Muzej savremene umetnosti vas poziva da prisustvujete
razgovoru povodom izložbe Branislava Nikolića „Superstructure“ u subotu 05.
marta u 13 časova u Salonu Muzeja savremene umetnosti (Pariska 14).
Kustos izložbe je kustos Muzeja savremene umetnosti dr Zoran
Erić.
Termin superstructure na engleskom jeziku sadrži nekoliko
nivoa značenja iz različitih rakursa koji ukazuju na slojevitost umetničkih
referenci u radu Branislava Nikolića. Prevashodno se može prevesti kao nadogradnja
u arhitektonskom vokabularu, odnosno kao deo zgrade ili neke druge strukture
iznad temelja. Apstraktnija konotacija termina predstavlja fizičku ili
konceptualnu strukturu razvijenu iz osnovne forme. Konačno, diskurzivnije
značenje koje je takođe relevantno za umetnički prosede u kome Nikolić deluje
je marksistička teorija, gde su ideologije ili institucije društva viđene kao
nadgradnja bazičnih procesa i direktnih društvenih odnosa materijalne
proizvodnje i ekonomije.
Metodologija umetničkog rada Branislava Nikolića oličena u
sakupljanju odbačenih elemenata arhitekture, enterijera stanova, nameštaja i
drvne građe i njihova ponovna upotreba u umetničkom procesu i izgradnji
umetničkih proizvoda umrežena je sa svim pomenutim značenjskim nivoima termina
superstructure. Sintagma "sekundarna arhitektura" kojom je
okaraterisan proces ovog segmenta umetničkog delovanja Nikolića označava
ekonomiju sakupljanja i recikliranja materijala specifičnu za izgradnju
"kartonskih kuća" u romskim naseljima. Ovim procesom uz specifične
zanatske veštine može da se napravi "krov nad glavom" ali i umetnički
rad arhitektonskih oblika. Finalni proizvod rada koncipiranog za Salon MSU
odlikuje kombinovanje jednostavnih zanatskih postupaka izgradnje privremenih objekata,
kućica u romskim naseljima ili pak nadogradnji sa "slikarskim" i
"vajarskim" postupkom umetnika upisanim kroz način na koji se gradi,
sklapa i ukraja veliki kolaž od raznobojnih trošnih i odbačenih elemenata.
Izgrađena u prostoru galerije, krovna struktura/nadogradnja
bez njoj inherentne utilitarnosti, postaje umetnički objekt, skulptura
monumentalnih razmera ali i ograničenog trajanja jer će se po završetku izložbe
u potpunosti demontirati i vratiti u proces cirkulacije i recirkulacije na
gradskim deponijama. Međutim, ona takođe predstavlja i snažnu metaforu
društvenih procesa u Srbiji koje Branislav Nikolić reflektuje a koja se vezuje
za ekonomske ili prinudne migracije usled ratova devedesetih godina dvadesetog
veka, kada je taj proces bio simptom neregulisane gradnje u gradovima. Iako se
nadogradnje, kako umetnik ističe, često doživljavaju kao "arhitektonska
pošast" koja prožima urbano tkivo, neminovno ih je takođe sagledati u
širem društveno-ekonomskom kontekstu vezanom za pomenute procese migracija ali
i ekonomsko slabljenje sela na uštrb centralizacije moći u gradovima.
U
današnje vreme, migracije postaju globalni fenomen, koji je u žiži loklane
javnosti jer Srbija postaje jedan od magistralnih puteva tranzita izbeglica iz
ratom razrušenih zemalja Bliskog istoka. Iz njihove vizure, krov postaje
sinonim za izgubljeni dom. Nikolićev rad
tako govori o fenomenu različitih ekonomija u procesima gradnje, "divlje
gradnje" ili nadogradnje stambenih objekata ali i ukazuje na simbolički
značaj krova kao arhetipske slike doma. Branislav Nikolić je rođen 1970. godine
u Šapcu. Diplomirao na Akademiji umetnosti u Novom Sadu, odsek slikarstva,
1996. godine. Magistrirao na akademiji Dutch Art Institute, Enschede, Holandija,
2001. godine. Magistrirao na Akademiji umetnosti u Novom Sadu, 2002. godine.
Član ULUS-a od 1995. godine. Selektor Jalovičke likovne kolonije od 2002.
godine (www.jalovik.net). Bavi se slikarstvom, skulpturom, videom, dizajnom i
kustoskim radom. Do sada izlagao na 22 samostalne i više grupnih izložbi u
zemlji i inostranstvu.
Branislav Nikolić je rođen 1970. godine u Šapcu. Diplomirao na
Akademiji umetnosti u Novom Sadu, odsek slikarstva, 1996. godine. Magistrirao
na akademiji Dutch Art Institute, Enschede, Holandija, 2001. godine.
Magistrirao na Akademiji umetnosti u Novom Sadu, 2002. godine. Član ULUS-a od
1995. godine. Selektor Jalovičke likovne kolonije od 2002. godine
(www.jalovik.net). Bavi se slikarstvom, skulpturom, videom, dizajnom i
kustoskim radom. Do sada izlagao na 22 samostalne i više grupnih izložbi u
zemlji i inostranstvu.
Izložba je otvorena do 4. aprila 2016. godine, svakog dana od
12 do 20 časova, osim utorkom.
Нема коментара:
Постави коментар