Napolju je smak sveta, a šta se dešava u kući?
Kako kataklizme utiču na pojedinca?
Da li u njemu bude plemenita osećanja: humanost, saosećanje, samilost, solidarnost
ili?
Kako da napravimo izbor?
Kako da se oslobodim pritiska?
Gde da pronađemo siguran oslonac?
U svetu u kojem je sve moguće, u kojem više ne postoje ograničenja.
Može li se lična sreća graditi na zgarištu kolektivne nesreće?
Kao što bi to Jehovini svedoci
rekili kada vam zakucaju na vrata: „Uskoro će sudnjii dan!“. Baš o time
nam svedoči Gorčin Stojanović,
reditelj i umetnički direktor šaljivo otvarajući konferenciju za medije zapažanjem:
„Konačno sam se smestio između
dve plavuše!“
(naime s njegove leve strane
sedela je rediteljka predstave Jana
Maričić, a s desne glumica Aleksandra
Janković).
Okupili smo se povodom premijere „Sudnjeg dana“ Nila Labjuta koji u osnovi govori o preljubi koja se
odvija 12. septembra 2011. posle napada na Svetski trgovinski centar. Druga
premijera ove sezone i drugo izvođenje Labjuta u ovom teatru. Rediteljka
predstave Jana Maričić u ovoj ulozi
nastupa premijerno u JDP-u.
Labjut nije nepoznanica za
beogradsku pozorišnu publiku. U JDP-a
je bio zastupljen sa “Razvaljivanjem“ (2004. režija: Ive Milošević), u Beogradskom dramskom pozorištu sa “Nekim devojkama” (2006, Gorčin Stojanović), u Ateljeu
212 su izvođeni “Oblik stvari” (2008,
Marica Vuletić Naumović) i još uvek aktuelni “Novi zavet i Dar mar”
(2015, Marko Misirača).
„Labjut je za mene najveći živi
američki dramski pisac. Kod njega svaka rečenica može da se kaže na mnogo
načina; test se može izaziti višestruko; cinično, nežno, duhovito, gorko, ali i sve to jednom.
’Sudnji dan’ jeste duodrama, ali i ozbiljna pozorišna predstava, rađena bez
umetničkog kompromisa ”, pojašnjava Stojanović.
Na ovu tvrdnju nadovezuje se Jana Maričić konstatacijom da je u
pitanju pitak, šarmantan komad, skoro komedija, ali samo na prvi pogled. Rad na
ovoj predstavi zahtevao je duboku i suštinsku analizu aktera, a da je humor
samo glazura na takvoj torti:
"Ima nešto arhetipsko u Labjutovim likovima – Ben je muškarac,
konzervativan: njegov svetonazor je blago nagnut udesno, on ima porodicu, decu,
u pravim je godinama sve to napravio i stekao, ima prilično poželjan posao za
američkog, zapadnog belog muškarca njegovih godina.
S druge strane, Ebi je žena, liberalna: emancipovana i daleko
dominantnija, elokventnija od njega. Ona ruši jednu ali zato učvršćuje drugu
vrstu stereotipa – ambiciozne, superiorne, usamljene žene, sa svim zahtevima
koje emancipovana žena ima da ispuni, i s tim da se nije ostvarila kao majka.
Ali dodir ta dva sveta zapravo nije sudar različitih, nego je priča o tome kako
postoje dve strane u svakom čoveku, dva polariteta, i kako se taj dualizam u
svakoj jedinki modeluje, pulsira.
Da je napolju neki pljusak ili mali zemljotres, ne bi se desilo
preispitivanje, ne bi se otvorila fundamentalna pitanja među njima. Ne, napolju
je smak sveta (katastrofa koja se odvija u Njujorku 11. septembra 2001) i pod
takvim pritiskom Ben i Ebi otvaraju velika pitanja. Naravno, to nije dovoljno
da ih učini herojima. Ali je dovoljno da ih čini ljudima. Komad je upravo o
tome što njihova dilema i problem mogu svakom da se dese“ istakla je
Jana Maričić.
Aleksandra Janković
ističe da je Labjut “jezivo zahtevan pisac”, ali da je
rad na ovom komadu bio „apsolutna privilegija“. Naslućivala je ona to u kontaktu s delom
Labjuta da on „duboko ulazi u svaku poru i trese krevet“. Ulogu je dobila dok
je boravila u jednom dosadnom, bogatom, američkom gradu. Pogledavši ga na
laptopu znala je odmah da će pristati. Izazivao ju je da:
„proniknem u sebe i izvučemono što je pokopano u zaboravu. Jer ćelije,
mišići i kosti pamte. Noć pre prve mizanscenske probe imala sam tremu. Usrala
sam se od treme!“
Njen partner u predstavi, Milan Marić priznajući fascinaciju Labjutom, uz zahvalnost upravi
pozoršta što su im ostavili prostora i pomalo ih razmazili kostatuje da:
„tekst deluje jasno i logično, dok se ne
zalaufaš i ideš sve dublje i sve dublje, dokle smeš da ideš. Da postavljaš
imtimna pitanja koja ne želiš da čuješ i na koje ne žeilš da daš odgovore. Retkost je da se na nekog
možeš osloniti i da te neće povrediti! Danas kada svoje intimne avione svakodnevno
zakucavamo u nekoga, u drage...“
Okončavajući konferenciju i potvrđujući zapažanja glumaca o
odličnim uslovima za rad, Jana Maričić svoja osećanja opisuje kao
položaj „belog medveda u visokim
standardima“.
Premijera predstave Sudnji
dan Nila Labjuta u režiji Jane
Maričić biće održana u subotu 18.
novembra u 20:30 na Sceni Studio JDP.
Sudnji dan je snažna drama koja se odigrava u jednom stanu, u pozadine tragedije koja je izmenila ceo svet. Dok se napolje sagledavaju razmere, posledice i uzroci napada na Svetski trgovinski centar 11. septembra u minimalistički uređenom stanu uspešne i nezavisne poslovne žene tet-a-tet su dvoje ljubavnika. Koji sagledavaju svoj odnos, svađajuje se, mire i ljube, povlače i razotkrivaju, otirajući sa svojih duša teret, kao što sa svoje odeće otiru metaforičnu prašinu koja dolazi s obližnjeg zgarišta.
Preispituju se životni ciljevi, posvećenost, isrkenost i davanje, sebičluk i pasivnost, evociraju zajedničke uspomene, a sve to u kamernom i na momente klaustofobičnom prostoru Studia JDP-a, gde u jednom momentu leti odeća, obuća i tašne.
Da li razlike u karakteru, poslovnoj uspešnosti, mogućem bekapu utiču na odnos dvoje ljudi? Šta izabrati zavodljivu avanturu ili sigurnu luku? Šta ste u stanju da uradite za dragu osobu, a šta ona za vas? Da li joj verujete? Da li je volite? Koliko ste dale u stanju da idete da je povredite kako biste sebe zaštitili? Da li je društvena kataklizma i eventualna mogućnost da se krene iznova, nekim novi uzbudljivim putem i odvbaci breme svakodnevnice?
Nil Labjut (Neil LaBute) je
jedan od naznačajnijih savremenih američkih stvaralaca. Ovaj pisac, scenarista
i reditelj radi jednako uspešno za pozorište, film i televiziju. Dobitnik je
brojnih nagrada a njegove drame izvode se na scenama širom sveta. Ovo nije prvi
put da se na sceni Jugoslovenskog dramskog pozorišta izvodi Labjutov tekst,
predstava Razvaljivanje (Bash, 1999) u
režiji Ive Milošević premijerno je izvedena 2004. godine.
Studije na mormonskom
univerzitetu Brigham Young
rezultirale su jakim mormonskim elementima u njegovim delima a vreme provedeno
u teatru Royal Court u Londonu unelo je britanski uticaj u
njegov rad. Labjut je „klinički posmatrač” moderne Amerike, od dezorijentisanih
radnika koji iz dosade maltretiraju gluvonemu ženu u njegovom debitantskom
filmu U društvu muškaraca (In the Compay of Men, 1992) do tri
ubice u komadu Razvaljivanje. U
drami Oblik stvari (The
Shape of Things, 2001) rasprava o prirodi umetnosti i vezama završava
se „izrazitim
nedostatkom zaključka“, kako tvrdi Suzan
Klap:
U delu Udaljeno odavde (The Distance from Here, 2002) doneo je sliku otuđenja zaparložene američke periferije, nedostatka moralnih uverenja i sliku nasilja. A u Sudnjem danu Labjut smelo sugeriše da napad na Svetski trgovinski centar, 11. septembra 2001, nije doveo do moralnog isceljenja pošto se muž i otac koji je preživeo napad, premišlja da li da se pritaji da bi ga proglasili mrtvim, i tako omogući sebi početak novog života s ljubavnicom.
Jana Maričić diplomirala je pozorišnu režiju na Fakultetu dramskih umetnosti 2014. godine
u klasi prof. Slavenka Saletovića i Ive Milošević. Doktorand na FMK na
studijskom programu za transdisciplinarne studije savremene umetnosti i medija.
Postavila je komade: Kurve
(NP Sombor, 2014), Kadinjača (UK Parobrod, 2015), Bajka
o mrtvoj carevoj kćeri (Bitef teatar, 2014), Novogodišnji vremeplov
(Akademija 28, 2016), Pazi šta želiš (UK Palilula, 2016), Tre sorelle
(diplomska glumačka predstava, 2012), Plutanje (ispitna glumačka predstava,
2010), Mozak afrodizijak (ispitna predstava, 2008).
U Jugoslovenskom dramskom pozorištu bila je asistent reditelja na
predstavama: Pred penzijom, Fedrina ljubav, Rasprava, Iz junačkog života građanstva.
Učestvovala je na seminarima i radionicama
u Hamburgu 2009, u organizaciji
teatra Thalia, i Amsterdamu 2008, u okviru festivala ITS, kao i u mnogim programima Dramsko-pedagoškog studija „Dečji osmeh“
Sofije Lukman.
Neil LaBute (Nil
Labjut)
SUDNJI DAN
The Mercy Seat
Prevod Jana Maričić
Režija Jana Maričić
Scenografija Marija
Kalabić
Kostimografija Maria
Marković Milojev
Kompozitor Božidar
Obradinović
Scenski govor Ljiljana
Mrkić Popović
Dizajn svetla Dejan
Draganov
Dizajn zvuka Igor
Bošković
IGRAJU:
Ebi Preskot ALEKSANDRA
JANKOVIĆ
Ben Harkort MILAN
MARIĆ
Organizator Vladimir
Perišić
Inspicijent, sufler Dragana
Anđelković
Majstor svetla Aleksandar
Baštanin
Fotografije s predstave: Nenad Popović
Нема коментара:
Постави коментар