Kulturni Centar GRAD u saradnji
sa Fakultetom primenjenih umetnosti, Dizajnerskom školom i Austrijskim
kulturnim forumom organizovao je 15. novembra (10-16h) prvi javni čas crtanja
kao deo novog programa „Umetnost za sve“.
U okviru ovog programa zainteresovani
učesnici imali su priliku da se u galeriji Kulturnog Centra GRAD posvete
crtanju po modelu (Maja Atanasijević –
Zipa Yoma) sarađujući sa umetnicima i profesorima.
Rezultati javnog časa u vidu pop up izložbe predstavljen je publici istog dana u 19
časova. Pristunima se obratio i direktor Austrijskog Kulturnog Foruma, gospodin
Johanes Iršik (Johannes Irschik).
Potom
je za mnogobrojne posetioce organizovana
projekcija filma Egon Šile: Smrt
i devojka (2016).
U pitanju je film o životu Egona Šilea jednog od
najkontraverznijih umetnika bečke scene sa početka XX veka. Egonov otac Adolf umro je od sifilisa kada je
dečaku bilo 15 godina, ostavivši porodicu osiromašenu. Rođen je 1890. godine u
Austrougarskoj. Upisao je bečku Akademiju lepih umetnosti 1906, ali ju je
napustio posle treće godine, nezadovoljan akademizmom koji je tamo vladao.
Velika inspiracija u njegovom
životu bile su žene, posebno dve koje su ostavile veliki trag i u njegovoj
umetnosti; prva je Gerti, Šileova
sestra i njegova prva velika muza, a druga je sedamnaestogodišnja Valburgom Vali, njegova jedina istinska
ljubav. Potonja je predstavljena i na čuvenoj slici "Smrt i devojka".
Šileova radikalna umetnost
skandalizovala je tadašnje bečko društvo. Licemerima, malograđanima je uvek
smetala gola istina. Pod optužbom da širi pornografiju i da sablažnjava i
napastvuje maloletnike/ce, mesec dana proveo u zatvoru.
Tako su meštani češkog Krumlova
proterali slikara i njegovu ljubavnicu iz svoga mesta, ne odobravajući njihov
slobodni stil života. Egon je 1914. godine, kada se vratio u Beč, odnosno u
njegovo predgrađe, upoznao sestre Edit i
Adel Harms, devojke koje su živele u zgradi preko puta njegove.
Jedno vreme
družio se s obe, da bi se 1915. oženio s Edit. I pored skandala koji su ga
pratili, čuveni Klimt kao i tadašnji umetnički trgovci prepoznali su jedinstveni
stil Egona Šilea. Bio je spreman da se
suoči sa sopstvenim bolom i žrtvuje svoju ljubav zbog umetnosti.
Na 49. izložbi secesije, koja je 1918. godine bila priređena u
austrijskoj prestonici, bilo je predstavljen sa čak pedeset radova. Slike su mu
bile izložene u glavnom holu. Egon Šile je živeo samo dvadeset i osam godina.
Šileov omiljeni način slikanja
bio je iz perspektive ptice grabljivice. Zaostavština Egona Šilea obuhvata oko
300 slika i nekoliko hiljada crteža. Krajem oktobra 1918. godine Šileova žena
Edit je umrla od španske groznice, koja je tada harala Evropom. Bila je u
šestom mesecu trudnoće. Šile je umro tri dana posle nje od iste bolesti.
Njegovi modeli za aktove nisu
rafinirani. To su obične žene, žene sa pijace, koje susrećemo svaki dan u
prolazu, žene u grču, žene koje nose stameno teret svog života. Žene sa snažnim
karakterom. Pre su to žene iz Hastlera nego iz Plejboja. Slatkiši su ipak za
klince.
Jedan Bosanac kupio
je na buvljaku negde u Nemačkoj Šilerov crtež. Na njemi par izvlači mrežu
iz vode. Kaže, sliku je kupio upravo zato to ga podseća na njega i njegovu
suprugu i njihov tegoban život. Kada je došao kući, na poleđini slike video je potpis,
otišao na internet i ostao šokiran videvši da je što je pazario za nekoliko
evra vredno milione. Možda nema znanje jednog istoričara umetnosti, ali ume da
namiriše umetnost. Bravo!
SMRT I DEVOJKA
Režija: Dieter Berner
Scenario: Hilde Berger, Dieter Berner
Kamera: Carsten Thiele
Uloge: Noah Saavedra, Maresi Riegner, Valerie Pachner, Marie
Jung
Producent: Franz Novotny, Alexander Glehr, Bady Minck,
Alexander Dumreicher- Ivanceanu
Produkcija: Novotny & Novotny Filmproduktion
Trajanje: 109 minuta
Godina: 2016
Нема коментара:
Постави коментар