27– 31. MART 2019. // DOM OMLADINE BEOGRADA
Martovski festival – 66. Beogradski festival
dokumentarnog i kratkometražnog filma biće održan od 27. do 31. marta 2019. u Domu omladine
Beograda, koji je i organizator događaja.
Jedan od najstarijih filmskih festival u
Evropi i svetu i ove
godine trajaće 5 dana, a publici će
predstaviti bogat filmski program u
nekoliko nacionalnih takmičarskih kategorija: dokumentarni film do i preko 50
minuta, eksperimentalni film i video art, animirani film i kratki igrani film -
kategorija za koju postoji i međunarodna selekcija. Planirane su brojne specijalne projekcije, stručni programi i
tribine za profesionalce i studente, susreti i razgovori sa gostima
festivala, master-klasovi i drugi prateći programi.
Pomoćnik
gradonačelnika i predsednik Odbora Martovskog festivala, Andreja Mladenović podsetio je da je ovaj festival jedan od
najdugovečnijih u našoj zemlji i Evropi, što predstavlja odgovornost za sve
koji učestvuju u njegovoj realizaciji:
„Martovskoi festival je
vesnik proleća u glčavnom gradu. Otvaranje prolećnje sezone dešavanja
najdugovečnijim festivalom u nas, Evropi i uopšte. Nadam se da ćemo i ove godine ispuniti
očekivanja, biće mnogo programa i mislim da je to veoma važno za domaće autore.
Poseban akcenat stavićemo upravo na podršku i podsticaj mladim domaćim
autorima, što je, za razliku od festivala koji su privatnog karaktera, naša
obaveza. Grad svakako podržava sve festivale, ali je naša obaveza da održimo
tradiciju i opravdamo ulogu koju imamo.Novost je i novi umetnički direktor, jer
je Marko Popović, nošen privatnim razlozima, podneo ostavku. Koristim ovu
priliku da mu izrazim svu zahvalnost za sve ono što je uradio za Festival.“
Vršilac dužnosti sekretara
za kulturu Ivan Karl ukazao je na
značaj „kratkog metra” i naglasio da je na konkurs stiglo oko 4 hiljade filmova:
„Festival dokumentarnog i
kratkometražnog filma prevalio je dug
put od Pule i 1954. do 2000-tih i Doma omladine
Beograd. Svi smo na istom zadatku i očekuje nas dobar festival. Dom
omladine taj posao radi veoma kvalitetno, a Grad Beograd i Sekretarijat za
kulturu su za potrebe ove organizacije izdvojili osam miliona dinara, što je za
dva miliona dinara više nego prošle godine.“
Nenad Dragović,
v.d direktora Doma omladine Beograda,
podsetio je da su organizacioni poslovi Beogradskog festivala dokumentarnog i
kratkometražnog filma već treću godinu zaredom povereni ovoj instituciji. On je
istakao da će Dom omladine i ove godine učiniti sve u svojoj moći da „Martovski
festival” opravda poverenje i privuče brojnu publiku. Konstatovao je da se 80 % karata prda, a da su večernje projekcije po pravilu
rasprodate:
„Cene ulaznica nisu menjane
i iznose simboličnih dvesta dinara, a studentima je omogućan beslpatan ulaz uz
indeks!“
Umetnička direktorka
„Martovskog festivala” – rediteljka Sonja
Đekić istakla je da je ova manifestacija oduvek bila mesto gde su studenti
mogli da prikažu najuspešnije filmove i dobiju potreban podsticaj za dalji rad:
„Dokumentarni film je
doživero ekspanziju. Naši autori dobijaju nagrade, prisutni su na svim
festivalima. Posmatrajući ovaj festival, mislim da posebnu pažnju treba
obratiti na „kratki metar”, ali potrudila sam se da nađem mesto za sve
festivalske kategorije. Tu je naravno i dokumentarni film u kome su naši autori
višestruko nagrađivani na evropskim festivalima. Kao i na samim počecima
„Martovskog festivala”, njegova bit nije takmičenje, već okupljanje,
prikazivanje kako nagrađenih tako i onih ostvarenja koje publika nije imala
prilike često da vidi. Okuplja stvaraoce ne ražeći pravo premijernog
prikazivanja. Program je podeljen u različite takmičarske kategorije i
specijalne kategorije.“
Nova
umetnička direktorka Martovskog festivala je rediteljka Sonja Ðekić, koja već više od decenije posvećeno radi na svojim
dokumentarnim projektima, u višestrukim ulogama („Moj drug Srbija“ 2008,
„KOSMA“ 2013, „Speleonaut/Pod kamenim nebom“ 2018). Ovi filmovi učestvovali su
na preko 70 festivala i osvojili 15 nagrada. Diplomirala je na katedri za
filmsku i TV režiju na Fakultetu dramskih umetnosti u Beogradu, a do sada je
bila uključena i u rad dva filmska festivala, gotovo od njihovih osnivanja – „7
Veličanstvenih“ u Beogradu i „Grafest“ u Gračanici.
Ove
godine za takmičarsku selekciju prijavljeno je blizu 4000 domaćih i inostranih
filmova.
Respektabilna
ekipa domaćih filmskih profesionalaca odabraće filmove koji će se takmičiti za
Grand Prix festivala, u pojedinačnim katagorijama (uz nagradu ide i značajna
podrška od 2.000 evra u dinarskoj protivvrednosi, kao i za 4 strukovne nagrade
– za najbolju režiju, kameru, montažu i dizajn zvuka/muziku.
Ovogodišnji
selektori su: Jovana Nikolić,
producentkinja, Čarna Manojlović,
rediteljka, Marta Popivoda, filmska
rediteljka i video umetnica, Ana
Nedeljković, vizuelna umetnica, Nemanja
Jovanov, filmski snimatelj, Kristina
Đuković, dramaturg i Darko Lungulov,
reditelj.
Gost 66.
Martovskog festivala biće istaknuti hrvatski reditelj Lordan Zafranović, koji će našoj publici premijerno predstaviti
svoje novo delo – polučasovni dokumentarni film „Duh vremena“ (Zeitgeist /
Švajcarska; 2018, 28’), ali i održati masterklas. Ovo ostvarenje nastalo je na
osnovu izložbe „Gradovi u pokretu“, koja kroz arhivsku foto-građu i dnevne listove
prati svakodnevni život u Beogradu, Sarajevu, Istanbulu i Ankari, nakon raspada
Otomanskog carstva. Autorka izložbe, scenaristkinja i producentkinja filma Nataša Mišković takođe će biti gošća
Festivala. Ovo je njen prvi, a Zafranovićev stoti film.
Nakon
izuzetnog prijema kod domaće publike koji je film Alesija Bocera (Alessio Bozzer) „Trst, Jugoslavija“ imao
u završnici Martovskog festivala 2017. godine, novo ostvarenje ovog
italijanskog reditelja pod nazivom „Zajednica“ (The Community / Italija;
2108, 62’) imaće srpsku premijeru na ovogodišnjem izdanju Martovskog.
Naslanjajući se na tematiku prethodnog dokumentarca (koji je na zabavan način
rekonstruisao nostalgičan period 70ih i 80ih godina prošlog veka, kada su
Jugosloveni masovno odlazili u Trst u šoping i šverc), u svom novom delu Bocer,
koji će biti gost festivala, bavi se najstarijom i najbrojnijom zajednicom u
Trstu – srpskom pravoslavnom zajednicom. Kroz scene iz svakodnevnog života,
upoznajemo se sa njihovim običajima i kulturom, nastalim u spoju dva sveta.
Meditativni
dokumentarni esej „Mostovi vremena“ (Bridges of Time / Letonija, Litvanija,
Estonija; 2018, 78’) publici Martovskog festivala približiće malo poznatu
generaciju filmskih pesnika – Baltički novi talas. Autori Kristin Briede (Kristin Briede) i Audrius Stonis (Audrius Stonys) potpisuju ovu lirsku studiju o
dokumentarnom stvaranju i stvaraocima, koji se „snimajući Zemlju, prisećaju da
je iznad nas Nebo“. Posle uspešnog prikazivanja na prestižnim festivalama u
Karlovim Varima i Amsterdamu, film će premijerno biti prikazan i našoj
publici. Višestruko nagrađivani filmski
stvaralac i predavač na brojnim prestižnim univerzitetima, Audrius Stonis, biće
i gost 66. Martovskog festivala. Za svoj dokumentarni film „Zemlja slepih” iz 1992.
godine dobio je nagradu „Feliks“ Evropske filmske akademije. Dobitnik je
Nacionalne nagrade Litvanije za kulturu i umetnost.
Posle
Sandensa, IDFA-e, Venecije i Lajpciga, novo ostvarenje čuvenog ruskog
dokumentariste Viktora Kosakovskog (Viktor
Kossakovsky), biće premijerno prikazano i kod nas! „Akvarela“ (Aquarela /
Velika Britanija, Nemačka, Danska, SAD; 2018, 89’) je izuzetno vizuelno
putovanje kroz neuhvatljivu lepotu i sirovu moć vode. Od varljivog leda na
Bajkalskom jezeru u Rusiji, preko Majamija i uragana Irme, pa sve do velepnih
Anđeoskih vodopada u Venecueli, voda je glavni junak Akvarele. Film je nagrađen
i Zlatnom zvezdom za najbolji dugometražni dokumentarni film na festivalu El
Gouna 2018.
Iz
Belgije nam stiže novo animirano ostvarenje kreativnog dvojca Eme de Svaf (Emma De Swaef) i Marka Džejms Rolsa (Marc James Roels)! Ovaj tandem proslavio se
kratkometražnim filmom „Oh, Willy“, rađenim stop-animacijom,
sa lutkama od vune, što predstavlja svojevrsnu retkost. Istom tehnikom nastao
je i višestruki festivalski pobednik, neobičan i jedinstven film „Kakav
veličanstven kolač!“ (Ce magnifique gâteau! / Belgija, Francuska,
Holandija; 2018, 44’). Naizgled nepovezane crtice iz života pet likova: kralja,
sredovečnog Pigmeja, propalog biznismena, izgubljenog portira i mladog
dezertera, ubedljivo nas uvode u fantazmagorični prikaz belgijske afričke
kolonije sa kraja 18. veka.
U
saradnji sa Martom Popivodom i Festivalom savremenog eksperimentanog
izraza REZ (Teorija koja Hoda [TkH]) – biće predstavljen rad kustoske
platforme D’EST iz Berlina i njihov
višegodišnji angažman u mapiranju ženskih i kolektivnih umetničkih pozicija
koje reflektuju post-socijalistički kontekst kroz pokretne slike. Ulrike Gerhard (Ulrike Gerhardt),
umetnička direktorka, i Naomi Henig (Naomi
Hennig), urednica i koordinatorka D'EST-a, beogradskoj publici predstaviće
odabrane radove i pokrenuti aktivan dijalog.
Festival
nastavlja svoj produkcijski angažman na projektu „Srpski animirani film“
– posle prvog, sada je u pripremi i
drugi DVD, 13 uzbudljivih animiranih radova nastalih u periodu od 1969 do
1977. godine.
Pored
promocije ovog dvo DVD izdanja, planirano je i predstavljanje DVD-ja
„Nagrađeni“, koji donosi izbor od dvadesetak najboljih filmova nastalih na
predmetu Animacija, Fakulteta primenjenih umetnosti. Urednik
oba izdanja je naš poznati animator, likovni umetnik i pedagog Rastko Ćirić.
Na
ovogodišnjem festivalu planirano je i posebno gostovanje emisije „Trezor“,
Redakcije za istoriografiju Radio
televizije Srbije.
Svetsku premijeru imaé i film Od dužnosti i zakletve ne odstupah/ Nikolaj petrovič Krasnov reditelja Alekseja Burkina o najpoznatijem beogradskom arhitekti iz ruskih krugova.
Kratki igrani filmovi imaju tendenciju produžavanja, a zajednički imenitelj filmova, ako ga je moguće uspostaviti su teške ali univerzalne teme.
Ovaj festival je prepoznatiljiv i po tome što dodeljuje strukovne nagrade.
Svetsku premijeru imaé i film Od dužnosti i zakletve ne odstupah/ Nikolaj petrovič Krasnov reditelja Alekseja Burkina o najpoznatijem beogradskom arhitekti iz ruskih krugova.
Kratki igrani filmovi imaju tendenciju produžavanja, a zajednički imenitelj filmova, ako ga je moguće uspostaviti su teške ali univerzalne teme.
Ovaj festival je prepoznatiljiv i po tome što dodeljuje strukovne nagrade.
Martovski
festival tradicionalno je mesto susreta filmskih autora iz zemlje i
inostranstva, producenata, distributera i predstavnika renomiranih filmskih
festivala, novinara i kritičara, studenata i profesionalaca. To je mesto za
promociju dokumentarnog, animiranog, kratkometražnog i eksperimentalnog filma,
platforma za inspiraciju i razvoj novih ideja, kao i prilika za domaću publiku
da pogleda uzbudljive, pažljivo odabrane aktuelne naslove, koje inače nema
prilike da vidi u bioskopskoj ponudi.
Jedan od
najstarijih filmskih festival u Evropi i svetu i ove godine trajaće pet dana, a
publici će predstaviti bogat filmski program u nekoliko nacionalnih
takmičarskih kategorija: dokumentarni film do i preko 50 minuta,
eksperimentalni film i video-art, animirani film i kratki igrani film –
kategorija za koju postoji i međunarodna selekcija. Planirane su brojne
specijalne projekcije, stručni programi i tribine za profesionalce i studente,
susreti i razgovori sa gostima festivala i drugi prateći programi.
Miloš Tomić je voditi tribinu „Najgluplji film.“
Cena ulaznica biće ista kao i prošle
godine, 200 dinara, dok će studenti uz indeks moći da posećuju besplatno
projekcije.
Interesantno je i to da je na konferenciji
o zvuku brinula ćerka Zdenka Kolara (Zona B, Idoli).
Sonja Đekić (ranije Blagojević), rođena je 3. avgusta 1980. u Beogradu, gde i danas
živi i radi. Diplomirala na katedri za filmsku i TV režiju na Fakultetu
dramskih umetnosti u Beogradu. Režirala je kratkometražne igrane filmove i
različite televizijske i video forme, i radila kao pomoćnik reditelja na
brojnim projektima. Već više od decenije posvećeno se bavi na svojim
dokumentarnim filmovima, u višestrukim ulogama. Za svoj debitanski film „Moj
drug Srbija“ iz 2008. godine dobija dve nagrade na 55. Beogradskom festivalu
dokumentarnog i kratkometražnog filma - za najbolji domaći dokumentarni film,
kao i nagradu FIPRESCI za najangažovaniji film na festivalu. Film „KOSMA“ iz
2013. godine prikazan je na 50 festivala širom sveta i osvojio 10 nagrada
(najbolji film na Festivalu etnografskog filma u Beogradu, najbolji film na
festivalu Sole Luna u Trevizu, najbolji film na Festivalu filmskih stvaralaca
Zapadne Virdžinije, gran pri na festivalu Rios u Portugaliji, i druge). Njen
poslednji film „Speleonaut/Pod kamenim nebom“ iz 2018. godine premijerno je
prikazan u glavnom progamu Festivala autorskog filma. Preko decenije aktivno je
uključena u rad Festivala dokumentarnog filma „7 Veličanstvenih“ u Beogradu -
kao koordinator radionica i producent, a šest godina je selektor i koordinator
festivala „Grafest“ u Gračanici. Nedavno je osnovala produkciju KEVA, u okviru
koje razvija novi autorski film „Snovi Vladana Radovanovića“, kao i edukativne
programe.
Beogradski festival dokumentarnog i
kratkometražnog filma je
stalna manifestacija u oblasti kulture od značaja za Grad Beograd. Pokrovitelji
festivala su Grad Beograd, Ministarstvo kulture i informisanja Republike Srbije
i Filmski centar Srbije. Prijatelj festivala je kompanija „Lukoil Srbija”, a
manifestaciju su podržali Italijanski institut za kulturu, „Alma Quattro”, Kafeterija, Turistička organizacija Beograda
i Turistička organizacija Srbije.
66. MARTOVSKI FESTIVAL: NAGRADA ZA ŽIVOTNO DELO
Dobitnica
Nagrade za životno delo 66. Martovskog festivala je Bojana Andrić, dramaturg,
scenarista, istoričar televizije, publicista.
Biografija: U igranom programu Televizije Beograd od
1971. kao dramaturg i urednik radila više desetina drama i dramskih serija. Od
1987. bavi se istorijom Televizije Beograd; od 1993. intenzivirala rad na
osnivanju Muzeja televizije u Srbiji; od 1998. koautor programa "Teveteka";
od 2001. koosnivač i izvršni direktor prvog Međunarodnog festivala filmova o
ljudskim pravima "Jedan svet" u Beogradu; od 2001. obnovila rad
Redakcije za istoriografiju Televizije Srbije; od 2005. u penziji, ali ostala
da radi autorski projekat "Trezor", započet 2002.
Dela: Autor jedne radio i više TV drama,
koautor TV drama i serija. Priredivač knjige "Antologije TV drame" i
DVD izdanja "10 najboljih TV drama" i "Sećanje na nedužne
žrtve". Autor publikacije "Repertoar Redakcije dramskog programa TVB
od 1958. do 1983", autor knjige "Vodič kroz produkciju Igranog
programa TV Beograd", koautor "Nisam gledao". Urednik dve knjige
iz edicije "Prilozi za istoriju TVB". Autor ili urednik 13 izložbi iz
istorije Televizije Beograd.
Priznanja: Godišnja nagrada RTB za 1991. "za
iniciranje i realizaciju ideja o očuvanju dramskih i serijskih emisija Igranog
programa TVB". Nagrada za TV kritiku "Duda Timotijević" za 2003.
za pregalački rad u seriji "Trezor". Povelja Udruženja novinara
Srbije 2008. za rad na očuvanju medijske baštine. Plaketa Jugoslovenske
kinoteke za doprinos filmskoj umetnosti, 2014. Nagrada "Tanja
Petrović" za izuzetan doprinos afirmaciji kulture i umetnosti, 2016.
Nagrada za životno delo "Press Vitez", 2017.
Obrazloženje umetničke direktore i Odbora
Martovskog festivala
o dodeli Nagrade za životno delo Bojani Andrić:
Bogatstvo koje
leži u našim najdugovečnijim radijskim, televizijskim, filmskim i novinskim
arhivama sabira mnoge decenije, nebrojeno ljudi, zapisa, istoriju nekoliko
zemalja. Oni koji imaju prilike da se sa njim sretnu, po pravilu bivaju
začuđeni da takve retkosti i vrednosti leže daleko od očiju i ušiju javnosti. I
tada se budi zaštitnički nagon, pojačan samom propadljivošću medija, ali i
varljivim ljudskim sećanjem, i nedostatkom sistemskog delovanja u pravcu ovog
očuvanja. Jedan od glavnih zaštitnika tog našeg zajedničkog blaga i identiteta
svakako je posvećena i požrtvovana Bojana Andrić, koja se tokom svoje karijere
izražavala kroz pisanje, režiranje, uređivanje, započinjanje, istraživanje...
Ona je jedinstvena pojava na našoj kulturnoj sceni: umetnik-baštinar, odlučni
zanesenjak, diskretna heroina. Sa izrazitim stavom i pojavom, ali uvek u drugom
planu, u funkciji priče koju posmatra, obrađuje i čuvajući stvara.
I kao što i sam
Martovski festival predstavlja veličanstveno vajanje u vremenu, i rad Bojane
Andrić protegao se kroz decenije i prostranstva i predele Televizije Beograd,
koja ona svojim zagrljajem čuva od nestajanja.
Sonja Đekić, umetnička direktorka;
Odbor:
Andreja Mladenović, predsednik;
Nataša Damnjanović, Nenad Popović, Iva
Plemić Divjak i Vasilije Nikitović,
članovi.
66. MARTOVSKI FESTIVAL – SELEKTORI
Dokumentarci preko 50
minuta:
Jovana Nikolić,
producentkinja
Producentkinja višestruko
nagrađivanih dokumentarnih filmova „Pogrebnik“, „Kavijar konkšn“ i „Nacionalni
park“, sva tri permijerno prikazana na IDFA, i televizijama širom Evrope. Za
film „Kavijar konekšn“ ostvarila podršku ITVS International, i emitovanje na 92
kanala u SAD. Doktorirala na FDU, na temi „Menažment i produkcija dokumentarnih
filmova u uslovima nepovoljnim za kulturni razvoj“. EAVE i Berlinale talents
alumna.
Čarna Manojlović,
rediteljka
Za diplomski film –
dugometražni dokumentarac „Tri (u)lične priče“ (2003) osvojila je Gran pri 50.
Festivala dokumentarnog i kratkometražnog filma u Beogradu i nagradu za
najboljeg reditelja debitanta. Drugi dugometražni dokumentarni film „Miki
Manojlović: filmska ostvarenja“ (2005) je, kao i prethodni, napisala, snimila,
režirala i koproducirala.
Umetnička direktorka i selektorka Festivala Ženskog
Filma, „Žensko oko sveta“ (2008), prvog festivala ženskog filma na Balkanu.
Autorka je (scenario, režija, koproducent) dokumentarno-igranog dugometražnog
filma „Milena“ (2011). Docent je na Katedri za filmsku i tv režiju i montažu na
Akademiji Umetnosti u Beogradu od 2009. godine. Njeni filmovi su prikazivani na
filmskim festivalima i platformama poput East Silver Jihlava, Zagreb Film
Festivalu, ZagrebDox-u, u Motovunu, na Festivalu srpskog filma u Parizu,
Festivalu srpskog filma u Čikagu, na Kustendorfu, festivalu Beldocs, PitchWise
festivalu u Sarajevu, BeFem-u, FemixFest-u... U okviru multimedijalnog
umetničkog projekta „Hrabre žene putuju kroz vreme“ (2017-2018), izlagala je u
Beogradu u Radionici Integracije, galeriji Prozor, galeriji ULUS i Ustanovi
kulture Parobrod, u okviru Noći muzeja 2018, u Sarajevu i Zvorniku. Mama je dva dečaka.
Eksperimentalni film i
video art:
Marta Popivoda,
filmska rediteljka i video umetnica
Završila je filmsku režiju
na FDU u Beogradu i magistarske studije eksperimentalnog filma na UDK u
Berlinu. Inicijatorka je projekta ilegalni_bioskop (2007-2015. Beograd, Pariz,
Bilbao) i umetnička direktorka Festivala savremenog eksperimentalnog filma, REZ.
Njen umetnički rad je predstavljen na brojnim festivalima i izložbama, u zemlji
i inostranstvu (MSU Beograd; MoMA Njujork; Tate Modern, London).Dobitnicaje
nagrade za vizuelne umetnosti, koju dodeljuje Akademija umetnosti u Berlinu,
kao i nagrade Edit Rus Haus za mlade medijske umetnike.
Animirani film:
Ana Nedeljković,
vizuelna umetnica
Prvi film „Rabbitland“, koji
je radila sa Nikolom Majdakom mlađim, na Berlinalu je nagrađen Kristalnim
medvedom, prikazan je na preko sto festivala širom sveta, a osvojio je i brojne
nagrade.
Njihov drugi film „Neputovanja“ takođe je prikazan na brojnim
festivalima uključujući Berlinale i Sundance. a nominovan je i za Annie
nagradu.
Kratki igrani film –
domaća selekcija:
Nemanja Jovanov,
filmski snimatelj
Rođen u Beogradu. Diplomira
FDU, katedru za kameru. Ostvaruje se kao direktor fotografije mnogih naslova.
Beležeći okruženje, sarađuje i na više domaćih i stranih dokumentarnih
projekata. Snimatelj serije kratkih filmova, od kojih su pojedini u stalnim
postavkama svetskih muzeja moderne umetnosti. Fotografiše za domaće i strane
magazina. Duže od decenije sarađuje sa kompanijom Living pictures iz Beograda,
baveći se obradom filmske slike. Član UFUS-a, sekcije glavnih snimatelja slike
i UNS-a.
Kratki igrani film –
međunarodna selekcija:
Kristina Đuković,
dramaturg
Rođena 1981. godine u
Beogradu. Diplomirala na Fakultetu dramskih umetnosti (odsek
dramaturgija). Piše za radio, televiziju
i film, bavi se pisanjem filmske kritike i eseja o filmu. Sa grupom autora,
radila na knjizi filmskih eseja „Novi kadrovi – skrajnute vrednosti srpskog
filma“ (CLIO, 2008). Radila kao urednik u Dramskom program Radio Beograda, a od
2013. godine radi kao dramaturg i filmski kritičar na RTS-u.
Darko Lungulov,
reditelj
Rođen u Beogradu, završio je
filmske studije na City College of New York.
Njegov debitantski igrani film, „Tamo i ovde“, nagrađen na Tribeka
festivalu 2009. učestvovao je na preko 50 internacionalnih festivala na kojima
je dobio 20 nagrada. Sledeći film, „Spomenik Majklu Džeksonu“ (2014), svetsku
premijeru je imao na Karlovim Varima, a prikazan na preko četrdeset
internacionalnih festivala gde je dobio osam nagrada. Kao ko-scenarista
sarađivao je sa Mirjanom Karanović na njenom rediteljskom debiju, filmu „Dobra
žena“, koji je svetsku premijeru imao na Sundance festivalu 2016. godine.
66. MARTOVSKI FESTIVAL
Dom omladine Beograda // 27-31.3.2019.
*
* * FILMSKE PROJEKCIJE * * *
SREDA 27. mart 2019.
VELIKA SALA
19h - SVEČANO OTVARANJE + DODELA
NAGRADE ZA ŽIVOTNO DELO BOJANI ANDRIĆ + PROJEKCIJA DOKUMENTARNOG FILMA „Veliki pohod u Malu Sugubinu“, autori:
reditelj arhivskog filma: Božidar Kalezić, novinar Živadin Mitrović, autor
„Trezora“ Bojana Andrić (Srbija, 60’) / SVETSKA PREMIJERA! * uz prisustvo autora
Višegodišnja
akcija Radio-televizije Beograd „Selu u pohode“ i određenog broja kulturnih
radnika-entuzijasta šezdesetih i sedamdesetih godina prošlog veka, ostavila je
veliki trag i na učesnike i goste iz grada i domaćine na selu, pa i u medijskom
sećanju i arhivi Televizije Srbije.
NAKON PROJEKCIJE RAZGOVOR SA AUTORIMA FILMA U HOLU VELIKE SALE
21h - SPECIJALNA PROJEKCIJA: „Akvarela“, r. Viktor Kosakovski (Aquarela / VB, Nemačka, Danska, SAD; 2018, 89’) /
SRPSKA PREMIJERA!
Posle Sandensa, IDFA-e, Venecije i Lajpciga, novo ostvarenje čuvenog
ruskog dokumentariste Viktora Kosakovskog (Viktor Kossakovsky), biće premijerno prikazano u
Srbiji na 66. Martovskom festivalu! Film „Akvarela“ (Aquarela / Velika Britanija, Nemačka, Danska, SAD;
2018, 89’) je izuzetno vizuelno putovanje kroz neuhvatljivu lepotu i sirovu moć
vode.
ČETVRTAK 28. mart 2019.
VELIKA SALA
15h – DUGOMETRAŽNI DOKUMENTARNI FILM,
takmičarski program
Doći će
žuti ljudi i piće vodu sa Morave, r. Tanja Brzaković, 2018, 72’
17h – ANIMIRANI FILM, takmičarski
program (70 minuta)
Alma,
Demir Mekić, 7’ 44’’
Bio dvaput jedan kralj, Vojin Vasović, 14’ 10’’
Eho, Boriša Simović, 7’ 50’’
Florigami, Iva Ćirić, 5’ 10’’
Radiovizija – Prostor, Jelena Milunović, 3’ 35’’
Radiovizija - Govori Mihovil Logar, Miloš Tomić, 3’ 1’’
Radiovizija - Izbrisano detinjstvo Marte Malagurski, Jovana Begović, 3’ 50’’
Radiovizija – Astronomija, Tamara Bogovac, 3’ 30’’
Radiovizija – Smisao, Iva Ćirić, 3’ 4’’
Veš-mašina, Vanja Vikalo, 4’ 18’’ *svetska premijera
Živela sloboda, Stefan Katanić, 3’ 23’’
U zoološkom vrt, grupa autora, 2’ 16’’ * van konkurencije
3013, Borislav Šajtinac, 8’ *svetska premijera
Bio dvaput jedan kralj, Vojin Vasović, 14’ 10’’
Eho, Boriša Simović, 7’ 50’’
Florigami, Iva Ćirić, 5’ 10’’
Radiovizija – Prostor, Jelena Milunović, 3’ 35’’
Radiovizija - Govori Mihovil Logar, Miloš Tomić, 3’ 1’’
Radiovizija - Izbrisano detinjstvo Marte Malagurski, Jovana Begović, 3’ 50’’
Radiovizija – Astronomija, Tamara Bogovac, 3’ 30’’
Radiovizija – Smisao, Iva Ćirić, 3’ 4’’
Veš-mašina, Vanja Vikalo, 4’ 18’’ *svetska premijera
Živela sloboda, Stefan Katanić, 3’ 23’’
U zoološkom vrt, grupa autora, 2’ 16’’ * van konkurencije
3013, Borislav Šajtinac, 8’ *svetska premijera
19h – SPECIJALNA PROJEKCIJA : „Zajednica -
Život običnih Srba u Trstu“, r. Alesio Bocer (The Community /
Italija; 2018, 62’) / SRPSKA PREMIJERA! * uz prisustvo autora
Kroz scene iz svakodnevnog
života, upoznajemo se sa najstarijom i najbrojnijom zajednicom u Trstu –
srpskom pravoslavnom zajednicom i njihovim običajima i kulturom, nastalim u
spoju dva sveta.
NAKON PROJEKCIJE RAZGOVOR SA AUTOROM FILMA U HOLU VELIKE SALE
21h – DOMAĆI KRATKOMETRAŽNI IGRANI
FILM, takmičarski program (111 min)
Mališan,
Danilo Bećković, 14’
Kada sam kod kuće, Ivana Todorović, 16’ 23’’ *svetska premijera
Kostakurta (Bajka o Satankrajini), Saša Karanović, 27’31’’
Mi smo videli leto, Nikola Stojanović, 19’54’’ *svetska premijera
Pesnik revolucije na predsedničkom brodu, Balša Đogo, 14’ 58’’ *svetska premijera
Čekanje, Emilija Gašić, 14’ 22’’ *svetska premijera
Najtužniji dan tužnog ljubavnog života Olge Petrovne iz Talina, Estonije, Nemanja Veselinović, 4’13’’
Kada sam kod kuće, Ivana Todorović, 16’ 23’’ *svetska premijera
Kostakurta (Bajka o Satankrajini), Saša Karanović, 27’31’’
Mi smo videli leto, Nikola Stojanović, 19’54’’ *svetska premijera
Pesnik revolucije na predsedničkom brodu, Balša Đogo, 14’ 58’’ *svetska premijera
Čekanje, Emilija Gašić, 14’ 22’’ *svetska premijera
Najtužniji dan tužnog ljubavnog života Olge Petrovne iz Talina, Estonije, Nemanja Veselinović, 4’13’’
HOL VELIKE SALE
od 16h - RAZGOVORI SA AUTORIMA
PRIKAZANIH FILMOVA
AMERIKANA
15h - DUGOMETRAŽNI DOKUMENTARNI FILM,
takmičarski program
Brigada: Istorijat
Petefi Brigade u Drugom svetskom ratu, r. Ferenc Lavro, 2018, 51’ 7’’
17h – DUGOMETRAŽNI DOKUMENTARNI FILM,
takmičarski program
Botorići,
r. Srđan Knežević, 2018, 66’
19h – KRATKOMETRAŽNI DOKUMENTARNI FILM,
takmičarski program (104 minuta)
Rainey,
Miloš Tasić, 26 ’ 11’’ *svetska premijera
Ademovo ostrvo, Ivana Todorović, 12’ 27’’
Obeleženi, Jovan Dopuđ, 10’ 47’’
Iskra u tami, Slađana Topalović Nestorović, 25’ 29’’ *svetska premijera
Kratki film o kino entuzijazmu, Filip Markovinović, 29’ 24’’ *svetska premijera
Ademovo ostrvo, Ivana Todorović, 12’ 27’’
Obeleženi, Jovan Dopuđ, 10’ 47’’
Iskra u tami, Slađana Topalović Nestorović, 25’ 29’’ *svetska premijera
Kratki film o kino entuzijazmu, Filip Markovinović, 29’ 24’’ *svetska premijera
21h – MARTOVSKI FESTIVAL PREDSTAVLJA:
Sećanje na Jonasa Mekasa * uz prisustvo Audriusa Stonisa
„Uspomene na putovanje u
Litvaniju“, r. Jonas Mekas,
1972, 82’
Elegičan filmski dnevnik o putovanju u Mekasovo rodno mesto,
podeljen na tri segmenta. Prvi segment se bavi Mekasovim emigrantskim životom u
Njujorku, nakon što je napustio Litvaniju. Drugi deo opisuje njegov put natrag,
dok je treći nastao nedugo zatim, tokom Mekasovog boravka u Beču...
PETAK 29. mart 2019.
VELIKA SALA
15h – DUGOMETRAŽNI DOKUMENTARNI FILM,
takmičarski program
Svedok
jednog vremena, r. Igor M. Toholj, 2018, 74’ 88’’ *svetska premijera
17h – DUGOMETRAŽNI DOKUMENTARNI FILM,
takmičarski program
Vodič
kroz crnu rupu, r. Aleksandar Nikolić, Zlatko Pranjić, 2017, 82’
19h – MARTOVSKI FESTIVAL PREDSTAVLJA: Lordana Zafranovića * uz prisustvo autora
Retrospektiva kratkih filmova: po izboru i u režiji Lordana Zafranovića
Ljudi u
prolazu (dokumentarni film, 10 minuta, 1967)
// Poslepodne
(puška) (igrani film, 14 minuta, 1967) // Valcer (moj prvi ples) (igrani film, 28 minuta, 1970) // Lica
terakota (dokumentarni film, 30 minuta, 2003)
Duh
vremena (Zeitgeist / Švajcarska; 2018, 28’)
/ SRPSKA PREMIJERA!
Ostvarenje “Duh vremena” nastalo je na osnovu
izložbe „Gradovi u pokretu“,
koja kroz arhivsku foto-građu i dnevne listove prati svakodnevni život u
Beogradu, Sarajevu, Istanbulu i Ankari, nakon raspada Otomanskog carstva.
22h – DOMAĆI KRATKOMETRAŽNI IGRANI
FILM, takmičarski program (90 minuta)
Pravda za
pile, Mihajlo Stefanović i Predrag
Prole, 5’ 38’’ * van konkurencije
Ponuda i potražnja, Milan Marić I Nikola Ljuca, 17’ 33’’
Hodam za tobom, Viktorija Samardžić, 6’ 16’’
Agitacija, Petar Milić, 14’ 6’’
Lajkuj me milion puta, Boris Malagurski, 17’ 38’’
Žicka, Ivan Bukvić, 24’ *svetska premijera
Zid, Branislav Kostić, 7’ 42’’
Gužva, Iris Janković 16’ 36’’
Ponuda i potražnja, Milan Marić I Nikola Ljuca, 17’ 33’’
Hodam za tobom, Viktorija Samardžić, 6’ 16’’
Agitacija, Petar Milić, 14’ 6’’
Lajkuj me milion puta, Boris Malagurski, 17’ 38’’
Žicka, Ivan Bukvić, 24’ *svetska premijera
Zid, Branislav Kostić, 7’ 42’’
Gužva, Iris Janković 16’ 36’’
HOL VELIKE SALE
od 16h - RAZGOVORI SA AUTORIMA
PRIKAZANIH FILMOVA
AMERIKANA
12h – GRAD BEOGRAD PREDSTAVLJA: Nikolaj Petrovič Krasnov
Od
dužnosti i zaкletve ne odstupaj, r. Aleksej Burkin, Elena Gromova (Rusija, 2018, 37’) / * SVETSKA PREMIJERA, BESPLATNA PROJEKCIJA * uz prisustvo
autora
Dokumentarni film o slavnom N.P. Krasnovu, ruskom arhtekti koji ostavio značajan trag na izgled glavnog grada Srbije.
15h – KRATKOMETRAŽNI DOKUMENTARNI
FILM, takmičarski program (105 minuta)
Priča
jedne kamere, Svetislav Vučković, 25’ 26’’ *svetska premijera
Nikada nećeš hodati sam, Petar Jevremović, 17’ 30’’
Žuti autobus, Radmila Todić Vulićević, 20’ 59’’
Jadran - više od broda, Veljko Đuro, Katarina Rasulić, 38’ 30’’ *svetska premijera
Nikada nećeš hodati sam, Petar Jevremović, 17’ 30’’
Žuti autobus, Radmila Todić Vulićević, 20’ 59’’
Jadran - više od broda, Veljko Đuro, Katarina Rasulić, 38’ 30’’ *svetska premijera
17h – EKSPERIMENTALNI FILM I VIDEO
ART, takmičarski program (87 minuta)
I Dance Alone, Bogomir Doringer, 13’ *svetska
premijera
Vaše sobe, bela i ljubičasta / Your Rooms, White and Purple, Nina Zeljković i Vladimir Vulević , 32’ *svetska premijera
Prvi poljubac / First kiss, Stanko Gagrčin, 8’ *svetska premijera
Ibarska Highway, Aleksandrija Ajduković, 12’ *svetska premijera
Frames, Arion Asllani, 22’ *svetska premijera
Vaše sobe, bela i ljubičasta / Your Rooms, White and Purple, Nina Zeljković i Vladimir Vulević , 32’ *svetska premijera
Prvi poljubac / First kiss, Stanko Gagrčin, 8’ *svetska premijera
Ibarska Highway, Aleksandrija Ajduković, 12’ *svetska premijera
Frames, Arion Asllani, 22’ *svetska premijera
19h – MEĐUNARODNI KRATKOMETRAŽNI
IGRANI FILM, takmičarski program (90 minuta)
Pogled / Gaze, Iran, 15’
Pelvicachromis, Nemačka, 11’ 52’’ *svetska premijera
Kiselina / Acide, Francuska 18’
Samo vazduh / Pure Air,Holandija, 22’4’’
Ubistvena tišina / Kill the Silence, Kina, 22’ 23’’ *svetska premijera
Pelvicachromis, Nemačka, 11’ 52’’ *svetska premijera
Kiselina / Acide, Francuska 18’
Samo vazduh / Pure Air,Holandija, 22’4’’
Ubistvena tišina / Kill the Silence, Kina, 22’ 23’’ *svetska premijera
21h – KRATKOMETRAŽNI DOKUMENTARNI
FILM, takmičarski program (133 minuta)
Nepotpisane,
Valentina Delić, 30’ *svetska premijera
Žeteoci, Gala Negrello, 14’ 49’’
Jedini, Nikola Polić, 29’
Dolina vladara, Efim Graboy, 25’ 50’’
Ljanda, Mirza Abdagić, 7’ 50’’ *svetska premijera
Nemi krik, Siniša Cvetić, 26’
Žeteoci, Gala Negrello, 14’ 49’’
Jedini, Nikola Polić, 29’
Dolina vladara, Efim Graboy, 25’ 50’’
Ljanda, Mirza Abdagić, 7’ 50’’ *svetska premijera
Nemi krik, Siniša Cvetić, 26’
SUBOTA 30. mart 2019.
VELIKA SALA
15h - DUGOMETRAŽNI DOKUMENTARNI FILM,
takmičarski program
Okupirani
bioskop, r. Senka Domanović, 2018, 87’
17h – EKSPERIMENTALNI FILM I VIDEO
ART, takmičarski program (76 minuta)
Dreamland, Allan Brown, 13’30’’ *svetska premijera
Bekstvo / Scappare, Miloš Tomić, 3’
Odsjaj / Glimmer, Sinisa Ilić i Tina Gverović, 9’
Dogs, moon river and Baudelaire, Marija Kovačina, 4’
AAA (Mein Herz), Katarina Zdjelar 4’ 30’’ * van konkurencije
Intermeco / Intermezzo, Saša Petrović, 5’ *svetska premijera
Transpozicija / Transposition, Igor Toholj, 5’ 25’’
Ruins of Future Utopia, Saša Tkačenko, 30’
Bekstvo / Scappare, Miloš Tomić, 3’
Odsjaj / Glimmer, Sinisa Ilić i Tina Gverović, 9’
Dogs, moon river and Baudelaire, Marija Kovačina, 4’
AAA (Mein Herz), Katarina Zdjelar 4’ 30’’ * van konkurencije
Intermeco / Intermezzo, Saša Petrović, 5’ *svetska premijera
Transpozicija / Transposition, Igor Toholj, 5’ 25’’
Ruins of Future Utopia, Saša Tkačenko, 30’
19h - MEĐUNARODNI KRATKOMETRAŽNI IGRANI
FILM, takmičarski program (106 minuta)
Pepeo /
Ashes, Portugalija, 15’
Tržni centar / The Mall, Rusija, 15’ *svetska premijera
Od nemila do nedraga / On Foot, Iran, 27’
Meso / Aicha, Bolivija, 11’ 13’’
Nasledstvo / The Heritage, Španija, 17’ 59’’
Ljubav, Avendidas Novas / Amor, Avenidas Novas, Portugalija, 20’
Tržni centar / The Mall, Rusija, 15’ *svetska premijera
Od nemila do nedraga / On Foot, Iran, 27’
Meso / Aicha, Bolivija, 11’ 13’’
Nasledstvo / The Heritage, Španija, 17’ 59’’
Ljubav, Avendidas Novas / Amor, Avenidas Novas, Portugalija, 20’
21h – FESTIVAL U OKVIRU FESTIVALA: REZ predstavlja platformu D’EST * uz prisustvo D’EST-a
Rad kustoske platforme D’EST iz Berlina i njihov višegodišnji
angažman u mapiranju ženskih i kolektivnih umetničkih pozicija koje reflektuju
post-socijalistički kontekst kroz pokretne slike.
Selekcija (feminističke) video umetnosti // izbor radova: Marta
Popivoda
Instrukcije Br. 2 / Instructions
No. 2 Autorka: Sanja Iveković // 2015,
video (HD), 4’52”, u boji, zvuk, 16:9, naručioci: Neuer Berliner Kunstverein
(N.B.K.) i Nordstern Video Art Center Gelsenkirchen.
Šarmiranje za revoluciju / Charming
For the Revolution Autorke: Pauline Boudry,
Renate Lorenz // 2009, 16Mm/HD, filmska instalacija, 11’00’’, zvuk, u boji,
16:9, performans: Verner Hirš (Werner Hirsch), uz dozvolu:
umetnika.
Ko se boji ideologije? Prvi deo / Who
Is Afraid Of Ideology? Part I Autorka:
Marwa Arsanios // 2017, jednokanalni video (HD) 23’00’’, zvuk, u boji,
16:9, uz dozvolu: umetnika.
Malo složena situacija / A
Bit of a Complex Situation Autorka: Elske Rosenfeld //
2014, dvokanalni video (HD), 17’16’', stereo zvuk, u boji, 16:9, uz dozvolu:
umetnika.
Draga životinja / Dear
Animal Autorka: Maha Maamoun // 2016,
jednokanalni video (HD), 25’30’’, stereo zvuk, u boji 16:9, jezik:
arapski sa engleskim titlovima, uz dozvolu: umetnika.
Iznad vremenskih prilika / Above
The Weather Autori: Biro za
melodrmatična istraživanja // 2015, 11’, Rumunija.
HOL VELIKE SALE
od 16h - RAZGOVORI SA AUTORIMA
PRIKAZANIH FILMOVA
AMERIKANA
15h - MEĐUNARODNI KRATKOMETRAŽNI
IGRANI FILM, takmičarski program (96 min)
Posvećenost / Deepwork, Austrija, 10’
40’’ *svetska premijera
Mina / Meena, Indija, 10’ 15’’ *svetska premijera
U ime jagode, čokolade i duha svetoga, Hrvatska, 20’
Dubina vuče / The Lure of the Deep, Kanada, 16’ 11’’
Nuri / Nooreh, Indija, 22’ 25’’
Budi više kao Bagzi / Being more like Bagsy, Norveška 16’
Mina / Meena, Indija, 10’ 15’’ *svetska premijera
U ime jagode, čokolade i duha svetoga, Hrvatska, 20’
Dubina vuče / The Lure of the Deep, Kanada, 16’ 11’’
Nuri / Nooreh, Indija, 22’ 25’’
Budi više kao Bagzi / Being more like Bagsy, Norveška 16’
17h – DUGOMETRAŽNI DOKUMENTARNI FILM,
takmičarski program
Rado
Srbin ide u vojnike, r. Dragan Elčić, 2018, 63’ 10’’ *svetska premijera
19h – Rastko Ćirić predstavlja: DVD „Srpski animirani film 2” i „Animacija FPU: Nagrađeni“
ULAZ JE SLOBODAN!
Martovski festival nastavlja
svoj produkcijski angažman na projektu „Srpski animirani film“, i baš na 66.
festivalu predstaviće drugi DVD koji donosi trinaest uzbudljivih animiranih
radova nastalih u periodu od 1969. do 1977.
godine. DVD „Animacija FPU: Nagrađeni“ sadrži izbor od dvadesetak
najboljih filmova nastalih na Fakultetu primenjenih umetnosti. Urednik oba
izdanja je naš poznati animator, likovni umetnik i pedagog Rastko Ćirić.
Program izabranih filmova:
Srpski animirani
film 2: Nije ptica sve što leti (1970),
Borislav Šajtinac // Vrijeme vampira (1971), Nikola Majdak // Preobražaj
(1973), Divna Jovanović // Diplomata (1976), Stevica Živkov
Animacija FPU: Nagrađeni: Na mostu (2000), Nikola Vitković // Isкon
Anime Æternam (2015), Mihajlo Dragaš // Govori
Isidora Seкulić: Daljine su savladane (2015), Jelena Milunović // Fliposкop (2017), Кrunoslav Jović
21h – MARTOVSKI FESTIVAL PREDSTAVLJA: Audrius Stonis * uz prisustvo autora
Retrospektiva baltičkog poetskog dokumentarnog
filma
Početkom 60-ih godina prošlog veka, kada su francuski pioniri
pravca cinéma vérité istvarali novi
realizam a direktni film se pojavio u
Kvebeku, Baltik je doživeo rađanje jedne generacije dokumentarista koji su
naginjali lirskijem pogledu na svet.
-
Snovi stogodišnjaka ( Dreams of Centenarians), Robertas Verba, Litvanija, 20’
-
Putovanje preko maglovitih livada (Journey Through the Misty
Meadows),
Henrikas Sablevicius, Litvanija, 10’
-
Stariji 10 minuta (10 Minutes Older), Herz Frank, Letonija, 10’
-
Ivanjdan (Jaanipaev), Andres Soot, Estonija, 20’
-
Obala (Krasts), Ivars Seleckis, Letonija, 22’
-
Sam (Alone), Audrius Stonis, Litvanija, 16’
NEDELJA 31. mart 2019.
VELIKA SALA
13h - FILM „Akvarela“ * REPRIZNA PROJEKCIJA
15h - DUGOMETRAŽNI DOKUMENTARNI FILM,
takmičarski program
SLATKO OD
NIŠTA, r. Boris Mitić, 2017, 78’
17h - KRATKOMETRAŽNI DOKUMENTARNI
FILM, takmičarski program (103 min)
Odežda
kneza lazara, Nada Savić, 26’ 45’’
Metalla Tricornensia – Kosmaj, Rastko Šejić, 24’ 47’’
Porodica, moja kuća, Stefan Krasić, 9’ 35’’
Priča o bućki, Marko Grujić, Petar Srok, 42’
Metalla Tricornensia – Kosmaj, Rastko Šejić, 24’ 47’’
Porodica, moja kuća, Stefan Krasić, 9’ 35’’
Priča o bućki, Marko Grujić, Petar Srok, 42’
19h – SVEČANO ZATVARANJE, DODELA
NAGRADA + SPECIJALNA PROJEKCIJA: TAJ VELIČANSTVENI KOLAČ
(Ce magnifique gâteau! / Belgija, Francuska,
Holandija; 2018, 44’)
Srednjometražni animirani omnibus o pet likova,
koje povezuje isti ambijent - Afrika krajem 19. Veka; kralju koga muče
brige, sredovečni Pigmej koji radi u
luksuznom hotelu, propali biznismen u ekspediciji, izgubljeni portir i mladi
dezerter.
HOL VELIKE SALE
od 16h – RAZGOVORI SA AUTORIMA
AMERIKANA
15h - MEĐUNARODNI KRATKOMETRAŽNI
IGRANI FILM, takmičarski program (100 minuta)
Kišobran
/ Umbrella, Grčka, 13’
Kada smo leteli za Pariz / Flight to the Paris Time, Iran, 1’ 40’’ *svetska premijera
Mesto / Whereabouts, Filipini, 13’49’’
Bela Mandil / Bela Mandil, Portugalija, 18’
Play, Poljska, 13’
Niko nije savršen / Nitko nije savršen, Hrvatska, 18’
Kupatilo / The Bath, Južna Koreja, 11’ 17’’
Oproštajni govor / Parting Shot, Turska, 10’ 30’’
Kada smo leteli za Pariz / Flight to the Paris Time, Iran, 1’ 40’’ *svetska premijera
Mesto / Whereabouts, Filipini, 13’49’’
Bela Mandil / Bela Mandil, Portugalija, 18’
Play, Poljska, 13’
Niko nije savršen / Nitko nije savršen, Hrvatska, 18’
Kupatilo / The Bath, Južna Koreja, 11’ 17’’
Oproštajni govor / Parting Shot, Turska, 10’ 30’’
17h - DUGOMETRAŽNI DOKUMENTARNI FILM,
takmičarski program
4 godine
u 10 minuta, r. Mladen Kovačević, 63’
*
* * RADIONICE, TRIBINE, MASTERKLASOVI, OKRUGLI STO * * *
ČETVRTAK 28. mart 2019.
KLUB DOB
15h – Radionica // Noviteti u oblasti VR industrije
U okviru radionice virtuelne realnosti prisutni
će imati mogućnost da se upoznaju sa radom Laboratorije interaktivnih umetnosti
Fakulteta dramskih umetnosti, kao i sa osnovnim tehnikama 360 stereoskopske
slike, fotogrametrije i tendencijama VR industrije. Radionica donosi
prezentaciju aktuelnih radova domaćih autora u ovoj oblasti i razgovor o
mogućnostima i platformama za razvoj VR projekta. VR vodionicu vodi Branko
Sujić, vanredni profesor na Fakultetu dramskih umetnosti u Beogradu (umetnička
oblast – kamera).
Radionica je otvorena za sve
zainteresovane, ali molimo da prisustvo najavite na:
jovan.pantovic@martovski.rs (ime i prezime, 1-3 rečenice o sebi)
18h - Kino-klubaši o Jatagan mali
Nedavno nas je napustio veliki Dušan
Makavejev (1932-2019), vrsni reditelj i poznavalac filma koji je svojim radom
zanavek zadužio srpski, jugoslovenski, evropski i svetski film. Iako Makavejeva
fizički više nema među nama, sećanje na njega ne bledi. Naprotiv. Jače je nego
ikad. S tim u vezi, a u čast ovog velikog filmskog vizionara, Martovski
festival organizuje nesvakidašnji događaj „Kino-klubaši u Jatagan mali“.
Članovi čuvenog Kino-kluba „Beograd“ sećaju se filmskih početaka, najpre kroz
reminiscencije na prvi (izgubljeni) film Makavejeva Jatagan mala (1953). Tokom spontanog razgovora, biće prikazano
nekoliko kratkih ranih radova Makavejeva iz prve faze stvaralaštva: Pečat (1955), Antonijevo
izgubljeno ogledalo (1957), Spomenicima
ne treba verovati (1958). Takođe, biće prikazan i kinoklubski biser Ruke ljubičastih daljina (1962) u režiji
Save Trifkovića. Ideja za ovaj događaj potekla je iz teksta Nikole Lorencina
povodom 50. Martovskog festivala, a na kom je Makavej dobio nagradu za životno
delo.
Događaj je otvoren za sve
zainteresovane.
PETAK 29. mart 2019.
KLUB DOB
17h – Okrugli
sto: „Ka teoretskoj misli“ // O dokumentarnom filmu, između teorije i prakse
Nulta
teoretska tribina na Martovskom festivalu biće posvećena dokumentarnom filmu, a
sa idejom da se pokrene plodna teoretska diskusija o nečemu što je zbog velike
dinamike kojom se razvija i raste vrlo teško „uhvatiti“ u smestiti u teorijske
okvire. Ideja je da se za početak napravi osnovni teorijski okvir i osnova za
dalja razmišljanja. Filozof, antropolog i teoretičar filma razgovaraju o odnosu
stvarnosti i njenog dokumentovanja na filmu, osvrćući se i na fenomen svuda
prisutnih kamera (i snimanja), interneta i izmeštanja okvira realnosti...
Učesnici ove tribinske radionice posvećene teoretskom zauzdavanju dokumentarnog
filma biće profesorka Nevena Daković, dramaturg/kritičar Ivan Velisavljević, i
Relja Pekić iz Centra za vizuelnu antropologiju.
Događaj je otvoren za sve
zainteresovane.
SUBOTA 30. mart 2019.
AMERIKANA
12h – Masterklas:
Lordan Zafranović // Magistar režije otvoreno o filmskom stvaralaštvu
Čuveni
hrvatskireditelj Lordan Zafranović je gost 66. Martovskog
festivala u okviru koga će održati i ovaj masterklas. Zafranović je
magistar režije i diplomac hvaljene Filmske akademije u Pragu. Za svoj rad je
dobio veliki broj odlikovanja i nagrada, uključujući i dve „Zlatne arene“ za
najbolju režiju u Puli. Napoznatiji je po svojoj ratnoj trilogiji koja obuhvata
ostvarenja: Okupacija u 26 slika, Pad Italije i Večernja
zvona. Na masterklasu će govoriti
o unutrašnjoj filmskoj formi. Svoja izlaganja će da objašnjava na primeru
nekoliko izabranih konstrukcionih planova i filmskih inserta iz obimnog
sopstvenog dela.
Masterklas je otvoren za sve
zainteresovane, ali molimo da prisustvo najavite na:
jovan.pantovic@martovski.rs (ime i prezime, 1-3 rečenice o sebi)
HOL AMERIKANE
14h – INFO PULT DOKSRBIJA
DOKSRBIJA – Udruženje Dokumentarista
Srbije je strukovno udruženje autora i producenata dokumentarnih filmova, koje
ostvarije svoju svrhu paralelnim delovanjem na nivou kulturne politike i u
okviru produkciono-organizacione baze, dajući potporu velikom interesovanju
srpskih autora i producenta za autorski dokumentani film, te ukupnom razvoju,
produkciji i prikazivanju domaćih kreativnih dokumentaraca, u Srbiji i svetu.
Na štandu DOKSrbije možete da se:
upoznate sa aktivnostima Udruženja i informišete kako da postanete naš član.
Takođe, možete da zavirite u katalog najnovije srpske produkcije dokumentarnih
filmova.
KLUB DOB
11h – Radionica:
„Kuvanje filma“ // Mentorski rad sa vrhunskim stručnjacima iz zemlje i
inostranstva na pet odabranih projekata
Odabrano
je pet projekata – po jedan u svim kategorijama zastupljenim na Martovskom
festivalu (dokumentarni film preko 50 minuta, dokumentarni film do 50 minuta,
kratki igrani film, animirani film i eksperimentalni film). Projekti su
prethodno prijavljeni putem mejla, a predavači/tutori odabrali su pet
najzanimljivijih i za njih pripremili pojedinačni plan konsultacija i razvoja.
Autori odabranih projekata dobijaju mogućnost da razviju svoj projekat radeći
sa vrhunskim filmskim stručnjacima iz zemlje i inostranstva. Na radionici
„Kuvanje filma“ učestvuje ukupno deset tutora, za svaku kategoriju po dvoje
(po jedan iz Srbije i jedan iz sveta). Svaki tutor radi po tri sata na
projektu, i to u kategoriji za koju je ekspert.
Tutori: Michał
Bobrowski, Maja Miloš (kratki igrani), Wiola Sowa, Nikola Majdak
(animirani), Audrius Stonys, Nemanja Babić (kratki dokumentarni), Boštjan Virc,
Goran Radovanović (dugometražni dokumentarni), Ulrike Gerhardt i Milan
Milosavljević (eksperimentalni).
Detalji o načinu
prijavljivanja: http://martovski.rs/sr/martovski-festival-raspisuje-konkurs-za-mentorske-radionice/
16h – Tribina:
„Dokumentarni film“ // Aktuelna pitanja: koprodukcije, prodaja,
trening-programi, DokSrbija
Na
tribini posvećenoj dokumentarnom filmu učestvovaće Boštjan Virc (koji će na
primeru svog filma pričati o iskustvima koprodukcije), Aleksandar Govedarica
(govoriće o sejls aspektu), a ispred DokSrbije uključiće se Iva Plemić Divjak
sa svežim utiscima sa Eurodoka, kao i iskustvima sa Eurimaža, na kom je naš
predstavnik. Biće reč i o saradnji RTS-a i FCS-a, a nakon godinu dana
prikazivanja dokumentarnih filmova na Javnom servisu (uz odgovarajuće
sagovornike). U ovaj deo tribine će se uključiti i Andrijana Stojković kao
predsednica DokSrbije i ukratko predstaviiti situaciju u udruženju i
ovogodišnje planove. Tribinu će moderirati Miloš Ivanović, koji će govoriti o
svojim producentskim iskustvima.
Događaj je otvoren za sve
zainteresovane.
NEDELJA 31. mart 2019.
AMERIKANA
12h– Masterklas:
„Animirani film“ // Sve u vezi sa animiranim filmom
Wiola
Sowa i Michael Bobrowski, gosti 66. Martovskog festivala i članovi žirija u
okviru selekcije „Animirani film“, predstaviće se beogradskoj publici i ovim
masterklasom u okviru koga će napraviti kratke prezentacije svojih autorskih
projekata, a kome će moći da prisustvuju svi oni koji vole kvalitetan animirani
film i animaciju. Borowski će predstaviti knjigu „Propaganda, ideologija,
animacija. Iskrenuti istorijski snovi“, u kojoj je jedno poglavlje posvećeno
srpskoj animaciji. Sowa će se u svom izlaganju fokusirati na tri ključne reči:
etiologija, inspiracija i duša. Nakon masterklasa sledi okupljanje članova
Udruženja filmskih animatora Srbije (UFAS).
Masterklas je otvoren za sve
zainteresovane, ali molimo da prisustvo najavite na:
jovan.pantovic@martovski.rs (ime i prezime, 1-3 rečenice o sebi)
KLUB DOB
10h – Radionica
Miloša Tomića: „Najgluplji film na svetu“ // Filmska radionica za srednjoškolce
Tokom
dinamične i zabavne jednodnevne radionice namenjene srednjoškolskom uzrastu,
učesnici će imati prilike ne samo da preispitaju svoja filmska znanja,
već i snime kratki film! Radionicu će voditi, na sebi svojstven i
maštovit način, naš nagrađivani autor - filmski umetnik i predavač Miloš Tomić.
Radionica se igra klišeima kratkog igranog filma. Uzima za osnovu sve ono što
učesnike nervira u filmovima koje gledaju: po pitanjima priče, glume, režije,
muzike…I upravo ti elementi biće građa za kratki film koji će oni snimiti,
imitirajući, parodirajući, igrajući se sa tim opštim mestima i klišeima.
Detalji o načinu
prijavljivanja:
Ulaznice po ceni od 200 dinara za sve projekcije,
pod kojima se podrazumevaju i termini prikazivanja kratkih filmova, mogu se kupiti na Ticket Vision blagajni u Domu
omladine Beograda. Studenti FDU i drugih filmskih fakulteta i akademija uz
indeks mogu preuzeti besplatne propusnice za filmove, na dan projekcije od 10h
na Info-pultu u holu DOB.
Reč umetničke direktorke 66. Martovskog festivala
Oduvek sam bila fascinirana
dnevničkim beleškama, koje uspevaju da uhvate trenutak u vremenu, da ga spasu
od zaborava, kao i mnoge druge vezane uz njega, te ih prizovu u sećanje, kao
vremeplov. Martovski festival svakako predstavlja fascinantni dnevnik dug
gotovo ljudski vek, prizma kroz koju je moguće sagledati jednu istoriju filma,
pa i ovog dela sveta. Pokušavam da obuhvatim ovu skulpturu u vremenu, 66 godina
neprekidnog, strpljivog i upornog postojanja - i zajedničku nit, jezgro ideje
koja je protkala mnogobrojna izdanja, beskraj filmova, reči i misli, intimnih
crtica i zabeleški, osećaja i sećanja, stvaralačkog naboja... U vrtoglavici utisaka ne uspevam da
jasno razaznam, pa se vraćam onom očiglednom. Festival bez sumnje odlikuje
izdržljivost (zbog koje je neretko morao i da otrpi), i poslednja nedelja
marta! Ovo je vreme koje gotovo koincidira sa belom nedeljom, pokladama,
slovenskim praznikom ukorenjenom u paganskom kultu Sunca i obeležavanju dolaska
proleća! Na jugu Kosova i Metohije ovaj običaj zove se Pročka, i postoji u
živom i uzbudljivom obliku. Velike lopte vatre koje rasteruju zle duhove,
mnoštvo ljudi, slavlje i katarzični oproštaj. I Martovski festival vidim na
sličan način, kao mesto koje okuplja veliku filmsku porodicu, dovodi do
ushićenja i zanosa, i velikih vatrenih filmova!
Filmski festivali u svetu
postaju mesta velike konkurencije, na one najprestižnije stižu hiljade i
hiljade prijava, cene prijavljivanja rastu, proces odabira je surov, a oni
retki koji dospeju do vrha dobijaju priliku da budu primećeni i nastave svoj
put do šire publike. U takvom svetu, i producenti i autori često svoje napore i
ideje već u startu oblikuju prema nekom unapred pretpostavljenom programskom
ukusu i zahtevima momentalnog privlačenja pažnje. O dobrim i lošim stranama
ovakvog stanja stvari se može raspravljati, ali svakako je važno i da postoje i
drugačije festivalske ideje i pristupi. Tako, i pored toga što se većina
programa Martovskog festivala sastoji od takmičarskih kategorija, njegovu
suštinu vidim pre u sabiranju nego u pobedničkoj trci! Martovski festival sa
ponosom okuplja naše najbolje animirane, kratke igrane, eksperimentalne,
dokumentarne filmove i televizijske forme i video radove, bez strogih zahteva o
premijeri.
Listajući katalog jubilarnog
50. festivala (od impozantnih 180 strana), naišla sam i na sekciju „prijavljeni
filmovi koji nisu ušli u program festivala“, a koji su takođe zapisani u ovoj
specifičnoj hronici filma. Naslonjeni na prethodno ali i predosećajući buduće,
počinjemo da naziremo tu kolektivnu viziju u koju ugrađujemo nov deo, svoj
zapis u vremenu. U istom jubilarnom katalogu, Nikola Lorencin, tadašnji
predsednik Saveta festivala, piše o dobitniku nagrade za životno delo 50.
festivala - Makavejevu.
Osvrćući se na činjenicu da
je njegov prvi film „Jatagan mala“ izgubljen, pita se: „da li se time zagubio i
sam Početak?“ I dalje: „Ono što kao
pitanje u ovakvim prilikama postavljamo: od kad se to Mak bavi filmom, kada je
- „počeo“? Pa ako nema početka kao što ga je „Jatagan mala“ odnela iz vremena,
najpre ćemo da poverujemo kako je to sa Filmom, kod Maka bilo zapravo: ODUVEK.“
I dalje, Lorencin indirektno zaokružuje taj vremenski okvir stvaranja do ZAUVEK
ličnim poetskim osvrtom: „Film nije nestao. On je, jednostavno, sada prešao u
neko drugo, takođe prirodno svoje stanje: u - SEĆANJA. A zar upravo sećanje i
nije konačni, besmrtni život Filma? Dematerijalizovan, u još fluidnijoj i božanskoj
tvari, čak i od one, od kakve je netelesna građa sama Filmska Projekcija? Film
se čuva, i nanovo - zauvek - projektuje i ukazuje u mojoj glavi, on postaje deo
mene, mog pamćenja i života, možda - čak: on je onakav kakvog ga ja hoću.“
U praktičnom smislu, moji
dosadašnji napori kao umetničkog direktora 66. Festivala odnosili su se na to
da dam jednaku pažnju svim festivalskim kategorijama, programima za mlade
filmske umetnike, kao i za profesionalce, kao i da se festival širi u smeru
teoretskih misli i diskusija, praktičnih radionica i mentorskih programa, i
tribina sa jasnim fokusom na aktuelna pitanja. Osvrnućemo se na značajne
događaje u prethodnoj godini, kakva je svakako i saradnja RTS-a sa Filmskim
centrom Srbije i uvođenje termina za dokumentarne filmove na nacionalnoj
frekvenciji, ugostićemo zanimljive goste iz regiona i Evrope - stare
festivalske pobednike i one koji tek dolaze, potrudićemo se da od zaborava
otrgnemo značajna dela domaće kinematografije i predstavimo ih u novom sjaju,
kao i da budemo u toku sa najsavremenijim tehnološkim tendencijama i kreativnim
filmskim praksama.
Martovski festival, vidim,
konačno i kao mesto metafizičkog ospoljenja autentičnih stvaralačkih naboja,
rečima jednog od višestrukih pobednika Festivala Lordana Zafranovića: „Završeni
film djeluje na gledaoca onolikim intenzitetom koliko je unutarnje energije
autor uspio utisnuti na filmsku vrpcu, projicirati u kadrove kao svoj
personalni naboj...“
Sonja Đekić
66. MARTOVSKI FESTIVAL: RADIONICE
Publiku 66. Martovskog festivala, pored bogatog filmskog programa,
očekuju i radionice, master-klasovi, stručni programi i tribine za
profesionalce i studente, susreti i razgovori sa gostima festivala, i drugi
prateći programi.
15č – Radionica // Noviteti u oblasti VR industrije
U okviru radionice virtuelne realnosti prisutni će imati mogućnost da se upoznaju sa radom Laboratorije interaktivnih umetnosti Fakulteta dramskih umetnosti, kao i sa osnovnim tehnikama 360 stereoskopske slike, fotogrametrije i tendencijama VR industrije. Radionica donosi prezentaciju aktuelnih radova domaćih autora u ovoj oblasti i razgovor o mogućnostima i platformama za razvoj VR projekta. VR vodionicu vodi Branko Sujić, vanredni profesor na Fakultetu dramskih umetnosti u Beogradu (umetnička oblast – kamera).
Radionica je otvorena za sve zainteresovane, ali molimo da prisustvo najavite na: jovan.pantovic@martovski.rs (ime i prezime, 1-3 rečenice o sebi)
PETAK 29. mart 2019. – KLUB DOMA OMLADINE BEOGRADA
17č – Okrugli sto: „Ka teoretskoj misli“ // O dokumentarnom filmu, između teorije i prakse
Nulta teoretska tribina na Martovskom festivalu biće posvećena dokumentarnom filmu, a sa idejom da se pokrene plodna teoretska diskusija o nečemu što je zbog velike dinamike kojom se razvija i raste vrlo teško „uhvatiti“ u smestiti u teorijske okvire. Ideja je da se za početak napravi osnovni teorijski okvir i osnova za dalja razmišljanja. Filozof, antropolog i teoretičar filma razgovaraju o odnosu stvarnosti i njenog dokumentovanja na filmu, osvrćući se i na fenomen svuda prisutnih kamera (i snimanja), interneta i izmeštanja okvira realnosti… Učesnici ove tribinske radionice posvećene teoretskom zauzdavanju dokumentarnog filma biće profesorka Nevena Daković, dramaturg/kritičar Ivan Velisavljević, i Relja Pekić iz Centra za vizuelnu antropologiju.
Događaj je otvoren za sve zainteresovane.
SUBOTA 30. mart 2019. – DOM OMLADINE BEOGRADA, AMERIKANA
12h – Masterklas: Lordan Zafranović // Magistar režije otvoreno o filmskom stvaralaštvu
Čuveni hrvatski/jugoslovenski reditelj Lordan Zafranović je gost 66. Martovskog festivala u okviru koga će održati i ovaj masterklas. Zafranović je magistar režije i diplomac hvaljene Filmske akademije u Pragu. Za svoj rad je dobio veliki broj odlikovanja i nagrada, uključujući i dve „Zlatne arene“ za najbolju režiju u Puli. Napoznatiji je po svojoj ratnoj trilogiji koja obuhvata ostvarenja: Okupacija u 26 slika, Pad Italije i Večernja zvona. Na masterklasu će govoriti o unutrašnjoj filmskoj formi. Svoja izlaganja će da objašnjava na primeru nekoliko izabranih konstrukcionih planova i filmskih inserta iz obimnog sopstvenog dela.
Masterklas je otvoren za sve zainteresovane, ali molimo da prisustvo najavite na: jovan.pantovic@martovski.rs (ime i prezime, 1-3 rečenice o sebi)
SUBOTA 30. mart 2019. – DOM OMLADINE BEOGRADA, HOL AMERIKANE
14č – INFO PULT DOKSRBIJA
DOKSRBIJA – Udruženje Dokumentarista Srbije je strukovno udruženje autora i producenata dokumentarnih filmova, koje ostvarije svoju svrhu paralelnim delovanjem na nivou kulturne politike i u okviru produkciono-organizacione baze, dajući potporu velikom interesovanju srpskih autora i producenta za autorski dokumentani film, te ukupnom razvoju, produkciji i prikazivanju domaćih kreativnih dokumentaraca, u Srbiji i svetu.
Na štandu DOKSrbije možete da se: upoznate sa aktivnostima Udruženja i informišete kako da postanete naš član. Takođe, možete da zavirite u katalog najnovije srpske produkcije dokumentarnih filmova.
SUBOTA 30. mart 2019. – KLUB DOMA OMLADINE BEOGRADA
11č – Radionica: „Kuvanje filma“ // Mentorski rad sa vrhunskim stručnjacima iz zemlje i inostranstva na pet odabranih projekata
Odabrano je pet projekata – po jedan u svim kategorijama zastupljenim na Martovskom festivalu (dokumentarni film preko 50 minuta, dokumentarni film do 50 minuta, kratki igrani film, animirani film i eksperimentalni film). Projekti su prethodno prijavljeni putem mejla, a predavači/tutori odabrali su pet najzanimljivijih i za njih pripremili pojedinačni plan konsultacija i razvoja. Autori odabranih projekata dobijaju mogućnost da razviju svoj projekat radeći sa vrhunskim filmskim stručnjacima iz zemlje i inostranstva. Na radionici „Kuvanje filma“ učestvuje ukupno deset tutora, za svaku kategoriju po dvoje (po jedan iz Srbije i jedan iz sveta). Svaki tutor radi po tri sata na projektu, i to u kategoriji za koju je ekspert.
Tutori: Michał Bobrowski, Maja Miloš (kratki igrani), Wiola Sowa, Nikola Majdak Mlađi (animirani), Audrius Stonys, Nemanja Babić (kratki dokumentarni), Boštjan Virc, Goran Radovanović (dugometražni dokumentarni), Ulrike Gerhardt i Milan Milosavljević (eksperimentalni).
Detalji o načinu prijavljivanja.
SUBOTA 30. mart 2019. – KLUB DOMA OMLADINE BEOGRADA
16h – Tribina: „Dokumentarni film“ // Aktuelna pitanja: koprodukcije, prodaja, trening-programi, DokSrbija
Na tribini posvećenoj dokumentarnom filmu učestvovaće Boštjan Virc (koji će na primeru svog filma pričati o iskustvima koprodukcije), Aleksandar Govedarica (govoriće o sejls aspektu), a ispred DokSrbije uključiće se Iva Plemić Divjak sa svežim utiscima sa Eurodoka, kao i iskustvima sa Eurimaža, na kom je naš predstavnik. Biće reč i o saradnji RTS-a i FCS-a, a nakon godinu dana prikazivanja dokumentarnih filmova na Javnom servisu (uz odgovarajuće sagovornike). U ovaj deo tribine će se uključiti i Andrijana Stojković kao predsednica DokSrbije i ukratko predstaviiti situaciju u udruženju i ovogodišnje planove. Tribinu će moderirati Miloš Ivanović, koji će govoriti o svojim producentskim iskustvima.
Događaj je otvoren za sve zainteresovane.
NEDELJA 31. mart 2019. – DOM OMLADINE BEOGRADA, AMERIKANA
12h– Masterklas: „Animirani film“ // Sve u vezi sa animiranim filmom
Wiola Sowa i Michael Bobrowski, gosti 66. Martovskog festivala i članovi žirija u okviru selekcije „Animirani film“, predstaviće se beogradskoj publici i ovim masterklasom u okviru koga će napraviti kratke prezentacije svojih autorskih projekata, a kome će moći da prisustvuju svi oni koji vole kvalitetan animirani film i animaciju. Borowski će predstaviti knjigu „Propaganda, ideologija, animacija. Iskrenuti istorijski snovi“, u kojoj je jedno poglavlje posvećeno srpskoj animaciji. Sowa će se u svom izlaganju fokusirati na tri ključne reči: etiologija, inspiracija i duša. Nakon masterklasa sledi okupljanje članova Udruženja filmskih animatora Srbije (UFAS).
Masterklas je otvoren za sve zainteresovane, ali molimo da prisustvo najavite na: jovan.pantovic@martovski.rs (ime i prezime, 1-3 rečenice o sebi)
NEDELJA 31. mart 2019. – KLUB DOMA OMLADINE BEOGRADA
10h – Radionica Miloša Tomića: „Najgluplji film na svetu“ // Filmska radionica za srednjoškolce
Tokom dinamične i zabavne jednodnevne radionice namenjene
srednjoškolskom uzrastu, učesnici će imati prilike ne samo da preispitaju svoja
filmska znanja, već i snime kratki film! Radionicu će voditi, na sebi
svojstven i maštovit način, naš nagrađivani autor – filmski umetnik i predavač
Miloš Tomić. Radionica se igra klišeima kratkog igranog filma. Uzima za osnovu
sve ono što učesnike nervira u filmovima koje gledaju: po pitanjima priče,
glume, režije, muzike…I upravo ti elementi biće građa za kratki film koji će
oni snimiti, imitirajući, parodirajući, igrajući se sa tim opštim mestima i
klišeima.
SVA MESTA ZA UČEŠĆE U RADIONICI SU
POPUNJENA!
О МАРТОВСКОМ ФЕСТИВАЛУ – БЕОГРАДСКОМ ФЕСТИВАЛУ ДОКУМЕНТАРНОГ И КРАТКОМЕТРАЖНОГ ФИЛМА
Прво
издање Београдског фестивала документарног и краткометражног филма одржано је у
оквиру Фестивала југословенског филма од 24. до 30. јуна давне 1954. године у
пулској Арени.
Након
шест година, Фестивал се сели у Београд, где је први пут одржан од 4. до 9.
марта 1960. године.
Под
именом Београдски фестивал документарног и краткометражног филма први пут је
одржан 2004. године. Један је од
најстаријих европских филмских фестивала.
Град
Београд је од 2017. године организационе, стручне, административне, финансијске
и техничке послове за потребе фестивала поверио Дому омладине Београда,
установи културе чији је оснивач.
Фестивал
је од својих почетака био важан за промоцију домаћег документарног и кратког
играног, анимираног и експерименаталног филма. Као место домаћих премијера,
Фестивал је био и остао тачка сусрета домаћих и иностраних професионалаца,
студената филмских школа и академија и љубитеља филма.
Редитељи
који су за своје документарце и кратке игране филмове награђивани на овој
манифестацији постајали су, као по правилу, великани југословенске, односно
српске кинематографије: Стјепан Заниновић, Крсто Шканата, Златко Боурек, Анте
Бабаја, Влатко Гилић, Крсто Папић, Столе Попов, Бато Ченгић, Пуриша Ђорђевић,
Душан Макавејев, Здравко Рандић, Предраг Голубовић, Петар Лаловић...
Душан
Вукотић управо је на овом фестивалу добио главну награду за своје ремек-дело
„Сурогат“ да би, само месец дана касније био награђен и Оскаром за поменути
анимирани филм.
Чувајући
богату традицију, Београдски фестивал документарног и краткометражног филма (у
јавности популарно назван Мартовски фестивал) у 21. веку прати савремене токове
у филмској уметности и технологији, приказује филмове високог уметничког
квалитета и подстиче даљи развој домаће филмске производње.
Нема коментара:
Постави коментар