUT ĆUTANJA 
Nemačka, 2018. 
R: Lars Kraume, 111 min 
21:00 TRI DANA U KIBERONU 
Nemačka/Austrija/Francuska 2017. 
R: Emili Atef, 115 min 

PONEDELJAK 15. oktobar 


19:00 AXOLOTL OVERKILL 
Nemačka, 2017. 
R: Helene Hegeman, 94 min 
21:00 SAMO MI BOG MOŽE SUDITI 
Nemačka, 2017. 
R: Ezgir Jildirim, 101 min 

UTORAK 16. oktobar 

20:00 MOJ BRAT SE ZOVE 
ROBERT I ON JE IDIOT 
Nemačka/Francuska/Švajcarska 2013-2018. 
R: Filip Grening, 174 min 







Нема коментара:

Постави коментар