Film “Procep” je najavljen prošle zime, na 43.
Festu, a već na ovogodišnjem, 44. festivalu ima premijeru. Kako ste to
postigli?
Ceo sistem produkcije je tako
organizovan da smo posle najave vrlo brzo ušli u realizaciju. Snimanje nije dugo
trajalo, tako je sve upakovano da smo za samo nešto više od tri nedelje snimili
film. Postprodukcija je bila malo duža zbog puno specijalnih efekata, nekoliko
scena je kompletno CGI. To je jedna, uslovno rečeno, industrija koja tako
funkcioniše, gde su važni termini izlaska filma, dogovori za prodaju i
distribuciju. Ja sam se prosto uključio kao deo cele te male mašinerije, koju su
ovde pokrenuli producenti Milan Todorović i Marko Jocić. Priključili su se
partneri iz Južne Koreje i Slovenije. Bio sam deo tima i pokušao da se na
najbolji način priključim njihovoj koncepciji, da napravim nešto sa čime oni
posle mogu dalje da barataju.
Kakvo Vam je iskustvo donela ta saradnja?
Zanimljivo je uopšte da se sretnete, a pogotovo da radite sa
ljudima iz dalekih zemalja, da provedete neko vreme sa ljudima iz tako drugačije
kulture. Bio sam u Južnoj Koreji s filmom “Neprijatelj” na festivalu u Busanu,
imao sam lepa iskustva i sa publikom i sa organizatorima. Dopala
mi se atmosfera, način komunikacije, odnos prema ljudima i prema poslu. To se
nastavilo sa gospodinom Ti Džej Čungom i njegovim saradnicima koji su sa nama
radili na filmu “Rift”. Imali smo kontakte u nekoliko faza, prvo smo
razgovarali nakon što su pročitali scenario, zatim su tokom snimanja bili ovde,
a na kraju su i duže boravili radi postprodukcije.
Za
mene je bio izazov da se priključim već oformljenom konceptu, prvenstveno mislim
na onaj koji su oformili Jocić i Todorović (“Zona mrtvih”, “Mamula”)
želeći da se bave produkcijom koja izlazi napolje i ima publiku među onima koji
vole SF, horor, triler, a to je vrlo razgranato tržište. Bilo mi je interesantno
da pronađem svoje mesto u tom procesu, koji je nudio i lepe mogućnosti kao što
je raditi film na engleskom, tematski drugačiji od onoga što bih mogao da radim
za ovdašnje tržište, a najinteresantniji aspekt bio je rad sa glumcima koji
dolaze iz Amerike, Slovenije i Srbije.
Na drugoj strani, projekat je imao i teškoća u smislu ograničenosti u nekim aspektima, prilagođenja onome što oni žele da bude konačni proizvod. Ima nekih stvari za koje se kao reditelj i ne pitaš. U nekima si, naravno, jako važan. Ukupno gledano, bilo je to zanimljivo iskustvo.
Na drugoj strani, projekat je imao i teškoća u smislu ograničenosti u nekim aspektima, prilagođenja onome što oni žele da bude konačni proizvod. Ima nekih stvari za koje se kao reditelj i ne pitaš. U nekima si, naravno, jako važan. Ukupno gledano, bilo je to zanimljivo iskustvo.
Da li su producenti imali neke
specifične zahteve u vezi sa sadržajem ili stilom filma?
Kada je krenulo osnovno pičovanje moje ideje šta bi trebalo da bude pravac
filma, oformljen je scenaristički tim uz njihove kolege i saradnike iz
prethodnog projekta, a to su Beri Kiting i Milan Konjević. Ja sam učestvovao u
tom procesu, bilo je razmišljanja o nekim stvarima, ali ne previše, jer se moja
ideja od početka uklopila u koncept koji im je bio potreban. U postprodukciji i
montaži takođe smo dosta razgovarali, a ja sam se ekstra trudio da ih čujem,
više nego kada radite film koji je klasičan domaći, evropski film gde je ipak
osnovna stvar da se reditelj osloni na svoju viziju. Ovde sam se, naravno
imajući neku svoju viziju kako to treba da izgleda, stvarno trudio da ih
oslušnem, jer sam želeo da ispunim očekivanja koja su potrebna za tu vrstu
produkcije. Bilo je situacija gde smo imali drugačija mišljenja. Tada sam
upošljavao što više energije da ih tačno razumem šta hoće, a ne da samo
mislim šta bih ja želeo. To je tako zamišljeno da ima smisao jedino ako bude
funkcionisalo na tržištu. Imate producenta koji naročito brine o Dalekom istoku,
sa svojim vizijama koje su često bile vezane za vizuelno-zvučni koncept, na
drugoj strani Marka i Tokija koji su već iskusni jer su prodavali svoje filmove
i poznaju to tržište, za razliku od mene koji volim te stvari, ali nisam
duboko u materiji. Na kraju vidite da je stvarno imalo smisla nešto što su
tražili da se uradi ovako ili onako, jer to publika prepoznaje i na osnovu toga
brzopotezno odlučuje da li će da kupi kartu, iznajmi DVD...
To je potpuno nova dimenzija za mene kao učesnika u jednom procesu. Mislim da je posao reditelja i da pomiri neke stvari i da ih usmeri u jednom pravcu. Nije mi problem na filmu, a sve manje i u životu, kada imam različito mišljenje u odnosu na nekoga. Nekako verujem da iz svake situacije može da se izvuče nešto korisno i nešto dobro.
Kakva je bila saradnja sa internacionalnim glumačkim ansamblom, posebno sa
zvezdom ovog žanra Kenom Forijem?
Imao
sam super ekipu glumaca. Veliko je zadovoljstvo u karijeri probati saradnju na
stranom jeziku, imati glumce sa velikim iskustvom, a koji dolaze iz potpuno
drugačije vizije filma. Sa
Kenom je bila dobra saradnja. On je izgradio ogromnu karijeru u određenom tipu i
filmova i uloga. Strašno brine o svom imidžu, o svojoj publici. Određeni momenti
i postupci u filmu njemu su važni ne samo za taj film nego generalno za njegovu
karijeru. Ja sam išao na neku vrstu provokacije, jer smo u filmu imali malu
promenu njegovog ustaljenog načina pristupa liku. Napravio je jako zanimljivu
ulogu. Bilo mi je super da ponekad razgovaramo na temu koja nije vezana za
konkretnu scenu nego za njegov imidž. Osetite se u najpozitivnijem smislu kao
klinac, sa tako ozbiljnim tipom koga ste gledali u sto filmova sad raspravljate
na koji način će da odradi neku stvar. Bilo je i opušteno, Ken ima smisla za
humor, a ja volim da funkcionišem u opuštenoj atmosferi, tako da smo se puno
šalili. Nadam se da je i njemu bilo prijatno. On je veliki profesionalac, bez
obzira što ima i ozbiljne godine.
Prvi put ste radili i sa slovenačkom glumicom Katarinom Čas. Kakvi su Vam
utisci?
Prezadovoljan sam Katarinom Čas, koja igra glavnu ulogu. Ona je predivna
osoba i sjajna glumica. Vrlo smo se lepo razumeli. Pošto njen lik nosi film,
želeo sam da damo jedan sloj koji nije samo “ženska u opasnoj situaciji”, pa smo
uneli lejer priče koji pomalo nosi miris dramatike i čak tragedije. To
je ona vrlo lepo prigrlila.
Imao sam priliku da radim i sa predivnim Montijem Markamom. To je glumac koji ima možda već i 80 godina, legenda američke televizije, snimio je na hiljade epizoda raznih TV serija. Taj inteligentni gospodin pomogao nam je svojim iskustvom u raznim situacijama. Tu je bio i Dragan Mićanović koji je već snimao strane filmove i sa kojim je takođe zadovoljstvo raditi. Pa onda Denis Murić, pretalentovani mali genijalac. Zatim Sonja Vukićević, Miroljub Lešo.
Da li je bilo i nekih problema tokom snimanja?
Svi u ekipi su bili divni, mada je proces bio fizički težak zbog kratkog
vremena za snimanje i zbog komplikovanih scena. Imali smo problem kada je
Katarina slomila nogu u jednoj akcionoj sceni, ali pošto je ona pravi tip ostala
je na snimanju. Onda smo kombinovali kadrove u kojima ona stoji i govori, a
dubleri hodaju. Zato smo morali da tumbamo plan. Pitao sam Kena i Mortija:
Momci, jel' bismo mogli sutrašnju scenu da snimamo danas? Znam
da je to gomila teksta planiranog za sutra, ali oni su odmah krenuli sa tim
replikama. Dakle,
glumci znaju ceo scenario napamet. To je za mene bio jako zanimljiv
momenat.
Šta mislite kako će “Procep” primiti publika u Srbiji?
Film je proizveden prvenstveno za ljude koji konzumiraju tu vrstu filma.
Ono što sam ja želeo jeste da dodamo neke stvari koje ga mogu učiniti
interesantnim i publici koja ne gleda isključivo SF ili horror. Ja volim takve
filmove, ali nisam fanatik. Svestan sam da veliki procenat tih filmova nije
preterano kvalitetan. Tu je bila moja unutrašnja borba i nekakav kreativni
proces da unutar zadatih tema, postavki koje su potrebne, ubacim elemente koji
bi meni i nekome ko nije samo fan SF-a i horora mogle da budu na neki način
inspirativne. To je klackalica na kojoj sam se nalazio i na kojoj su uostalom i
producenti želeli da naprave sledeći korak u njihovoj koncepciji.
Naravno, to ne može da se meri sa drugom vrstom filmova, a nema ni potrebe. To je jedan drugačiji univerzum i u tome je lepota takvog filma, nema tu neke dalje filozofije. Meni je bilo strašno drago kada su Marko i Toki krenuli sa tim, pa gledate nešto što je „palo s Marsa“ za našu kinematografiju. Ne možete ga posmatrati istim očima, a za mene je lepa baš ta različitost. Ako kao nekakav autor, filmadžija možete da se nalazite u tako različitim kontekstima, to je za mene predivno. To je radost i igra, bez toga ne bih voleo ovaj posao.
Vaš opus karakteriše upravo raznovrsnost. Snimali
ste dramu i komediju, horor, politički triler… Koji biste žanr još želeli?
Ima još puno stvari koje bih voleo da probam. Želeo bih epohu. Imao sam
nedavno priliku da to malo dotaknem u seriji „Čizmaši“, ali voleo bih nešto iz
srednjeg veka. Uvek mi je zanimljivo stvaranje svetova koji nisu deo moje
realnosti i današnjice. Interesantno mi je kada mogu da stvorim neki svet, bez
obzira da li je to horor, SF ili neka prošlost ili neki art haus.
Nedavno ste završili snimanje filma “Izgrednici”. O
kakvom projektu je reč?
To je psihološka drama, po scenariju Đorđa Milosavljevića, a producent je
“Biberče”. Radi se o jednoj posebnoj viziji naše realnosti. Želeo sam da se
pozabavim nekim problemima koji čine deo naših života , vrlo ekstremnim
problemima nasilja mladih ljudi, ali kroz potpuno drugačiju perspektivu, kroz,
da tako kažem, naučni pogled na tu stvar. Nadam se da ćemo napraviti vrlo
poseban film koji će, ako ništa drugo, postaviti mnogo pitanja.
Radite već više od dve decenije. Da li su se i kako u tom periodu promenili
uslovi u srpskoj kinematografiji?
Nešto ne mogu da se setim da je bilo previše različito ranije, da je bilo
bolje. Bilo je faza da bude malo bolje, ali uvek mi se čini da je bilo te
kuknjave po sistemu: Eh, kad bi... Na tome smo se izgradili, verovatno bismo se
zbunili kada bi sve bilo savršeno. S vremenom se polako distanciram od te vrste
problema koje ne mogu da kontrolišem. Trudim se da gradim svoju perspektivu,
svoj svet, tako da postajem sve slabiji sagovornik na temu kakva nam je
sadašnja kinematogafija, da li je nekada bilo bolje ili gore. Polako ali sigurno
bežim u svoju realnost, u kojoj najbolje plivam.
Niste prvi put učesnik Festa, ali ste prvi put u takmičarskom programu. Šta
mislite o novom konceptu?
Svakako je lepo da nešto što uradite uđe na Fest, da prođe tu selekciju.
Imam dugačku ljubav sa Festom, od odlazaka na projekcije do učešća u programu, a
jedne godine sam radio i neke reklame za Fest. Takmičarski program ga stavlja na
mapu festivala i daje mu identitet, konkretizuje stvari i to je svakako
zanimljivo. Svima nama koji se
bavimo filmom Fest je nešto što nas je verovatno aktiviralo da zavolimo film,
bio nam je jedna od prvih ljubavi, prvih koraka ka toj neizmernoj ljubavi prema
kinematografiji. Svako od nas ima deo u svom srcu vezan za Fest. Samim tim
veliko je zadovoljstvo biti deo te priče. Pa još ako mogu da svojim radom pomognem da bude
zanimljivije, raznovrsnije, a vidim da ova koncepcija otvara prostor i za malo
drugačiju vrstu filmova, u kojoj eto i “Rifta”, onda mi je to veoma drago.
Projekcija filma
Procep na 44. FEST-u:
06. Mar | 22:00 | 350 RSD, Sava centar
06. Mar | 22:00 | 350 RSD, Sava centar
Нема коментара:
Постави коментар