понедељак, 29. мај 2017.

Kemal Gekić na Kolarcu





DOBRO TEMPEROVANA NOĆ KLAVIRA

izveštava i fotografiše: Gordan Gorunović

Čudan majski dan (petak, 26) pretvorio se u divnu noć koja se iz epicentra notnog kovitlaca, dvorane Kolarčeve zadubine, prenelo na ceo grad. Publikum nije ispunio u potpunosti salu, ali oni srećnici koji su bili na pravom mestu u pravo vreme, mogli da budu srećni što su bili tu.

Kemal Gekić im je podario Bahovu "Petoglasnu trostruku fugu u cis molu" koja je jedna od najzanačajnijih kompozicija klasične muzike ikad napisanih. Naizmenično svirajući Transcendentalnu etidu Franca (Ferenca) Lista i Johana Sebastijana Baha, napravio je veliki hepening iz dva dela. Furizonim umećem koji ga odlikuje od početka pijanističke karijere očarao je sve  koji su čuli sjajne zvuke klavira. Pauza je bila neopohodna da se emocije stalože i duh primiri.

Odvažan, provokativan, uzbudljiv, sugestivan i poetičan samo su neke od reči koje opisuju Kemala Gekića, jednog od najvećih pijanista današnjice, čijem umeću aplaudira publika, kao i kritičari širom sveta. Njegov smeo pristup tonu i formi obeležio ga je kao najoriginalnijeg i najindividualnijeg pijanistu. Sama snaga njegovog umeća izaziva, provocira i intrigira.


Izvođenjima širom sveta iz svog ogromnog repertoara, u salama kao sto su Metropolitan Art Space Tokyo, Nacionalna Filharmonija Varšava, solo i sa orkestrima (Londonska Kraljevska Filharmonija, Gewandhaus orkestar) Kemal Gekić predstavlja fascinantna, beskompromisna i uvek nova tumačenja dela, izazivajući žestok entuzijazam publike.

Svojim snimljenim delima, osvaja priznanja u Evropi, Americi i Japanu za pronicljive i originalne poglede na muziku. Njegove izvanredne Rosini-List (Rossini-Liszt) transkripcije (Naxos) osvojile su „The Rozette“ The Penguin Guide za muziku, a njegov snimak Listovih Transcendentalnih Etida (JVC) se i danas smatra jednim od najboljih snimaka tog dela u istoriji.


Rođen je u Splitu, gde je započeo svoj razvojni put sa profesorom Lorencom Baturinom. Diplomirao je u klasi profesora Jokuthon Mihailović na Akademiji umetnosti u Novom Sadu, sa najvišom ocenom ikad datom za diplomski ispit, i odmah imenovan na odseku za klavir, na čijem je čelu bio sve do 1999. godine.

Iste godine, nakon čuvenog nastupa na Majami piano festivalu, Kemal Gekić dobija mesto Artist in Resident na Međunarodnom univerzitetu Floride (Florida International University) u Majamiju, gde i danas živi. Njegova popularnost u Japanu od 2003. godine rezultirala je i pozicijom profesora na najprestižnijoj muzičkoj akademiji Musasino u Tokiju.

Na pauzi je klavir štimer morao da „utegne“ klavir jer pod prstima maga i same žice su popustile od snage interpretacije. Na kraju iskreno „iznuđena“ dva bisa jer publika nije mogla da prestane da aplaudira.


Na pitanje Gekića: „Šta svirati posle ovoga?“ upućenog gledalištu, neko je dobacio Šopena pa je tako i bilo. Još jednom demonstracija virtuoznosti pijaniste koji kao kometa ponovo poseti naše krajeve i ozari sve ljubitelje lepih nota. I sam je negde pomenuo da u poslednje vreme više svira savremene autore, a mi smo bili počašćeni klasikom koja nije ograničena ni vremeno ni svemirom. 


Najveći ljubitelji su mogli da se rukuju i fotografišu iza bine gde je sa osmehom i blagošću pozdravio sve pristigle. Do nekog sledećeg viđenja kada elipsa kretanja ponovo prođe pored planete Srbije i kometa ovog velemajstora crno belih dirki možemo prekratiti uz mnogo snimke koje je Kemal Gekić zabeležio. Divno temperovana noć.

Program:

F. Liszt: Transcendentalna etida br. 11 Des-du Harmonies du sor
Bach: Preludijum i fugua cis mol. I sveska Dobro temperovanog klavira
Liszt: Transcendentalna etida br. 12, b -mol Chasse neige
Bach: Preludijum i fugua B - dur. I sveska Dobro temperovanog klavira
Liszt: Transcendentalna etida br.5. B – dur Feux follets
Bach: Preludijum i fugua g - mol. II sveska Dobro temperovanog klavira
Liszt: Transcendentalna etida br.8. c – mol. Wilde Jagd

Pauza

Bach: Preludijum i fugua Es – dur, I sveska Dobro temperovanog klavira
Liszt: Transcendentalna etida br.9, As – dur La Ricordanza
Bach: Preludijum i fugua c – mol, I sveska Dobro temperovanog klavira
Liszt: Transcendentalna etida br.1, C – dur Preludio
Bach: Preludijum i fugua e – mol, I sveska Dobro temperovanog klavira
Liszt: Transcendentalna etida br.2, a - mol
Bach: Preludijum i fugua D – dur, I sveska Dobro temperovanog klavira
Liszt: Transcendentalna etida br.4, Mazeppa

Нема коментара:

Постави коментар