Jedinstvena italijanska izložba "Sjaj renesanse", koja je sa velikim
uspehom obišla svetske metropole, biće postavljena od 7. do 30. juna u
Muzeju Grada Beograda.
“Sjaj renesanse” prikazaće
skupocene tkanine renesanse i baroka, raskošnu odeća za svečanosti na
italijanskim dvorovima i dekorativne elemente koji su kreirani za takve prilike
a više se ne mogu videti, osim malobrojnih komada koji se čuvaju u pojedinim muzejima.
Organizatori izložbe su
Asocijacija “Invito a Corte” Fausta Fornazarija i Italijanski institut za
kulturu u Beogradu.
Izloženi komadi odeće plod su
dugogodišnjih istraživanja i rada na materijalima i tehnikama, i doprinosa
brojnih istoričara, ilustratora, krojača, vezilja i zanatlija. Jedinstveni po
lepoti i skupocenosti, izloženi kostimi su prava remek-dela italijanskih
krojačkih i zanatskih kuća i svedoče o nivou kvaliteta koji mogu da dostignu
jedino italijanski proizvođači i zanatlije, kažu organizatori.
Na ovoj izložbi biće predstavljeno
30 svečanih kostima rekonstruisanih zahvaljujući proučavanju renesansnih slika.
Oni će biti izloženi na postoljima a pored njih će se nalaziti fotografije
renesansnih slika koje su poslužile kao inspiracija.
Izložbu će upotpuniti “Vladareva
gozba”, scena koja dočarava salu renesansne palate dekorisane kao za doček
gostiju na gozbi. Impozantna tkanina kao zidna dekoracija, trpeza na kojoj su
postavljeni keramika i ukrasni predmeti i polica sa dekorativnim tanjirima
glavni su elementi ovog dela izložbe.
Projekat na osnovu kojeg je
realizovana izložba, koja je prava “izložba-ambasadorka Italije” u svetu,
nastao je u Mantovi. Posle prvih predstavljanja u palatama toga grada i sve
većeg uspeha kod publike i kod medija, izložba je obišla mnoge italijanske i
evropske gradove kao i Severnu i Južnu Ameriku i Aziju gde je predstavljena u
više od 40 gradova.
"Renesansa je poznta po sjajnim italijanskim umetnicima i njena vitalnost te epohe se ogleda u načinu na koji su se odevali tadašnji vladari na dvorovima", kazao je Davide Skalmani direktor italijanskog instituta za kulturu u Beogradu .
Kustos izložbe Fausto Fornazari zahvalio se na gostoprimstvu Muzeju grada Beograda i naglasio da je izložba koju je postavio obišla mnogo gradova pre Beograda:
"Izložba je predstavljena u Njujorku, Pekingu, Madridu i sada je u Beogradu. Moram da vam kažem da je Beograd jednako važan kao i ostale svetske metropole: Vi ste sada moji gosti i želim da vam predstavim renesansu. Zamislite da je ovo jedna antička palata u kojem je vladar pripremio gozbu za svoje zvanice"
"Renesansa je poznta po sjajnim italijanskim umetnicima i njena vitalnost te epohe se ogleda u načinu na koji su se odevali tadašnji vladari na dvorovima", kazao je Davide Skalmani direktor italijanskog instituta za kulturu u Beogradu .
Kustos izložbe Fausto Fornazari zahvalio se na gostoprimstvu Muzeju grada Beograda i naglasio da je izložba koju je postavio obišla mnogo gradova pre Beograda:
"Izložba je predstavljena u Njujorku, Pekingu, Madridu i sada je u Beogradu. Moram da vam kažem da je Beograd jednako važan kao i ostale svetske metropole: Vi ste sada moji gosti i želim da vam predstavim renesansu. Zamislite da je ovo jedna antička palata u kojem je vladar pripremio gozbu za svoje zvanice"
Ulaz na izložbu je slobodan.
Rekonstrukcija
dezena
Sjaj Renesanse
Projekat
valorizacije
Godine 1989. u Mantovi je nastao i razvio se
jedinstveni eksperiment u Evropi sa ciljem da valorizuje kulturnu baštinu i
približi je publici. Idejni tvorac projekta, organizator i kustos izložbe je
Fausto Fornazari zajedno sa King Studiom u saradnji sa Ministarstvom za kulturu
i Ministarstvom spoljnih poslova Italije. Tkanine, kostimi i rekonstrukcija
događaja koji su se zaista desili u prošlosti koriste se kao ključ za
inovativno tumačenje kako bi se ponovo otkrila kultura prošlosti i na taj način
publika približila umetnosti, arhitekturi, istoriji. Iz godine u godinu
projekat je sve više razvijao i usavršavao tehnike rekonstrukcije u oblasti
koja do danas nije istražena.
Karakteristike
projekta
Odeća prinčeva sa renesansnih dvorova
rekonstruisana je na osnovu odeće koja se može videti na najslavnijim slikama
iz prošlosti. Ne postoji originalna odeća renesansnog i baroknog perioda pa je
stoga ekperimentisanje u njenoj rekonstrukciji jedini način da se ona oživi u
očima današnjice. Predstavljene tkanine su unikatni komadi tkani na razboju sa
predivom, gustinom tkanja i bojama koje se u najvećoj mogućoj meri približavaju
onim originalnim, kojih danas više nema. Rekonstrukcije su realizovane metodom
koja čini ovaj projekat jedinstvenim u svetu. Odeća koja je prikazana na ovoj
izložbi predstavlja izbor najbogatijih i najdragocenijih radova izrađenih u
godinama realizacije ovog izložbenog projekta.
Odeća kao
simbol
Nikada kao u doba renesanse odeća nije toliko predstavljala
simbol. Upravo se na osnovu odeće prepoznavao društveni status onoga koji ju je
nosio, njegov čin, uloga i moć. Svečana odeća ove epohe sigurno je bila
najraskošnija u istoriji zapadne kulture.
Bila je izrađena od dragocenih tkanina obogaćenih vezom, čipkom i
nakitom. Saradnici na ovom izložbenom projektu poput firmi i specijalizovanih
zanatlija, želeli su da pokažu majstorstvo u korišćenju najtežih tehnika i
najdragocenijih materijala da bi se dostigli izvrsni rezultati koji su
izloženi.
Vladareva
gozba
Gozba je bila jedan od najznačajnijih trenutaka na
zabavi renesansnog dvora. Vladar se razmetao svojim bogatstvom i otmenošću kako
bi zapanjio goste svoje palate. Od tkanina na zidovima, odeće zvanica, posuđa,
do bezbrojnih jela, sve je trebalo da prenese osećaj blagostanja. Pored prepunog
stola nalazila se polica sa dekorativnim tanjirima na kojoj je bila izložena
najlepša i najdragocenija keramika. Renesansne zabave su trajale danima i
noćima i u njima su se smenjivala bogato ukrašena jela, muzički, plesni i
pozorišni program koji je služio uveseljavanju gostiju.
Uvodno istraživanje
Svaki rad na rekonstrukciji dezena tkanine
podrazumeva pre svega dva iscrpna paralelna istraživanja. Jedno istraživanje se
vrši detaljnim proučavanjem slika, a drugo se obavlja u arhivima. Primer
rekonstrukcije koji ovde predstavljamo je dezen raskošne haljine Vojvotkinje od
Firence Eleonore da Toledo, supruge Kozima de Medičija. Ova tkanina je sigurno
najsloženija i najbogatija iz doba renesanse.
Istraživanje dezena
Rekonstrukciju su omogućila tri elementa:
1 – Bronzinova slika (Ufici – Firenca)
2 – pluvijal (Katedrala u Đenovi)
3 – originalni nalaz (Barđelo – Firenca)
Rekonstrukcija
tkanina i kostima
Rezultat uvodnih istraživanja je omogućio da se
rekonstruiše dezen i da se započnu probe na razboju kako bi se dobila tkanina.
Rad obuhvata sledeće faze:
-
isprobavanje različitih vrsta prediva
-
eksperimentisanje različitim gustinama tkanja
-
pravljenje minijaturnog modela kostima
-
šivenje prvog prototipa
-
realizacija finalne verzije kostima
-
zanatska izrada različitih ukrasa (nakit i vezovi)
Ukupno vreme utrošeno za svaku rekonstrukciju je
od 2 do 3 godine. U složenijim slučajevima, kao što je Eleonorina haljina, bilo
je potrebno skoro 6 godina.
Visina ljudi
u doba renesanse
Visina je u doba renesanse varirala u proseku od
1,55 m za muškarce do 1,50 m za žene. Jedino haljina Izabele d’Este koja je
izložena u Galeriji ličnosti daje ideju realnih dimenzija odeće tog doba.
Ostali izloženi kostimi izrađeni su u skladu sa današnjim dimenzijama kako bi
posetiocu bilo lakše da se uživi u atmosferu renesansnog dvora.
Galerija
ličnosti
Kostimi izloženi u ovim salama predstavljaju pravu
galeriju nekih od najpoznatijih ličnosti italijanskih i evropskih dvorova.
Pored toga predstavljamo kostime koji datiraju iz perioda od početka XVI do
početka XVII veka. Na taj način se može videti evolucija dvorskih kostima i
njihova transformacija. Pored svakog kostima nalazi se reprodukcija slike na
osnovu koje je rekonstrukcija izvršena.
Нема коментара:
Постави коментар