"Nikada neću razumeti stid,
jer jednom, bejah boginja!"
-u susret Danu ljubavi-
Živimo u vremenima tržnih centara, šoping molova. Potrošačko
društvo nova je globalna religija. I dok su žene uglavnom oduševljene
kupovinom, muškarci se se užasavaju ove bludne radnje. Odakle ovakvo ponašanje?
U susret Danu zaljubljenih koji slavi zapadna civilizacija svaljujući svoje
marketinške težne na jadnog Svetog Valentina, a u potrazi za rešenjem ove
enigme osvrnimo se na „prvi greh“ iz „Biblije“.
Boj je Adama stvorio od blata. Ostaje nepoznanice što nije upotrebio neki kvalitetniji materijal, možda neki kompozitni. Od tada pa do sada i ona narodna: "Od blata ćeš ti mene praviti!". Gospod je bio ponosan na svoje čedo i imao bezgranično
poverenje u Adama, te mu dade vlast nad celom zemljom. U Bibliji se pod rečju
"zemlja" često podrazumeva ne samo naša planeta, već i ceo
materijalni i vidljivi svet. Sveti Jovan Zlatoust govori da zapovest "vladajte zemljom" (1. Mojs. 1, 28) predstavlja svedočanstvo o prisnom
odnosu boga i njegovog neuspelog projekta. Bog je na svog pulena preneo široka
ovlašćenja: besmrtnost, duhovnost, razumnost, osećanje ljubavi. Da skratimo, nije štedeo, nije cicjašio.
Otvorio se, nadao se da ima valjanu robu. Ljudsku jedinku krasila je, u
začetku, slobodna volja, mogućnost izbora motiva i potpuna unutrašnja autonomija.
Ali, videvši da mu se čedo smara,
bog se sažali i sačini mu Evu, od Adamovog rebra. Do dana današnjeg ostaje
misterija, ova božija neočekivana slabost, koja će naškoditi i bogu i Adamu, a zanavek
pokvariti, njihov, dotada, idiličan odnos međusobnog poverenja i uvažavanja. Adamu se dopala nova igračka. Batalio
je boga i samo se igrao sa Evom. Nije mogao da se zasiti. Da siđe sa trešnje (Bog nije anatemisao ovu voćku!)
Ovaj stvaralački akt boga, ova
velika tajna postala je predmet otrovnih podsmeha i šala ljudi lišenih osećanja
pobožnosti i dubine mističkog promišljenja. Tu stižemo do ljubavnog terena, do
istinske bliskost muškarca i žene, bliskost kroz osećanje ljubavi. Kao što je rebro blizu čovekovog srca, tako
su i muškarac i žena u mističkom smislu bliski jedno drugom. Adam je tražeći svoje odbeglo rebro, zapravo žudeo za Evinim bedrom.
Bog je, dakle, dizajnirao Adama i
Evu, smestio ih u all incusive hotel u rakošnom vrtu punom jestivog bilja i
plodnog drveća. Bili su nagi, ali toga nisu bili svesni i nisu se stideli. Ili
su vešto krili tu tajnu pred bogom. Navodno, nije bilo pohotljivih pogleda niti
perverznih igrica. Nije bilo pornografskih časopisa i filmova za veliku decu. Ni seksi aksesoara za nemaštovite. Bar bog nije imao uvida u to. Doduše često je bio odsutan od
kuće, a servis bebisiterki nije tada bio dostupan. Niti roditeljski nadzor
putem video kamera. Prvi ljudi su imali kreditnu karticu bez limita, a šoping
lista im je bila zakinuta za samo jednu stavku; jednu zabranjenu materiju, plod
sa drveta saznanja. Dolazimo do situacije da se žedan čoveka
nalazi na obali reke i ne može da pije vodu iz nje. On bi se sve više i
više mučio. I na kraju popustio, poklekao. Tako ljudski! Kako je do toga došlo?
E sada sledi deo, za koje će se femiskinje zakačiti, tvrdeći da je sam bog muški
šovinista, te je iste porive usadio i nesrećnom Adamu. Naime, bog je Adama, dok
još nije mu stvorio družbenicu, došapnuo:
„Možeš jesti svakog ploda, (ali)
plod drveta koje je u središtu raja ne smeš jesti, jer onog dana kad ga budeš
jeo zasigurno ćeš umreti.“
Svetitelj Jovan Zlatoust beleži: "Neki
kažu: Zašto je Gospod dao takvu zapovest - da se ne jede plod sa drveta, zar
nije mogao da da drugu, uzvišeniju?“
A kakvu? Ne čini preljube? Ali, sa kim bi Adam
mogao da učini preljubu? Eva je bila neprikosnovena i blagoslovena, nije bilo prostora za
poligamiju, za švrljanje. Ne ubij? Ali, koga bi on mogao da ubije? Eva tada
nije još mnogo zakerala, tek je trebala da otkači boga, pa bi onda prešla na
prevaspitavanje Adama. Ne kradi? Ali, sve je bilo njegovo. Ako se izuzme, što
je Evi, svake bogovetne noći, krao srce.
Pronicljivi portugalski
nobelovac, Žoze Saramago smatra da ako
je već bog hteo da ne jedu sa tog prokletog drveta, što je to drvo stavio u centar raja, što ga nije
ogradio bodljikavom žicom ili metnuo neku tablu upozorenja. Kao da ih je,
namerno, vabio, začikivao. Moguće je da Evi nije ni rečeno ništa direktno
o ovoj zabrani, a tu se umešala i ta sugestivna zmija (1. Mojsijeva 3:13, preteča današnjih marketinške
agancije, oličenje đavola samog) i ona je uporno lobirala kod Eve da se prvi
ljubavnici ne obaziru na božija upozorenja, rečima:
„Na dan kada budeš okusila plod
drveta koje je u središtu raja biće ti otvorene oči duha.“
Eva je prva posegla za ilegalnom
materijom, a potom nagovorila i lakovernog Adama, da joj se pridruži (1. Mojsijeva 3:6, 17). Time ne samo
da su se oglušili o božije reči i njegovu izričitu zabranu, već su jedući sa drveta
znanja, postali smrtni i preuzeli prokletstvo na svoje potonje potomstvo. Ljut
bog je korio vragolastu Evu:
"S mukom ćeš rađati decu, i
volja će tvoja stajati pod vlašću muža tvoga, i on će ti biti gospodar".
Adamu je prezrivo dobacio, u prolazu, ne pogledavši ga:
"Zemlja da je prokleta zbog
tebe... sa znojem lica svoga ćeš jesti hleb, dokle se ne vratiš u zemlju od
koje si uzet; jer si prah i u prah ćeš se vratiti ".
prvom čoveku rajsko drvo je izgledalo
kao neki talisman, koji je on hteo da osvoji na silu i da odmah postane vlasnik
celog sveta i svog sopstvenog postojanja. Prva dama ga je samo kuražila u toj sumanutoj zamisli. Ljudski rod je i potom pratilo
prokletstvo te je prvi sin Adamov ubio svoga brata Avelja. Bog se nije ni okrenuo, ni zakašljao. Koristio
je princip štapa i šargarepe te je ljudima obećao da će im poslati spasitelja,
kako ne bi pali u večno očajanje. Bog je dakle nedosledan, ali svakako pravičan. Ispostaviće se da je plod jabuke baš baksuzan. Pao je na glavu izvesnom Sir Isaku Njutnu.
Zadržimo se na ovom ključnom,
veoma važnom biblijskom događaju, na katastrofalnom padu celog roda ljudskog,
koje su predstavljao Eva i Adam, naši praroditelji. Ako se manemo, učenja onog
šizmatika Darvina da su nam pretci majmuni. Šestog dana stvaranja kosmosa gospod
stvara od zemlje (svi elementi od kojih se sastoji kosmos nalaze se i u
ljudskom telu), a zatim je udahnuo u njega dušu, učinio ga je sličnim anđelima.
Programirao ga je za uzvišenu misiju, za integraciju sveg vidljivog sveta i
njegovo sjedinjenje sa svetom nevidljivim, odnosno, preko čoveka je trebalo da
se ostvari oduhotvorenje i preobraženje sveg kosmosa. Ali stvorio je proizvod
sa vidljivom falinkom.
Neki od drevnih mistika, poput Filona, pokušavaju da opravdaju onaj prestup Eve i Adama sa jabukom. Ne odričući bukvalni smisao on slikovito, figuralno govori:
"Eva - to su osećanja, Adam
- to je razum."
Osećanje je prevarilo razum. To
je ono što nam je od tada zanavek usađeno u genetski kod: to da naša osećanja i
strasti zaokupljuju i pokoravaju naš um, činići nas nepopravljivim grešnicima.
Ali, postavlja se onda ključno pitanje:
Kako je Adam voleo boga? Razumom ili slepom dečijom ljubavlju? Kako je onda, zaboga, tako lako poklekao pred Evinim Atributima. Da vas podsetim: bejahu to vremena bez šminke i silikona. Mora da je Eva bila naočita djevojka!
Stvar se, dodatno komplikuje, ako poverujemo u trač, da Eva nije bila prvi Adamov izbor. Da je prethodno spavao sa izvesnom nimfomankom, crnom boginjom, Lilit, takođe stvorenom od blata, tačnije od prljavstinu i nečistog taloga, ženom demonom, koja je bila barbar sa Adamom. Njihov odnos je bio sve, samo ne idiličan:
Lilit je bila hladna i njen muž Adam je to negde u sebi znao. Sedeli su zajedno, on ju je krišom posmatrao izrazom blagog strpljenja na licu, izrazom koji bi se pojavio uvek kada bi se suočio sa njenim živčanim napadima, krizama sebičnosti, krivice, zebnje, strahova. Na njeno divljanje odgovarao je stoički: nepokolebljivom dobrodušnošću, blagonaklono i strpljivo. To ju je samo, dodatno, nerviralo, što se manifestovalo u razjarenosti, u besu i prolaženju kroz bure osećanja u kojima nije bilo mesta za sirotog Adama. Možda je to bio znak one napetosti koja između njih nije postojala u čulnom smislu.
Biće da je to bio razlog zašto je ona, nepouzdani izvori tvrde, svojevoljno napustila raj. Nije podlegla ni molbama anđeoske trojke (u sastavu: Sanvi, Sasanvi i Semangelaf) koju joj je bog poslao, ne bi li je umilostivio i naterao da se vrati napuštenom draganu. Legende je dočaravaju kao izazovnu ženu duge crvene kose s donjim delom tela zmijolikog oblika.Zlobnici dodaju, da je nakon izgnanstva iz raja, Adam još jednom obljubio Lilit (možda posle neke svađe sa Evom) i kao plod tog snošaja nastao je zloduh Sedim.
Stvar se, dodatno komplikuje, ako poverujemo u trač, da Eva nije bila prvi Adamov izbor. Da je prethodno spavao sa izvesnom nimfomankom, crnom boginjom, Lilit, takođe stvorenom od blata, tačnije od prljavstinu i nečistog taloga, ženom demonom, koja je bila barbar sa Adamom. Njihov odnos je bio sve, samo ne idiličan:
Lilit je bila hladna i njen muž Adam je to negde u sebi znao. Sedeli su zajedno, on ju je krišom posmatrao izrazom blagog strpljenja na licu, izrazom koji bi se pojavio uvek kada bi se suočio sa njenim živčanim napadima, krizama sebičnosti, krivice, zebnje, strahova. Na njeno divljanje odgovarao je stoički: nepokolebljivom dobrodušnošću, blagonaklono i strpljivo. To ju je samo, dodatno, nerviralo, što se manifestovalo u razjarenosti, u besu i prolaženju kroz bure osećanja u kojima nije bilo mesta za sirotog Adama. Možda je to bio znak one napetosti koja između njih nije postojala u čulnom smislu.
Biće da je to bio razlog zašto je ona, nepouzdani izvori tvrde, svojevoljno napustila raj. Nije podlegla ni molbama anđeoske trojke (u sastavu: Sanvi, Sasanvi i Semangelaf) koju joj je bog poslao, ne bi li je umilostivio i naterao da se vrati napuštenom draganu. Legende je dočaravaju kao izazovnu ženu duge crvene kose s donjim delom tela zmijolikog oblika.Zlobnici dodaju, da je nakon izgnanstva iz raja, Adam još jednom obljubio Lilit (možda posle neke svađe sa Evom) i kao plod tog snošaja nastao je zloduh Sedim.
Vratimo se nama današnjima, U nama boravi i treća moćna sila - volja. Volja predstavlja
energetski deo duše, na izvestan način sama reaktivnost naše duše. Volja se
često prikazuje u vidu podmukle, strasne
želje, ali i mržnje i gneva. Ako je Eva metafora za osećanja, a Adam za racio, ko je onda vodonoša volje? Odbegla Lilit možda?
Dolazimo do ključnog pitanja: Zašto
je bog isterao Adama iz raja? Da li mu je dao pravo na pravičnu odbranu, propisni
žalidbeni rok ili mogućnost opšte amnestije. Što ga nije uzeo za zaštićenog
svedoka, a ekspedovao prevrtljivu Evu? Da bi ih kaznio? Da bi poslužili kao
primer? Ali kome pobogu?
Zašto bog, kao paradigma svega dobrog, dopušta
nedoličnu konkurenciju, oličenu u postojanje pakla? Zašto nije milostiv kao
njegov potonji sin, koji je sišao među ljude, kako bi ih zadužio za vjek vjekova, što im ne oprosti bezuslovno
i ne primi ponovo sve grešnike u carstvo nebesko, pod svoje skute? Čemu ta sujeta, potreba za osvetom. Zašto nije
iznad toga. To bi bilo tako božanstveno!
Нема коментара:
Постави коментар