среда, 3. фебруар 2016.

Odbrana gospođe Klito Mestres

Iza dve prave i jedne virtuelne pozorišne zavese dve gospođe Klito Mestres, dve glumice – jedna na videu, a jedna na sceni, vežbaju jednu ulogu, Klitemnestru, na dva jezika. Udružiće se da izbrišu granice između života i pozorišta.

U monodrami katalonske spisateljice Monserat Rođ (Montserrat Roig), Odbrana gospođe Klito Mestres (1990), mitski i stvarni svet se prepliću dok Klito Mestres u svojoj garderobi posle 20 godina odsutvovanja sa scene priprema ulogu antičke kraljice Klitemnestre. U malom prostoru glumačke garderobe koji spaja stvarni svet sa pozorišnom iluzijom dešava se transformacija žene koja nema svoju volju u ženu koja preuzima kontrolu nad svojim životom.

Ova adaptacija kreirana je kao presek dvodimenzionalnog i trodimenzionalnog sveta koji preskače granice između fikcije i realnosti, prošlosti i sadašnjosti, udružuje filmsku i pozorišnu Klito Mestres u zajedničku priču o pomirenju i iskupljenju, povezujući klasični grčki mit sa njegovom savremenom varijantom.

„Odlučila sam se da režiram ovaj komad jer mi se tema doma, kuće, ognjišta, tajnih niti koje nas kroz sećanja spajaju sa nečim što nam čuva vitalnost i u najtežim trenucima, istrgla kao najvažnija. Dopalo mi se da se poigravam sa pozorišnim konvencijama i perspektivama, bojama i odsustvom boja. Moja glumica prolazi kroz tri pozorišne zavese, realne i virtuelne, koje definišu i određuju prostor, i nalazi se u dve realnosti istovremeno. Rad na ovom projektu završila sam novim pitanjem o dvojezičnosti: Da li su nam identiteti različiti na različitim jezicima? Za razliku od torontskog izvođenja, koje je bilo samo na engleskom jeziku, ovaj put je Dragana reditelj nagovorila Draganu glumicu da igra predstavu dvojezično. Videćemo da li će nam to doneti odgovor na postavljeno pitanje ili će nas zavesti u lavirint novih pitanja.”

Kanadski pozorišni kritičari listom su pohvalili ovo izvođenje. Stejdž dor (Stage Door) objavio je: „Varagićeva je prikazala izvanredno složenu predstavu, kako na sceni tako i na filmu… Interakcija između dve gospođe Klito je tako prirodna da gledalac zaboravlja da ona filmovana nije stvarna”, a nedeljnik posvećen kulturnim i drugim zbivanjima u Torontu, Nau magazine (Now Magazine), naslovio je prikaz rečima: „Sjajna gospođa… jer u predstavi o izuzetnoj ženi koja ponovno otkriva svoj život – opčinjava gledaoca”. (Izvor: Beta)

Toronto Star: ”funny, bitchy, poignant and graceful”

Globe and Mail: ”passionately alive”

Now Magazine: ”queen of subtext”

Eye Magazine: ”with heart, and skill, and world of experience”

Washington Post: ”scintillating performance”  Washington City Paper: ”between bravado and vulnerability”

International Plays: ”mesmerizing”
National Post: ”outstanding actress… our theatre is not starved of powerful actresses, but Varagic is plainly capable of taking on the best”




DRAGANA VARAGIĆ
Glumica, rediteljka, umetnička direktorka kompanije April Productions (Toronto, Kanada).
Glumačka ostvarenja u Kanadi uključuju uloge u predstavama: Have I None (April Productions), Not My Story (April Productions / Artword), Biography: A Game (Atrium Theatre / Artword), The Vindication of Senyora Clito Mestres (April Productions), Daughters of Sheherzad (Modern Times Stage Company),The Witch of Edmonton, Scenes From and Execution, and To Damascus (EST), Pauline and Turgenev (GCTC), The Catalan Plays (Persephone Theatre) i Kindertransport (Persephone / WJT).
Kao prvakinja Narodnog pozorišta u Beogradu igrala je glavne uloge kako u klasičnom tako i u modernom repertoaru: Natašu Rostovu (Rat i mir), Juliju (Romeo i Julija), Ledi Janu (Ričard III); Helenu Čarls (Osvrni se u gnevu), Elizabetu Proktor  (Veštice iz Salema) i dr. Glumila je u dramama: Sestre, Soliter, Čaj u pet, u TV serijama: Svetozar Marković, Vuk Karadžić, Aleksa Šantić, Priče iz fabrike, Banjica… i filmovima: Progon, Veliki transport, Varljivo leto itd.
Režirala je: kanadsko-crnogorsku koprodukciju The Penelopiad za festival Purgatorije, Not My Story (Toronto Artword Theatre), Snow White and Her 7–8 Helpers (Solar Stage). Kao gostujući reditelj režirala je diplomske predstave: Dantes Divinus (Dalhousie University), Princess T. (Centre for Graduate Studies of Drama, University of Toronto) i The Last Days of Judas Iscariot (Great Hall, University of Ottawa).
Predavala je glumu na univerzitetima Dalhousie University i University of Windsor. Prošle godine je kao gostujući profesor i reditelj na University of Ottawa režirala diplomsku predstavu, predavala glumu i bila mentor na master studijama iz režije. Upravo se vratila iz Poljske, gde je predavala na prestižnoj Nacionalnoj pozorišnoj i filmskoj akademiji u Lođu (National Film and Theatre School in Lodz). Trenutno je vanredna profesorka glume na Akademiji umetnosti u Beogradu.
Dragana takođe prevodi, adaptira dramske tekstove i objavljuje stručne radove.
Dobitnica je dve Godišnje nagrade Narodnog pozorišta za najbolju ulogu sezone, Nagrade za najbolju glumicu na festivalu „Ljubiša Jovanović”, Nagrade za epizodu na Sterijinom Pozorju, Nagrade za najbolju ulogu UDUS-a, a u Torontu je za ulogu gospođe Klito Mestres nominovana za najveću glumačku nagradu Dora.
SNEŽANA PEŠIĆ

Snežana živi u Torontu, ali radi po celoj Kanadi kao scenografkinja, kostimografkinja i dizajnerka svetla. Njen pozorišni rad uključuje sledeće projekte: A Little Too Cozy (The Banff Centre / Against the Grain, Banff), Clever Little Lies (Royal Manitoba Theatre Centre, Winnipeg), Arms and the Man, The Game of Love and Chance, The Fan (Odyssey Theatre, Ottawa), One (Ghost River Theatre, Calgary), Fornes x 2 (Theatre Asylum, Toronto); Spring Awakening (George Brown, Toronto), Nightmare Dream (It’s Freedom Thing Theatre/ Obsidian Theatre, Toronto), The Cherry Orchard, Roberto Zucco, Antigone, After the Fall, One Flea Spare (Studio Theatre, U of A, Edmonton).
Snežana je dobitnik nagrade Betty Mitchell u Kalgariju za najbolji dizajn svetla, nominovana je za nagradu Prix Rideau u Otavi za najbolju scenogafiju i kostimografiju i bila je u najužem izboru za nagradu Paulene MC Gibbon za najboljeg mladog dizajnera Ontarija. Magistrirala je pozorišni dizajn na University of Alberta, a diplomirala je na Fakultetu primenjenih umetnosti u Beogradu. Svojim radovima učestvovala je na brojnim izložbama uključujući i Praško kvadrijenale 2007. i 2015, kao i Svetski pozorišni dizajn 2009. i 2013.
Članica je Udruženja dizajnera Kanade (ADC).

VOJIN VASOVIĆ

Vojin je pozorišni i filmski reditelj. Magistrirao je na University of Toronto, a diplomirao je na Akademiji umetnosti u Beogradu. Od 2002. godine radi na filmu i eksperimentalnom pozorištu. Dobitnik je pozorišnih nagrada za scenski pokret, dizajn svetla i režiju za projekte: The Visit, Me, Myself and I, Shadow about meNjegovi filmovi Breathtaking, Back Portrait i 5 Minutes Each dobili su preko trideset nagrada na mnogobrojnim internacionalnim festivalima. Vojin takođe piše scenarije, drame i radio-drame. Dizajnirao je projekcije za nekoliko kanadskih pozorišta kao što su: Zuppa Theatre (Halifax), April Productions (Toronto), neXt Company (St. Catherines) itd. Bio je član Cinema City Campus i Berlinare Talent Campus. Njegov poslednji animirani film (Twice Upon a Time) izabran je kao jedan od dvadeset najboljih predloga na European Short Pitch 2015.

Vojin je umetnički direktor eksperimentalne pozorišne kompanije ArsMechanica, čiji je dizajn Now Magazine izdvojio u pregledu festivala Summer Works 2013. Njegova želja je da režira dugometražni animirani film.

BOŽO (BOJO) VASIĆ


Božo (Boja) Vasić je torontski reditelj dokumentarnih filmova, kao i video-umetnik. Njegovi radovi prikazani su na VIII bijenalu Havane (Kuba), VI omladinskom bijenalu (Vršac, Srbija), XIII I XIV internacionalnom umetničkom bijenalu (Vila Nova de Cerveria, Portugal), III bijenalu Tirane (Albanija) i Liverpulskom bijenalu (Engleska). Dokumentarni filmovi su prikazivani na TV programima u Srbiji i Kanadi, kao i na festivalima u Amsterdamu, Čikagu, Denveru i Torontu. Za svoj rad dobio je nekoliko internacionalnih nagrada uključujući: Chris Award (Columbus International Film and Video Festival) i medalje – bronzana (New York Festival) i zlatna (Dallas HeSCA Media Festival).


Režija i izvođenje: Dragana Varagić
Dizajn predstave: Snežana Pešić
Dizajn projekcije: Vojin Vasović
Kamera: Božo (Bojo) Vasić
Video-majstor: Igor Marković

Bitef teatar tim:
Stručna saradnica: Vesna Bogunović
Produkcija: Jovana Janjić
PR i protokol: Slavica Hinić
PR i protokol saradnice: Aleksandra Babić, Katarina Despotović
Šef tehnike: Ljubomir Radivojević
Inspicijentkinja: Maja Jovanović
Majstor svetla: Dragan Đurković, Igor Milenković
Majstor tona: Miroljub Vladić, Jugoslav Hadžić
Garderoberka: Marta Narančić
Dekorateri: Goran Gavrančić; Aleksandar Marinkovć, Vladan Milošević


 

Нема коментара:

Постави коментар