DOBRO
TEMPEROVANA NOĆ KLAVIRA
izveštava i
fotografiše: Gordan Gorunović
Čudan majski dan (petak, 26) pretvorio se u
divnu noć koja se iz epicentra notnog kovitlaca, dvorane Kolarčeve zadubine, prenelo
na ceo grad. Publikum nije ispunio u potpunosti salu, ali oni srećnici koji su
bili na pravom mestu u pravo vreme, mogli da budu srećni što su bili tu.
Kemal Gekić im je podario Bahovu
"Petoglasnu trostruku fugu u cis molu" koja je jedna od najzanačajnijih
kompozicija klasične muzike ikad napisanih. Naizmenično svirajući
Transcendentalnu etidu Franca (Ferenca) Lista i Johana Sebastijana Baha,
napravio je veliki hepening iz dva dela. Furizonim umećem koji ga odlikuje od
početka pijanističke karijere očarao je sve
koji su čuli sjajne zvuke klavira. Pauza je bila neopohodna da se
emocije stalože i duh primiri.
Odvažan, provokativan, uzbudljiv, sugestivan i
poetičan samo su neke od reči koje opisuju Kemala Gekića, jednog od najvećih
pijanista današnjice, čijem umeću aplaudira publika, kao i kritičari širom
sveta. Njegov smeo pristup tonu i formi obeležio ga je kao najoriginalnijeg i
najindividualnijeg pijanistu. Sama snaga njegovog umeća izaziva, provocira i
intrigira.
Izvođenjima širom sveta iz svog ogromnog
repertoara, u salama kao sto su Metropolitan Art Space Tokyo, Nacionalna
Filharmonija Varšava, solo i sa orkestrima (Londonska Kraljevska Filharmonija,
Gewandhaus orkestar) Kemal Gekić predstavlja fascinantna, beskompromisna i
uvek nova tumačenja dela, izazivajući žestok entuzijazam publike.
Svojim snimljenim delima, osvaja priznanja u
Evropi, Americi i Japanu za pronicljive i originalne poglede na muziku. Njegove
izvanredne Rosini-List (Rossini-Liszt) transkripcije (Naxos) osvojile su „The
Rozette“ The Penguin Guide za muziku, a njegov snimak Listovih
Transcendentalnih Etida (JVC) se i danas smatra jednim od najboljih snimaka tog
dela u istoriji.
Rođen je u Splitu, gde je započeo svoj razvojni
put sa profesorom Lorencom Baturinom. Diplomirao je u klasi profesora Jokuthon
Mihailović na Akademiji umetnosti u Novom Sadu, sa najvišom ocenom ikad datom
za diplomski ispit, i odmah imenovan na odseku za klavir, na čijem je čelu bio sve
do 1999. godine.
Iste godine, nakon čuvenog nastupa na Majami
piano festivalu, Kemal Gekić dobija mesto Artist in Resident na Međunarodnom
univerzitetu Floride (Florida International University) u Majamiju, gde i danas
živi. Njegova popularnost u Japanu od 2003. godine rezultirala je i pozicijom
profesora na najprestižnijoj muzičkoj akademiji Musasino u Tokiju.
Na pauzi je klavir štimer morao da „utegne“
klavir jer pod prstima maga i same žice su popustile od snage interpretacije.
Na kraju iskreno „iznuđena“ dva bisa jer publika nije mogla da prestane da
aplaudira.
Na pitanje Gekića: „Šta svirati posle ovoga?“
upućenog gledalištu, neko je dobacio Šopena pa je tako i bilo. Još jednom
demonstracija virtuoznosti pijaniste koji kao kometa ponovo poseti naše krajeve
i ozari sve ljubitelje lepih nota. I sam je negde pomenuo da u poslednje vreme
više svira savremene autore, a mi smo bili počašćeni klasikom koja nije
ograničena ni vremeno ni svemirom.
Najveći ljubitelji su mogli da se rukuju i
fotografišu iza bine gde je sa osmehom i blagošću pozdravio sve pristigle. Do
nekog sledećeg viđenja kada elipsa kretanja ponovo prođe pored planete Srbije i
kometa ovog velemajstora crno belih dirki možemo prekratiti uz mnogo snimke
koje je Kemal Gekić zabeležio. Divno temperovana noć.
Program:
F. Liszt: Transcendentalna
etida br. 11 Des-du Harmonies du sor
Bach: Preludijum
i fugua cis mol. I sveska Dobro temperovanog klavira
Liszt: Transcendentalna
etida br. 12, b -mol Chasse neige
Bach: Preludijum
i fugua B - dur. I sveska Dobro temperovanog klavira
Liszt: Transcendentalna
etida br.5. B – dur Feux follets
Bach: Preludijum
i fugua g - mol. II sveska Dobro temperovanog klavira
Liszt: Transcendentalna
etida br.8. c – mol. Wilde Jagd
Pauza
Bach: Preludijum
i fugua Es – dur, I sveska Dobro temperovanog klavira
Liszt: Transcendentalna
etida br.9, As – dur La Ricordanza
Bach: Preludijum
i fugua c – mol, I sveska Dobro temperovanog klavira
Liszt: Transcendentalna
etida br.1, C – dur Preludio
Bach: Preludijum
i fugua e – mol, I sveska Dobro temperovanog klavira
Liszt: Transcendentalna
etida br.2, a - mol
Bach: Preludijum
i fugua D – dur, I sveska Dobro temperovanog klavira
Liszt: Transcendentalna
etida br.4, Mazeppa
Нема коментара:
Постави коментар