уторак, 12. март 2019.

66. MARTOVSKI FESTIVAL




27– 31. MART 2019. // DOM OMLADINE BEOGRADA



Martovski festival – 66. Beogradski festival dokumentarnog i kratkometražnog filma biće održan  od 27. do 31. marta 2019. u Domu omladine Beograda, koji je i organizator događaja.




Jedan od najstarijih filmskih festival u Evropi i svetu i ove godine trajaće 5 dana, a publici će predstaviti bogat filmski program u nekoliko nacionalnih takmičarskih kategorija: dokumentarni film do i preko 50 minuta, eksperimentalni film i video art, animirani film i kratki igrani film - kategorija za koju postoji i međunarodna selekcija. Planirane su brojne specijalne projekcije, stručni programi i tribine za profesionalce i studente, susreti i razgovori sa gostima festivala, master-klasovi i drugi prateći programi.

Pomoćnik gradonačelnika i predsednik Odbora Martovskog festivala, Andreja Mladenović podsetio je da je ovaj festival jedan od najdugovečnijih u našoj zemlji i Evropi, što predstavlja odgovornost za sve koji učestvuju u njegovoj realizaciji:

„Martovskoi festival je vesnik proleća u glčavnom gradu. Otvaranje prolećnje sezone dešavanja najdugovečnijim festivalom u nas, Evropi i uopšte.  Nadam se da ćemo i ove godine ispuniti očekivanja, biće mnogo programa i mislim da je to veoma važno za domaće autore. Poseban akcenat stavićemo upravo na podršku i podsticaj mladim domaćim autorima, što je, za razliku od festivala koji su privatnog karaktera, naša obaveza. Grad svakako podržava sve festivale, ali je naša obaveza da održimo tradiciju i opravdamo ulogu koju imamo.Novost je i novi umetnički direktor, jer je Marko Popović, nošen privatnim razlozima, podneo ostavku. Koristim ovu priliku da mu izrazim svu zahvalnost za sve ono što je uradio za Festival.“

Vršilac dužnosti sekretara za kulturu Ivan Karl ukazao je na značaj „kratkog metra” i naglasio da je na konkurs stiglo oko 4 hiljade filmova:

„Festival dokumentarnog i kratkometražnog filma  prevalio je dug put od Pule i 1954. do 2000-tih i Doma omladine  Beograd. Svi smo na istom zadatku i očekuje nas dobar festival. Dom omladine taj posao radi veoma kvalitetno, a Grad Beograd i Sekretarijat za kulturu su za potrebe ove organizacije izdvojili osam miliona dinara, što je za dva miliona dinara više nego prošle godine.“

Nenad Dragović, v.d direktora Doma omladine Beograda, podsetio je da su organizacioni poslovi Beogradskog festivala dokumentarnog i kratkometražnog filma već treću godinu zaredom povereni ovoj instituciji. On je istakao da će Dom omladine i ove godine učiniti sve u svojoj moći da „Martovski festival” opravda poverenje i privuče brojnu publiku.  Konstatovao je da se 80 % karata prda,  a da su večernje projekcije po pravilu rasprodate:

„Cene ulaznica nisu menjane i iznose simboličnih dvesta dinara, a studentima je omogućan beslpatan ulaz uz indeks!“


 

Umetnička direktorka „Martovskog festivala” – rediteljka Sonja Đekić istakla je da je ova manifestacija oduvek bila mesto gde su studenti mogli da prikažu najuspešnije filmove i dobiju potreban podsticaj za dalji rad:

„Dokumentarni film je doživero ekspanziju. Naši autori dobijaju nagrade, prisutni su na svim festivalima. Posmatrajući ovaj festival, mislim da posebnu pažnju treba obratiti na „kratki metar”, ali potrudila sam se da nađem mesto za sve festivalske kategorije. Tu je naravno i dokumentarni film u kome su naši autori višestruko nagrađivani na evropskim festivalima. Kao i na samim počecima „Martovskog festivala”, njegova bit nije takmičenje, već okupljanje, prikazivanje kako nagrađenih tako i onih ostvarenja koje publika nije imala prilike često da vidi. Okuplja stvaraoce ne ražeći pravo premijernog prikazivanja. Program je podeljen u različite takmičarske kategorije i specijalne kategorije.“

Nova umetnička direktorka Martovskog festivala je rediteljka Sonja Ðekić, koja već više od decenije posvećeno radi na svojim dokumentarnim projektima, u višestrukim ulogama („Moj drug Srbija“ 2008, „KOSMA“ 2013, „Speleonaut/Pod kamenim nebom“ 2018). Ovi filmovi učestvovali su na preko 70 festivala i osvojili 15 nagrada. Diplomirala je na katedri za filmsku i TV režiju na Fakultetu dramskih umetnosti u Beogradu, a do sada je bila uključena i u rad dva filmska festivala, gotovo od njihovih osnivanja – „7 Veličanstvenih“ u Beogradu i „Grafest“ u Gračanici.

Ove godine za takmičarsku selekciju prijavljeno je blizu 4000 domaćih i inostranih filmova. 

Respektabilna ekipa domaćih filmskih profesionalaca odabraće filmove koji će se takmičiti za Grand Prix festivala, u pojedinačnim katagorijama (uz nagradu ide i značajna podrška od 2.000 evra u dinarskoj protivvrednosi, kao i za 4 strukovne nagrade – za najbolju režiju, kameru, montažu i dizajn zvuka/muziku. 



Ovogodišnji selektori su: Jovana Nikolić, producentkinja, Čarna Manojlović, rediteljka, Marta Popivoda, filmska rediteljka i video umetnica, Ana Nedeljković, vizuelna umetnica, Nemanja Jovanov, filmski snimatelj, Kristina Đuković, dramaturg i Darko Lungulov, reditelj.

Gost 66. Martovskog festivala biće istaknuti hrvatski reditelj Lordan Zafranović, koji će našoj publici premijerno predstaviti svoje novo delo – polučasovni dokumentarni film „Duh vremena“ (Zeitgeist / Švajcarska; 2018, 28’), ali i održati masterklas. Ovo ostvarenje nastalo je na osnovu izložbe „Gradovi u pokretu“, koja kroz arhivsku foto-građu i dnevne listove prati svakodnevni život u Beogradu, Sarajevu, Istanbulu i Ankari, nakon raspada Otomanskog carstva. Autorka izložbe, scenaristkinja i producentkinja filma Nataša Mišković takođe će biti gošća Festivala. Ovo je njen prvi, a Zafranovićev stoti film.

Nakon izuzetnog prijema kod domaće publike koji je film Alesija Bocera (Alessio Bozzer) „Trst, Jugoslavija“ imao u završnici Martovskog festivala 2017. godine, novo ostvarenje ovog italijanskog reditelja pod nazivom „Zajednica“ (The Community / Italija; 2108, 62’) imaće srpsku premijeru na ovogodišnjem izdanju Martovskog. Naslanjajući se na tematiku prethodnog dokumentarca (koji je na zabavan način rekonstruisao nostalgičan period 70ih i 80ih godina prošlog veka, kada su Jugosloveni masovno odlazili u Trst u šoping i šverc), u svom novom delu Bocer, koji će biti gost festivala, bavi se najstarijom i najbrojnijom zajednicom u Trstu – srpskom pravoslavnom zajednicom. Kroz scene iz svakodnevnog života, upoznajemo se sa njihovim običajima i kulturom, nastalim u spoju dva sveta.

Meditativni dokumentarni esej „Mostovi vremena“ (Bridges of Time / Letonija, Litvanija, Estonija; 2018, 78’) publici Martovskog festivala približiće malo poznatu generaciju filmskih pesnika – Baltički novi talas. Autori Kristin Briede (Kristin Briede) i Audrius Stonis (Audrius Stonys) potpisuju ovu lirsku studiju o dokumentarnom stvaranju i stvaraocima, koji se „snimajući Zemlju, prisećaju da je iznad nas Nebo“. Posle uspešnog prikazivanja na prestižnim festivalama u Karlovim Varima i Amsterdamu, film će premijerno biti prikazan i našoj publici.  Višestruko nagrađivani filmski stvaralac i predavač na brojnim prestižnim univerzitetima, Audrius Stonis, biće i gost 66. Martovskog festivala. Za svoj dokumentarni film „Zemlja slepih” iz 1992. godine dobio je nagradu „Feliks“ Evropske filmske akademije. Dobitnik je Nacionalne nagrade Litvanije za kulturu i umetnost.

Posle Sandensa, IDFA-e, Venecije i Lajpciga, novo ostvarenje čuvenog ruskog dokumentariste Viktora Kosakovskog (Viktor Kossakovsky), biće premijerno prikazano i kod nas! „Akvarela“ (Aquarela / Velika Britanija, Nemačka, Danska, SAD; 2018, 89’) je izuzetno vizuelno putovanje kroz neuhvatljivu lepotu i sirovu moć vode. Od varljivog leda na Bajkalskom jezeru u Rusiji, preko Majamija i uragana Irme, pa sve do velepnih Anđeoskih vodopada u Venecueli, voda je glavni junak Akvarele. Film je nagrađen i Zlatnom zvezdom za najbolji dugometražni dokumentarni film na festivalu El Gouna 2018.

Iz Belgije nam stiže novo animirano ostvarenje kreativnog dvojca Eme de Svaf (Emma De Swaef) i Marka Džejms Rolsa (Marc James Roels)! Ovaj tandem proslavio se kratkometražnim filmom „Oh, Willy“, rađenim stop-animacijom, sa lutkama od vune, što predstavlja svojevrsnu retkost. Istom tehnikom nastao je i višestruki festivalski pobednik, neobičan i jedinstven film Kakav veličanstven kolač!“ (Ce magnifique gâteau! / Belgija, Francuska, Holandija; 2018, 44’). Naizgled nepovezane crtice iz života pet likova: kralja, sredovečnog Pigmeja, propalog biznismena, izgubljenog portira i mladog dezertera, ubedljivo nas uvode u fantazmagorični prikaz belgijske afričke kolonije sa kraja 18. veka.



U saradnji sa Martom Popivodom i Festivalom savremenog eksperimentanog izraza REZ (Teorija koja Hoda [TkH]) – biće predstavljen rad kustoske platforme D’EST iz Berlina i njihov višegodišnji angažman u mapiranju ženskih i kolektivnih umetničkih pozicija koje reflektuju post-socijalistički kontekst kroz pokretne slike. Ulrike Gerhard (Ulrike Gerhardt), umetnička direktorka, i Naomi Henig (Naomi Hennig), urednica i koordinatorka D'EST-a, beogradskoj publici predstaviće odabrane radove i pokrenuti aktivan dijalog.

Festival nastavlja svoj produkcijski angažman na projektu „Srpski animirani film“  posle prvog, sada je u pripremi i drugi DVD, 13 uzbudljivih animiranih radova nastalih u periodu od 1969 do 1977.  godine.

Pored promocije ovog dvo DVD izdanja, planirano je i predstavljanje DVD-ja „Nagrađeni“, koji donosi izbor od dvadesetak najboljih filmova nastalih na predmetu Animacija, Fakulteta primenjenih umetnosti. Urednik oba izdanja je naš poznati animator, likovni umetnik i pedagog Rastko Ćirić.

Na ovogodišnjem festivalu planirano je i posebno gostovanje emisije „Trezor“, Redakcije za istoriografiju Radio televizije Srbije.

Svetsku premijeru imaé i film Od dužnosti i zakletve ne odstupah/ Nikolaj petrovič Krasnov reditelja Alekseja Burkina o najpoznatijem beogradskom arhitekti iz ruskih krugova. 

Kratki igrani filmovi imaju tendenciju produžavanja, a zajednički imenitelj filmova, ako ga je moguće uspostaviti su teške ali univerzalne teme. 

Ovaj festival je prepoznatiljiv i po tome što dodeljuje strukovne nagrade. 

 
Martovski festival tradicionalno je mesto susreta filmskih autora iz zemlje i inostranstva, producenata, distributera i predstavnika renomiranih filmskih festivala, novinara i kritičara, studenata i profesionalaca. To je mesto za promociju dokumentarnog, animiranog, kratkometražnog i eksperimentalnog filma, platforma za inspiraciju i razvoj novih ideja, kao i prilika za domaću publiku da pogleda uzbudljive, pažljivo odabrane aktuelne naslove, koje inače nema prilike da vidi u bioskopskoj ponudi.

Jedan od najstarijih filmskih festival u Evropi i svetu i ove godine trajaće pet dana, a publici će predstaviti bogat filmski program u nekoliko nacionalnih takmičarskih kategorija: dokumentarni film do i preko 50 minuta, eksperimentalni film i video-art, animirani film i kratki igrani film – kategorija za koju postoji i međunarodna selekcija. Planirane su brojne specijalne projekcije, stručni programi i tribine za profesionalce i studente, susreti i razgovori sa gostima festivala i drugi prateći programi.

Miloš Tomić je voditi tribinu „Najgluplji film.“

Cena ulaznica biće ista kao i prošle godine, 200 dinara, dok će studenti uz indeks moći da posećuju besplatno projekcije.

Interesantno je i to da je na konferenciji o zvuku brinula ćerka Zdenka Kolara (Zona B, Idoli).



Sonja Đekić (ranije Blagojević), rođena je 3. avgusta 1980. u Beogradu, gde i danas živi i radi. Diplomirala na katedri za filmsku i TV režiju na Fakultetu dramskih umetnosti u Beogradu. Režirala je kratkometražne igrane filmove i različite televizijske i video forme, i radila kao pomoćnik reditelja na brojnim projektima. Već više od decenije posvećeno se bavi na svojim dokumentarnim filmovima, u višestrukim ulogama. Za svoj debitanski film „Moj drug Srbija“ iz 2008. godine dobija dve nagrade na 55. Beogradskom festivalu dokumentarnog i kratkometražnog filma - za najbolji domaći dokumentarni film, kao i nagradu FIPRESCI za najangažovaniji film na festivalu. Film „KOSMA“ iz 2013. godine prikazan je na 50 festivala širom sveta i osvojio 10 nagrada (najbolji film na Festivalu etnografskog filma u Beogradu, najbolji film na festivalu Sole Luna u Trevizu, najbolji film na Festivalu filmskih stvaralaca Zapadne Virdžinije, gran pri na festivalu Rios u Portugaliji, i druge). Njen poslednji film „Speleonaut/Pod kamenim nebom“ iz 2018. godine premijerno je prikazan u glavnom progamu Festivala autorskog filma. Preko decenije aktivno je uključena u rad Festivala dokumentarnog filma „7 Veličanstvenih“ u Beogradu - kao koordinator radionica i producent, a šest godina je selektor i koordinator festivala „Grafest“ u Gračanici. Nedavno je osnovala produkciju KEVA, u okviru koje razvija novi autorski film „Snovi Vladana Radovanovića“, kao i edukativne programe.

Beogradski festival dokumentarnog i kratkometražnog filma je stalna manifestacija u oblasti kulture od značaja za Grad Beograd. Pokrovitelji festivala su Grad Beograd, Ministarstvo kulture i informisanja Republike Srbije i Filmski centar Srbije. Prijatelj festivala je kompanija „Lukoil Srbija”, a manifestaciju su podržali Italijanski institut za kulturu, „Alma Quattro”,  Kafeterija, Turistička organizacija Beograda i Turistička organizacija Srbije.



66. MARTOVSKI FESTIVAL: NAGRADA ZA ŽIVOTNO DELO





Dobitnica Nagrade za životno delo 66. Martovskog festivala je Bojana Andrić, dramaturg, scenarista, istoričar televizije, publicista.





Biografija: U igranom programu Televizije Beograd od 1971. kao dramaturg i urednik radila više desetina drama i dramskih serija. Od 1987. bavi se istorijom Televizije Beograd; od 1993. intenzivirala rad na osnivanju Muzeja televizije u Srbiji; od 1998. koautor programa "Teveteka"; od 2001. koosnivač i izvršni direktor prvog Međunarodnog festivala filmova o ljudskim pravima "Jedan svet" u Beogradu; od 2001. obnovila rad Redakcije za istoriografiju Televizije Srbije; od 2005. u penziji, ali ostala da radi autorski projekat "Trezor", započet 2002. 


Dela: Autor jedne radio i više TV drama, koautor TV drama i serija. Priredivač knjige "Antologije TV drame" i DVD izdanja "10 najboljih TV drama" i "Sećanje na nedužne žrtve". Autor publikacije "Repertoar Redakcije dramskog programa TVB od 1958. do 1983", autor knjige "Vodič kroz produkciju Igranog programa TV Beograd", koautor "Nisam gledao". Urednik dve knjige iz edicije "Prilozi za istoriju TVB". Autor ili urednik 13 izložbi iz istorije Televizije Beograd.


Priznanja: Godišnja nagrada RTB za 1991. "za iniciranje i realizaciju ideja o očuvanju dramskih i serijskih emisija Igranog programa TVB". Nagrada za TV kritiku "Duda Timotijević" za 2003. za pregalački rad u seriji "Trezor". Povelja Udruženja novinara Srbije 2008. za rad na očuvanju medijske baštine. Plaketa Jugoslovenske kinoteke za doprinos filmskoj umetnosti, 2014. Nagrada "Tanja Petrović" za izuzetan doprinos afirmaciji kulture i umetnosti, 2016. Nagrada za životno delo "Press Vitez", 2017.


Obrazloženje umetničke direktore i Odbora Martovskog festivala

o dodeli Nagrade za životno delo Bojani Andrić:



Bogatstvo koje leži u našim najdugovečnijim radijskim, televizijskim, filmskim i novinskim arhivama sabira mnoge decenije, nebrojeno ljudi, zapisa, istoriju nekoliko zemalja. Oni koji imaju prilike da se sa njim sretnu, po pravilu bivaju začuđeni da takve retkosti i vrednosti leže daleko od očiju i ušiju javnosti. I tada se budi zaštitnički nagon, pojačan samom propadljivošću medija, ali i varljivim ljudskim sećanjem, i nedostatkom sistemskog delovanja u pravcu ovog očuvanja. Jedan od glavnih zaštitnika tog našeg zajedničkog blaga i identiteta svakako je posvećena i požrtvovana Bojana Andrić, koja se tokom svoje karijere izražavala kroz pisanje, režiranje, uređivanje, započinjanje, istraživanje... Ona je jedinstvena pojava na našoj kulturnoj sceni: umetnik-baštinar, odlučni zanesenjak, diskretna heroina. Sa izrazitim stavom i pojavom, ali uvek u drugom planu, u funkciji priče koju posmatra, obrađuje i čuvajući stvara. 

I kao što i sam Martovski festival predstavlja veličanstveno vajanje u vremenu, i rad Bojane Andrić protegao se kroz decenije i prostranstva i predele Televizije Beograd, koja ona svojim zagrljajem čuva od nestajanja.  


Sonja Đekić, umetnička direktorka;

Odbor: Andreja Mladenović, predsednik;

Nataša Damnjanović,  Nenad PopovićIva Plemić Divjak i Vasilije Nikitović, članovi.



66. MARTOVSKI FESTIVAL – SELEKTORI








Dokumentarci preko 50 minuta:

Jovana Nikolić, producentkinja

Producentkinja višestruko nagrađivanih dokumentarnih filmova „Pogrebnik“, „Kavijar konkšn“ i „Nacionalni park“, sva tri permijerno prikazana na IDFA, i televizijama širom Evrope. Za film „Kavijar konekšn“ ostvarila podršku ITVS International, i emitovanje na 92 kanala u SAD. Doktorirala na FDU, na temi „Menažment i produkcija dokumentarnih filmova u uslovima nepovoljnim za kulturni razvoj“. EAVE i Berlinale talents alumna.


Čarna Manojlović, rediteljka

Za diplomski film – dugometražni dokumentarac „Tri (u)lične priče“ (2003) osvojila je Gran pri 50. Festivala dokumentarnog i kratkometražnog filma u Beogradu i nagradu za najboljeg reditelja debitanta. Drugi dugometražni dokumentarni film „Miki Manojlović: filmska ostvarenja“ (2005) je, kao i prethodni, napisala, snimila, režirala i koproducirala. 

Umetnička direktorka i selektorka Festivala Ženskog Filma, „Žensko oko sveta“ (2008), prvog festivala ženskog filma na Balkanu. Autorka je (scenario, režija, koproducent) dokumentarno-igranog dugometražnog filma „Milena“ (2011). Docent je na Katedri za filmsku i tv režiju i montažu na Akademiji Umetnosti u Beogradu od 2009. godine. Njeni filmovi su prikazivani na filmskim festivalima i platformama poput East Silver Jihlava, Zagreb Film Festivalu, ZagrebDox-u, u Motovunu, na Festivalu srpskog filma u Parizu, Festivalu srpskog filma u Čikagu, na Kustendorfu, festivalu Beldocs, PitchWise festivalu u Sarajevu, BeFem-u, FemixFest-u... U okviru multimedijalnog umetničkog projekta „Hrabre žene putuju kroz vreme“ (2017-2018), izlagala je u Beogradu u Radionici Integracije, galeriji Prozor, galeriji ULUS i Ustanovi kulture Parobrod, u okviru Noći muzeja 2018, u Sarajevu i Zvorniku.  Mama je dva dečaka.

Eksperimentalni film i video art:

Marta Popivoda, filmska rediteljka i video umetnica

Završila je filmsku režiju na FDU u Beogradu i magistarske studije eksperimentalnog filma na UDK u Berlinu. Inicijatorka je projekta ilegalni_bioskop (2007-2015. Beograd, Pariz, Bilbao) i umetnička direktorka Festivala savremenog eksperimentalnog filma, REZ. Njen umetnički rad je predstavljen na brojnim festivalima i izložbama, u zemlji i inostranstvu (MSU Beograd; MoMA Njujork; Tate Modern, London).Dobitnicaje nagrade za vizuelne umetnosti, koju dodeljuje Akademija umetnosti u Berlinu, kao i nagrade Edit Rus Haus za mlade medijske umetnike.

Animirani film:

Ana Nedeljković, vizuelna umetnica

Prvi film „Rabbitland“, koji je radila sa Nikolom Majdakom mlađim, na Berlinalu je nagrađen Kristalnim medvedom, prikazan je na preko sto festivala širom sveta, a osvojio je i brojne nagrade. 

Njihov drugi film „Neputovanja“ takođe je prikazan na brojnim festivalima uključujući Berlinale i Sundance. a nominovan je i za Annie nagradu.


 
Kratki igrani film – domaća selekcija:

Nemanja Jovanov, filmski snimatelj

Rođen u Beogradu. Diplomira FDU, katedru za kameru. Ostvaruje se kao direktor fotografije mnogih naslova. Beležeći okruženje, sarađuje i na više domaćih i stranih dokumentarnih projekata. Snimatelj serije kratkih filmova, od kojih su pojedini u stalnim postavkama svetskih muzeja moderne umetnosti. Fotografiše za domaće i strane magazina. Duže od decenije sarađuje sa kompanijom Living pictures iz Beograda, baveći se obradom filmske slike. Član UFUS-a, sekcije glavnih snimatelja slike i UNS-a.

Kratki igrani film – međunarodna selekcija:

Kristina Đuković, dramaturg

Rođena 1981. godine u Beogradu. Diplomirala na Fakultetu dramskih umetnosti (odsek dramaturgija).  Piše za radio, televiziju i film, bavi se pisanjem filmske kritike i eseja o filmu. Sa grupom autora, radila na knjizi filmskih eseja „Novi kadrovi – skrajnute vrednosti srpskog filma“ (CLIO, 2008). Radila kao urednik u Dramskom program Radio Beograda, a od 2013. godine radi kao dramaturg i filmski kritičar na RTS-u. 

Darko Lungulov, reditelj

Rođen u Beogradu, završio je filmske studije na City College of New York.  Njegov debitantski igrani film, „Tamo i ovde“, nagrađen na Tribeka festivalu 2009. učestvovao je na preko 50 internacionalnih festivala na kojima je dobio 20 nagrada. Sledeći film, „Spomenik Majklu Džeksonu“ (2014), svetsku premijeru je imao na Karlovim Varima, a prikazan na preko četrdeset internacionalnih festivala gde je dobio osam nagrada. Kao ko-scenarista sarađivao je sa Mirjanom Karanović na njenom rediteljskom debiju, filmu „Dobra žena“, koji je svetsku premijeru imao na Sundance festivalu 2016. godine.



66. MARTOVSKI FESTIVAL



Dom omladine Beograda // 27-31.3.2019.



* * * FILMSKE PROJEKCIJE * * *


SREDA 27. mart 2019.


VELIKA SALA 


19h - SVEČANO OTVARANJE + DODELA NAGRADE ZA ŽIVOTNO DELO BOJANI ANDRIĆ + PROJEKCIJA DOKUMENTARNOG FILMA „Veliki pohod u Malu Sugubinu“, autori: reditelj arhivskog filma: Božidar Kalezić, novinar Živadin Mitrović, autor „Trezora“ Bojana Andrić (Srbija, 60’) / SVETSKA PREMIJERA! * uz prisustvo autora


Višegodišnja akcija Radio-televizije Beograd „Selu u pohode“ i određenog broja kulturnih radnika-entuzijasta šezdesetih i sedamdesetih godina prošlog veka, ostavila je veliki trag i na učesnike i goste iz grada i domaćine na selu, pa i u medijskom sećanju i arhivi Televizije Srbije.


NAKON PROJEKCIJE RAZGOVOR SA AUTORIMA FILMA U HOLU VELIKE SALE


21h - SPECIJALNA PROJEKCIJA: „Akvarela“, r. Viktor Kosakovski (Aquarela / VB, Nemačka, Danska, SAD; 2018, 89’) / SRPSKA PREMIJERA!

Posle Sandensa, IDFA-e, Venecije i Lajpciga, novo ostvarenje čuvenog ruskog dokumentariste Viktora Kosakovskog (Viktor Kossakovsky), biće premijerno prikazano u Srbiji na 66. Martovskom festivalu! Film „Akvarela“ (Aquarela / Velika Britanija, Nemačka, Danska, SAD; 2018, 89’) je izuzetno vizuelno putovanje kroz neuhvatljivu lepotu i sirovu moć vode.



ČETVRTAK 28. mart 2019.


VELIKA SALA


15h – DUGOMETRAŽNI DOKUMENTARNI FILM, takmičarski program

Doći će žuti ljudi i piće vodu sa Morave, r. Tanja Brzaković, 2018, 72’

17h – ANIMIRANI FILM, takmičarski program (70 minuta)

Alma, Demir Mekić, 7’ 44’’
Bio dvaput jedan kralj, Vojin Vasović, 14’ 10’’
Eho, Boriša Simović, 7’ 50’’
Florigami, Iva Ćirić, 5’ 10’’
Radiovizija – Prostor, Jelena Milunović, 3’ 35’’
Radiovizija - Govori Mihovil Logar, Miloš Tomić, 3’ 1’’
Radiovizija - Izbrisano detinjstvo Marte Malagurski, Jovana Begović, 3’ 50’’
Radiovizija – Astronomija, Tamara Bogovac, 3’ 30’’
Radiovizija – Smisao, Iva Ćirić,  3’ 4’’
Veš-mašina, Vanja Vikalo, 4’ 18’’ *svetska premijera
Živela sloboda, Stefan Katanić, 3’ 23’’
U zoološkom vrt, grupa autora, 2’ 16’’ * van konkurencije
3013, Borislav Šajtinac, 8’                *svetska premijera


19h – SPECIJALNA PROJEKCIJA : Zajednica - Život običnih Srba u Trstu, r. Alesio Bocer (The Community / Italija; 2018, 62’) / SRPSKA PREMIJERA! * uz prisustvo autora


Kroz scene iz svakodnevnog života, upoznajemo se sa najstarijom i najbrojnijom zajednicom u Trstu – srpskom pravoslavnom zajednicom i njihovim običajima i kulturom, nastalim u spoju dva sveta.

NAKON PROJEKCIJE RAZGOVOR SA AUTOROM FILMA U HOLU VELIKE SALE


21h – DOMAĆI KRATKOMETRAŽNI IGRANI FILM, takmičarski program (111 min)

Mališan, Danilo Bećković, 14’
Kada sam kod kuće, Ivana Todorović, 16’ 23’’ *svetska premijera
Kostakurta (Bajka o Satankrajini), Saša Karanović, 27’31’’
Mi smo videli leto, Nikola Stojanović, 19’54’’ *svetska premijera
Pesnik revolucije na predsedničkom brodu, Balša Đogo, 14’ 58’’ *svetska premijera
Čekanje, Emilija Gašić, 14’ 22’’ *svetska premijera
Najtužniji dan tužnog ljubavnog života Olge Petrovne iz TalinaEstonije, Nemanja Veselinović, 4’13’’


HOL VELIKE SALE


od 16h - RAZGOVORI SA AUTORIMA PRIKAZANIH FILMOVA


AMERIKANA


15h - DUGOMETRAŽNI DOKUMENTARNI FILM, takmičarski program

Brigada: Istorijat Petefi Brigade u Drugom svetskom ratu, r. Ferenc Lavro, 2018, 51’ 7’’

17h – DUGOMETRAŽNI DOKUMENTARNI FILM, takmičarski program

Botorići, r. Srđan Knežević, 2018, 66’

19h – KRATKOMETRAŽNI DOKUMENTARNI FILM, takmičarski program (104 minuta)

Rainey, Miloš Tasić, 26 ’ 11’’ *svetska premijera
Ademovo ostrvo, Ivana Todorović, 12’ 27’’
Obeleženi, Jovan Dopuđ, 10’ 47’’
Iskra u tami, Slađana Topalović Nestorović, 25’ 29’’ *svetska premijera
Kratki film o kino entuzijazmu, Filip Markovinović, 29’ 24’’ *svetska premijera


21h – MARTOVSKI FESTIVAL PREDSTAVLJA: Sećanje na Jonasa Mekasa * uz prisustvo Audriusa Stonisa

 „Uspomene na putovanje u Litvaniju“, r. Jonas Mekas, 1972, 82’

Elegičan filmski dnevnik o putovanju u Mekasovo rodno mesto, podeljen na tri segmenta. Prvi segment se bavi Mekasovim emigrantskim životom u Njujorku, nakon što je napustio Litvaniju. Drugi deo opisuje njegov put natrag, dok je treći nastao nedugo zatim, tokom Mekasovog boravka u Beču...

PETAK 29. mart 2019.


VELIKA SALA


15h – DUGOMETRAŽNI DOKUMENTARNI FILM, takmičarski program

Svedok jednog vremena, r. Igor M. Toholj, 2018, 74’ 88’’ *svetska premijera

17h – DUGOMETRAŽNI DOKUMENTARNI FILM, takmičarski program


Vodič kroz crnu rupu, r. Aleksandar Nikolić, Zlatko Pranjić, 2017, 82’

19h – MARTOVSKI FESTIVAL PREDSTAVLJA: Lordana Zafranovića * uz prisustvo autora

Retrospektiva kratkih filmova: po izboru i u režiji Lordana Zafranovića


Ljudi u prolazu (dokumentarni film, 10 minuta, 1967) // Poslepodne (puška) (igrani film, 14 minuta, 1967) // Valcer (moj prvi ples)  (igrani film, 28 minuta, 1970) // Lica terakota (dokumentarni film, 30 minuta, 2003)

Duh vremena (Zeitgeist / Švajcarska; 2018, 28’) / SRPSKA PREMIJERA!

Ostvarenje “Duh vremena” nastalo je na osnovu izložbe „Gradovi u pokretu“, koja kroz arhivsku foto-građu i dnevne listove prati svakodnevni život u Beogradu, Sarajevu, Istanbulu i Ankari, nakon raspada Otomanskog carstva. 

22h – DOMAĆI KRATKOMETRAŽNI IGRANI FILM, takmičarski program (90 minuta)

Pravda za pile, Mihajlo Stefanović i Predrag Prole, 5’ 38’’ * van konkurencije
Ponuda i potražnja, Milan Marić I Nikola Ljuca, 17’ 33’’
Hodam za tobom, Viktorija Samardžić, 6’ 16’’
Agitacija, Petar Milić, 14’ 6’’
Lajkuj me milion puta, Boris Malagurski, 17’ 38’’
Žicka, Ivan Bukvić, 24’ *svetska premijera
Zid, Branislav Kostić, 7’ 42’’
Gužva, Iris Janković 16’ 36’’


HOL VELIKE SALE


od 16h - RAZGOVORI SA AUTORIMA PRIKAZANIH FILMOVA





AMERIKANA


12h – GRAD BEOGRAD PREDSTAVLJA:  Nikolaj Petrovič Krasnov

Od dužnosti i zaкletve ne odstupaj, r.  Aleksej Burkin, Elena Gromova (Rusija, 2018, 37’) /                          * SVETSKA PREMIJERA, BESPLATNA PROJEKCIJA * uz prisustvo autora


Dokumentarni film o slavnom N.P. Krasnovu, ruskom arhtekti koji ostavio značajan trag na izgled glavnog grada Srbije.

15h – KRATKOMETRAŽNI DOKUMENTARNI FILM, takmičarski program (105 minuta)

Priča jedne kamere, Svetislav Vučković, 25’ 26’’ *svetska premijera
Nikada nećeš hodati sam, Petar Jevremović, 17’ 30’’
Žuti autobus, Radmila Todić Vulićević, 20’ 59’’
Jadran - više od broda, Veljko Đuro, Katarina Rasulić, 38’ 30’’ *svetska premijera

17h – EKSPERIMENTALNI FILM I VIDEO ART, takmičarski program (87 minuta)

I Dance Alone, Bogomir Doringer, 13’ *svetska premijera
Vaše sobe, bela i ljubičasta / Your Rooms, White and Purple, Nina Zeljković i Vladimir Vulević , 32’ *svetska premijera
Prvi poljubac / First kiss, Stanko Gagrčin, 8’ *svetska premijera
Ibarska Highway, Aleksandrija Ajduković, 12’ *svetska premijera
Frames, Arion Asllani, 22’ *svetska premijera



19h – MEĐUNARODNI KRATKOMETRAŽNI IGRANI FILM, takmičarski program (90 minuta)

Pogled / Gaze, Iran, 15’
Pelvicachromis, Nemačka, 11’ 52’’   *svetska premijera
Kiselina / Acide, Francuska 18’
Samo vazduh / Pure Air,Holandija, 22’4’’  
Ubistvena tišina / Kill the Silence, Kina, 22’ 23’’  *svetska premijera 


21h – KRATKOMETRAŽNI DOKUMENTARNI FILM, takmičarski program (133 minuta)

Nepotpisane, Valentina Delić, 30’ *svetska premijera
Žeteoci, Gala Negrello, 14’ 49’’
Jedini, Nikola Polić, 29’
Dolina vladara, Efim Graboy, 25’ 50’’
Ljanda, Mirza Abdagić, 7’ 50’’ *svetska premijera
Nemi krik, Siniša Cvetić, 26’



SUBOTA 30. mart 2019.


VELIKA SALA


15h - DUGOMETRAŽNI DOKUMENTARNI FILM, takmičarski program

Okupirani bioskop, r. Senka Domanović, 2018, 87’

17h – EKSPERIMENTALNI FILM I VIDEO ART, takmičarski program (76 minuta)

Dreamland, Allan Brown, 13’30’’ *svetska premijera
Bekstvo / Scappare, Miloš Tomić, 3’
Odsjaj / Glimmer, Sinisa Ilić i Tina Gverović, 9’
Dogs, moon river and Baudelaire, Marija Kovačina, 4’
AAA (Mein Herz), Katarina Zdjelar 4’ 30’’ * van konkurencije
Intermeco / Intermezzo, Saša Petrović, 5’ *svetska premijera
Transpozicija / Transposition, Igor Toholj, 5’ 25’’
Ruins of Future Utopia, Saša Tkačenko, 30’



19h - MEĐUNARODNI KRATKOMETRAŽNI IGRANI FILM, takmičarski program (106 minuta)


Pepeo / Ashes, Portugalija, 15’
Tržni centar / The Mall, Rusija, 15’ *svetska premijera
Od nemila do nedraga / On Foot, Iran, 27’ 
Meso / Aicha, Bolivija, 11’ 13’’  
Nasledstvo / The Heritage, Španija, 17’ 59’’
Ljubav, Avendidas Novas / Amor, Avenidas Novas, Portugalija, 20’

21h – FESTIVAL U OKVIRU FESTIVALA: REZ predstavlja platformu D’EST  * uz prisustvo D’EST-a

Rad kustoske platforme D’EST iz Berlina i njihov višegodišnji angažman u mapiranju ženskih i kolektivnih umetničkih pozicija koje reflektuju post-socijalistički kontekst kroz pokretne slike.


Selekcija (feminističke) video umetnosti // izbor radova: Marta Popivoda

Instrukcije Br. 2 / Instructions No. 2 Autorka: Sanja Iveković //  2015, video (HD), 4’52”, u boji, zvuk, 16:9, naručioci: Neuer Berliner Kunstverein (N.B.K.) i Nordstern Video Art Center Gelsenkirchen. 



Šarmiranje za revoluciju / Charming For the Revolution  Autorke: Pauline Boudry, Renate Lorenz // 2009, 16Mm/HD, filmska instalacija, 11’00’’, zvuk, u boji, 16:9,  performans: Verner Hirš (Werner Hirsch), uz dozvolu: umetnika. 



Ko se boji ideologije? Prvi deo / Who Is Afraid Of Ideology? Part I Autorka: Marwa Arsanios // 2017, jednokanalni video (HD)  23’00’’, zvuk, u boji, 16:9, uz dozvolu: umetnika. 



Malo složena situacija / A Bit of a Complex Situation  Autorka: Elske Rosenfeld // 2014, dvokanalni video (HD), 17’16’', stereo zvuk, u boji, 16:9, uz dozvolu: umetnika. 



Draga životinja / Dear Animal  Autorka: Maha Maamoun // 2016, jednokanalni video (HD),  25’30’’, stereo zvuk, u boji 16:9, jezik: arapski sa engleskim titlovima, uz dozvolu: umetnika. 



 Iznad vremenskih prilika / Above The Weather  Autori: Biro za melodrmatična  istraživanja // 2015, 11’, Rumunija.


HOL VELIKE SALE

od 16h - RAZGOVORI SA AUTORIMA PRIKAZANIH FILMOVA

AMERIKANA

15h - MEĐUNARODNI KRATKOMETRAŽNI IGRANI FILM, takmičarski program (96 min)


Posvećenost / Deepwork, Austrija, 10’ 40’’ *svetska premijera
Mina / Meena, Indija, 10’ 15’’ *svetska premijera
U ime jagode, čokolade i duha svetoga, Hrvatska, 20’
Dubina vuče / The Lure of the Deep, Kanada, 16’ 11’’
Nuri / Nooreh, Indija, 22’ 25’’
Budi više kao Bagzi / Being more like Bagsy, Norveška 16’ 

17h – DUGOMETRAŽNI DOKUMENTARNI FILM, takmičarski program

Rado Srbin ide u vojnike, r. Dragan Elčić, 2018, 63’ 10’’ *svetska premijera

19h – Rastko Ćirić predstavlja: DVD „Srpski animirani film 2”  i „Animacija FPU: Nagrađeni“


ULAZ JE SLOBODAN!


Martovski festival nastavlja svoj produkcijski angažman na projektu „Srpski animirani film“, i baš na 66. festivalu predstaviće drugi DVD koji donosi trinaest uzbudljivih animiranih radova nastalih u periodu od 1969. do 1977.  godine. DVD „Animacija FPU: Nagrađeni“ sadrži izbor od dvadesetak najboljih filmova nastalih na Fakultetu primenjenih umetnosti. Urednik oba izdanja je naš poznati animator, likovni umetnik i pedagog Rastko Ćirić. 


Program izabranih filmova:


Srpski animirani film 2: Nije ptica sve što leti (1970), Borislav Šajtinac // Vrijeme vampira (1971), Nikola Majdak // Preobražaj (1973), Divna Jovanović // Diplomata (1976), Stevica Živkov

Animacija FPU: Nagrađeni: Na mostu (2000), Nikola Vitković // Isкon Anime Æternam (2015), Mihajlo Dragaš // Govori Isidora Seкulić: Daljine su savladane (2015), Jelena Milunović // Fliposкop (2017), Кrunoslav Jović


21h – MARTOVSKI FESTIVAL PREDSTAVLJA: Audrius Stonis * uz prisustvo autora

Retrospektiva baltičkog poetskog dokumentarnog filma

Početkom 60-ih godina prošlog veka, kada su francuski pioniri pravca cinéma vérité istvarali novi realizam a direktni film se pojavio u Kvebeku, Baltik je doživeo rađanje jedne generacije dokumentarista koji su naginjali lirskijem pogledu na svet.

-          Snovi stogodišnjaka ( Dreams of Centenarians), Robertas Verba, Litvanija, 20’

-          Putovanje preko maglovitih livada (Journey Through the Misty Meadows), Henrikas Sablevicius, Litvanija, 10’

-          Stariji 10 minuta (10 Minutes Older), Herz Frank, Letonija, 10’

-          Ivanjdan (Jaanipaev), Andres Soot, Estonija, 20’

-          Obala (Krasts), Ivars Seleckis, Letonija, 22’

-          Sam (Alone), Audrius Stonis, Litvanija, 16’



NEDELJA 31. mart 2019.


VELIKA SALA


13h - FILM „Akvarela“ * REPRIZNA PROJEKCIJA

15h - DUGOMETRAŽNI DOKUMENTARNI FILM, takmičarski program

SLATKO OD NIŠTA, r. Boris Mitić, 2017, 78’

17h - KRATKOMETRAŽNI DOKUMENTARNI FILM, takmičarski program (103 min)

Odežda kneza lazara, Nada Savić, 26’ 45’’
Metalla Tricornensia – Kosmaj, Rastko Šejić, 24’ 47’’
Porodica, moja kuća, Stefan Krasić, 9’ 35’’
Priča o bućki, Marko Grujić, Petar Srok,  42’ 


19h – SVEČANO ZATVARANJE, DODELA NAGRADA + SPECIJALNA PROJEKCIJA: TAJ VELIČANSTVENI KOLAČ


(Ce magnifique gâteau! / Belgija, Francuska, Holandija; 2018, 44’)

Srednjometražni animirani omnibus o pet likova, koje povezuje isti ambijent - Afrika krajem 19. Veka; kralju koga muče brige,  sredovečni Pigmej koji radi u luksuznom hotelu, propali biznismen u ekspediciji, izgubljeni portir i mladi dezerter.


HOL VELIKE SALE

od 16h – RAZGOVORI SA AUTORIMA


AMERIKANA


15h - MEĐUNARODNI KRATKOMETRAŽNI IGRANI FILM, takmičarski program (100 minuta)

Kišobran / Umbrella, Grčka, 13’
Kada smo leteli za Pariz / Flight to the Paris Time, Iran, 1’ 40’’  *svetska premijera
Mesto / Whereabouts, Filipini, 13’49’’
Bela Mandil / Bela Mandil, Portugalija, 18’
Play, Poljska, 13’
Niko nije savršen / Nitko nije savršen, Hrvatska, 18’ 
Kupatilo / The Bath, Južna Koreja, 11’ 17’’ 
Oproštajni govor / Parting Shot, Turska, 10’ 30’’ 

17h - DUGOMETRAŽNI DOKUMENTARNI FILM, takmičarski program

4 godine u 10 minuta, r. Mladen Kovačević, 63’



* * * RADIONICE, TRIBINE, MASTERKLASOVI, OKRUGLI STO * * *


ČETVRTAK 28. mart 2019.


KLUB DOB


15h – Radionica // Noviteti u oblasti VR industrije

U okviru radionice virtuelne realnosti prisutni će imati mogućnost da se upoznaju sa radom Laboratorije interaktivnih umetnosti Fakulteta dramskih umetnosti, kao i sa osnovnim tehnikama 360 stereoskopske slike, fotogrametrije i tendencijama VR industrije. Radionica donosi prezentaciju aktuelnih radova domaćih autora u ovoj oblasti i razgovor o mogućnostima i platformama za razvoj VR projekta. VR vodionicu vodi Branko Sujić, vanredni profesor na Fakultetu dramskih umetnosti u Beogradu (umetnička oblast – kamera).

Radionica je otvorena za sve zainteresovane, ali molimo da prisustvo najavite na: jovan.pantovic@martovski.rs (ime i prezime, 1-3 rečenice o sebi)



18h - Kino-klubaši o Jatagan mali
 

Nedavno nas je napustio veliki Dušan Makavejev (1932-2019), vrsni reditelj i poznavalac filma koji je svojim radom zanavek zadužio srpski, jugoslovenski, evropski i svetski film. Iako Makavejeva fizički više nema među nama, sećanje na njega ne bledi. Naprotiv. Jače je nego ikad. S tim u vezi, a u čast ovog velikog filmskog vizionara, Martovski festival organizuje nesvakidašnji događaj „Kino-klubaši u Jatagan mali“. Članovi čuvenog Kino-kluba „Beograd“ sećaju se filmskih početaka, najpre kroz reminiscencije na prvi (izgubljeni) film Makavejeva Jatagan mala (1953). Tokom spontanog razgovora, biće prikazano nekoliko kratkih ranih radova Makavejeva iz prve faze  stvaralaštva: Pečat (1955), Antonijevo izgubljeno ogledalo (1957), Spomenicima ne treba verovati (1958). Takođe, biće prikazan i kinoklubski biser Ruke ljubičastih daljina (1962) u režiji Save Trifkovića. Ideja za ovaj događaj potekla je iz teksta Nikole Lorencina povodom 50. Martovskog festivala, a na kom je Makavej dobio nagradu za životno delo.


Događaj je otvoren za sve zainteresovane.



PETAK 29. mart 2019.


KLUB DOB

17h – Okrugli sto: „Ka teoretskoj misli“ // O dokumentarnom filmu, između teorije i prakse


Nulta teoretska tribina na Martovskom festivalu biće posvećena dokumentarnom filmu, a sa idejom da se pokrene plodna teoretska diskusija o nečemu što je zbog velike dinamike kojom se razvija i raste vrlo teško „uhvatiti“ u smestiti u teorijske okvire. Ideja je da se za početak napravi osnovni teorijski okvir i osnova za dalja razmišljanja. Filozof, antropolog i teoretičar filma razgovaraju o odnosu stvarnosti i njenog dokumentovanja na filmu, osvrćući se i na fenomen svuda prisutnih kamera (i snimanja), interneta i izmeštanja okvira realnosti... Učesnici ove tribinske radionice posvećene teoretskom zauzdavanju dokumentarnog filma biće profesorka Nevena Daković, dramaturg/kritičar Ivan Velisavljević, i Relja Pekić iz Centra za vizuelnu antropologiju.


Događaj je otvoren za sve zainteresovane.




SUBOTA 30. mart 2019.


AMERIKANA

12h – Masterklas: Lordan Zafranović // Magistar režije otvoreno o filmskom stvaralaštvu


Čuveni hrvatskireditelj Lordan Zafranović je gost 66. Martovskog festivala u okviru koga će održati i ovaj masterklas. Zafranović  je magistar režije i diplomac hvaljene Filmske akademije u Pragu. Za svoj rad je dobio veliki broj odlikovanja i nagrada, uključujući i dve „Zlatne arene“ za najbolju režiju u Puli. Napoznatiji je po svojoj ratnoj trilogiji koja obuhvata ostvarenja: Okupacija u 26 slikaPad Italije i Večernja zvona. Na masterklasu će govoriti o unutrašnjoj filmskoj formi. Svoja izlaganja će da objašnjava na primeru nekoliko izabranih konstrukcionih planova i filmskih inserta iz obimnog sopstvenog dela.


Masterklas je otvoren za sve zainteresovane, ali molimo da prisustvo najavite na: jovan.pantovic@martovski.rs (ime i prezime, 1-3 rečenice o sebi)



HOL AMERIKANE

14h – INFO PULT DOKSRBIJA


DOKSRBIJA – Udruženje Dokumentarista Srbije je strukovno udruženje autora i producenata dokumentarnih filmova, koje ostvarije svoju svrhu paralelnim delovanjem na nivou kulturne politike i u okviru produkciono-organizacione baze, dajući potporu velikom interesovanju srpskih autora i producenta za autorski dokumentani film, te ukupnom razvoju, produkciji i prikazivanju domaćih kreativnih dokumentaraca, u Srbiji i svetu.


Na štandu DOKSrbije možete da se: upoznate sa aktivnostima Udruženja i informišete kako da postanete naš član. Takođe, možete da zavirite u katalog najnovije srpske produkcije dokumentarnih filmova.


KLUB DOB

11h – Radionica: „Kuvanje filma“ // Mentorski rad sa vrhunskim stručnjacima iz zemlje i inostranstva na pet odabranih projekata


Odabrano je pet projekata – po jedan u svim kategorijama zastupljenim na Martovskom festivalu (dokumentarni film preko 50 minuta, dokumentarni film do 50 minuta, kratki igrani film, animirani film i eksperimentalni film). Projekti su prethodno prijavljeni putem mejla, a predavači/tutori odabrali su pet najzanimljivijih i za njih pripremili pojedinačni plan konsultacija i razvoja. Autori odabranih projekata dobijaju mogućnost da razviju svoj projekat radeći sa vrhunskim filmskim stručnjacima iz zemlje i inostranstva. Na radionici „Kuvanje filma“ učestvuje ukupno deset tutora, za svaku kategoriju po dvoje (po  jedan iz Srbije i jedan iz sveta). Svaki tutor radi po tri sata na projektu, i to u kategoriji za koju je ekspert.


Tutori: Michał Bobrowski, Maja Miloš (kratki igrani),  Wiola Sowa, Nikola Majdak (animirani), Audrius Stonys, Nemanja Babić (kratki dokumentarni), Boštjan Virc, Goran Radovanović (dugometražni dokumentarni), Ulrike Gerhardt i Milan Milosavljević (eksperimentalni).


Detalji o načinu prijavljivanja:  http://martovski.rs/sr/martovski-festival-raspisuje-konkurs-za-mentorske-radionice/



16h – Tribina: „Dokumentarni film“ // Aktuelna pitanja: koprodukcije, prodaja, trening-programi, DokSrbija


Na tribini posvećenoj dokumentarnom filmu učestvovaće Boštjan Virc (koji će na primeru svog filma pričati o iskustvima koprodukcije), Aleksandar Govedarica (govoriće o sejls aspektu), a ispred DokSrbije uključiće se Iva Plemić Divjak sa svežim utiscima sa Eurodoka, kao i iskustvima sa Eurimaža, na kom je naš predstavnik. Biće reč i o saradnji RTS-a i FCS-a, a nakon godinu dana prikazivanja dokumentarnih filmova na Javnom servisu (uz odgovarajuće sagovornike). U ovaj deo tribine će se uključiti i Andrijana Stojković kao predsednica DokSrbije i ukratko predstaviiti situaciju u udruženju i ovogodišnje planove. Tribinu će moderirati Miloš Ivanović, koji će govoriti o svojim producentskim iskustvima.


Događaj je otvoren za sve zainteresovane.



NEDELJA 31. mart 2019.


AMERIKANA


12h– Masterklas: „Animirani film“ // Sve u vezi sa animiranim filmom 


Wiola Sowa i Michael Bobrowski, gosti 66. Martovskog festivala i članovi žirija u okviru selekcije „Animirani film“, predstaviće se beogradskoj publici i ovim masterklasom u okviru koga će napraviti kratke prezentacije svojih autorskih projekata, a kome će moći da prisustvuju svi oni koji vole kvalitetan animirani film i animaciju. Borowski će predstaviti knjigu „Propaganda, ideologija, animacija. Iskrenuti istorijski snovi“, u kojoj je jedno poglavlje posvećeno srpskoj animaciji. Sowa će se u svom izlaganju fokusirati na tri ključne reči: etiologija, inspiracija i duša. Nakon masterklasa sledi okupljanje članova Udruženja filmskih animatora Srbije (UFAS).

Masterklas je otvoren za sve zainteresovane, ali molimo da prisustvo najavite na: jovan.pantovic@martovski.rs (ime i prezime, 1-3 rečenice o sebi)



KLUB DOB

10h – Radionica Miloša Tomića: „Najgluplji film na svetu“ // Filmska radionica za srednjoškolce


Tokom dinamične i zabavne jednodnevne radionice namenjene srednjoškolskom uzrastu, učesnici će imati prilike ne samo da preispitaju svoja filmska znanja, već  i snime kratki film! Radionicu će voditi, na sebi svojstven i maštovit način, naš nagrađivani autor - filmski umetnik i predavač Miloš Tomić. Radionica se igra klišeima kratkog igranog filma. Uzima za osnovu sve ono što učesnike nervira u filmovima koje gledaju: po pitanjima priče, glume, režije, muzike…I upravo ti elementi biće građa za kratki film koji će oni snimiti, imitirajući, parodirajući, igrajući se sa tim opštim mestima i klišeima.


Detalji o načinu prijavljivanja: 







Ulaznice po ceni od 200 dinara za sve projekcije, pod kojima se podrazumevaju i termini prikazivanja kratkih filmova, mogu se kupiti na Ticket Vision blagajni u Domu omladine Beograda. Studenti FDU i drugih filmskih fakulteta i akademija uz indeks mogu preuzeti besplatne propusnice za filmove, na dan projekcije od 10h na Info-pultu u holu DOB.

 

Reč umetničke direktorke 66. Martovskog festivala





Oduvek sam bila fascinirana dnevničkim beleškama, koje uspevaju da uhvate trenutak u vremenu, da ga spasu od zaborava, kao i mnoge druge vezane uz njega, te ih prizovu u sećanje, kao vremeplov. Martovski festival svakako predstavlja fascinantni dnevnik dug gotovo ljudski vek, prizma kroz koju je moguće sagledati jednu istoriju filma, pa i ovog dela sveta. Pokušavam da obuhvatim ovu skulpturu u vremenu, 66 godina neprekidnog, strpljivog i upornog postojanja - i zajedničku nit, jezgro ideje koja je protkala mnogobrojna izdanja, beskraj filmova, reči i misli, intimnih crtica i zabeleški, osećaja i sećanja, stvaralačkog  naboja... U vrtoglavici utisaka ne uspevam da jasno razaznam, pa se vraćam onom očiglednom. Festival bez sumnje odlikuje izdržljivost (zbog koje je neretko morao i da otrpi), i poslednja nedelja marta! Ovo je vreme koje gotovo koincidira sa belom nedeljom, pokladama, slovenskim praznikom ukorenjenom u paganskom kultu Sunca i obeležavanju dolaska proleća! Na jugu Kosova i Metohije ovaj običaj zove se Pročka, i postoji u živom i uzbudljivom obliku. Velike lopte vatre koje rasteruju zle duhove, mnoštvo ljudi, slavlje i katarzični oproštaj. I Martovski festival vidim na sličan način, kao mesto koje okuplja veliku filmsku porodicu, dovodi do ushićenja i zanosa, i velikih vatrenih filmova!


Filmski festivali u svetu postaju mesta velike konkurencije, na one najprestižnije stižu hiljade i hiljade prijava, cene prijavljivanja rastu, proces odabira je surov, a oni retki koji dospeju do vrha dobijaju priliku da budu primećeni i nastave svoj put do šire publike. U takvom svetu, i producenti i autori često svoje napore i ideje već u startu oblikuju prema nekom unapred pretpostavljenom programskom ukusu i zahtevima momentalnog privlačenja pažnje. O dobrim i lošim stranama ovakvog stanja stvari se može raspravljati, ali svakako je važno i da postoje i drugačije festivalske ideje i pristupi. Tako, i pored toga što se većina programa Martovskog festivala sastoji od takmičarskih kategorija, njegovu suštinu vidim pre u sabiranju nego u pobedničkoj trci! Martovski festival sa ponosom okuplja naše najbolje animirane, kratke igrane, eksperimentalne, dokumentarne filmove i televizijske forme i video radove, bez strogih zahteva o premijeri.

Listajući katalog jubilarnog 50. festivala (od impozantnih 180 strana), naišla sam i na sekciju „prijavljeni filmovi koji nisu ušli u program festivala“, a koji su takođe zapisani u ovoj specifičnoj hronici filma. Naslonjeni na prethodno ali i predosećajući buduće, počinjemo da naziremo tu kolektivnu viziju u koju ugrađujemo nov deo, svoj zapis u vremenu. U istom jubilarnom katalogu, Nikola Lorencin, tadašnji predsednik Saveta festivala, piše o dobitniku nagrade za životno delo 50. festivala - Makavejevu.

Osvrćući se na činjenicu da je njegov prvi film „Jatagan mala“ izgubljen, pita se: „da li se time zagubio i sam Početak?“ I dalje:  „Ono što kao pitanje u ovakvim prilikama postavljamo: od kad se to Mak bavi filmom, kada je - „počeo“? Pa ako nema početka kao što ga je „Jatagan mala“ odnela iz vremena, najpre ćemo da poverujemo kako je to sa Filmom, kod Maka bilo zapravo: ODUVEK.“ I dalje, Lorencin indirektno zaokružuje taj vremenski okvir stvaranja do ZAUVEK ličnim poetskim osvrtom: „Film nije nestao. On je, jednostavno, sada prešao u neko drugo, takođe prirodno svoje stanje: u - SEĆANJA. A zar upravo sećanje i nije konačni, besmrtni život Filma? Dematerijalizovan, u još fluidnijoj i božanskoj tvari, čak i od one, od kakve je netelesna građa sama Filmska Projekcija? Film se čuva, i nanovo - zauvek - projektuje i ukazuje u mojoj glavi, on postaje deo mene, mog pamćenja i života, možda - čak: on je onakav kakvog ga ja hoću.“

U praktičnom smislu, moji dosadašnji napori kao umetničkog direktora 66. Festivala odnosili su se na to da dam jednaku pažnju svim festivalskim kategorijama, programima za mlade filmske umetnike, kao i za profesionalce, kao i da se festival širi u smeru teoretskih misli i diskusija, praktičnih radionica i mentorskih programa, i tribina sa jasnim fokusom na aktuelna pitanja. Osvrnućemo se na značajne događaje u prethodnoj godini, kakva je svakako i saradnja RTS-a sa Filmskim centrom Srbije i uvođenje termina za dokumentarne filmove na nacionalnoj frekvenciji, ugostićemo zanimljive goste iz regiona i Evrope - stare festivalske pobednike i one koji tek dolaze, potrudićemo se da od zaborava otrgnemo značajna dela domaće kinematografije i predstavimo ih u novom sjaju, kao i da budemo u toku sa najsavremenijim tehnološkim tendencijama i kreativnim filmskim praksama.

Martovski festival, vidim, konačno i kao mesto metafizičkog ospoljenja autentičnih stvaralačkih naboja, rečima jednog od višestrukih pobednika Festivala Lordana Zafranovića: „Završeni film djeluje na gledaoca onolikim intenzitetom koliko je unutarnje energije autor uspio utisnuti na filmsku vrpcu, projicirati u kadrove kao svoj personalni naboj...“

Sonja Đekić



66. MARTOVSKI FESTIVAL: RADIONICE

Publiku 66. Martovskog festivala, pored bogatog filmskog programa, očekuju i radionice, master-klasovi, stručni programi i tribine za profesionalce i studente, susreti i razgovori sa gostima festivala, i drugi prateći programi.

ČETVRTAK 28. mart 2019. – KLUB DOMA OMLADINE BEOGRADA
15č Radionica // Noviteti u oblasti VR industrije 


U okviru radionice virtuelne realnosti prisutni će imati mogućnost da se upoznaju sa radom Laboratorije interaktivnih umetnosti Fakulteta dramskih umetnosti, kao i sa osnovnim tehnikama 360 stereoskopske slike, fotogrametrije i tendencijama VR industrije. Radionica donosi prezentaciju aktuelnih radova domaćih autora u ovoj oblasti i razgovor o mogućnostima i platformama za razvoj VR projekta. VR vodionicu vodi Branko Sujić, vanredni profesor na Fakultetu dramskih umetnosti u Beogradu (umetnička oblast – kamera).

Radionica je otvorena za sve zainteresovane, ali molimo da prisustvo najavite na: jovan.pantovic@martovski.rs (ime i prezime, 1-3 rečenice o sebi)

PETAK 29. mart 2019. – KLUB DOMA OMLADINE BEOGRADA
17č – Okrugli sto: „Ka teoretskoj misli“ // O dokumentarnom filmu, između teorije i prakse

Nulta teoretska tribina na Martovskom festivalu biće posvećena dokumentarnom filmu, a sa idejom da se pokrene plodna teoretska diskusija o nečemu što je zbog velike dinamike kojom se razvija i raste vrlo teško „uhvatiti“ u smestiti u teorijske okvire. Ideja je da se za početak napravi osnovni teorijski okvir i osnova za dalja razmišljanja. Filozof, antropolog i teoretičar filma razgovaraju o odnosu stvarnosti i njenog dokumentovanja na filmu, osvrćući se i na fenomen svuda prisutnih kamera (i snimanja), interneta i izmeštanja okvira realnosti… Učesnici ove tribinske radionice posvećene teoretskom zauzdavanju dokumentarnog filma biće profesorka Nevena Daković, dramaturg/kritičar Ivan Velisavljević, i Relja Pekić iz Centra za vizuelnu antropologiju.

Događaj je otvoren za sve zainteresovane.

SUBOTA 30. mart 2019. – DOM OMLADINE BEOGRADA, AMERIKANA
12h Masterklas: Lordan Zafranović // Magistar režije otvoreno o filmskom stvaralaštvu

Čuveni hrvatski/jugoslovenski reditelj Lordan Zafranović je gost 66. Martovskog festivala u okviru koga će održati i ovaj masterklas. Zafranović  je magistar režije i diplomac hvaljene Filmske akademije u Pragu. Za svoj rad je dobio veliki broj odlikovanja i nagrada, uključujući i dve „Zlatne arene“ za najbolju režiju u Puli. Napoznatiji je po svojoj ratnoj trilogiji koja obuhvata ostvarenja: Okupacija u 26 slikaPad Italije i Večernja zvona. Na masterklasu će govoriti o unutrašnjoj filmskoj formi. Svoja izlaganja će da objašnjava na primeru nekoliko izabranih konstrukcionih planova i filmskih inserta iz obimnog sopstvenog dela.

Masterklas je otvoren za sve zainteresovane, ali molimo da prisustvo najavite na: jovan.pantovic@martovski.rs (ime i prezime, 1-3 rečenice o sebi)

SUBOTA 30. mart 2019. – DOM OMLADINE BEOGRADA, HOL AMERIKANE 
14č – INFO PULT DOKSRBIJA

DOKSRBIJA – Udruženje Dokumentarista Srbije je strukovno udruženje autora i producenata dokumentarnih filmova, koje ostvarije svoju svrhu paralelnim delovanjem na nivou kulturne politike i u okviru produkciono-organizacione baze, dajući potporu velikom interesovanju srpskih autora i producenta za autorski dokumentani film, te ukupnom razvoju, produkciji i prikazivanju domaćih kreativnih dokumentaraca, u Srbiji i svetu.

Na štandu DOKSrbije možete da se: upoznate sa aktivnostima Udruženja i informišete kako da postanete naš član. Takođe, možete da zavirite u katalog najnovije srpske produkcije dokumentarnih filmova.

SUBOTA 30. mart 2019. – KLUB DOMA OMLADINE BEOGRADA
11č – Radionica: „Kuvanje filma“ // Mentorski rad sa vrhunskim stručnjacima iz zemlje i inostranstva na pet odabranih projekata

Odabrano je pet projekata – po jedan u svim kategorijama zastupljenim na Martovskom festivalu (dokumentarni film preko 50 minuta, dokumentarni film do 50 minuta, kratki igrani film, animirani film i eksperimentalni film). Projekti su prethodno prijavljeni putem mejla, a predavači/tutori odabrali su pet najzanimljivijih i za njih pripremili pojedinačni plan konsultacija i razvoja. Autori odabranih projekata dobijaju mogućnost da razviju svoj projekat radeći sa vrhunskim filmskim stručnjacima iz zemlje i inostranstva. Na radionici „Kuvanje filma“ učestvuje ukupno deset tutora, za svaku kategoriju po dvoje (po  jedan iz Srbije i jedan iz sveta). Svaki tutor radi po tri sata na projektu, i to u kategoriji za koju je ekspert.

Tutori: Michał Bobrowski, Maja Miloš (kratki igrani),  Wiola Sowa, Nikola Majdak Mlađi (animirani), Audrius Stonys, Nemanja Babić (kratki dokumentarni), Boštjan Virc, Goran Radovanović (dugometražni dokumentarni), Ulrike Gerhardt i Milan Milosavljević (eksperimentalni).

Detalji o načinu prijavljivanja. 

SUBOTA 30. mart 2019. – KLUB DOMA OMLADINE BEOGRADA
16h – Tribina: „Dokumentarni film“ // Aktuelna pitanja: koprodukcije, prodaja, trening-programi, DokSrbija

Na tribini posvećenoj dokumentarnom filmu učestvovaće Boštjan Virc (koji će na primeru svog filma pričati o iskustvima koprodukcije), Aleksandar Govedarica (govoriće o sejls aspektu), a ispred DokSrbije uključiće se Iva Plemić Divjak sa svežim utiscima sa Eurodoka, kao i iskustvima sa Eurimaža, na kom je naš predstavnik. Biće reč i o saradnji RTS-a i FCS-a, a nakon godinu dana prikazivanja dokumentarnih filmova na Javnom servisu (uz odgovarajuće sagovornike). U ovaj deo tribine će se uključiti i Andrijana Stojković kao predsednica DokSrbije i ukratko predstaviiti situaciju u udruženju i ovogodišnje planove. Tribinu će moderirati Miloš Ivanović, koji će govoriti o svojim producentskim iskustvima.

Događaj je otvoren za sve zainteresovane.

NEDELJA 31. mart 2019. – DOM OMLADINE BEOGRADA, AMERIKANA
12h– Masterklas: „Animirani film“ // Sve u vezi sa animiranim filmom 

Wiola Sowa i Michael Bobrowski, gosti 66. Martovskog festivala i članovi žirija u okviru selekcije „Animirani film“, predstaviće se beogradskoj publici i ovim masterklasom u okviru koga će napraviti kratke prezentacije svojih autorskih projekata, a kome će moći da prisustvuju svi oni koji vole kvalitetan animirani film i animaciju. Borowski će predstaviti knjigu „Propaganda, ideologija, animacija. Iskrenuti istorijski snovi“, u kojoj je jedno poglavlje posvećeno srpskoj animaciji. Sowa će se u svom izlaganju fokusirati na tri ključne reči: etiologija, inspiracija i duša. Nakon masterklasa sledi okupljanje članova Udruženja filmskih animatora Srbije (UFAS).

Masterklas je otvoren za sve zainteresovane, ali molimo da prisustvo najavite na: jovan.pantovic@martovski.rs (ime i prezime, 1-3 rečenice o sebi)

NEDELJA 31. mart 2019. – KLUB DOMA OMLADINE BEOGRADA
10hRadionica Miloša Tomića: „Najgluplji film na svetu“ // Filmska radionica za srednjoškolce


Tokom dinamične i zabavne jednodnevne radionice namenjene srednjoškolskom uzrastu, učesnici će imati prilike ne samo da preispitaju svoja filmska znanja, već  i snime kratki film! Radionicu će voditi, na sebi svojstven i maštovit način, naš nagrađivani autor – filmski umetnik i predavač Miloš Tomić. Radionica se igra klišeima kratkog igranog filma. Uzima za osnovu sve ono što učesnike nervira u filmovima koje gledaju: po pitanjima priče, glume, režije, muzike…I upravo ti elementi biće građa za kratki film koji će oni snimiti, imitirajući, parodirajući, igrajući se sa tim opštim mestima i klišeima.


SVA MESTA ZA UČEŠĆE U RADIONICI SU POPUNJENA!

О МАРТОВСКОМ ФЕСТИВАЛУ – БЕОГРАДСКОМ ФЕСТИВАЛУ ДОКУМЕНТАРНОГ И КРАТКОМЕТРАЖНОГ ФИЛМА

 






Прво издање Београдског фестивала документарног и краткометражног филма одржано је у оквиру Фестивала југословенског филма од 24. до 30. јуна давне 1954. године у пулској Арени.

Након шест година, Фестивал се сели у Београд, где је први пут одржан од 4. до 9. марта 1960. године.

Под именом Београдски фестивал документарног и краткометражног филма први пут је одржан  2004. године. Један је од најстаријих европских филмских фестивала.

Град Београд је од 2017. године организационе, стручне, административне, финансијске и техничке послове за потребе фестивала поверио Дому омладине Београда, установи културе чији је оснивач.

Фестивал је од својих почетака био важан за промоцију домаћег документарног и кратког играног, анимираног и експерименаталног филма. Као место домаћих премијера, Фестивал је био и остао тачка сусрета домаћих и иностраних професионалаца, студената филмских школа и академија и љубитеља филма.

Редитељи који су за своје документарце и кратке игране филмове награђивани на овој манифестацији постајали су, као по правилу, великани југословенске, односно српске кинематографије: Стјепан Заниновић, Крсто Шканата, Златко Боурек, Анте Бабаја, Влатко Гилић, Крсто Папић, Столе Попов, Бато Ченгић, Пуриша Ђорђевић, Душан Макавејев, Здравко Рандић, Предраг Голубовић, Петар Лаловић...

Душан Вукотић управо је на овом фестивалу добио главну награду за своје ремек-дело „Сурогат“ да би, само месец дана касније био награђен и Оскаром за поменути анимирани филм.

Чувајући богату традицију, Београдски фестивал документарног и краткометражног филма (у јавности популарно назван Мартовски фестивал) у 21. веку прати савремене токове у филмској уметности и технологији, приказује филмове високог уметничког квалитета и подстиче даљи развој домаће филмске производње.


Нема коментара:

Постави коментар