“U nazivu izložbe Jelene Jelače “Paralelna realnost”, reč realnost ukazuje da su svi prisutni elementi utemeljeni u stvarnom ličnom iskustvu autorke.
Porterti ličnosti bliskih autorki na srebrnoj pozadini zauzmaju veći deo postavke. Precizno definisanje karaktera i dar za pojedinosti odraz su inteligentne i intuitivne prirode ove umetnice. Oni su svesno izabrani i već ih ta činjenica čini ikoničnim. Ako osoba nije sama po sebi ikona, ona to postaje u očima i delu umetnika. Ponekad to znači da kroz njih umetnik predstavlja i deo sebe. Na taj način autoportret umetnice predstavlja mesto preseka u kojem ona traži odgovarajuće sopstveno stanje - najpribližnije idealu – koje se u samom procesu slikanja menjalo zajedno sa slikom. O tome svedoči video rad koji beleži faze u procesu nastajanja jedno od dela na ovoj izložbi.
Ovo zatvoreno ali istovremeno komunikativno kraljevstvo vođeno je feminističkim političkim programom kojim se problematizuju rodne podele uloga i veliča individualnost - pravo svake jedinke da bude slobodna i ostvarena, i suprotstavi se dominantnom patrijahalnom vrednosnom sistemu prisile.
U svetu u kome se ženi i dalje kao najznačajnija uloga priprisuje materinstvo, a njena seksualnost je resurs kojim neprikosnoveno raspolaže potrošačko društvo, autoportret umetnice u dugoj crvenoj haljini (boja krvi, menstruacije, vladarke) sa svinjom (nevina žrtva) u krilu opominje na ovaj problem i podvlači značaj ženskog principa. Motiv burke, simbol sankcionisanja individualnosti, pojavljuje se na više mesta. Prirodnost i neminovnost osnovnih životnih procesa ilustruju slike svinja i dece pružajući ovozemaljski okvir celoj postavci.
Boravak u paralelnoj realnosti Jelene Jelače predstavlja jedinstveno iskustvo za posmatrača i omogućuje mu da spozna neka od važnih pitanja koja autorka ovom izložbom otvara.“
Ksenija Marinković, istoričarka umetnosti
Jelena Jelača (1973) završila je Fakultet likovnih umetnosti u Beogradu 1998. godine gde je i magistrirala 2000. godine. Izlaže grupno i samostalno od 1994. u zemlji i inostranstvu. Bavi se položajem jedinke u odnosu na društvo, (re)konstruisanjem identiteta, rodnim odnosima u kontekstu kulturološke i psihološke dimenzije.
Dominantni motiv je portret uz prisustvo autobiografskih detalja. Promišljanje karaktera i dar za pojedinosti odraz su intuitivne prirode umetnice i doprinose da portrete Jelene Jelače svrstamo među najuspešnija dela ove vrste na domaćoj umetničkoj sceni.
Нема коментара:
Постави коментар