Intervju sa Mladenom Đorđevićem,članom Odbora FEST-a i selektorom programa
Granice, Thrills and Kills i Microwave
Recite nam nešto o programima Granice i
Thrills and Kills, o kakvim filmovima se tu radi?
Takmičarski program Granice sastavni je deo
FEST-a od prošle godine. Program je posveta sličnom programu koji je početkom
sedamdesetih, odnosno na samom početku FEST-a, kreirao Dušan Makavejev. Da
podsetim, reč je o filmovima koji preispituju granice, brišu granice, sa čim ima
veze i ovogodišnji slogan FEST-a. Filmovi u ovom program su art house naslovi koji
su prikazivani na velikim svetskim festivalima i osvajali nagrade. Sa druge strane,
program Thrills and Kills čine filmovi koji su tvrđi u žanrovskom smislu,
kanonski postavljeni, ali na taj način da ispod takve (zadate) površine postoji
jedan čitav sloj značenja, tako da i ti filmovi mogu da se posmatraju kao sociopolitički
angažovani. Filmovi u programu Thrills and Kills donose nam vrhunsku filmsku zabavu,
saspens, strah, smeh …
Da li postoji nešto što povezuje filmove u
ovim programima, neka dominantna tematika, ideja...?
U oba programa provejava jedna ideja, ideja
o sukobu onog iskonskog i savremenog poretka koji se pokazuje kao oboleo. To
iskonsko se u ovim filmovima ne pokazuje obavezno kao čisto zlo, već povremeno kao
lek koji pomaže savremnom poretku, koji je u očiglednoj krizi, da dođe do
kraja, da bude okončan. U svakom slučaju, to iskonsko je prikazano kao pretnja.
Autori ovih filmova ne prizivaju u pomoć to iskonsko kao ljubitelji tradicije i
prošlosti već iskonsko tretiraju kao što i jeste, a to je nešto mimo istorije,
prošlosti, nešto što je pre istorije, dovodeći tako civilizacijske tekovine u
pitanje i pretpostavljajući podsvesno racionalnom. Autori ovih filmova su verovatno
inspirisani nizom kriza koje potresaju savremeni svet (naročito Zapad),
reagujući na situaciju konstantne napetosti i stalnog utiska da smo na ivici velikog
rata.
Na koje filmove u programu Granice bi
trebalo obratiti pažnju?
Tu je novi film Lucile Hadžihalilović (stalne
saradnice na scenarijima Gaspara Noea) EVOLUTION, koji govori o strahu od
nepoznatog, kroz priču iz vizure dečaka i devojčica koji provode vreme na izolovanom
ostrvu. Film III Pavela Kaleeva govori o misterioznoj bolesti koja ugrožava
čovečanstvo, a koja se leči nestandardnom medicinom, odnosno isključivo prodiranjem
u podsvest obolelog. DEMON, prerano preminulog poljskog reditelja Marcela
Vrone, govori o tome kako zli duh Dibuk (po jevrejskoj mitologiji) opseda jednog
mladića tokom svadbe. Mikrobudžetni arthouse horor LUDO, indijskog reditelja
koji se često potpisuje sa Q, donosi nam priču o grupi tinejdžera koji postaju deo
smrtonosne igre koju u tržnom centru tokom jedne noći predvodi par duhova. Sve su
ovo karakteristični primeri koji govore o ideji koja provejava ovogodišnjim programom
Granica, a to je, kako sam rekao na početku, ugroženost savremenog poretka od
strane iracionalnog, iskonskog.
Koje naslove biste posebno izdvojili iz
selekcije Thrills and Kills?
Izdvojio bih festivalski hit sa Toronto
International Film Festivala, turski horor BASKIN, koji je prikazan u okviru selekcije
Midnight Madness. Ovaj egzotični horor prati grupu policajaca koji sticajem okolnosti
postaju deo (žrtve) drevnog rituala koji se odigrava u napuštenoj kući. Film
zapravo govori o aktuelnoj političkoj temi savremene Turske, a to je sukob Ataturkovog
i osmanskog nasleđa. Film INVITATION rediteljke Karin Kusam je odličan kamerni
triler, smešten u jednoj kući u predgrađu američkog gradića, koji govori o
grupi sredovečnih osoba koji postaju žrtve jedne neobične sekte, koja je pronašla
zanimljiv način suočavanja sa smrću. Kultni, vrlo produktivni japanski autor
Takaši Mike, koji je naročito vredan po tome što u okoštale žanrovske obrasce unosi
novu energiju i tako ih obnavlja i produžuje im život, dolazi nam sa novim filmom
YAKUZA APOCALYPSE. Film daje zanimljiv pogled na tradicionalni pravac jakuza
filmova, tako što su jakuze ovde zapravo vampiri.
Da li postoji
neka novina u odnosu na prošlu godinu? Da li će i ove
godine biti ponoćnih projekcija?
Thrills and Kills je u odnosu na prošlu godinu
bogatijii za dva filma iz regiona. To su sf horor PROCEP (RIFT) reditelja Dejana
Zečevića (producenti Marko Jocić i Milan Todorović), srpsko-korejsko-slovenačka
koprodukcija, kao i IDILA Tomaža Gorkiča, slovenački ruralni horor u kome su glavni
junaci mladići i devojke iz grada, nagrađen nagradom VESNA za najbolji
slovenački film prošle godine. Neki od filmova iz Thrills and Kills programa
biće prikazani u okviru ponoćnih projekcija.
Da li ćemo i ove godine gledati
mikrobudžetne domaće filmove?
Da, u selekciji MICROWAVE, koja se takođe prikazuje
drugu godinu za redom, svedočeći o čvrstoj nameri autora da snimaju filmove mimo
zvanične tj fondovske podrške. Izdvojio bih dve premijere. To su PALUBA ISPOD
TERAZIJA Dejana Vlaisavljevića, arthouse triler, film esej, posvećen filmu noir
(konkretno filmu Skarletna ulica Frica Langa iz 1945). Pravi primerak Garažnog
filma promovisanog prošle godine… Druga premijera koju bih istakao je film
OTVORENA, mladog reditelja Momira Miloševića. OTVORENA je drama sa elementima horora,
u kojoj odbijanje da se do kraja racionalizuje i prihvati odnos dve glavne junakinje,
rezultira time što podsvest iz sebe na kraju iznedri čudoviste.
Нема коментара:
Постави коментар