Takmičarski program Granice
sastavni je deo FEST-a od prošle godine, a reč
je o kontroverznim, subverzivnih filmovima koji preispituju i brišu
granice. Ova selekcija je posveta sličnom programu koji je početkom
sedamdesetih, odnosno na samom početku FEST-a, kreirao Dušan Makavejev. U
programu Granice se takmiči 11 filmova iz Nemačke, Francuske, Hrvatske, Japana,
Tajlanda, Argentine, Indije, Etijopije i Poljske. Žiri će nagraditi najbolji
film i dodeliti specijalno priznanje, a nagrada se dodeljuje u saradnji
nedeljnika NIN i CEBEF-a. Filmovi iz programa Granice se prikazuju u Domu
omladine od 20h i 22.30h, a reprizno u Dvorani kulturnog centra od 12h i 17h.
Predsednik žirija je Slobodan
Šijan, kultni srpski reditelj. Završio je slikarstvo na Akademiji likovnih
umetnosti, a zatim i filmsku režiju na Fakultetu dramskih umetnosti. Bavio se
eksperimentalnim filmovima i tv programima, a osamdesetih je režirao neke od
najboljih filmova domaće kinematografije- Ko to tamo peva, Maratonci trče
počasni krug, Kako sam sistematski uništen od idiota i Davitelj protiv
davitelja. Bio je direktor Jugoslovenske kinoteke i profesor filmske režije na
nekoliko fakulteta.
Marko Njegić hrvatski novinar i
filmski kritičar, radi kao filmski kritičar i novinar dnevnog lista Slobodna
Dalmacija, bio je saradnik Filmskog festivala u Splitu, radijske emisije
Odiseja u eteru, časopisa za filmologiju i filmsku kritiku Hrvatski filmski ljetopis
i portala popcorn.hr, kao i član Vijeća za film i medijsku djelatnost Grada
Splita. Uređivao je prvi hrvatski filmski mesečnik Hollywood, kao i nedeljni
prilog „Reflektor“ u Slobodnoj, i objavio je knjigu FILMoteka kao kompilaciju
filmsko-kritičarskog rada. Bio je član FIPRESCI žirija filmskih festivala u
Motovunu i Ljubljani, i član žirija Festivala mediteranskog filma Split.
Dragan Jovićević srpski novinar
i filmski kritičar, diplomirao je na Fakultetu muzičke umetnosti, i magistrirao
na Fakultetu dramskih umetnosti, gde piše doktorat o žanrovima u srpskom filmu.
Objavio je filmske knjige Krugovi i kletve, Izgubljeni svetovi srpskog filma
fantastike i roman Poslednja kap. Radio je kao asistent režije i scenarista na
nekoliko kratkometražnih filmova i u organizaciji više od dvadeset međunarodnih
filmskih festivala. Programski je direktor Festivala srpskog filma fantastike.
Trenutno je urednik kulture u nedeljniku NIN, a nekada je istu funkciju
obavljao u dnevnom listu Danas.
“Ideja
koja povezuje filmove ovogodišnjeg programa Granice (Mrvice, Demon, Bunker,
Noćna mora, Evolucija, H, III, Ludo, Svinjari, Tag, Tužni čas) je sukob, sa
jedne strane potisnutog iskonskog, a sa druge savremenog poretka koji se
pokazuje kao oboleo. To iskonsko nije obavezno prikazano kao čisto zlo, već
ponegde i kao lek koji zapravo pomaže problematičnom sistemu da dođe do kraja.
Odlučujući se da prikažu konflikt onog vidljivog (racionalnog) i podsvesnog,
koje neumoljivo izlazi na površinu, autori filmova su zapravo reagovali na
turbulentnu savremenu svetsku situaciju, zapravo niz kriza zbog kojih nam se
čini da je svet na ivici velikog rata. Autori, razočarani u vidljiv poredak,
kao da u pomoć prizivaju iracionalno, beže u taj svet,” dodao je Đorđević.
Нема коментара:
Постави коментар