Iza dve prave i jedne virtuelne
pozorišne zavese dve gospođe Klito Mestres, dve glumice – jedna na videu, a
jedna na sceni, vežbaju jednu ulogu, Klitemnestru, na dva jezika. Udružiće se
da izbrišu granice između života i pozorišta.
U monodrami katalonske spisateljice
Monserat Rođ (Montserrat Roig), Odbrana gospođe Klito Mestres (1990), mitski i
stvarni svet se prepliću dok Klito Mestres u svojoj garderobi posle 20 godina
odsutvovanja sa scene priprema ulogu antičke kraljice Klitemnestre. U malom
prostoru glumačke garderobe koji spaja stvarni svet sa pozorišnom iluzijom
dešava se transformacija žene koja nema svoju volju u ženu koja preuzima
kontrolu nad svojim životom.
Ova adaptacija kreirana je kao
presek dvodimenzionalnog i trodimenzionalnog sveta koji preskače granice između
fikcije i realnosti, prošlosti i sadašnjosti, udružuje filmsku i pozorišnu
Klito Mestres u zajedničku priču o pomirenju i iskupljenju, povezujući klasični
grčki mit sa njegovom savremenom varijantom.
„Odlučila sam se da režiram ovaj
komad jer mi se tema doma, kuće, ognjišta, tajnih niti koje nas kroz sećanja
spajaju sa nečim što nam čuva vitalnost i u najtežim trenucima, istrgla kao
najvažnija. Dopalo mi se da se poigravam sa pozorišnim konvencijama i
perspektivama, bojama i odsustvom boja. Moja glumica prolazi kroz tri pozorišne
zavese, realne i virtuelne, koje definišu i određuju prostor, i nalazi se u dve
realnosti istovremeno. Rad na ovom projektu završila sam novim pitanjem o
dvojezičnosti: Da li su nam identiteti različiti na različitim jezicima? Za
razliku od torontskog izvođenja, koje je bilo samo na engleskom jeziku, ovaj
put je Dragana reditelj nagovorila Draganu glumicu da igra predstavu
dvojezično. Videćemo da li će nam to doneti odgovor na postavljeno pitanje ili
će nas zavesti u lavirint novih pitanja.”
Kanadski pozorišni kritičari listom
su pohvalili ovo izvođenje. Stejdž dor (Stage Door) objavio je: „Varagićeva je
prikazala izvanredno složenu predstavu, kako na sceni tako i na filmu…
Interakcija između dve gospođe Klito je tako prirodna da gledalac zaboravlja da
ona filmovana nije stvarna”, a nedeljnik posvećen kulturnim i drugim zbivanjima
u Torontu, Nau magazine (Now Magazine), naslovio je prikaz rečima: „Sjajna
gospođa… jer u predstavi o izuzetnoj ženi koja ponovno otkriva svoj život –
opčinjava gledaoca”. (Izvor: Beta)
Toronto Star: ”funny, bitchy,
poignant and graceful”
Globe and Mail: ”passionately
alive”
Now Magazine: ”queen of subtext”
Eye Magazine: ”with heart, and
skill, and world of experience”
Washington Post: ”scintillating
performance” Washington City Paper:
”between bravado and vulnerability”
International Plays: ”mesmerizing”
National Post: ”outstanding
actress… our theatre is not starved of powerful actresses, but Varagic is
plainly capable of taking on the best”
|
DRAGANA VARAGIĆ
Glumica, rediteljka, umetnička direktorka kompanije April Productions (Toronto, Kanada).
Glumačka ostvarenja u Kanadi uključuju uloge u predstavama: Have I None (April
Productions), Not My Story
(April Productions / Artword), Biography:
A Game (Atrium Theatre / Artword), The Vindication of Senyora Clito Mestres (April
Productions), Daughters of Sheherzad
(Modern Times Stage Company),The
Witch of Edmonton, Scenes From and Execution, and To Damascus (EST), Pauline and Turgenev (GCTC),
The Catalan Plays (Persephone
Theatre) i Kindertransport
(Persephone / WJT).
Kao prvakinja Narodnog pozorišta u Beogradu igrala je
glavne uloge kako u klasičnom tako i u modernom repertoaru: Natašu Rostovu (Rat i
mir), Juliju (Romeo i Julija), Ledi Janu (Ričard
III); Helenu Čarls (Osvrni se u gnevu), Elizabetu
Proktor (Veštice iz Salema) i dr. Glumila
je u dramama: Sestre, Soliter, Čaj u pet…,
u TV serijama: Svetozar Marković, Vuk Karadžić, Aleksa Šantić, Priče iz fabrike,
Banjica… i filmovima: Progon, Veliki transport, Varljivo leto
itd.
Režirala je: kanadsko-crnogorsku koprodukciju The Penelopiad za festival Purgatorije, Not My Story (Toronto Artword Theatre), Snow White and Her 7–8 Helpers (Solar
Stage). Kao gostujući reditelj režirala je diplomske predstave: Dantes Divinus (Dalhousie
University), Princess T. (Centre for Graduate Studies of
Drama, University of Toronto) i The
Last Days of Judas Iscariot (Great Hall, University of Ottawa).
Predavala je glumu na univerzitetima
Dalhousie
University i University of Windsor. Prošle godine je kao gostujući profesor i
reditelj na University of Ottawa režirala diplomsku predstavu, predavala glumu i
bila mentor na master studijama iz režije. Upravo se vratila iz Poljske, gde je
predavala na prestižnoj Nacionalnoj pozorišnoj i filmskoj akademiji u Lođu (National
Film and Theatre School in Lodz). Trenutno je vanredna profesorka glume na
Akademiji umetnosti u Beogradu.
Dragana takođe prevodi, adaptira
dramske tekstove i objavljuje stručne radove.
Dobitnica je dve Godišnje nagrade Narodnog pozorišta za
najbolju ulogu sezone, Nagrade za najbolju glumicu na festivalu „Ljubiša
Jovanović”, Nagrade za epizodu na Sterijinom Pozorju, Nagrade za najbolju ulogu
UDUS-a, a u Torontu je za ulogu gospođe Klito Mestres nominovana
za najveću glumačku nagradu Dora.
SNEŽANA PEŠIĆ
Snežana živi u Torontu, ali radi po celoj Kanadi kao scenografkinja,
kostimografkinja i dizajnerka svetla. Njen pozorišni rad uključuje sledeće projekte:
A Little Too Cozy (The Banff Centre / Against the Grain, Banff), Clever
Little Lies (Royal Manitoba Theatre Centre, Winnipeg), Arms and
the Man, The Game of Love and Chance, The Fan (Odyssey Theatre, Ottawa), One
(Ghost River Theatre, Calgary), Fornes x 2 (Theatre
Asylum, Toronto); Spring Awakening (George Brown, Toronto), Nightmare
Dream (It’s Freedom Thing Theatre/ Obsidian Theatre, Toronto), The
Cherry Orchard, Roberto Zucco, Antigone, After the Fall, One Flea Spare (Studio
Theatre, U of A, Edmonton).
Snežana je dobitnik nagrade Betty Mitchell u Kalgariju za najbolji dizajn svetla, nominovana je
za nagradu Prix Rideau u Otavi za najbolju
scenogafiju i kostimografiju i bila je u najužem izboru za nagradu Paulene MC Gibbon za najboljeg mladog dizajnera
Ontarija. Magistrirala je pozorišni dizajn na University of
Alberta, a diplomirala je na Fakultetu primenjenih umetnosti u Beogradu. Svojim
radovima učestvovala je na brojnim izložbama uključujući i Praško kvadrijenale
2007. i 2015, kao i Svetski pozorišni dizajn 2009. i 2013.
Članica je Udruženja dizajnera
Kanade (ADC).
|
VOJIN VASOVIĆ
Vojin je pozorišni i filmski reditelj.
Magistrirao je na University of Toronto, a diplomirao je na Akademiji umetnosti
u Beogradu. Od 2002. godine radi na filmu i eksperimentalnom pozorištu. Dobitnik je pozorišnih nagrada za scenski pokret, dizajn svetla i režiju za
projekte: The Visit, Me, Myself and I, Shadow about me… Njegovi filmovi Breathtaking, Back Portrait i 5
Minutes Each dobili su preko
trideset nagrada na mnogobrojnim internacionalnim festivalima. Vojin takođe piše
scenarije, drame i radio-drame. Dizajnirao je projekcije za nekoliko kanadskih
pozorišta kao što su: Zuppa Theatre
(Halifax), April Productions (Toronto),
neXt Company (St. Catherines) itd. Bio
je član Cinema City Campus i Berlinare Talent Campus. Njegov poslednji
animirani film (Twice Upon a
Time) izabran je
kao jedan od dvadeset najboljih predloga na European
Short Pitch 2015.
Vojin je umetnički direktor eksperimentalne pozorišne kompanije
ArsMechanica, čiji je dizajn Now Magazine izdvojio u pregledu festivala
Summer Works 2013. Njegova želja je
da režira dugometražni animirani film.
BOŽO
(BOJO) VASIĆ
Božo (Boja) Vasić je torontski reditelj dokumentarnih filmova,
kao i video-umetnik. Njegovi radovi prikazani su na VIII bijenalu Havane (Kuba),
VI
omladinskom bijenalu (Vršac, Srbija), XIII I XIV internacionalnom
umetničkom bijenalu (Vila Nova de Cerveria, Portugal), III
bijenalu Tirane (Albanija) i Liverpulskom bijenalu (Engleska). Dokumentarni
filmovi su prikazivani na TV programima u Srbiji i Kanadi, kao i na festivalima
u Amsterdamu, Čikagu, Denveru i Torontu. Za svoj rad dobio je nekoliko internacionalnih
nagrada uključujući: Chris Award
(Columbus International Film and Video Festival) i medalje – bronzana (New York
Festival) i zlatna (Dallas HeSCA Media Festival).
Režija i izvođenje: Dragana
Varagić
Dizajn predstave: Snežana Pešić
Dizajn projekcije: Vojin Vasović
Kamera: Božo (Bojo) Vasić
Video-majstor: Igor Marković
Bitef teatar tim:
Stručna saradnica: Vesna Bogunović
Produkcija: Jovana Janjić
PR i protokol: Slavica Hinić
PR i protokol: Slavica Hinić
PR i protokol saradnice:
Aleksandra Babić, Katarina Despotović
Šef tehnike: Ljubomir Radivojević
Inspicijentkinja: Maja Jovanović
Majstor svetla: Dragan Đurković, Igor Milenković
Majstor tona: Miroljub Vladić, Jugoslav Hadžić
Inspicijentkinja: Maja Jovanović
Majstor svetla: Dragan Đurković, Igor Milenković
Majstor tona: Miroljub Vladić, Jugoslav Hadžić
Garderoberka:
Marta Narančić
Dekorateri:
Goran Gavrančić; Aleksandar Marinkovć, Vladan Milošević
Нема коментара:
Постави коментар